۱۰ هزار کیلومتر خطوط راه آهن مجوز اجرایی دارند
در شرایط کنونی حدود ۱۰ هزار کیلومتر خطوط راه آهن دارای مجوز اجرا هستند و قانونا جزو طرح های اجرایی شناخته می شوند.
وزیر اقتصاد گفت: در شرایط کنونی حدود ۱۰ هزار کیلومتر خطوط راه آهن دارای مجوز اجرا هستند و قانونا جزو طرح های اجرایی شناخته می شوند که برای اجرای آنها در مدت چهار سال با فرض اضافه نشدن طرح های جدید، تقریبا ۲۵ برابر میزان فعلی اعتبار لازم داریم.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احسان خاندوزی در نشست خبری با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری درباره توسعه خطوط ریلی و اعلام دولت مبنی بر وجود توان ساخت هزار کیلومتر ریل در سال، اظهار کرد: توسعه خطوط ریلی از سیاست های کلان و مستمر در استاد بالادستی با توجه به مزایای متعدد آن در افزایش ایمنی ترابری، کاهش مصرف سوخت و حمل ارزان تر بارهای معدنی، صنعتی و تجاری و امکان کسب درآمد ارزی از حمل بارهای ترانزیتی است.
وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه توان مندی احداث خطوط ریلی در داخل کشور چه از نظر دانش و فن آوری، چه از نظر امکان تولید مصالح و چه از نظر توان پیمانکاری در داخل کشور وجود دارد، افزود: امکان ساخت خطوط به میزان سالانه ۱۰۰۰ کیلومتر اغراق نیست.
خاندوزی خاطر نشان کرد: حمل و نقل ریلی معمولا در سیاستگذاری ها دارای اولویت است ولی در عمل و اجرا به این سیاست نزدیک نشده ایم، یعنی رشد شبکه ترابری ریلی طی سال های گذشته کمتر از توسعه شبکه جاده ای بوده و روند سهم ترابری ریلی از ترابری کشور نزولی شده است.
وی با اشاره به اینکه میزان ساخت خطوط ریلی به تناسب اعتبارات صورت می گیرد، گفت: اگر سالانه هزار کیلومتر اجرای خطوط را در نظر داشته باشیم و با فرض هزینه تقریبی هر کیلومتر راه آهن حدود ۳۰۰ میلیارد ریال، نیازمند سالانه ۳۰۰ هزار میلیارد ریال هستیم در حالی که اعتبار مصوب سال جاری ما در قانون بودجه سال جاری ۳۳ هزار میلیارد ریال است.
سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: البته هدف اجرای سالانه هزار کیلومتر هنوز مورد توافق و رسمی نیست و به تناسب اعتبارات، مقدار تکمیل خطوط میزان ساخت خطوط ریلی به تناسب اعتبارات صورت می گیرد.
به گفته خاندوزی، از نظر دستگاه اجرایی اعتبار مورد نیاز یعنی اعتبار مناسب که بتوان طرح اجرایی را در مدت معقول اجرا کرد که البته این مدت بستگی به شرایط طرح تفاوت دارد.
وی ادامه داد: برای مثال اگر یک طرح معین مثل راه آهن چابهار-زاهدان را در نظر بگیریم، در صورت وجود اعتبار کافی در مدت پنج سال قابل اجراست و به طور میانگین سالانه برای اجرای ۲۰درصد حجم عملیات اعتبار لازم دارد تا در مدت پنج سال پایان یابد.
میانگین پیشرفت هر طرح ریلی ۴ سال است
وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: البته برخی از طرح های ساخت راه آهن ساده تر هستند و اجرای آنها در صورت وجود منابع کافی در مدت دو یا سه سال هم مقدور است، بنابراین بطور میانگین می توان زمان مناسب برای پیشرفت هر طرح را چهار سال در نظر گرفت.
خاندوزی با بیان اینکه به طور کلی اعتبارات ساخت راه آهن در مقایسه با میزان اعتبار لازم به مراتب کمتر است، افزود: در شرایط کنونی حدود ۱۰هزار کیلومتر خطوط راه آهن دارای مجوز اجرا هستند و قانونا جزء طرح های اجرایی شناخته می شوند و برای اجرای آنها در مدت چهار سال با فرض اضافه نشدن طرح های جدید، تقریبا ۲۵ برابر میزان فعلی اعتبار لازم داریم.
