بازدید سایت : ۶۷۸۸۱

خیز عربستان برای مرکز جهانی هوانوردی/ قطع پرواز ایرلاین خارجی به مشهد!

از چند ماه گذشته حداقل 6 ایرلاین خارجی از جمله فلای دوبی، ترکیش و کویت پروازهای خود به فرودگاه هاشمی نژاد را قطع کردند.

خیز عربستان برای مرکز جهانی هوانوردی/ قطع پرواز ایرلاین خارجی به مشهد!
تین نیوز

نماینده اسبق ایران در ایکائو گفت: فرودگاه هاشمی نژاد مشهد این ظرفیت را دارد که نقطه ای برای جابه جایی مسلمانان جهان بالاخص شیعیان باشد اما در حالی که چندین ایرلاین خارجی پروازهای مستمر به فرودگاه مشهد داشتند، از چند ماه گذشته حداقل 6 ایرلاین خارجی از جمله فلای دوبی، ترکیش و کویت پروازهای خود به فرودگاه هاشمی نژاد را قطع کردند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، اخباری از سرمایه گذاری چند ده میلیارد دلاری عربستان در حوزه هوانوردی منتشر می شود که نشان می دهد هدف عربستان برای تبدیل شدن به مرکز جهانی هوانوردی در منطقه است و می خواهد رتبه هوایی امارات را از آن خود کند. اخیرا دولت سعودی اعلام کرده است که اصلاحات در بخش هوانوردی این کشور می تواند تا پایان سال 2030 باعث جذب حدود 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری به این بخش شود و در واقع این اقدام عربستان در راستای متنوع سازی اقتصادی و فاصله از اقتصاد تک محصولی است تا سهم این کشور را در ترانزیت هوایی بار و مسافر افزایش دهد.         

علیرضا منظری نماینده اسبق ایران در ایکائو با اشاره به سرمایه گذاری های کلان عربستان برای تبدیل به هاب هوایی در خاورمیانه اظهار داشت: تبدیل شدن به هاب هوایی به عوامل زیادی بستگی دارد و تمام عوامل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در تحقق این هدف دخالت دارند. اولین کشوری در منطقه که این تغییر سیاسی، فرهنگی، اقتصادی را انجام داد، امارات بود و این زمینه و بستر را ایجاد کرد تا با فراهم آمدن زیرساخت های فنی و غیرففنی ایرلاین های دنیا را جذب این نقطه در منطقه کند و می بینیم که امروز به تمام ایرلاین ها امارات را به عنوان هاب هوایی خاورمیانه می شناسند.  

امارات و قطر هاب های هوایی در خاورمیانه/ خیز عربستان برای مرکز جهانی هوانوردی  

منظری ادامه داد: پیش از این اقدام امارات آن تمام کشورهای عربی سیاست های بسته ای داشتند اما پس از امارات، قطری ها آمدند و این سیاست را اعمال کردند و تا اندازه ای هم توانست موفق شود و بخشی از ظرفیت امارات را به خود جذب کرد. عربستان هم از سه سال گذشته تصمیم گرفت این سیاست را به اجرا برساند و جایگاه خود را در منطقه تغییر دهد و در این صورت می تواند با توجه به سرمایه گذاری انجام داده، هاب جدیدی را در منطقه ایجاد کند. عربستان اعلام کرده که فعالیت جدی خود را در صنعت هوانوردی را از سال 2025 آغاز می کند و مشخص است که برنامه بلند مدت برای تحقق این هدف داشته است.

وی با بیان اینکه در آینده سه هاب هوایی در منطقه خاورمیانه خواهیم داشت و رقابت بین این سه کشور افزایش پیدا می کند که در نهایت این رقابت به نفع مسافر و صاحب کالای ترانزیتی خواهد بود، گفت: در رقابت این سه هاب شرکت های هواپیمایی برای اینکه بتوانند بلیت ارزان تری را به مسافران ارایه دهد، از خدمات هوایی کشوری استفاده می کند که قیمت تمام شده را پایین تر بیاورد.

