مترو مشهد؛ زیباترین مسیر قطار شهری کشور
مشهد، یکی از پرجمعیت ترین و پرترددترین شهرهای ایران به دلیل موقعیت مذهبی و گردشگری خود از یکی از پیشرفته ترین سیستم های حمل ونقل شهری در کشور بهره می گیرد؛ در میان خطوط مختلف متروی مشهد، مسیر خط ۲ این قطار شهری، به عنوان یکی از زیباترین و جذاب ترین مسیرهای مترو در کشور شناخته می شود.
مشهد، یکی از پرجمعیت ترین و پرترددترین شهرهای ایران به دلیل موقعیت مذهبی و گردشگری خود از یکی از پیشرفته ترین سیستم های حمل ونقل شهری در کشور بهره می گیرد؛ در میان خطوط مختلف متروی مشهد، مسیر خط ۲ این قطار شهری، به عنوان یکی از زیباترین و جذاب ترین مسیرهای مترو در کشور شناخته می شود.
مطلب جذاب و پربازدید امروز را بخوانید:
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، متروی مشهد یکی از مهم ترین پروژه های زیرساختی این کلان شهر است که به عنوان نخستین متروی فعال در خارج از پایتخت، نقش اساسی در بهبود وضعیت ترافیک، کاهش آلودگی هوا و تسهیل حمل ونقل عمومی ایفا می کند، با توجه به اینکه مشهد سالانه میزبان میلیون ها زائر از سراسر ایران و کشورهای همسایه است، وجود یک سیستم حمل ونقل کارآمد و سریع مانند مترو، اهمیت ویژه ای دارد.
ترافیک سنگین در مناطق مرکزی مشهد به ویژه در محدوده حرم مطهر رضوی، یکی از چالش های همیشگی این شهر بوده است، متروی مشهد با ایجاد خطوط گسترده و اتصال نقاط مهم شهری، تأثیر قابل توجهی در کاهش بار ترافیکی داشته است.
این سیستم حمل ونقل عمومی نه تنها موجب کاهش وابستگی به خودروهای شخصی و تاکسی ها شده، بلکه دسترسی سریع تر و ارزان تری را برای شهروندان و زائران فراهم کرده است، با توجه به اینکه مشهد یک شهر زیارتی است، دسترسی راحت به حرم مطهر رضوی یکی از دغدغه های اصلی مسافران و زائران محسوب می شود.
متروی مشهد با ایجاد ایستگاه های نزدیک به مراکز زیارتی، هتل ها و پایانه های مسافربری، امکان تردد سریع و بدون دغدغه را برای زائران فراهم کرده است. این امر موجب شده است تا افراد بیشتری بتوانند با هزینه کم و در کمترین زمان ممکن به اماکن موردنظر خود دسترسی داشته باشند.
تاریخچه طراحی و شروع به کار متروی مشهد
مجید نژادحسین، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر مشهد در ارتباط با تاریخچه طراحی مترو مشهد می گوید: مطالعات جامع حمل ونقل و ترافیک مشهد از سال ۱۳۷۰ آغاز شد و تا سال ۱۳۷۳ ادامه پیدا کرد، این مطالعات توسط دانشگاه صنعتی شریف انجام شد و در مرحله نخست ۷۰ مسیر پیشنهادی ارائه شد که در نهایت به ۲۴ مسیر و چهار خط اصلی کاهش پیدا کرد، این مطالعات بر اساس آمارهای دقیق، مصاحبه های میدانی با شهروندان، نظرسنجی ها و بررسی های میدانی انجام شده است، در واقع، طراحی مسیرهای قطار شهری مشهد، بر اساس نیازهای واقعی و تقاضای سفرهای شهروندان صورت گرفته است.
وی با اشاره به فرایند تحقیقاتی این مطالعات می افزاید: برای اینکه مسیرهای مترو به درستی طراحی شوند، تیم های تحقیقاتی ابتدا نظرسنجی هایی از مردم انجام دادند و سپس مسیرهایی که بیشترین جابه جایی مسافر را داشتند، مورد بررسی قرار گرفت، همچنین مبادی ورودی شهر همچون فرودگاه، راه آهن و پایانه های مسافربری نیز به عنوان نقاط کلیدی در طراحی خطوط مترو در نظر گرفته شدند، به ویژه که حرم مطهر امام رضا (ع) به عنوان یک مقصد زیارتی مهم در طراحی خطوط لحاظ شد تا دسترسی آسان به این مکان مقدس فراهم شود.
