◄ پایش وزن کل و وزن بار محوری مجاز وسایل نقلیه باری سنگین شهر ها و جاده ها؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر
جاده های کشور بر اساس بارمحوری مشخص و مجاز ساخته می شود و متولی آن یعنی وزارت راه و سازمان راهداری هم استاندارد های راه سازی را می دانند. با این وجود معلوم نیست که چرا خودش استاندارد راهسازی را نقض و ایمنی جاده ها را در معرض خطر قرارداده است.

علی اکبر عادلی: درست یادم نیست چه سالی بود. در یکی از کلاس های راهنمایی و رانندگی که مدرس آن بنده بودم، بزرگان نیروی انتظامی کشور از جمله جناب ساجدی نیا فرمانده پلیس تهران هم حضور داشتند. بحث اضافه تناژ وسایل نقلیه باری و تخریب جاده ها یکی از عناوین درس من بود.
مطلب پربازدید امروز را بخوانید:
کابوس کامیون داران و رانندگان؛ طرح گازوئیل زدن در مسیر با منطق زور!
در این مبحث اشاره ای هم به حمل اضافه تناژ کمپرسی ها در شهرها داشتم که شبانه نخاله های ساختمانی را بدون محدودیت وزنی حمل می کردند و به دلیل از کار افتادن ترمزها - به ویژه در سرازیری خیابان ها - حوادتی را به وجود می آوردند. حوادث شبانه کمپرسی ها گاهی باعث تخریب دیوار خانه های مردم و تجهیزات شهری می شد. ضمن این که خرابی هایی هم در اثر عبور اضافه تناژ در خیابان ها ظاهر می گردید. مقررات ابعاد و وزن ناخالص مجاز وسایل نقلیه باری جاده ای هم بحث اصلی درس من بود که هنوز در دوره های بین المللی فیاتا و ایرو تدریس می شود.
سردار ساجدی نیا که دانشجوی کلاس بود از این مبحث خوشش آمد و قرار شد که با استفاده از باسکول های توزین سیار که مورد استفاده پلیس راه های اکثر کشور ها است، وزن ناخالص کمپرسی ها را که شبانه مبادرت به حمل نخاله های ساختمانی می کردند را پایش کنند. فکر نمی کنم پس از گذشت بیش از دو دهه چنین تصمیمی در تهران اجرایی شده باشد. امروز یعنی ۲۲ دی ماه ۱۴۰۳ در تین نیوز خواندم که معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس راهور استان اصفهان جناب سرهنگ خلیلیان -که به احتمال زیاد در یکی از دوره های راهنمایی و رانندگی در خدمت شان بوده ام - اشاره کرده اند که با استفاده از سامانه توزین، وسایل نقلیه باری سنگین، نیمه سنگین و سبک را وزن می کنند. در صورتی که وزن در حال بهره برداری وسیله نقلیه باری بیش از وزن ناخالص مجاز مندرج در کارت شناسایی وسیله نقلیه باری( بیش از ۵۰۰ کیلو گرم) باشد، خودرو متوقف و اضافه بار آن تخلیه و راننده برای پرداخت خسارت وارده بر راه به شهرداری معرفی می شود. اضافه بر این به نسبت اضافه تناژ در گواهی نامه رانندگان متخلف، نمره منفی هم ثبت می شود. اقدام پلیس راهور استان اصفهان در خور تحسین بسیار است و می تواند زمینه ساز پایش اضافه تناژ وسایل نقلیه باری در شهرهای سایر استان ها هم باشد. در ارتباط با اعمال این مقررات لازم دیدم مواردی را یادآوری کنم تا هم ماموران پایش گر و هم رانندگان دچار مشکلات بعدی نشوند.
آیا اصلاحیه مقررات حمل و نقل بار با استاندارد راهسازی مطابقت دارد؟
جاده های کشور بر اساس بارمحوری مشخص و مجاز ساخته می شود و متولی آن یعنی وزارت راه و سازمان راهداری هم استاندارد های راه سازی را می دانند. با این وجود معلوم نیست که چرا خودش استاندارد راهسازی را نقض و ایمنی جاده ها را در معرض خطر قرار داده است.
