بازدید سایت : ۳۸۰۸۸

◄ بحران در بندر امام خمینی/ شرکت های حمل و نقل جاده ای هوشمند یا کابوس شرکت های سنتی؟

تعارض منافع شرکت های هوشمند در مقابل صنوف سنتی پایانه بار بندر امام خمینی در مرکز بحران صنفی رانندگان و شرکت های حمل و نقل قرار گرفته است.

 بحران در بندر امام خمینی/ شرکت های حمل و نقل جاده ای هوشمند یا کابوس شرکت های سنتی؟
تین نیوز |

شماری از فعالان بخش حمل و نقل جاده ای کالا می گویند:  اعتراضات صنفی در بندر امام خمینی به نقطه بحران  و حساسی رسیده و تعارض منافع شرکت های هوشمند در مقابل صنوف سنتی پایانه بار بندر امام خمینی در مرکز بحران صنفی رانندگان و شرکت های حمل و نقل قرار گرفته است.

به گزارش تین نیوز، یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا در گفت و گو با خبرنگار ما با تایید وجود چنین مشکلاتی، گفت: صنوف حمل و نقل خواستار عدالت هستند آیا دولت به اعتراضات آنها پاسخ می دهد؟

وی افزود: شرکت های هوشمند در بندر امام خمینی تبدیل به معضل و خطری برای کسب و کارهای بومی و رانندگان و کامیونداران بندر امام خمینی شده اند و به همین دلیل انتظار است خواسته های رانندگان و کامیونداران بندر امام جدی گرفته شود.

او اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل شرایط به وجود آمده، بحران صنفی در صنعت حمل و نقل در حال اوج گیری و اعتراضات در حساس ترین پایانه بار کشور در حال تبدیل شدن به چالش جدید حمل و نقل جاده ای است،  اعتراضاتی که حول تعارض منافع بین شرکت های بزرگ مقیاس هوشمند و کنسرسیوم های حمل و نقل جاده ای متمرکز است و این مشکلات در حالی در بندر امام به وجود آمده که پایانه بار این بندر، پایانه ای است که نقشی حیاتی در جابه جایی بیش از ۷۰ درصد کالاهای اساسی و نهاده های دامی کشور ایفا می کند. 

به گزارش تین نیوز، بررسی ها نشان می دهد: اعتراضات صنفی رانندگان و شرکت های حمل و نقل جاده ای در بندر امام خمینی به عنوان یکی از حیاتی ترین مراکز لجستیک کشور در حالی شدت یافته که انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های حمل و نقل و انجمن صنفی کارگری رانندگان و کامیونداران این منطقه نیز، طی نامه ای به رضا اکبری، رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور، خواستار رسیدگی فوری به این بحران شده اند.

نامه انجمن های کامیونداران و رانندگان به رضا اکیری

این نامه با تأکید بر معضلات ناشی از فعالیت شرکت های بزرگ مقیاس هوشمند، از مسئولان خواسته است تا با ارائه راهکارهای عملی، از تشدید تعارض منافع و آسیب به کسب و کارهای بومی جلوگیری کنند.

تعارض منافع یا کابوس اشتغال؟

به گفته یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا؛ فعالیت شرکت های بزرگ مقیاس هوشمند اگرچه به منظور مدرن سازی صنعت طراحی گردید اما در عمل به دلیل عدم تنظیم گری صحیح، به تهدیدی برای کسب و کارهای سنتی و بومی تبدیل شده است. این تهدید، اشتغال هزاران راننده و شرکت حمل و نقل کوچک و متوسط را با خطر جدی مواجه کرده است همان طور که در نامه دو انجمن صنفی نیز به صراحت آمده است: «خواسته تمام صنوف رانندگان و شرکت های حمل و نقل کشور این است که این معضل و کابوس اشتغال شرکت های بومی و سنتی هرچه سریع تر خاتمه یابد.»

پیشنهادهای ارائه شده برای حل بحران

در این نامه، دو پیشنهاد عملی برای کاهش بحران ارائه شده است:

1. بازنگری در قوانین و مقررات مربوط به فعالیت شرکت های بزرگ مقیاس هوشمند به منظور جلوگیری از ایجاد انحصار و تعارض منافع.

