بازدید سایت : ۷۹۰۳۰

◄ مهندسی ارزش راه‌ آهن لرستان و کارخانجات بازسازی لوکوموتیو کرج

ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ارقام ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ شود در ﻃﯽ دو ﺳﺎل و ﯾﺎزده ﻣﺎه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ آﻗﺎی دﮐﺘﺮ ﺻﺎﻟﺤﯽ، ﺑه ﺠﺎی 1000 دﺳﺘﮕﺎه لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ، 21 دﺳﺘﮕﺎه لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺨﺶ ﻏﯿﺮدوﻟﺘﯽ از ﻧﻮع MAP24 ﺑﻪ لوکوﻣﻮﺗﯿﻮﻫﺎ و ﺗﻨﻬﺎ 3 دﺳﺘﮕﺎه لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ آﻣﺎده به کار ﺑﻪ ﮐﺸﻨﺪه ﻫﺎی ﻧﺎوﮔﺎن اﻓﺰوده ﺷﺪه اﺳﺖ.

مهندسی ارزش راه‌ آهن لرستان و کارخانجات بازسازی لوکوموتیو کرج
تین نیوز |

عباس قربانعلی بیک: در ﻃﯽ روزﻫﺎی ﺷﺸﻢ ﺗﺎ ﻫﺸﺘﻢ ﺑﻬﻤﻦ ﻣﺎه ﺟﺎری، ﮐﺎرﮔﺎه ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ارزش رﻓﻊ ﮔﻠﻮﮔﺎه ﻫﺎی ظرفیت ﻣﺴﯿﺮ رﯾﻠﯽ دورود - اﻧﺪﯾﻤﺸﮏ ﺑﻪ ﻣﯿﺰﺑﺎﻧﯽ « ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت راه و ﺷﻬﺮﺳﺎزی» و ﮐﺎرﻓﺮﻣﺎیﯽ « ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﺑﻮدﺟﻪ »، ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺮﮐﺖ « ﻃﺮح راه اﺑﺮﯾﺸﻢ » ﺑﺮﮔﺰار ﺷﺪ.

ﺿﻤﻦ ارج ﻧﻬﺎدن ﺑﻪ ﺣﺮﮐﺖ ارزﺷﻤﻨﺪ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﺑﻮدﺟﻪ و ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت راه و ﺷﻬﺮﺳﺎزی در ﮔﺮدﻫﻢ آوردن ﺟﻤﻌﯽ از ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن و ﺻﺎحبنظران وزارت راه، ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ، ﺷﺮﮐﺖ راه آﻫﻦ، ﺷﺮﮐﺖ ﺳﺎﺧﺖ، ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﻣﺸﺎور، ﭘﯿﻤﺎﻧﮑﺎران و اﺳﺎﺗﯿﺪ داﻧﺸﮕﺎه ﻫﺎ و ﺗﻌﺎﻣﻞ و ﺗﻀﺎرب ﻧﻈﺮات اﯾﺸﺎن ﺣﻮل ﻣﺸﮑﻼت رﯾﻠﯽ، به طور وﯾﮋه ﻣﺴﯿﺮ « دورود اﻧﺪﯾﻤﺸﮏ » ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻠﻪ از اﯾﻦ ﮐﺎرﮔﺎه ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺄﻣﻞ ﺑﻮد.

ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد « اﺣﯿﺎی ﮐﺎرﺧﺎﻧﺠﺎت ﺑﺎزﺳﺎزی لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ ﮐﺮج »   ﺑﺎ ﮐﺴﺐ ﺟﺎﯾﮕﺎه دوم ارزش ﮔﺬاری ﺑﺮای اﻗﺪام ﻋﺎﺟﻞ، ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻪ ﮐﺴﺐ اوﻟﻮیت دوم در ﺑﯿﻦ ﺑﯿﺶ از 250 ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ شد. ﺿﻤﻦ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﮐﻤﺒﻮد لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ و ﻧﯿﺮوی ﮐﺸﺶ در ﺷﺒﮑﻪ رﯾﻠﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﮔﻠﻮﮔﺎه ﻫﺎی اﺻﻠﯽ، اﻫﻤﯿﺖ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﺬﮐﻮر و ارزش ﮔﺬاری آن ﺗﻮﺳﻂ ﺧﺒﺮﮔﺎن و ﺻﺎحبنظران ﮐﺎرﮔﺎه ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ارزش، زﻣﺎﻧﯽ مکشوف ﻣﯽ ﮔﺮدد ﮐﻪ روﯾﮑﺮدﻫﺎ و اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﺪﯾﺮان ارﺷﺪ در ﺳﺎﻟﯿﺎن اﺧﯿﺮ را بنگریم که در ﺟﻬﺖ ﮐﺎﻣﻼ ﻣﺘﻀﺎد ﺑﺎ آن، راه ﺳﭙﺮده اﺳﺖ.

ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ  35 روز از اﻧﺘﺼﺎب آﻗﺎی دﮐﺘﺮ ﺳﯿﺪ ﻣﯿﻌﺎد ﺻﺎﻟﺤﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ در تاریخ 1400.08.26، اﻋﻼم ﺷﺪ ﮐﻪ راه آﻫﻦ ﻃﯽ سه ﺳﺎل آﯾﻨﺪه  1000  دﺳﺘﮕﺎه ﻟوﮑﻮﻣﻮﺗﯿﻮ، (150 دﺳﺘﮕﺎه از داخل  و 850 دﺳﺘﮕﺎه واردات ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺨﺶ ﻏﯿﺮ دوﻟﺘﯽ ﯾﺎ رأﺳﺎ توﺳﻂ راه آﻫﻦ) ﺑﻪ ﻧﺎوﮔﺎن رﯾﻠﯽ اﺿﺎﻓﻪ می کند. در تاریخ اعلام این خبر توسط آقای دکتر صالحی، آمار وضعیت لوکوموتیوهای راه آهن این گونه بود: 

تعداد کل لوکوموتیوها 955، تعداد لوکوموتیوهای راه آهن 814 و بخش غیردولتی 141، تعداد کل لوکوموتیوهای آماده به کار 507.

• توجه: لوکوموتیوهای غیر قابل بازسازی طی مصوبات هیئت مدیره راه آهن اسقاط اعلام شده و از آمار راه آهن خارج شده اند. 

در پایان دوره دو سال و  یازده ماه مدیرعاملی آقای دکتر صالحی و با انتصاب آقای دکتر ذاکری به مدیرعاملی راه آهن در تاریخ    1403.06.19، با نگاهی به آمار لوکوموتیوها، میزان تحقق وعده افزایش 1000 دستگاه لوکوموتیو به راه آهن مشخص می گردد.

تعداد کل لوکوموتیوها 1016، تعداد لوکوموتیوهای راه آهن 814 و بخش غیردولتی 202، تعداد کل لوکوموتیوهای آماده به کار 510.

از ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ارقام ﻓﻮق ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﮔﺮدد ﮐﻪ در ﻃﯽ دو ﺳﺎل و ﯾﺎزده ﻣﺎه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ آﻗﺎی دﮐﺘﺮ ﺻﺎﻟﺤﯽ، ﺑه ﺠﺎی  1000 دﺳﺘﮕﺎه لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ، 21 دﺳﺘﮕﺎه لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺨﺶ ﻏﯿﺮدوﻟﺘﯽ از ﻧﻮع  MAP24 ﺑﺎ ﺷﺎﺧﺺ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﯿﻦ ﺧﺮاﺑﯽ (MDBF) ﺣﺪود  2000  ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮ ﺑﻪ لوکوﻣﻮﺗﯿﻮﻫﺎ و ﺗﻨﻬﺎ سه دﺳﺘﮕﺎه لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ آﻣﺎده به کار ﺑﻪ ﮐﺸﻨﺪه ﻫﺎی ﻧﺎوﮔﺎن اﻓﺰوده ﺷﺪه اﺳﺖ (تین 289781). 

در اﯾﻦ ﻣﺪت آﻣﺎده به کاری لوکوﻣﻮﺗﯿﻮﻫﺎی ﻣﻠﮑﯽ راه آﻫﻦ  3 درصد و آﻣﺎده به کاری لوکوﻣﻮﺗﯿﻮﻫﺎی ﺑﺨﺶ ﻏﯿﺮدوﻟﺘﯽ 5 درصد ﮐﺎﻫﺶ ﯾﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ.

کارﺧﺎﻧﺠﺎت ﺑﺎزﺳﺎزی ﻟوکوﻣﻮﺗﯿﻮ راه آﻫﻦ ﺑﺎ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری ﺻﺪﻫﺎ ﻣﯿﻠﯿﺎرد ﺗﻮﻣﺎن و ده ﻫﺎ ﻣﯿﻠﯿﻮن دﻻر در زﻣﯿﻨﯽ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺣﺖ  1300 هکتار اﺣﺪاث و ﻃﯽ ﺳﺎﻟﯿﺎن ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺑﻪ رﮐﻮرد ﺑﺎزﺳﺎزی ﮐﺎﻣﻞ دو دﺳﺘﮕﺎه لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ ﺗﺎ  اﺑﺘﺪای دﻫﻪ  90 رﺳﯿﺪه ﺑﻮد (تین 240179).