برای این که پلیس راهور استان اصفهان و دیگر استانها و همین طور پلیس راه ها، حفظ و حراست و نگه داری خیابان ها و جاده های کشور را بر اساس اصول مهندسی و استاندارد های راه سازی پایش کنند سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای باید بخشنامه " اصلاحیه مقررات حمل و نقل بار در راه ها" را لغو و مقررات حمل و نقل بار دوره آقای مهندس ترکان را جایگزین آن کند. چون اگر هدف نیرو های انتظامی جلوگیری از حمل بار اضافی و خرابی راه ها است. ابتدا باید مقررات فعلی را اصلاح کنند. چون وزن های فعلی مقررات در دست اجرا، خودش به منزله اضافه تناژ است. یعنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خودش با این وزن ها در حال تخریب جاده ها است. بنابراین وقتی متولی و مجری، خودش نقض کننده قانون است نباید انتظار داشته باشد که رانندگان و شرکت های حمل و نقل مقررات را رعایت کنند.
آیا تخلیه اضافه وزن وسایل نقلیه باری عملی است؟
معاون فرهنگی و اجتماعی راهور استان اصفهان در توضیحات خود اشاره کرده اند که اضافه بار وسایل نقلیه باری تخلیه خواهد شد. این تاکید در "مقررات حمل و نقل بار" سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هم وجود دارد. ماموران پلیس در شهر ها و در جاده ها می توانند کالا هایی مانند شن و ماسه، آجر، سنگ و کالا های مشابه را تخلیه کنند اما کالاهایی مانند انواع سوخت، گندم، جو، ذرت، سویا، مواد غذایی، کالاها و تجهیزات آماده و صنعتی را نمی توانند تخلیه کنند. چون هم بحث حقوقی دارد و هم این که پلیس انباری برای دپوی این نوع کالاها ندارد و اگر کالای تخلیه شده حیف و میل شود ممکن است صاحب کالا ادعای خسارت کند.
برای اعمال قانون و تخلیه اضافه تناژ، راننده و یا صاحب کالا می بایستی متناسب با وزن اضافی، وسیله نقلیه دیگری را تامین و کالا را روی آن بارگیری کند و پس از پرداخت خسارت وارده به راه، وسیله نقلیه اصلی حامل کالا طبق مقررات با وزن مجاز برای رسیدن به مقصد نهایی ترخیص شود. مسلم است اجرای چنین فرآیندی آسان نخواهد بود و تا حالا سابقه نداشته که پلیس راه ها این روش را اعمال کنند. معمولا راننده پس از پرداخت خسارت وارده، بقیه مسافت را با همان وزن اضافی ادامه می دهد تا به مقصد نهایی کالا برسد.
آیا دریافت خسارت ناچیز اضافه تناژ، هزینه های سنگین مرمت راه را جبران می کند؟
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و یا شهرداری ها با اخذ جریمه ناچیز تصور می کنند که مقررات حمل و نقل بار را در مورد وسایل نقلیه سنگین وزن اعمال کرده اند. درصورتی دریافت مبلغ ناچیز خسارت وارده به راه قابل مقایسه با هزینه های سنگین مرمت راه نیست. بطورکلی در همه کشور ها از مقررات حمل و نقل بار در راه ها فقط به عنوان یک اهرم باز دارنده استفاده می کنند و بس.
کدام مقررات حمل و نقل بار قابل اجرا است؟
معاون فرهنگی و اجتماعی راهور استان اصفهان اشاره نمی کند که برای پایش وزن و ابعاد وسایل نقلیه باری از کدام مقررات پیروی می کنند؟ اگر منظور مقررات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است باید اضافه کنم که سازمان راهداری دو نوع مقررات دارد یکی مقررات دوره اقای مهندس ترکان مرحوم که می توان گفت وزن ناخالص مجاز وسایل نقلیه باری تقریبا با رعایت استاندارد های ایمنی تدوین و ابلاغ شده است و دیگری اصلاحیه مقررات حمل و نقل بار دوره وزارت آقای مهندس نیکزاد است که در سال ۱۳۸۶ ابلاغ شده است. این مقررات وزنی منطبق بر فن آوری قدیمی اکثر ناوگان باری کشور نیست و بعلاوه وزن های مجاز تعیین شده بیش از توصیه کارخانه های سازنده وسایل نقلیه باری است. جامعه حمل و نقل، رانندگان و کارشناسان بارها عنوان کرده اند که مقادیر وزنی در نطر گرفته شده در این اصلاحیه ناقض ایمنی است و باعث تغییر مرکز ثقل بار و وسیله نقلیه و بی ثباتی و واژگونی وسایل نقلیه باری در حرکت می شود. متاسفانه با وجود این تذکرات، هنوز سازمان راهداری بنا بر توصیه انجمن های صنفی، از این مقررات غیر ایمن حمایت می کند.
