بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

◄ پیشنهاد تعطیلی راه آهن های کم تقاضا و واگذاری آنها به موزه ها و بومگردی

برخی کارشناسان معتقدند راه آهن باید برای تقاضای انبوه، دوخطه احداث و بعدا برقی شود و راه آهن های موجود با تقاضای کم به اجبار باید تعطیل و به موزه ها یا بومگردی ‌گردشگری سپرده شود.

پیشنهاد تعطیلی راه آهن های کم تقاضا و واگذاری آنها به موزه ها و بومگردی
تین نیوز |

آیا بروز تحولات سوریه باعث افزایش تقاضای حمل بار کریدور شمال جنوب در ایران می شود و در همین راستا لازم است ساخت مسیر ریلی چابهار زاهدان یونسی سرعت گیرد؟ 

به گزارش تین نیوز،‌ به دنبال طرح این پرسش در جمع متخصصان تین نیوز، سید مرتضی ناصریان کارشناس حمل و نقل در پاسخ گفت: با فرض افزایش تقاضای حمل بار در کریدور شمال جنوب، در شرایطی که اکنون چند مسیر ریلی و جاده ای داریم و ظرفیت آنها اشباع نیست و هزینه افزایش ظرفیت آنها  کمتر از هزینه احداث طرح فوق است، چرا سراغ احداث مسیر ریلی چابهار زاهدان یونسی برویم ؟

ناصریان با طرح این پرسش که کارشناسان پیشنهاد دهنده این موضوع آیا مزایا و منافع مسیرهای محتمل برای حمل بار ریلی در کریدور شمال جنوب را مقایسه کرده‌ اند، عنوان کرد: راه‌ آهن چابهار زاهدان با ۷۰ درصد پیشرفت در دست احداث است و مسئولان دولتی بر اولویت تکمیل آن اتفاق نظر دارند.

وی افزود: مسیر راه آهن زاهدان بیرجند یونسی (نزدیک تربت حیدریه) هم در دست اجراست ولی اولویت داشتن احداث آن محل بحث است و طرح های مهمتری برای احداث وجود دارد.

ناصریان خاطرنشان کرد:  به نظرم اهمیت راه آهن زاهدان بیرجند یونسی برای اهداف داخلی و توسعه استان های شرق کشور بیش از اهمیت ترانزیتی آن است.

وی گفت: در خصوص اهمیت ترانزیتی این محور اغراق می‌شود و بهتر است مقایسه دقیق‌تری بین دو مسیر ریلی چابهار سرخس با مسیر بندرعباس سرخس از ابعاد مختلف نظیر طول، هزینه لازم برای ایجاد ظرفیت، امکانات بندری، و ...   صورت گیرد.

ناصریان ادامه داد: جدول اولیه‌ای سه سال قبل تهیه کردم که نشانگر ترجیح واضح مسیر بندرعباس سرخس بود (اگر صرفاً هدف ترانزیت به آسیای میانه داشته باشیم).

محمد اسمعیل علیخانی نیز در جمع متخصصان تین نیوز، گفت: از سال ۱۴۰۰  تاکنون چند مقاله در مورد پوچ بودن احداث راه آهن بیرجند یونسی و همینطور زاهدان بیرجند و زابل پل میلک و‌ گروه پروژه های بیهوده نوشته ام.  

علیخانی تاکید کرد: راه آهن باید فقط برای تقاضای انبوه، دوخطه احداث و  بعدا برقی شود.

وی افزود: باترتیب بالا اتصال مراکز استان به راه آهن و بسیاری محورهای کم تقاضا از جمله:

- میانه - اردبیل

- بوشهر - شیراز

- زاهدان - بیرجند ودر ادامه یونسی

 - زاهدان - زابل- پل میلک ( پل ابریشم )

 به تقریب همه پروژه های ریلی در دست اجرای شرکت ساخت فاقد تقاضای انبوه  اولویت ووجاهت  فنی و مالی هستند.

او تاکید کرد: البته این در شرایطی است که  اصل مهم ساخت راه آهن فقط برای  تقاضای انبوه را بپذیریم و قبول کنیم راه ها انعطاف  پذیرترین امکان جابجایی تقاضای متوسط تا کم هستند و حتی راه آهن های موجود با تقاضای کم به اجبار باید تعطیل و به موزه ها یا بومگردی ‌گردشگری سپرده شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    ۵ کشور آسیای میانه + افغانستان ، ۶ حق رای جهانی دارند و این ها محصور در خشکی هستند کشور حتما نباید اسمش فرانسه یا آمریکا باشد که کشور حسابش کنیم ! این ۶ کشور آنقدر مهم هستند که اسرائیل و آمریکا از آنور دنیا بسیار در آن ها نفوذ کردند بعد یکسری در ایران می گویند ریل شرق مهم نیست ! بفهمید ریل شرق باعث احتیاج این ۶ کشور و حتی نسبتا هند و روسیه به خاک ایران می شود منافع سیاسی اقتصادی بسیاری برای ما خواهد داشت حداقل هزینه تحریم برای تحریم کننده را مضاعف خواهد کرد ریل شرق کلید تکان دادن تاریخی شرق ایران و تحول تاریخی در این مناطق خواهد بود .