تعیین تکلیف برای شهرداری درباره مترو حافظیه شیراز
شورای فنی معاونت میراث فرهنگی موضوع احداث خط ۲ مترو شیراز در محدوده حافظیه را بررسی کرد و تکالیف و تعهداتی را برای شهرداری شیراز تعیین و تصویب کرد.
![تعیین تکلیف برای شهرداری درباره مترو حافظیه شیراز](https://cdn.tinn.ir/thumbnail/BJGlAIetSS0f/U7Ccvlt33jn-OqlMlImgutVLjEcw-jhlF2WJsSK4fMDDVSZN8IEX4Zd7jkGxwBqLJ5jM-fGYwhs1w24HZ1koLCi7Amq5zCeh/%D8%AE%D8%B7+%DB%B2+%D9%85%D8%AA%D8%B1%D9%88+%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2.jpg)
شورای فنی معاونت میراث فرهنگی موضوع احداث خط ۲ مترو شیراز در محدوده حافظیه را بررسی کرد و تکالیف و تعهداتی را برای شهرداری شیراز تعیین و تصویب کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، فاطمه داوری، مدیرکل حفظ و احیاو بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی و دبیر شورای فنی معاونت میراث فرهنگی درباره تصمیم ها و مصوبه های این شورا توضیح داد: در مهرماه جاری پس از اطلاع از احداث فاز دو خط دو مترو شیراز در امتداد بلوار آزادی و صدور دستور رسمی توقف عملیات احداث خط ۲ مترو توسط معاونت میراث فرهنگی، روز شنبه ۲۴ آذر گزارش های ارزیابی فنی پروژه خط ۲ مترو شیراز در جلسه شورای فنی معاونت بررسی شد.
داوری ادامه داد: در این جلسه پس از بررسی گزارش مطالعات و تمهیدات انجام شده توسط شهرداری شیراز برای حذف اثرات ارتعاشی حین احداث تونل های فاز دو خط ۲ مترو شیراز و گزارش ارزیابی و بازدید پژوهشگاه میراث فرهنگی، در شورا مصوب شد شهرداری شیراز با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی علاوه بر اعلام رسمی «تمهیدات پیش بینی شده در حین احداث و در دوره فعالیت خط مترو برای عدم ورود آسیب های ارتعاشی و سایر عوامل آسیب رسان به آثار تاریخی همجوار»، به رعایت تمام ملاحظات فنی اعلامی میراث فرهنگی برای حفاظت از آثار تاریخی متعهد شود.
وی همچنین گفت: ضرورت انجام مطالعات فرهنگی تاریخی به ویژه مطالعات باستان شناسی و تمهیدات لازم برای حفاظت از آثار تاریخی موجود شناسایی شده با هماهنگی معاونت میراث فرهنگی و پژوهشگاه میراث فرهنگی مورد تاکید قرار گرفت و به مدیران شهرداری شیراز اعلام شد. شهرداری شیراز همچنین مکلف شد نسبت به تهیه پیوست میراث فرهنگی در محدوده اجرای خط ۲ مترو و سایر خطوط ریلی شهر اقدام کند.
داوری افزود: با توجه به اهمیت نظارت فنی، علمی و اجرایی بر مراحل ساخت تونل مترو و ارزیابی تاثیرات فنی آن، در شورا مقرر شد با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، ناظر ذی صلاح در قالب عامل چهارم و ناظر فنی از بین مشاوران ذی صلاح در کنار پژوهشگاه میراث فرهنگی بر مراحل احداث خط، نظارت کرده و ارزیابی پروژه از منظر حفاظت از آثار و میراث فرهنگی انجام شود.