2. حمایت از کنسرسیوم های حمل ونقل جاده ای و شرکت های بومی با ارائه تسهیلات و مشوق های ویژه.

فراخوان برای تصمیم گیری های شفاف و عادلانه

به گفته یک فعال بخش حمل و نقل کالا، اعتراضات صنفی در بندر امام خمینی نشان دهنده عمق بحران در صنعت حمل و نقل جاده ای کشور است و عدم چاره جویی در این زمینه می تواند منجر به افزایش نارضایتی و اختلال در زنجیره تامین کالاهای اساسی شود. اکنون همه نگاه ها به مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری است تا با تصمیم گیری شفاف و عادلانه، این بحران را مدیریت کنند و اعتماد از دست رفته صنوف را بازگردانند.

وی افزود:  بندر امام خمینی(ره) به عنوان شاهراه حیاتی حمل و نقل کالاهای اساسی در کشور، نقشی کلیدی در تأمین نیازهای روزمره مردم و صنایع ایفا می کند. اختلال در عملکرد این پایانه، به ویژه در شرایط فعلی که کشور با چالش های اقتصادی متعددی مواجه است، می تواند پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد.

او تاکید کرد: از سوی دیگر، تعارض منافع میان شرکت های بزرگ مقیاس هوشمند و شرکت های حمل و نقل سنتی به نقطه ای بحرانی رسیده و این موضوع نه تنها موجب کاهش فرصت های شغلی برای رانندگان و کامیونداران محلی شده، بلکه نگرانی هایی نیز در مورد تمرکزگرایی و کاهش کیفیت خدمات حمل و نقل به وجود آورده است.

وی بیان کرد: رانندگان و شرکت های حمل و نقل سنتی معتقدند حضور شرکت های بزرگ مقیاس هوشمند، به جای ایجاد رقابت سالم، منجر به ایجاد انحصار و نادیده گرفتن حقوق صنوف بومی شده است. این شرکت ها با استفاده از فناوری های نوین و سرمایه های کلان، بازار را در اختیار گرفته و شرکت های کوچکتر را به حاشیه رانده اند.

به گفته وی رانندگان می گویند « ما نمی توانیم با تعرفه های ناعادلانه و شیوه های کاری این شرکت ها رقابت کنیم. بسیاری از ما به جای پیشرفت، در حال مبارزه برای بقا هستیم.»

درخواست برای مداخله دولت

به گفته این فعال بخش حمل و نقل جاده ای کال، مشکلات مذکور، موجب شده اعضای انجمن صنفی کارفرمایی و کارگری بندر امام خمینی به این نتیجه برسند که تنها با مداخله جدی دولت و ایجاد تعادل در بازار حمل ونقل می توان این بحران را مدیریت کرد. آنها خواستار شفافیت در سیاست گذاری، بازنگری در قوانین مربوط به شرکت های هوشمند و تضمین حقوق صنوف سنتی هستند و از مسئولان می خواهند تا با برگزاری جلسات مشترک و دریافت نظرات تمامی ذینفعان، راه حلی جامع و منصفانه برای این مشکل پیدا کنند.

وی ادامه داد: همچنین سرکار خانم دکتر صادق، وزیر محترم راه و شهرسازی، اکنون در مرکز توجه صنوف حمل و نقل قرار دارند. از ایشان انتظار می رود با هماهنگی ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، راهکاری فوری و عملیاتی برای پایان دادن به این تنش ها ارائه کنند.

وی گفت: قطعا اعتماد سازی میان صنوف، حمایت از شرکت های بومی و ایجاد تعادلی میان نوآوری و سنت، از جمله اقداماتی است که می تواند این بحران را مدیریت کند و از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کند.

ضرورت اقدام سریع و جدی

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای تاکید کرد: اعتراضات در بندر امام خمینی(ره) هشداری است که نمی توان آن را نادیده گرفت. با توجه به اهمیت این پایانه در تأمین کالاهای اساسی کشور، هرگونه تعلل در حل این مشکل می تواند عواقب جدی اقتصادی و اجتماعی به همراه داشته باشد.

وی گفت: اکنون وقت آن رسیده است که مسئولان با تصمیماتی قاطع، شفاف و عادلانه، ضمن رفع نگرانی های صنوف، آینده ای پایدار و منصفانه برای صنعت حمل و نقل جاده ای کشور رقم بزنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.