بازدید سایت : ۶۹۷۸۵

انعقاد تفاهم نامه سرمایه گذاری مشترک بین منطقه آزاد اروند خرمشهر با کشور عمان

تفاهم نامه سرمایه گذاری مشترک و تجارت بین منطقه آزاد اروند، خرمشهر با کشور عمان منعقد شد.

انعقاد تفاهم نامه سرمایه گذاری مشترک بین منطقه آزاد اروند خرمشهر با کشور عمان
تین نیوز |

تفاهم نامه سرمایه گذاری مشترک و تجارت بین منطقه آزاد اروند، خرمشهر با کشور عمان منعقد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، معاون وزیر کار کشور عمان در نشست مشترک اتاق بازرگانی خرمشهر، منطقه آزاد اروند و هیات تجاری عمان که در سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد ، گفت: ما پیش از این تعامل مشترک با اتاق تهران داشتیم و از همکاری با اتاق خرمشهر نیز استقبال می کنیم.

احمدبن سالم الحجری افزود: فرصت های سرمایه گذاری خوبی از جمله سرمایه گذاری در پتروشیمی، بهداشت و درمان و گردشگری در خوزستان وجود دارد که فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران عمانی است.

وی بیان کرد: نزدیکی رابطه سیاسی و اقتصادی بین ایران و عمان حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری بین ۲ کشور را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاران در ایران و عمان بدنبال محیطی مناسب برای سرمایه گذاری هستند گفت: برای ما مهم است که منطقه آزاد اروند چه تسهیلاتی برای سرمایه گذاران عمانی خواهد داشت.

معاون وزیر کار عمان بیان کرد: اتاق بازرگانی و پادشاهی عمان علاقه مند به رولبط اقتصادی و تجاری با ایران هستند.

الحجری با اشاره به وجود ۱۴ منطقه اقتصادی و آزاد در عمان گفت: شهرک صنعتی صور با هم مرز بودن با ایران باعث شده که رابطه تجاری با ایران افزایش یابد، حدود ۶ هزار کانتینر در این منطقه وجود دارد.

وی افزود: همچنین شهر صنعتی مهانس که در مرز ایران قرار دارد تمام زیرساخت لازم برای سرمایه گذاران ایرانی را دارد.

الحجری با اشاره به آمادگی کشور عمان برای رابطه تجاری و اقتصادی با ایران اظهار کرد: صنعت ایران با تحریم روبرو است و عمان آماده همکاری با این کشور را دارد.

وی با بیان اینکه عمان سعی در جذب سرمایه گذاران خارجی دارد گفت: بعضی از تسهیلات و بخشودگی ها در عمان وجود دارد تا سرمایه گذار خارجی جذب شود.

وی افزود: در کشور عمان از بین فرصت های اقتصادی برای سرمایه گذاری در حوزه های صنعت بهداشت و درمان، امنیت غذایی و دارو سازی آماده همکاری است.

الحجوری گفت: قانون کار و سرمایه گذاری ایرانی باید برای سرمایه گذاران عمانی در اروند انگیزه ایجاد کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست گفت: روابط اقتصادی ایران و عمان بر پایه منافع مشترک برقرار شده و قطعا این روابط به سود منطقه خواهد بود.

علی زارعی اظهار کرد: در دنیای امروز اقتصاد جهانی در حال پیشرفت است و باید بدنبال برقراری ارتباط اقتصادی باشیم، کشور عمان با موقعیت استراتژیک و زیرساخت های مناسب نقش مهمی در ارتباط اقتصادی دارد.

زارعی بیان کرد: توسعه تجارت و سرمایه گذاری مشترک یکی از پیشرفت های اقتصادی است که با ایجاد بسترهای لازم و تسهیلات می توانیم به افزایش حجم مبادلات و تقویت روابط اقتصادی دست پیدا کنیم.

وی گفت: تبادل تجربیات و دانش فنی بین ۲ کشور می تواند به بهبود محصولات کمک کند.

زارعی یکی از زمینه های مهم تجاری بین ایران و عمان را همکاری مناطق آزاد ۲ کشور دانست و گفت: ۲ کشور مناطق آزاد متعددی دارند، در منطقه آزاد اروند زبان و تشابه فرهنگی با کشور عمان وجود دارد.

وی گفت: معافیت های مالیاتی و گمرکی در منطقه آزاد اروند، وجود پتانسیل های مهم در حوزه حمل و نقل از جمله وجود فرودگاه، خط ریلی و دریایی و زمینی مزیت برای سرمایه گذاران است.

وی با اشاره به اینکه وجود نیروی کار و انرژی ارزان کمک شایانی به تولید و صادرات خواهد کرد، گفت: هم مرز بودن با کشور عراق و نزدیک بودن به بصره توان ترانزیتی با این کشور را ۲ چندان می کند، وجود صنایع مختلف پتروشیمی و نفت و گاز در اروند، بیش از ۹ هزار و ۲۰۰ هکنار سایت صنعتی در اروند، وجود اتاق های بازرگانی آبادان و خرمشهر در این منطقه، سهولت ثبت شرکت های خارجی و صدور مجوزات برای سرمایه گذاران خارجی از مزیت ها در منطقه آزاد است.

وی افزود: مناطق آزاد عمان با معافیت ها و زیرساخت هایی که دارد می تواند محل خوبی برای صادرات محصولات ایران باشد، از سوی دیگر منطقه آزاد اروند می تواند در صادرات محصولات عمان به کشورهای منطقه تاثیر گذار باشد.

زارعی گفت: سرمایه گذاران عمانی با امنیتی که از سوی ایران تامین می شود در پروژه های مختلف حاضر در منطقه آزاد اروند مشارکت کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: وجود صنایع پتروشیمی، صنایع فولاد و صنایع تبدیلی در اروند می تواند به ایجاد اشتغال و تبادل فن آوری ۲ کشور کمک نماید.

زارعی گفت: همچنین سرمایه گذاران ایرانی می توانند با بهره گیری از تسهیلات در مناطق آزاد عمان فعالیت کنند.

وی افزود: همکاری در توسعه زیرساخت حمل و نقل و لجستیک می تواند به همکاری ۲ کشور کمک نماید.

زارعی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت های علمی که در کشور ایران وجود دارد می تواند به بهبود کیفیت محصولات و خدمات صنایع عمان کمک کند.

وی خواستار همکاری ۲ جانبه بین منطقه آزاد اروند و عمان در حوزه گردشگری شد و گفت: توسعه گردشگری و خدمات گردشگری می تواند همکاری مشترک بین۲ کشور باشد.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است.

این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.