چرا همیشه رانندگان باید غرامت مادی و معنوی تخلف اضافه تناژ را تقبل کنند.؟
متاسفانه چون رانندگان مالک ۸۵ تا۹۰ درصد ناوگان جاده ای بار هستند همه تخلفات اضافه تناژ بنام راننده ها ثبت می شود. رانندگان هم باید خسارت وارده بر راه بپردازند و هم در سابقه رانندگی آنها نمره منفی ثبت شود. یکی از نکاتی که در اعمال مقررات اضافه تناژ و ثبت نمره منفی باید مورد توجه قرار گیرد رعایت مساوات بین رانندگان وسایل نقلیه باری عمومی و شخصی است. در اعمال مقررات اضافه تناژ نباید تفاوت و اغماضی وجود داشته باشد. چون هر دو راننده مرتکب یک نوع خلاف شده اند بنابراین اگر برای راننده وسیله نقلیه باری عمومی ۹ نمره منفی ثبت می شود امتیاز منفی راننده وسیله نقلیه باری هم باید به همان اندازه باشد نه کمتر.
شرکت های حمل و نقل هم باید در اجرای مقررات وزن و ابعاد وسایل نقلیه باری نقش داشته باشند
به نظر نگارنده دیگر وقت آن رسیده است که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، شرکت های حمل و نقل را مکلف به رعایت مقررات حمل و نقل بار در راه ها کند. حمل و نقل جاده ای مقررات و قوانین بسیار خوبی در این زمینه ها دارد. بسیاری از مصوبات شورای عالی هماهنگی ترابری تاکنون به مرحله اجرا در نیامده است. فکر می کنم یکی از این مصوبات متعهد کردن شرکت های حمل و نقل به رعایت مقررات وزن مجاز وسایل نقلیه باری است. شرکت های حمل و نقل باید متعهد شوند که پیش از صدور بارنامه، با استفاده از باسکول، ظرفیت بارگیری و وزن ناخالص مجاز وسیله نقلیه باری را مشخص و در بارنامه ذکر نمایند و قبل از حرکت وسیله نقلیه باید در مورد وزن مجاز کل و رعایت مقررات مربوط به بار محوری تذکرات لازم را به راننده ارائه دهند. اگر در بین راه راننده مرتکب خلافی شود و وزن ناخالص مندرج در بارنامه را رعایت نکرده باشد، پلیس در اعلام نظریه، راننده را مقصر و جرایم و نکات منفی را بنام راننده ثبت و در غیر این حالت اگر وزن ناخالص مندرج در بارنامه بیشاز وزن مجاز کارت وسیله نقلیه و یا مقررات حمل و نقل بار در راه ها باشد، شرکت حمل و نقل را به عنوان مقصر و متخلف معرفی و ضمن دریافت خسارت وارده به راه از شرکت حمل و نقل صادر کننده بار نامه، نمره منفی را به نام شرکت حمل و نقل متخلف ثبت می کند. با این روش رانندگان و شرکت های حمل و نقل سعی خواهند کرد که بدون اطلاع یکدیگر مبادرت به حمل بار اضافی نکنند و یا اگر تخلفی صورت گرفت مقصر اصلی معلوم خواهد شد.