نژادحسین ادامه می دهد: برای طراحی مترو مشهد، نسبت به دیگر کلان شهرها، توجه ویژه ای به روند جابه جایی مسافر و نیازهای مردم مشهد به ویژه در ایام پیک سفر زائران به حرم مطهر امام رضا (ع) شده است، به همین دلیل، خط یک از انتهای بلوار وکیل آباد شروع می شود و به فرودگاه بین المللی مشهد متصل می شود، در آینده، با تکمیل خطوط دیگر، دسترسی به حرم مطهر از طریق مترو برای زائران فراهم خواهد شد.
متروی مشهد، یک سیستم حمل ونقل ریلی پیشرفته در کشور
کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد نیز در مورد پیشرفت خطوط مختلف مترو مشهد می گوید: در حال حاضر، متروی مشهد به عنوان یک سیستم حمل ونقل ریلی پیشرفته در کشور شناخته می شود، خط یک که از بلوار وکیل آباد شروع می شود و به فرودگاه بین المللی مشهد می رسد، هم اکنون با ۲۴ ایستگاه فعال به طور کامل بهره برداری شده است، این خط یکی از پرطرفدارترین و پربازدیدترین خطوط مترو در مشهد است که روزانه هزاران مسافر را جابه جا می کند.
وی در ادامه درباره خط دو مترو توضیح می دهد: خط دوی مترو مشهد شامل ۱۳ ایستگاه است که از بلوار طبرسی شمالی شروع می شود و تا میدان فکوری ادامه پیدا می کند، در حال حاضر ۱۲ ایستگاه از این خط فعال است و ایستگاه سلامت به زودی و تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید، تکمیل این خط نیز موجب خواهد شد که جابه جایی مسافران در مرکز شهر تسهیل شود.
کیامرز با اشاره به پیشرفت خط سه می گوید: خط سه که طولانی ترین خط مترو مشهد است و ۲۸.۵ کیلومتر طول دارد، هم اکنون بیش از ۲۰ کیلومتر از تونل های آن حفاری شده است، این خط ۲۴ ایستگاه خواهد داشت که سه ایستگاه آن، شامل ایستگاه های باب الجواد، میدان شهدا و پایانه مسافربری امام رضا (ع)، تا پایان اسفند سال جاری به بهره برداری می رسد، با تکمیل این خط، دسترسی به مناطق مختلف مشهد به ویژه حرم مطهر، تسهیل خواهد شد.
نقش مترو در صنعت گردشگری مشهد
متروی مشهد علاوه بر تسهیل زیارت، به توسعه گردشگری شهری نیز کمک شایانی کرده است، بسیاری از نقاط گردشگری مشهد، از جمله پارک ملت، کوه سنگی، بازار رضا، مجموعه های تفریحی و تجاری بزرگ، از طریق خطوط مترو قابل دسترسی هستند. این موضوع موجب شده است که مسافران و گردشگران بتوانند با سهولت بیشتری از جاذبه های گردشگری شهر بازدید کنند، بدون آنکه دغدغه ترافیک یا هزینه های بالای حمل ونقل را داشته باشند.
در میان خطوط مختلف متروی مشهد، مسیر خط ۲ این قطار شهری که از ایستگاه طبرسی شمالی آغاز و به ایستگاه رضای مشهد ختم می شود، به دلیل عبور از مناطق سرسبز و برخورداری از طراحی داخلی چشم نواز، به عنوان یکی از زیباترین مسیرهای قطار شهری کشور شناخته می شود. این خط که از مناطق مهمی مانند حرم مطهر رضوی، میدان راه آهن و بزرگراه های اصلی عبور می کند، علاوه بر کاربرد حمل ونقلی، جلوه ای خاص از شهر مشهد را به نمایش می گذارد.
نژادحسین درباره تأثیرات متروی مشهد در صنعت گردشگری می گوید: یکی از ویژگی های مهم طراحی مترو مشهد این است که تمام مبادی ورودی، از جمله فرودگاه، پایانه های مسافربری و راه آهن به شبکه مترو متصل شده است، این ویژگی به ویژه برای زائران حرم مطهر امام رضا (ع) بسیار مفید است، زیرا آن ها می توانند از طریق مترو به راحتی به مقصد خود برسند، با تکمیل خط سه و چهار، شبکه مترو به طور کامل برای جابه جایی زائران و گردشگران آماده خواهد شد.
وی می افزاید: خط یک مترو از سمت غدیر ایستگاه های شروع می شود و تا پارک ملت ما در زیرزمین هستیم اما بعد از آن پارک ملت به سمت پارک وکیل آباد عبور می کند، این مسیرهای زیبا و دیدنی می توانند تجربه متفاوتی برای مسافران فراهم کنند. به خصوص اینکه در بخشی از مسیر، مترو از روی سطح حرکت می کند و مسافران می توانند از منظره های اطراف لذت ببرند.