منظری افزود: در هاب شدن یک کشور در حوزه هوایی، تعداد نشست و برخاست شدن مهم نیست، آنچه که اهمیت دارد این است که  کشور بتواند برای شرکت های مختلف مسیرهای مختلف پروازی ایجاد کند و موضوع مهم دسترسی آن فرودگاه به نقاط متعدد پروازی در دنیا است، اینکه مسافر هر زمانی که بخواهد بتواند نسبت به سفر تصمیم بگیرد و از آن مرکز برای اتصال به مقصد نهایی مطمئن باشد بنابراین هاب شدن مشخصات فنی تعیین شده ای ندارد و موضوع مهم میزان دسترسی ها و ارتباطات است.

ناوگان هوایی امارات با بیش از 500 هواپیمای فعالِ نو

وی تاکید کرد: اما به طور قطع هم موضوع زیرساخت و هم ناوگان بسیار اهمیت دارد، در حال  حاضر ناوگان تنها یک ایرلاین از این کشور و تنها ناوگان شرکت هواپیمایی امارات بیش از 200 فروند هواپیما دارد که تمام این ناوگان پهن پیکر و نو است و مجموع هواپیماهای ایرلاین های امارات متحده عربی بالای 500 فروند است که تمام این ناوگان به خط و فعال هستند. از سوی دیگر فرودگاهی را در امارات را می بینیم که در هر 2 دقیقه یک پرواز نشست و برخاست دارد.

نماینده اسبق ایران در ایکائو با اشاره به هدف تعیین شده برای ایران در اسنادبالادستی و چشم انداز 1404 که طبق آن ایران باید به هاب هوایی منطقه تبدیل می شد، اظهار داشت: امروز صنعت هوانوردی کشورمان با مشکلات متعددی مواجه است و همین که بتوانیم نیاز مسافران داخلی را پاسخ دهیم کافی است. در حال حاضر، ناوگان هوایی ایران 300 فروند هواپیما دارد که بیش از نیمی از آن زمینگیر است و فرودگاه مهرآباد که بیشترین عملیات پروازی در بین فرودگاه های کشور انجام می دهد روزانه حدود 200 پرواز دارد. آیا اقداماتی که عربستان از سه سال گذشته انجام داده ایران توانسته انجام دهد؟ اعداد و ارقام سرمایه گذاری عربستان در این بخش با سایر رقبا شوخی ندارد و هدف عربستان برای تصاحب این جایگاه در منطقه جدی است.    

محدودیت ناوگان ایران برای انجام پروازهای حج

وی ادامه داد: عربستان مزیتی که نسبت به امارات و قطر دارد ثابت بودن پروازهای حج است و زیرساخت هوایی این کشور تا حدی قوی شده که همزمان با پروازهای پی در پی حج بتواند سایر پروازها را انجام دهد، حال اینکه در کشورمان ایران ایر در ایام سفرهای حج، به دلیل محدودیت ناوگان و هواپیما برای سایر پروازها با محدودیت ناوگان مواجه می شود و قطعا با این وضعیت نمی توان هاب شد.

منظری با اشاره به توسعه ناوگان کارگرو در هاب های منطقه افزود: یکی از الزامات هاب شدن افزایش تعداد هواپیماهای کارگو است و هاب شدن باید چندجانبه باشد و تنها یک جنبه مسافری ندارد و بخش زیادی از حمل بارهای خاص از طریق حمل ونقل هویی انجام می شود. هاب هوایی باید نقطه ترانزیتی هم برای مسافر و هم بار باشد و در حال حاضر هم  بیشترین ترانزیت در خاورمیانه از آن  امارات است که البته خارج از این منطقه شاهد حضور پررنگ ترکیه هستیم.  

