بازدید سایت : ۴۲۵۴۲

چرا مکران گزینه مناسبی برای پایتخت جدید ایران است؟

پایتخت هر کشور مرکز اصلی کارکردهای دولتی از جمله نظامی، امنیتی، سیاسی، قانونی، مالی و همچنین فعالیت های اقتصادی اصلی، معاملات تجاری بزرگ، مراکز مالی خصوصی و عمومی، فناوری، آموزش، سرگرمی، زیرساخت های عمومی و خصوصی و تمرکز شغل و درآمد است.

چرا مکران گزینه مناسبی برای پایتخت جدید ایران است؟
تین نیوز |

انتقال پایتخت از تهران به مکران در جنوب شرقی ایران و در جوار دریای عمان طی روزهای گذشته به طور جدی مطرح کرده است. انتقال پایتخت کشورها به شهرهای بندری اقدامی راهبردی برای تسریع پایداری و رشد اقتصادی در کوتاه مدت است.

فیلم پربازدید امروز را ببینید:

کامیون ولوو 9.5 میلیاردی؛ هدیه روز پدر دختر تکواندوکار 16 ساله ایرانی(فیلم)

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، پایتخت هر کشور مرکز اصلی کارکردهای دولتی از جمله نظامی، امنیتی، سیاسی، قانونی، مالی و همچنین فعالیت های اقتصادی اصلی، معاملات تجاری بزرگ، مراکز مالی خصوصی و عمومی، فناوری، آموزش، سرگرمی، زیرساخت های عمومی و خصوصی و تمرکز شغل و درآمد است.

امپراتوری ها و تمدن های بزرگ در دوران تاریخی مختلف، پایتخت خود را در شهرهای بندری همچون بندر اسکندریه در مصر، بندر آتن پیره در یونان، بندر صور در لبنان و بندر قسطنطنیه در ترکیه مستقر کرده اند. این شهرهای بندری ویژگی های مشترکی دارند، از جمله اینکه نقاط اصلی ورود و خروج برای تجارت، تسهیلگر کسب وکار و حمل ونقل دریایی، ارائه محصولات و خدمات جدید و منبع درآمد دولت از طریق دریافت مالیات عوارض گمرک هستند.

طی چند سال اخیر کشورهای مختلفی به دلایل اقتصادی، استراتژیک یا محیطی برنامه ریزی های انتقال پایتخت به شهرهای بندری را انجام داده اند. برای مثال مصر در حال ساخت پایتخت اداری جدید در نزدیکی کانال سوئز است تا با انتقال پایتخت از قاهره به این شهر، علاوه بر کاهش ازدحام در قاهره و بهبود راندمان دولتی، فرصت های تجاری را نیز افزایش دهد. کشور مونتسرات نیز برنامه های عملی برای تغییر پایتخت از پلیموث به خلیج کوچک دارد تا دسترسی بهتری را برای کشتی های بزرگ تر و بهبود زیرساخت ها ایجاد کند. با توجه به صحبت های سیاست گذاران ایرانی نیز مکران جدی ترین گزینه برای انتقال پایتخت از تهران است.

 

انتقال پایتخت از یک منطقه داخلی به یک شهر بندری مستلزم مجموعه ای از شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فناوری است و باید شرایط و بسترهای اساسی لازم فراهم باشد. از جمله شرایط اساسی برای انتقال پایتخت به یک بندر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تجزیه و تحلیل موقعیت استراتژیک بندر و ارتباط آن با شهرک های صنعتی، فرودگاه ها، راه آهن، بزرگراه ها

  • تولید و توزیع مطمئن منابع انرژی و آب شیرین در دسترس

  • ایجاد کارخانه های بزرگ کشتی سازی

  • اصلاح همه جانبه سیاست های مهاجرتی

  • آزادسازی خدمات مالی از جمله بانکداری، بیمه و ضمانت

  • معافیت مالیاتی شهرک های صنعتی مجاور بندر

  • نوسازی سیستم های حمل ونقل عمومی

  • استقرار یک سیستم کارآمد امنیت ملی شامل پلیس، ارتش و نیروهای ویژه

  • تقویت چهارچوب های قانونی و اقدامات مبارزه با فساد

  • اصلاح و استانداردسازی نظام آموزشی

  • آزادسازی شرکت های حمل ونقل و کشتیرانی

  • حذف تعرفه کالاهای سرمایه ای و واسطه ای برای کاهش هزینه های تولید


نقش بندرها در رشد و توسعه اجتماعی اقتصادی

شهرهای بندری در دوران مدرن به طور چشمگیری تغییر یافته اند؛ آن ها بزرگ تر و پویاتر شده اند و نقششان در رشد اقتصادی و توسعه کشورها غیرقابل انکار است. سرنوشت هر کشور به طور مستقیم به تجارت، تولید، پیشرفت فناوری، ثبات سیاسی، جمعیت، مراکز تجاری، شبکه های ارتباطی، فناوری، بلایای طبیعی و تغییرات آب وهوایی مرتبط است. بندرها به عنوان ورودی اصلی ثروت از طریق تجارت در کالا و نیروی کار عمل می کنند، زیرا استفاده از مسیرهای دریایی یکی از اساسی ترین راهکارها برای حمل ونقل کالا و افراد است.