کیامرز نیز درباره آینده مترو مشهد در صنعت گردشگری می گوید: با تکمیل خطوط سه و چهار، مشهد به یکی از پیشرفته ترین سیستم های حمل ونقل شهری در کشور تبدیل خواهد شد، این شبکه مترو نه تنها در تسهیل جابه جایی روزانه مردم مشهد مؤثر است، بلکه به عنوان یک وسیله حمل ونقل کارآمد برای گردشگران و زائران نیز در نظر گرفته می شود.
چشم انداز آینده مترو مشهد
کیامرز درباره پروژه های آینده مترو مشهد می گوید: در حال حاضر، حفاری تونل خط چهار از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و بیش از چهار کیلومتر از این تونل حفاری شده است، این خط قرار است تا پایان سال ۱۴۰۴ تکمیل شود و سپس در مراحل بعدی وارد بهره برداری خواهد شد، پروژه های مربوط به توسعه خطوط مترو مشهد همچنان در حال پیشرفت است و به زودی خطوط جدیدی به شبکه حمل ونقل ریلی شهری اضافه خواهند شد.
وی در پایان اشاره می کند: مشهد، پس از تهران، بیشترین پیشرفت را در شبکه مترو داشته است، شبکه متروی مشهد، با توجه به جمعیت و وضعیت خاص این شهر، می تواند به عنوان یک مدل موفق در دیگر شهرهای مذهبی ایران معرفی شود.
متروی مشهد، به عنوان یک پروژه بزرگ شهری، در سال های اخیر تأثیرات شگرفی در بهبود وضعیت حمل ونقل شهری، کاهش ترافیک و تسهیل دسترسی به مناطق مختلف این کلان شهر مذهبی داشته است، طراحی علمی و دقیق، بررسی نیازهای واقعی شهروندان و زائران، و توجه به رشد صنعت گردشگری، از جمله ویژگی های بارز این پروژه است، با تکمیل پروژه های در دست اجرا و افزایش تعداد خطوط و ایستگاه ها، مترو مشهد تبدیل به یکی از پیشرفته ترین و کارآمدترین سیستم های حمل ونقل در ایران خواهد شد که علاوه بر پاسخگویی به نیازهای شهری، می تواند با تکنولوژی های جدید در جذب گردشگران و زائران نیز نقشی حیاتی ایفا کند.
سلام وقت بخیر. اون خط یک مترو مشهد هست که واقعا زیبا و سرباز ساخته شده . خط دو مترو کاملا مسیر زیر زمینی داره
با سلام به همه زائران آقا علی ابن موسی الرضا. انشاالله همه مردم از فقر نجات پیدا کنن ومن وخانواده ام هم همینطور برای سلامتی ِآقام امام زمان علیه السلام صلوات بفرستید اللهم صل علی محمد و آل محمد. وعجل الفرجهم.
یعنی زیارت مشکل را حل میکنه، همه بریم زیارت بست بشینیم تا شاید مشکل فقر حل بشه! اگر هم نشد لابد قسمت نبوده!! آقا مشکلات و موانع اقتصاد و کسب و کار باید حل شود که اون هم سواد می خواد. اول زانوی اشتر ببند!
اینقدر هم سرعت پیشرفت ساخت و گسترش خطوط و ایستگاه های مترو در مشهد بالا نیست پروژه ی قطار برقی گلبهار مشهد گلبهار چند سال است تکمیل نشده است.آقای دهقان در موقع نمایندگی حوزه چناران بینالود قول داده بودند مشهد به گلبهار و چناران با قطار شهری وصل شوند ولی...
مادر عروس مشهد چیزی در بلره مترو نظر نداد ؟ خخخخخخ
لطفا متروی گلبهار فراموش نکنید خیلی ساختمونه و هزینه بردار است از مسئولان محترم تقاضا دارم به فکر ما هم باشید
درود برشما. خدا قوت. لطفا بفکر مترو گلبهار باشید.
البته امام رضا ع در جای خودش بعله صددرصد اهمیت داره. ولی لطفا خطوط فرسوده و رانندگان عزیز از رمق افتاده با این اتوبوسهای عهد عتیق را در یابید. نصف مشهد در زیر پای خودروهای تک سرنشینه. انگار یا رالیه یا نمایشگاهست. چه خبره؟ یکبار برای همیشه ناوگان فرسوده مشهد را ببینید و علاج کنید. سپاس
سلام . دمتون گرم . فقط خط ۳ و ۴ رو زود تموم کنید ممنونم