ﻣﺘﺄﺳﻔﺎﻧﻪ ﺑﺎ ﺗﺼﻤﯿﻤﺎت ﻧﺎﺻﻮاب و ﻏﯿﺮﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ، ﺑﺮای اﯾﺠﺎد ردﯾﻒ ﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ فرمایشی در راه آﻫﻦ و با تاکید ﺳﺎزﻣﺎن اﻣﻮر اداری و اﺳﺘﺨﺪاﻣﯽ ﮐﺸﻮر بر ممنوعیت اﻓﺰاﯾﺶ ردﯾﻒ ﻫﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺘﯽ، ردﯾﻒ ﻣﺪﯾﺮﮐﻞ و ﻣﻌﺎونان ﻓﻨﯽ ﮐﺎرﺧﺎﻧﺠﺎت ﺑﺎزﺳﺎزی لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ ﮐﺮج  ﺣﺬف و ﭘﺲ از ادﻏﺎم ﻏﯿﺮ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ آن در اداره ﮐﻞ ﻧﯿﺮوی ﮐﺸﺶ، ﻋﻤﻼ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ آن ﻣﺘﻮﻗﻒ ﺷﺪ، ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ در ﻃﯽ 6 ﻣﺎه اﻧﺘﺼﺎب ﻣﺪﯾﺮﻋﺎﻣﻞ ﺟﺪﯾﺪ، اﯾﻦ ﺗﺄﺳﯿﺴﺎت ﻋﻈﯿﻢ و ارزشمند با نقش بسیار موثر در بازسازی لوکوموتیو ﻫﻤﭽﻨﺎن در انزوا ﻣﺎﻧﺪه اﺳﺖ.

امید است ﺑﺎ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد اﺣﯿﺎی ﮐﺎرﺧﺎﻧﺠﺎت ﻣﺬﮐﻮر در ﮐﺎرﮔﺎه ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ارزش، در کنار اﻫﺘﻤﺎم ﺑﺮ ﺧﺮﯾﺪ لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ از ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﻧﻪ ﭼﻨﺪان ﻣﻮﻓﻖ داﺧلی و ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺧﺎرﺟﯽ ﻣﺜﻞ ﭼﯿﻦ، روﺳﯿﻪ و ﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻣﻌﻀﻼت ﺑﺎﻧﮑﯽ ﻧﺎﺷﯽ از ﺗﺤﺮﯾﻢ ﻫﺎ ﺗﺎﮐﻨﻮن ﺣﺎﺻﻠﯽ ﻧﺪاﺷﺘﻪ، ﻋﻨﺎﯾﺖ وﯾﮋه ای ﺑﺮ اﺣﯿﺎی ﮐﺎرﺧﺎﻧﺠﺎت ﺑﺎزﺳﺎزی لوکوﻣﻮﺗﯿﻮﻫﺎی راه آﻫﻦ و تامین بخشی از ﮐﻤﺒﻮدﻫﺎی لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ راه آﻫﻦ ﮔﺮدد. 

کتاب نقشه راه بلوغ برای تولید ملی (1391، نگارنده، ص 9)، با ذکر تجربیات لوکوموتیوهای U30C، AD43 و ترنست زیمنس به هفت سطح انتقال دانش و فناوری پرداخته که سطح اول آن نگهداری وتعمیرات (و بازسازی) بوده که در نهایت به توسعه محصول جدید می رسد و لذا بدون درک نگهداری (چرخه خدمات) نمی توان به سطوح بالای فناوری (در چرخه صنعت) رسید (تین 290046).

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کریم پاسخ

    این کشور عزیز همه چی داره همه چی
    بسازیم این وطن

  • صفایی پاسخ

    راه آهن یک سازمان تخصصي و فنی است و باید رئیس آن کسی باشد که از اول خدمتش در این زمینه تجربه کافی کسب کند کجای دنیا چنین چیزی وجود داره که رئیس شیلات یا رئیس رادیو قرآن میشوند رئیس راه اهن باید فاتحه راه اهن را خواند این آقای صالحی سهمیه‌ای کدام دانشگاه تحصیل کرده که دکتر شده و چند سال راه اهن بوده آیا آن کسی که ایشان را رئیس راه اهن کرده خودش کجا درس خوانده‌ و رشته اش چه بوده خانه از پایه خراب است