بندرها به جمعیت متنوعی دسترسی دارند که با خود ایده ها، شیوه های زندگی، تکنیک ها، زبان ها، مهارت ها، روش های کسب وکار، غذاها و باورهای مذهبی متنوعی به همراه می آوردند که موجب تأثیرات کوتاه مدت و بلندمدت بر جامعه محلی می شوند. جریان عظیم مهاجران آثار و پیامدهای مختلفی دارد که می توان به رشد جمعیت، تحولات اجتماعی -اقتصادی در میان جمعیت محلی، مدل های کسب وکار جدید، تنوع در کانال های توزیع، سیستم های لجستیکی و تمرکز نیروی کار اشاره کرد. این جریان منجر به توسعه حمل ونقل و زیرساخت ها، تحول سیستم آموزشی، ظهور فرهنگ های جدید، ارتباطات بین المللی و تأثیر زبان های خارجی بر زبان محلی می شود.

شهرهای بندری مهاجران را جذب می کنند که بر رشد جمعیت تأثیر می گذارد و به طور مستقیم نیروی کار را افزایش می دهد. افزایش نیروی کار، موجب ارتقای کارایی و رقابت، بهبود بهره وری و در نهایت افزایش دستمزدها می شود. شهرهای بندری برخلاف شهرهای داخلی، به طور معمول در برابر بیکاری آسیب پذیر نیستند. کارگاه های کشتی سازی فراوانی برای تعمیر، سوخت گیری و پشتیبانی کشتی ها در بندرها تأسیس می شود که تقاضای بالایی برای نیروی کار ماهر از جمله تکنسین ها، مکانیک ها، آهنگران، مهندسان و کارگران متخصص دارند.

سیستم آموزشی در شهرهای بندری می تواند به دلیل تقاضای بالای نیروی کار و پتانسیل افزایش درآمد که فرصت هایی برای پرداخت هزینه های آموزش عالی ایجاد می کند، به سرعت تغییر کند. این جریان ورودی می تواند دانشگاهیان و نخبگان را جذب کند و به اشتراک گذاری دانش و ایجاد ابتکارات تحقیق و توسعه جدید منجر شود که نتیجه آن افزایش رشد اقتصادی در کوتاه مدت و بلندمدت است.

مصرف در شهرهای بندری بالاتر از شهرهای مرکزی است که دلیل آن تجارت گسترده و مبادله کالاها است. این تغییر در تقاضا می تواند به دلیل درآمد بالا به واسطه تقاضای بیشتر نیروی کار و فعالیت های تجاری گسترده مرتبط با صادرات و واردات باشد. ارزش افزوده واقعی بندرها در خدمات لجستیکی و ظرفیت ذخیره سازی آنها نهفته است. شهرهای بندری علاوه بر تمرکز بر مبادله کالاها و مهاجرت نیروی کار، به عنوان مراکز ذخیره سازی برای منابعی همچون غذا، آب و سوخت کشتی هایی عمل می کنند که به مقاصد مختلف در حرکت هستند.

شهرهای بندری سرمایه گذاران و مؤسسات مالی پویا را از خارج از کشور جذب می کنند که نقش کلیدی در تسهیل معاملات و پرداخت ها برای شرکت های صادرات و واردات ایفا می کنند. این مؤسسات سرمایه گذاری، پس انداز و بیمه خود را در یک سیستم بانکی کارآمد و پیشرفته انجام می دهند که عنصر حیاتی برای رشد اقتصادی در شهرهای بندری و کل کشور است.

شهرهای بندری می توانند با ارائه گزینه های سرگرمی و تسهیلات جدید، گردشگران بیشتری را فرا بخوانند که منجر به توسعه زیرساخت های تفریحی (مانند هتل ها و رستوران ها) برای پاسخگویی به تقاضای بالای خدمات گردشگری و سرمایه گذاری می شود. حمل ونقل عمومی ممکن است در فواصل زمان کوتاه نیاز به نوسازی و گسترش داشته باشد تا تقاضای روبه رشد برای جابه جایی نیروی کار و گردشگران را پاسخ دهد.

