بازدید سایت : ۱۶۹۸۴۳

استمداد رانندگان گرفتار ایرانی در اسلام قلعه افغانستان​

درحالی مسئولان دولتی گمرک می گویند هیچ مانعی برای بازگشت تانکرهای حامل سوخت ترانزیتی به عراق وجود ندارد که رانندگان از تفاوت حرف تا عمل مدیران مربوطه گلایه دارند.

استمداد رانندگان گرفتار ایرانی در اسلام قلعه افغانستان​
تین نیوز |

درحالی مسئولان دولتی گمرک می گویند هیچ مانعی برای بازگشت تانکرهای حامل سوخت ترانزیتی به عراق وجود ندارد که رانندگان از تفاوت حرف تا عمل مدیران مربوطه گلایه دارند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، از اواخر شهریورماه امسال، تعدادی از رانندگان کامیون های حامل سوخت ترانزیتی عراق در گمرک اسلام قلعه افغانستان متوقف شده اند. حکومت طالبان به دلیل عدم انطباق سوخت با استانداردهای مدنظر خود، از پذیرش تانکرها خودداری کرده است.

نماینده یکی از شرکت های حمل ونقل درباره مشکلات پیش آمده در مسیر ترانزیت کالاها گفته بود: گمرک ایران معتقد است بارها باید تنها به عراق بازگردانده شوند، اما صاحب کالا اعلام کرده که عراق از پذیرش بارهای بازگشتی خودداری کرده است.

صالحی ادامه داد: این مشکل مختص این مرز نیست و برخی از کامیون ها در مرز ماهیرود نیز با چالش مشابهی مواجه شده اند. در مرز ماهیرود، گازوئیل ترانزیتی از کامیون ها تخلیه شده و شرایط پیچیده ای ایجاد کرده است.

او افزود: در گفت وگویی با آقای رحیمی زاده، مدیرکل گمرک دوغارون، پیشنهاد کردیم بار کامیون ها به مرزهای دیگری مانند ماهیرود یا میلک منتقل شود، اما ایشان تأکید کرد که این اقدام امکان پذیر نیست و بارها باید تنها به عراق بازگردانده شوند.

وی تأکید کرد: صاحب کالا نیز اعلام کرده نمی تواند اقدامی انجام دهد و از مدیرکل گمرک دوغارون خواست تا برای خروج کامیون ها از این بلاتکلیفی راه حلی ارائه دهد.

وی همچنین گفت: مسئولان گمرک دوغارون اظهار داشته اند که دستور بازگرداندن بارها به مرز حاج عمران از تهران صادر شده است.

صالحی یادآور شد: 40 کامیون حامل فرآورده های گازوئیل از ایران به سمت افغانستان حرکت کردند که از این تعداد، 37 کامیون بدون مشکل وارد افغانستان شدند و بار خود را تخلیه کردند. اما سه کامیون به دلایلی که برای طالبان قابل قبول نبوده، اجازه عبور نیافتند، در حالی که محموله تمام کامیون ها یکسان بوده است.

پاسخ گمرک دوغارون

سید حسن رحیمی زاده، مدیرکل گمرک دوغارون، نظر متفاوتی در این باره دارد. وی گفت: هیچ مانعی برای بازگشت رانندگان به داخل ایران وجود ندارد. گمرک مسئولیت قانونی در قبال مشکلات پیش آمده برای رانندگان ندارد، اما نهایت همکاری برای حل این مشکل را انجام داده است.

رحیمی زاده افزود: بر اساس قانون، کالاهای سوخت ترانزیتی باید به مرز مبدا بازگردانده شود و بازگشت آنها به داخل کشور ممنوع است؛ چون در این صورت، مشمول قانون قاچاق کالا می شوند.

در همین حال، یکی از رانندگان این کامیون ها به تسنیم می گوید: گمرک دوغارون به راحتی می تواند مشکل رانندگان گرفتار در گمرک اسلام قلعه را حل کند، اما نمی دانیم چرا این کار انجام نمی شود. حدود 55 راننده کامیون از 28 شهریورماه تاکنون در این گمرک گرفتار هستیم و شرایط بسیار دشواری را تحمل کرده ایم.

ملکی با بیان این که حرف و عمل مدیران مربوطه متفاوت است به تجربه ای مشابه در این رابطه اشاره کرد و یادآور شد: چند سال پیش، باری از پتروشیمی اراک به عراق حمل کردیم، اما عراق اعلام کرد محموله سرطان زاست و از پذیرش آن خودداری کرد. در آن زمان، معاون سردار شهید سلیمانی مشکل را حل کرد و پتروشیمی اراک محموله را تحویل گرفت.

وی تأکید کرد: بر اساس ضوابط، صاحب بار باید بار بازگشتی را تحویل بگیرد، اما مشخص نیست چرا مسئولان دولتی اجازه بازگشت کامیون های حامل سوخت ترانزیتی عراق را نمی دهند.

وی با بیان این که طی 3 ماه اخیر حدود 300 میلیون بدهکار شده ام، بیان کرد: به دلیل بیماری پدرم، بدهکار همه شده ام. ما خانواده داریم، خرج داریم. اگر این مشکل حل نشود، چاره ای جز شکایت از شرکت حمل ونقلی برای ما نمی ماند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ظفرعظیمی مهر پاسخ

    هیچکس به فکر رانندگان نیست چون رانندگان متولی ندارند کانون راننده نماها هم چون راننده نیستند چنین ترکی از مشکلات ندارند جناب مهندس اکبری مدیرکل سازمان حمل ونقل کشور بایستی کانون را رانندگان را پاکسازی کند و هرکدام از اعضا اگر سابقه ده سال رانندگی کامیون نداشته باشند از کانون برکنارکنند شرایط ورود به کانون رانندگان دارا بودن ده سال فعالیت مستمر قبل از ورود به انجمن صنفی رانندگان وکانون رانندگان .