خدا کنه برنامه اوزان وابعاد اجرا بشه
سلام تناژ محوری و باسکول آنلاین با سامانه های پایش و برخط هوشمند لینک شده بویژه در گمرکات و بنادر، معادن و صنایع بزرگ مبداء و مقصد راهکار در دسترس و قابل اجراء است، حجم تردد بقدری زیاد است که امکان پایش میدانی وجود ندارد، الان در معادن سنگ آهن چادر ملو تناژ روی باسکول تنظیم و امکان افزایش وجود ندارد
یقه پلیس های راه بگیرید که تریلی های حامل سنگ را زیر سیبیلی رد می کنند هر تریلی. دوبرابر استاندارد سنگ حمل می کنه آنوقت می خواهید جاده موج موجی نشه
درود بر شما
عمده ی اضافه تناژ در مسافتهای طولانی مربوط به کامیونتهای با ظرفیت ۶ تن هست ، که متاسفانه بدون مطالعه و کارشناسی به بازار عرضه میشن ، چرا که کامیونتی که ظرفیت مجاز آن طبق کارت ۶ تن هست در حالی که وزن خالی آن ۴تن و پانصد میباشد و در نمونه های کمپرسی تا ۵تن پانصد هم میرسد که با وزن راننده و سرنشین عملا آن کامیونت دیگه مجاز به حمل بار نخواهد بود ، که این مسئله را پلیس و اداره راه باید از شرکت های تولید کننده این نوع کامیونتها پیگیری و از عرضه آن ها به بازار جلوگیری کند نه اینکه توی جاده ها ....
اگر می خواهید مشکل تناژ حل بشه فقط به باربری ها بچسبید نه راننده راننده داخل یک شهر قریب فقط می خواد بار بزنه برگرده به شهر خودش فقط باربری که با صاحب کالا یا شرکت ها در داد و سدت و بده بستون دارند
پس چرا در خیلی از جاهای کشور حمل بار آهن و میلگرد در پشت اتومبیل نیسان دیده میشود بدون هیچ مهاری و محافظت نه از جلو دارد نه از عقب که بعضاً در داخل شهر توسط راننده نیسان تصادف میکند تازه مسولیت هم قبول نمیکند و آنکس که با ماشین شخصی بوده است که ضررهای جبران ناپذیری دیده است دنبال نخود سیاه میفرستند بدبخت بیچاره هرجا میرود دستش بجای بند نمیشود که حق خودش بگیرد چرا مسولین راهنمایی رانندگی در قبال این جور مسائل اضحارنظری ندارند که جلوی اتومبیل نیسان در این قبیل کارها گرفته بشود مردم دیگر وسایل شخصی بدبختی نکشن توسط راننده های نیسان.
هنوز بین پلیس راهور واداره راه یک تناژ قانونی وجود ندارد پلیس یک استان چهل تن یک استان چهل و دوتن یک چهل و چهار تن اداره راه تا چلو چهار تن بر اساس محور بهترین راهه تشخیصه تریلی ده چرخ شش محور چهل و چهار باشه تریلی ده چرخ پنج محور چهل و دو جالبه پلیس محورها رو تشخیص نمیده
درآمد راه دارها وپلیس راه چی میشه اگه قانون اجرا بشه
سلام فقط باید در مورد اضافه تناژ بابری جواب بده چراچونکه بابری وقتی بار اعلام مکنه مکه آتن اضافه هست رانده هم مجبور بزنه از شرکت اضافه پول میگره ولی به راننده نمیده حالامگید راننده نزنه راننده مجبور قسط داره قرض داره هزار تا بدبختی داره مجبوره
سلام این باسکول های اتوماتیک بین راهی بر مبنای آخرین تناژ مجاز جاده ای یعنی ۴۴ تن تنظیم شده است در حالی که باید تعداد محور و تعداد لاستیک هم در نظر گرفته شود چون اصلی ترین نکته در مورد فشار بر جاده و زیرساختهای آن تعداد لاستیک و محور میباشد
شما منطق ندارید؟وقتی باربری تناژ تعیین میکنه راننده بایدجریمه بشه؟چرا باربریها را جریمه نمیکنید؟ چون حق راننده را میگیرن میدن به مسئولان؟ شما راننده را چی فرض کردید؟خر شما مسئولانید دیگه همه مردم میدونن مسئولان فاسدند .