ایران هیچ پرواز ترانزیتی ندارد  

وی تاکید کرد: در این شرایط رقابتی در فرودگاه امام هیچ پرواز ترانزیتی مسافری انجام نمی شود چراکه بستر زیرساختی و فرهنگی برای این ظرفیت ایجاد نشده اما عربستان از سه سال گذشته در حال ایجاد بستر این تحولات از جمله تحولات فرهنگی در کشورش  است و تغییرات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را در عربستان می بینیم و امروز فرهنگ پذیرش انواع مسافر از کشورهای مختلف را ایجاد کرده و توانسته با این شرایط جدید فرهنگی، سرمایه گذاری ها را توسعه دهد.

تغییر سرمایه گذاری هاب هوایی از ایران به امارات

نماینده اسبق ایران در ایکائو گفت: اخیرا در ملاقاتی با یکی از نمایندگان KLM موضوع جالبی را بازگو کرد، طبق گفته وی، همراه با تیمی دو بار  به ایران سفر داشت برای اجرای پروژه هاب شدن ایران جهت ترانزیت اروپا و آسیا و طرح ساخت فرودگاه بزرگ تهران و ایران نقطه بسیار مطلوب برای تبدیل شدن به هاب هوایی بود اما پس از سال 57 بررسی مجددی انجام شد و نتیجه این بود که زمینه ها برای اجرای این پروژه در ایران وجود ندارد و دبی را به عنوان منطقه جایگزین انتخاب کردیم.

منظری ادامه داد: واقعیت این است که شاید ایران این مزیت را داشته باشد که برای برخی از مسیرهای ترانزیتی نقطه خوبی باشد اما در کل باید تمام بسترهای سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی آماده باشد و اگر تمام این بسترها آماده شوند امکان رقابت با امارات و ترکیه را داریم. اتفاقا امکان این هم وجود دارد که بدون بودجه دولتی در بخش زیرساخت های هوایی سرمایه گذاری کرد، باید توجه داشت که در کشوری مانند عربستان که قدرت مالی قوی هم دارد بخشی از این سرمایه گذاری ها غیردولتی بوده و سرمایه گذار خارجی جذب این بازار شده است. در ایران هم این ظرفیت وجود دارد اما شرط آن ایجاد بسترهای سیاسی و فرهنگی است.

قطع پرواز ایرلاین خارجی به مشهد

وی تاکید کرد: فرودگاه هاشمی نژاد مشهد این ظرفیت را دارد که نقطه ای برای جابه جایی مسلمانان جهان بالاخص شیعیان باشد اما در حالی که چندین ایرلاین خارجی پروازهای مستمر به فرودگاه مشهد داشتند، از چند ماه گذشته حداقل 6 ایرلاین خارجی از جمله فلای دوبی، ترکیش و کویت پروازهای خود به فرودگاه هاشمی نژاد را قطع کردند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • آریا صفاری

    سلام درود بر شما ارادت
    ترکیش ایرلاین و فلای دبی با قدرت دارن در ایران فعالیت میکنند پرواز های به مشهد هم برقرار هست کافی است در فلایت رادار ۲۴ چک کنید
    این عبارت را بزنید تا متوجه بشید
    Mhd-dxb
    Mhd -ist

  • آریا صفاری

    جدیدا یک کار رو به جلو که انجام شده و بسیار نویدبخش اتفاقات خوبی هست برقراری پرواز های کارگو از تهران به دوحه و از تهران به هنگ کنگ و ماکائو توسط هواپیمایی قطر انجام میشه و بسیار اتفاق خوبی هست امیدوارم پرواز های دیگری به مقاصد دیگه برای کارگو برقرار بشه

  • آریا صفاری

    در همین اواخر یک کار رو به جلو توسط توسط هواپیمایی ایران ایر انجام شد و آن هم اجاره یک فروند هواپیما بوئینگ ۷۳۷ از هواپیمایی ارمنیا کشور ارمنستان که در حال حاضر این هواپیما مشغول به فعالیت در داخل ایران هست با رجیستر
    EK73730 پرواز های تهران - نجف . تهران - ایروان . نجف - اصفهان . را انجام میدهد
    بسیار تشکر میکنم از مدیریت ایران ایر امیدوارم به زودی زود شاهد ورود تعداد بیشتری هواپیما به مرز های ایران عزیزمان باشیم