وی کمبود اعتبار را عامل تعویق عملیات یا طولانی شدن دوره اجرا دانست و گفت: این وضعیت از نظر مهندسی و اقتصادی مطلوب نیست و منجر به استهلاک زودرس پروژه و کاهش بهره وری مالی می شود ولی ما یک دستگاه اجرایی هستیم که نقشی در شروع به اجرای طرح جدید یا میزان بودجه نداریم و ناچار هستیم به تناسب اعتبارات تخصیص یافته طرح های در دست اقدام را به پیش ببریم.
این عضو کابینه دولت خاطر نشان کرد: برای استفاده بهتر از منابع در همین شرایط، هنگام بودجه ریزی پیشنهاد تمرکز منابع مالی روی طرح های رو به خاتمه را داریم و در هر طرح جدید هم به جای شروع عملیات در تمام طول مسیر سعی می شود از یک بخش معین کار را شروع کنیم که همان بخش بتواند کارآیی داشته باشد.
روش های تامین اعتبار فرا بودجه ای برای پروژه های ریلی اولویت دار
خاندوزی درباره تامین اعتبارات طرح های ریلی توضیح داد: استفاده از سایر منابع مالی نیز دنبال می شود، برای مثال در طرح راه آهن چابهار-زاهدان با موافقت مقام معظم رهبری (دام ظله) از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کرده ایم و بخش زاهدان-خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر را اخیرا به بهره برداری رسانده ایم.
وی افزود: چنانچه منابع مالی کافی فراهم شود، امسال حدود ۴۰۰ کیلومتر طرح دیگر را در آستانه تکمیل داریم. همچنین در طرح راه آهن میانه –اردبیل توانسته ایم تسهیلات مالی از بانک ها جذب کنیم که باعث سرعت گرفتن اجرای طرح شده است.
وزیر اقتصاد به استفاده از منابع مالی تهاتر نفتی برای اجرای فوری برخی از پروژه های مهم ریلی اشاره کرد و گفت: استقاده از روش تهاتر نفتی برای ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مدنظر دولت قرار گرفته است که امیدواریم با عملیاتی شدن آن تحول قابل توجهی در روند ساخت راه آهن کشور محقق شود.
خاندوزی ادامه داد: رویکرد به سرمایه گذاری غیردولتی نیز برای رفع مشکل فوق ضرورت دارد که هنوز استفاده از این نوع اعتبارات برای ما که مجری طرح هستیم، فراهم نشده است و نیازمند تغییراتی در قوانین و مقررات برای مشوق ها و جذاب کردن سرمایه گذاری است.
گفتنی است، مقام معظم رهبری در تاریخ یازدهم آبان ماه ۱۴۰۱ در بخشی از بیانات خود با تاکید بر توسعه خطوط ریلی گفتند: «من راجع به این خطوط ریلی هم بازـ این درددل ها را با شما جوانها باید بکنیم ـ مکرّر در دولت های مختلف راجع به خطوط ریلی من تأکید کرده ام؛ متأسّفانه کوتاهی شده. البتّه در آن اوایلِ بعد از رحلت امام چرا، یک مقداری کارهای ریلی خوبی انجام شد، [ولی] بعدش دیگر کار درستی انجام نشده و حالا [در این دولت] ان شاءالله بنا دارند کارهای خوبی را انجام بدهند. ما بایستی ان شاءالله در این زمینه ی رفت وآمدها و حمل و نقل بتوانیم جایگاه خودمان را پیدا کنیم.»
مثل اينكه وزير راه شده يا مسئول ساخت خطوط ريلي؟
برای تکمیل رله آهن و خطوط قطارشهری بایدازسرمایه گزاری شرکت های معدنی وکارخانجات که مواداولیه وتولیدات سنگین دارندکه گرفت وبرمصرف سوخت درهراستان عوارض ومالیات گرفت وصرف احداث خطوط جدیدکردوگرنه هیچوقت به اهداف تکمیل خطوطراه آهن نخواهیم رسید