سلام هنوز که اول راهه موقعی که کشندهای وارداتی وچینی وداخلی 80درصدش شده 5محور 12چرخ وجای کشندهای 5محور18چرخ را گرفته باتناژ غیر استاندارد جادهها ازاین بدترهم خواهد شد باتشکر
چرا دولت برای این چیزها راه چاره بلده به فاچاق گازوئیل راه بلد نیست. سوخت ما کامیونها رو کم کرده
سلام یک زمانی میگفتند ماشین با کش فقط تریلی ونک و ده چرخ و خاور ولی متاسفانه امروز فقط ده نمونه خاور داریم خاور معمولی خاور اتاق 480 خاور اتاق 550 خاور اتاق 6متری خاور اتاق7متروسی سانت، من نمی دانم این چه وضعیه و کی برای اینها مجوز صادر میکنه الان داریم با ماشین اتاق چوبی داره کارتشم اتاق چوبین ولی خودش با مجوز خودش اتاقشو کرده 230 در 550 یا شخصی دیگر کامیون6تن داره خدا شاهده بارهای که میزنه زیرپنج تن نیست
سلام مشکل اصلی نبود زیر سازی جاده ها است اگر جاده جاده باشه با یک تن دوتن کم و زیاد که رو هیجده تا چرخ پخش هست جاده خراب نمیشه . دوم اینکه ایران جاده نداره که میخوای قانون اجرا کنی تمام جوانها و زن بچه مردم داخل این قتلگاه ها تلف شدن اونوقت داری چهار کیلو اضافه بار را فقط میبینی . برو یقه سازمان راه را بگیر اول جاده بساز بعد برو نرخ کرایه حمل را درست کن که حق راننده را بدن بعد برو یقه راننده بدبخت بگیر هیچ ماشبن داری دوست ندارن اضافه بار بزنن کرایه مفد حقشون نمیدن دستشون مجبوره اضافه بزنه خرجش دربیاد
هیچ راننده ای دوست ندارد بار سنگین بزنه تو ماشینش اول برو نرخ کرایه حمل را در معادن شخصی دولتی درست کن که حق تناژ قانونی راننده را بدن بعد جاده ها را ایمن کن جوانها مون تمام داخل این جاده های مرگ از دست رفتن بعد نطق کن که یقه راننده ها را بگیرند برای اضافه تناژ
آقای درس خوان و قانون مدار لطفا اول از همه چیز جاده ایمن و تعیین کرایه حمل قانونی حق راننده است که در ایران وجود ندارد پس اول حق راننده را بگیر جاده را براش بساز بعد بفرستش راهداری و پارکینگ و جلاد خانه
بحران سوخت و آلودگی هوا و ترافیک ناشی از تصمیمات افرادی مثل شماست که دید کاملی ندارید
مشکل زیر سازی جاده ها در مناطقی که دچار مشکل شدن بتن قلتکی هست
زمان قدیم تریلی ۴۰تن بود ۱۸چرخ به خدا هیچ استهلاک نداشتیم الان کجا ۴۴تن کمر من برید از استهلاک
اضاف تناژ هم اش خرج هم برای کامیون هم برای جاده
برای اضافه تناژ مقصر راننده نیست متاسفانه کارخانه ها و شرکت ها برای منفعت خودشون این کار و میکنن وگرنه اضافه تناژ متاسفانه برای راننده به جز استهلاک چیز دیگه ای نداره واقعا راننده مظلوم واقع شده
خیلی ممنون از اظهار نظر و نکته سنجی های دقیق شما عزیزان راننده . درست می فرمایید ، جاده های ما در مقایسه با کشورهای اروپایی بی کیفیت است. بعلاوه همه ما میدانیم که جاده ها با ماليات ما ساخته می شود.وقتی کامیون و یاتریلی با بار اضافی از جاده های بی کیفیت عبور می کنند هم راه را بیشتر خراب می کنند وهم باعث فرسودگی سریع وسیله نقلیه می شود. بنابراین همان طوری که عرض کردم شرکت های حمل و نقل هم باید احساس مسئولیت کنند و با رعایت استاندارد وسیله نقلیه و متناسب با کیفیت جاده ها عملیات بارگیری را انجام دهند تا وضعیت فعلی جاده ها بدتر نشود.