  • کوروش پاسخ

    سلام. وجدانا، خداوکیلی،" اﺣﯿﺎی ﮐﺎرﺧﺎﻧﺠﺎت ﺑﺎزﺳﺎزی لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ ﮐﺮج " چه ربطی داره به" رﻓﻊ ﮔﻠﻮﮔﺎه ﻫﺎی ظرفیت ﻣﺴﯿﺮ رﯾﻠﯽ دورود - اﻧﺪﯾﻤﺸﮏ" ؟؟؟؟؟
    مجدداً ، وجدانا ، خداوکیلی ، اینکه " در ﻃﯽ دو ﺳﺎل و ﯾﺎزده ﻣﺎه ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ آﻗﺎی فلانی ، ﺑه جای 1000 دﺳﺘﮕﺎه لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ، 21 دﺳﺘﮕﺎه لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺨﺶ ﻏﯿﺮدوﻟﺘﯽ از ﻧﻮع MAP24 ﺑﻪ لوکوﻣﻮﺗﯿﻮﻫﺎ و ﺗﻨﻬﺎ 3 دﺳﺘﮕﺎه لوکوﻣﻮﺗﯿﻮ آﻣﺎده به کار ﺑﻪ ﮐﺸﻨﺪه ﻫﺎی ﻧﺎوﮔﺎن اﻓﺰوده ﺷﺪه اﺳﺖ" چه ربطی داره به " رﻓﻊ ﮔﻠﻮﮔﺎه ﻫﺎی ظرفیت ﻣﺴﯿﺮ رﯾﻠﯽ دورود - اﻧﺪﯾﻤﺸﮏ" ؟؟؟؟؟

    • عباس قربانعلی بیک

      با سلام و تشکر از پرسش شما
      ارتباط راه‌اندازی کارخانجات بازسازی لکوموتیو کرج با ظرفیت لرستان اینست که در صورت دسترسی به لکوموتیو بیشتر و تخصیص لکوموتیو به این راه‌آهن می‌توانست افزایش یابد، یعنی افزایش ظرفیت راه‌آهن لرستان
      توضیحات بیشتر را در یادداشت زیر ملاحظه فرمایید

      پاسخ لوکوموتیوی برای افزایش ظرفیت راه‌آهن لرستان/ افزایش بهره وری راه آهن جنوب با یک راهکار

      https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-290238

    • صالح

      اینگونه اعلام نظرها ناشی از آن است که ما هنوز نمی توانیم جامع و کامل موضوعات را برسی و برنامه ریزی کنیم. نتیجه این عدم توانایی هم وضع موجود در کشور و به اصطلاح امروزه ناترازی ها می باشد. برای مورد مشخص اعلام نظر شده، باید بدانیم که: بازدهی مسیر ریلی، مستلزم وجود تقاضا و همچنین ناوگان ریلی به ویژه لکوموتیو می باشد و ناوگان نیز مستلزم نگهداری و تعمیرات و تعمیرات هم مستلزم....

    • Railman

      کوروش جان، خدا وکیلی اگر من در جلسه ای حضور نداشتم و از نظرات بیش از ۵۰ نفر کارشناس متخصص با سابقه در حوزه راه آهن که پس از ۳ روز مباحثه فنی در اطراف رفع گلوگاه اندیمشک- دورود، افزایش لکوموتیو را از عوامل اصلی رفع گلوگاه مذکور می دانستند، هرگز در خصوص لزوم احیا کارخانجات بازسازی لکوموتیو کرج نظر نمی دادم، سکوت می کردم و با مطالعه نظرات سایرین، دانش خود را افزون می کردم.

  • کوروش پاسخ

    چطور میخواهید تعمیر گاه صد در صد ناموفق بازسازی کرج ( که فعلا تعطیل است) را باﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﻧﻪ ﭼﻨﺪان ﻣﻮﻓﻖ داﺧلی جایگزین کنید؟

    • Railman

      با یافتن عواملی که باعث ورشکسته شدن و نابودی کارخانجات بازسازی لکوموتیو کرج شدند و زیر علم خرید لکوموتیو از داخل یا خارج سینه می زنند.

  • خشایار شاه پاسخ

    ا ز یه پیرمرد پرسیدن چه وقت از اینجا کوچ میکنید
    گفت هر وقت دیدیم دیگه جایی برای... نیست.
    دیگه جایی وجود نداره که این. م دی ر ان .... باشن

  • عباس قربانعلی بیک پاسخ

    بازدید سرزده مدیرعامل راه آهن از کارخانجات بازسازی لکوموتیو کرج

    برون سپاری خدمات ریلی به بخش خصوصی در اولویت است

    https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-291574

    مدیرعامل راه آهن، در بازدید سرزده از کارخانجات بازسازی لکوموتیو کرج، با تاکید بر لزوم توجه به شرکت های خصوصی و استفاده از محصولات ریلی داخلی، برون سپاری خدمات ریلی را به بخش خصوصی را از اولویت های راه آهن دانست.