جایگاه دادن به شهرهای بندری به عنوان پایتخت های اقتصادی می تواند فرصت های جدیدی را برای رشد اقتصادی سریع و توسعه اجتماعی و اقتصادی پایدار در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته باز کند. انتقال پایتخت از مناطق داخلی به یک شهر بندری می تواند در کوتاه مدت موجب رونق و تغییرات چشمگیری در کشورهای کمتر توسعه یافته یا در حال توسعه شود.

چشم انداز روشن و اراده سیاسی، همراه با اجماع عمومی، برای جابه جایی موفقیت آمیز و استقرار پایتخت جدید بسیار مهم است. این حرکت استراتژیک، به ویژه با توجه به سیستم جدید تجارت جهانی و چالش های فناوری که کشورهای سراسر جهان با آن روبه رو هستند، می تواند نقش تحول آفرینی داشته باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی افشار پاسخ

    باز هم صحبت از ساخت و ساز میشود تا برای از ما بهتران، منبع درآمد ایجاد شود. آیا عاقلانه تر نیست که اگر منابع، تخصص، و مدیریت اداره داریم بخشی از مشکلات فعلی از جمله آلودگی هوا، منابع آب، نشست خاک، ناترازی انرژی، ناامنی اجتماعی، خودرو محوری افسار گسیخته، و ... را حل کنیم و بعد با تجارب بدست آمده از چگونگی اداره و مدیریت و حل مشکلات فعلی به فکر طرح های بعدی باشیم. امروزه از توسعه پایدار زیاد صحبت میشود ولی ظاهرا ضرب المثل قدیمی خود را فراموش کرده ایم که میگفت: پای مان را قد گلیم مان دراز کنیم.

  • دکتر رحیمی پاسخ

    واقعا تاسف بار است. اولا پایتخت باید برای همه مردم به طور تقریبی قابل دسترسی باشد. تصور کنید شخصی از آذربایجان غربی بخاد بره پایتخت چقدر باید وقت بزاره. از طرفی از نظر امنیتی پایتخت هر قدر از مرزها فاصله داشته باشه ایمن تره. ظاهراً دوران جنگ با صدام رو فراموش کردید. شاید بهترین گزینه هم از نظر دسترسی نسبتا یکسان تمام مردم و هم از نظر امنیتی شهر شیراز باشه

  • ناشناس پاسخ

    بخاطر داشتن ژن خوب

  • م.ر پاسخ

    آیا امکان سنجی شده ، زیست محیطی و زیر ساخت‌های تعریف شده ،، شما به محض گفتن و نام بردن محل یا شهری برای انتقال پایتخت چند سال سازمان برنامه و بودجه ومجلس تحقیق و دانشگاه مشخصی در این خصوص تحقیق علمی و عملی انجام داده و ظرفیت‌های آن مکان به مردم ورای گذاشته شده نظر متخصصین شهر سازی دراین خصوص چگونه است و....

  • زهرا پاسخ

    کدوم آدم عاقلی پایتخت رو یه جا دم مرز میذاره! حالتون خوبه ؟! میدونید چقدر خطرناک هست این کار ؟!

  • مهدی پاسخ

    قطعا اگر میخوان کشور رو تحویل بدن این کار اجرا میشه

  • عبدالرحیم خالدی پاسخ

    بخاطر آلودگی افزایش بیش/از حد جمعیت دارن پایتخت جا ب جا می کنن ولی ب نظرم کار بی/فایدی هست چون کا/مردم مشکلات خیلی بیشتری از مشکل/جابجایی پایتخت داریم .

  • اکبر پاسخ

    ایران و نظام مقدس از طریق دریا از نظر پیشرفت‌های عمده یک لازمه کشور در نهایت پیشرفت کلی از تمام جوانب به قدرت جهانی خواهد رسید از جابجایی پایتخت

  • ابوالفضل بارانی پاسخ

    چرا این همه نظر برات کافی نیست درسته ما سیستانی ها و بلوچ ها هم مرز با پاکستان هستیم اما تمام کشتی های تجاری که وارد یا خارج از ایران میشن از چابهار عبور میکنن کشتی هوایی که از چین و هندوستان و عمان و خیلی کشور های دیگه بعدشم از لحاظ امنیتی هم درست میشه زمانی که مرز ها به درستی کنترل بشه دیگه قاچاقی صورت نمیگیره همچنین محرومیت زدایی صورت میگیره

    • محمود

      این مطالب که میگید درسته، ولی چرا امکانات فقط با انتقال پایتخت باید به اونجا بیاد؟! امکانات باید بیاد چه پایتخت باشید چه نباشید!!! درضمن به عنوان جوان متاهلی که ۳ ساله زندگی را در تهران شروع کردم میگم، گرانی پایتخت بیشتر از سایر شهر هاست و اجاره ها سربه فلک میکشه، و البته شغل ها هم نسبت به قبل درآمد متناسب خرج ها را نداره

    • محمود رشیدی راد

      اگه دولت بخواد کاری برای مردم بکنه، لازم نیست پایتخت را جابجا کنن، در واقع میخوان صورت مسئله تهران را پاک کنن، و مردم جنوب هم بدونن، این آقایان به فکر شما نیستن، وگرنه اوردن امکانات را به انتقال پایتخت گره نمیزدن، هر عقل سلیمی میدونه شهر های مرزی برای صادرات واردات باید تقویت بشه و برای بحث امنیت سیاسی، افراد سیاسی نباید نزدیک مرز باشن، هر چند از بیشترشون خوشم نمیاد ولی واقعیت هست

  • رضا نیایی پاسخ

    سلام.بنده دارای یک طرح و نقشه ی ساخت شهر های پایداروکاملا پیاده محورو محیط زیستی ومیلیونی وکاملا متفاوت با شهرهای موجود دارم.اگر کارشناس محترم مشتاق و راغب باشند،ارایه خواهم کرد .
    بادرود وسپاس فراوان.

  • ناشناس پاسخ

    در منطقه پر تنش خلیج فارس، هیچ پایتخت سیاسی لب دریا نیست.
    این کار همراه با خطرات بالقوه امنیتی فراوان است.

  • ناشناس پاسخ

    اصلا جای مناسبی نیست شرایط جغرافیایی امنیتی آبهایی بادهای 120 روزه شن بادها گرمای 3فصل آب آشامیدنی نیتز به مالچ پاشی تثبت شن های روان اما موقعیت اقتصای عالی تنها برتر بندر اقیانوسی ایران برای پایتخت مناسب نیست اما بسیار عالی و خوشحالم بجهت امکان توجه به رونق زندگی مردم محروم این استان کشورمان ایران مبارکت انشالله

  • برهان پاسخ

    انتقال پایتخت به مکران با توجه به کسری بودجه دولت و اوضاع بد اقتصادی و پروژه های نیمه کاره دولت وبه دلایل امنیتی و مشکل دسترسی مردم از نقاط شمال ایران به مکران امکان پذیر نیست ولی در بلندمدت می توان در آنجا به عنوان پایتخت تجاری کشور سرمایه گذاری کرد. ناگفته نماند این طرح از پروژه های زمان قبل از انقلاب بوده که حدود پنجاه سال از آن میگذرد و هنوز اجرا نشده است.

  • سالک پاسخ

    مکران بهترین گزینه برای پایتخت شدن هست. البته بهترین گزینه برای اصلاح طلبان. خوب خودشون رو دارن می بندند. بخوربخوری بشه که نگو. خیانت در خیانت. مصیبت عظما.... ایها الناس....

    • محسن

      احسنت مساله سر همین بخور بخور خیلی بخور هست....البته الحمدلله ملت از طرح ونقشه اصلاح طلبان باخبر هستند ....خودشون هم میدونن که انتقال پایتخت به لب مرز انهم پاکستان که چه جنایتهای تروریستی که نمیشود،امکان پذیر نیست ،ولی دلیلش سرمایه گذاریهایی که اصلاح طلبان دربحث پتروشیمی وغیره انجام دادن میخواهند توجه همه رو برای سوددهی وچپاول خون ملت به انحاءمختلف با یک حرکت تبلیغی اینچنینی انجام بدن....

  • ناشناس پاسخ

    اصلا گزینه خوبی نیست دست ازعوامل فریبی بزدارید

  • احمد پاسخ

    آخه کدوم آدم عاقل پایتخت رو میبرم بیست کیلومتری مرز پاکستان اونهم با اینهمه تهدید ازطرف گروهک‌های تجزیه طلب و داعشی وسلفی با کدوم معیار امنیتی پایتخت باید ازنظرامنیتی در مرکز کشور باشد بهترین گزینه همدان سمنان اصفهان و یاشیراز است

  • ناشناس پاسخ

    اصلا هم مناسب پایتخت نیست ن از نظر امنیت ن از نظر دسترسی تمام نقات کشور به پایتخت.پایتخت باید مرکز کشور باشد ک از هرنقطه کشور به ان دست رسی داشته باشن لطفا تجدید نظر شود ممنون

  • ناهید پاسخ

    پایتخت فقط مقر ریاست جمهور است با توجه به اینکه رییس قوه مجریه است
    مردم عادی در پایتخت چکار دارند🤔