بازدید سایت : ۳۸۹۸۹
رئیس‌جمهور در افتتاح مرکز کنترل الکترونیکی راه‌آهن جنوب:

بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل کشور در آینده باید از سوی راه‌آهن انجام شود

صبح امروز هم زمان با سفر رئیس جمهور به استان خوزستان طی مراسمی مرکز کنترل الکترونیکی راه آهن جنوب با حضور وزیر راه و شهرسازی و دیگر مقامات ملی و استانی افتتاح شد.

بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل کشور در آینده باید از سوی راه‌آهن انجام شود

صبح امروز هم زمان با سفر رئیس جمهور به استان خوزستان طی مراسمی مرکز کنترل الکترونیکی راه آهن جنوب با حضور وزیر راه و شهرسازی و دیگر مقامات ملی و استانی افتتاح شد. در این مراسم حسن روحانی، عباس آخوندی و محسن پورسیدآقایی آخرین خبرهای حمل ونقل ریلی را تشریح کردند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم افتتاح مرکز کنترل ترافیک راه آهن جنوب (CTC) در اهواز گفت: از شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی بابت آماده سازی و افتتاح این طرح بزرگ و برنامه بسیار خوب آن تشکر می کنم و اینکه چنین طرحی به دست متخصصان ایران صورت می گیرد، بسیار باعث افتخار است. بخش عمده ای از حمل ونقل کشور در آینده باید از سوی راه آهن انجام شود.

وی افزود: خوشبختانه مرکز کنترل ترافیک راه آهن جنوب (CTC) که بر همه قطارها و مسیر آهن تهران تا اهواز نظارت می کند، طرح بسیار خوبی است که علاوه بر اینکه زمان سفر تهران تا اهواز را کاهش می دهد، سلامت عبور و مرور در راه آهن را نیز افزایش می دهد.

رئیس جمهور تصریح کرد: همچنین کارهای دیگری که در حوزه راه آهن مثل دوخطه کردن خط آهن اهواز - بندر امام خمینی انجام شده و دوخطه کردن مسیر راه آهن اهواز - اندیمشک که به زودی انجام می شود، کارهای بسیار خوبی هستند زیرا این طرح ها در نهایت باعث کاهش آلودگی و کاهش ترافیک در شهر اهواز می شود که کارهای پسندیده ای هستند چرا که بخشی از حمل ونقل خودرویی به راه آهن منتقل می شود.

وی عنوان کرد: اصلاح و نوسازی مسیر راه آهن جنوب یعنی اهواز تا تهران در نهایت باعث افزایش امنیت تردد می شود بنابراین با توجه به اینکه راه آهن باید در آینده بخش مهمی از حمل ونقل در کشور را به عهده بگیرد، اصلاح و نوسازی و دوخطه کردن مسیرهای راه آهن بسیار کار مناسبی است. به گفته رئیس جمهور بخش عمده ای از حمل ونقل کشور در آینده باید از سوی راه آهن انجام شود.

افتتاح سامانه کنترل ترافیک راه آهن جنوب غرب کشور
وزیر راه و شهرسازی در این مراسم در معرفی مرکز کنترل الکترونیکی راه آهن جنوب گفت: این مرکز قادر است علاوه بر ایمنی، تعداد خطوط ورودی و خروجی به ایستگاه را افزایش دهد و از روبرو شدن و تصادف قطارها جلوگیری کند. همچنین در این مرکز کنترل حرکت قطارها، سوزن ها و چراغ های مسیر راه آهن جنوب انجام می شود. در گذشته یک سیستم علائمی و یک سیستم کنترلی برای هر خط وجود داشت اما با بهره برداری از این مرکز کل سیستم تماماً اتوماتیک می شود.

آخوندی با اشاره به بومی بودن این مرکز بیان داشت: اگر این سیستم از خارج تهیه می شد هزینه سرسام آوری بر دوش دولت می گذاشت اما این سیستم از طریق توان شرکت های داخلی با استفاده از فناوری های روز دنیا راه اندازی شده است و در اختیار راه آهن جمهوری اسلامی ایران قرارگرفته است. چندی پیش راه آهن اهواز - بندر امام خمینی را دوخطه کردیم و این امر باعث شد سرعت قطارها در این مسیر به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد. به عبارتی هم اکنون هیچ خودرویی نمی تواند با چنین سرعتی کالا و مسافر جابه جا کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هم اکنون هشت قطار در مسیر ریلی اهواز - بندر امام خمینی در حال فعالیت هستند که امکان افزایش آن ها نیز وجود دارد. حتی از استاندار خوزستان خواسته ایم برخی مأموریت های دولتی را نیز از طریق راه آهن اهواز - بندر امام خمینی انجام دهند تا بتوان در هزینه صرفه جویی کرد. به زودی مسیر ریلی اهواز - دزفول هم راه اندازی می شود تا بتوانیم به صورت ایمن اقدام به جابه جایی کالا و مسافر در این مسیر بکنیم.

پایش متمرکز قطارهای مسیر راه تهران - اهواز
محسن پور سید آقایی، مدیرعامل راه آهن کشور نیز در مراسم افتتاح سامانه کنترل ترافیک راه آهن جنوب (CTC) در ایستگاه اهواز از پایش کلیه قطارهای مسیر ریلی راه آهن جنوب (اهواز تا تهران) به صورت متمرکز در اهواز خبر داد و گفت: این مرکز مسیر راه آهن تهران تا اهواز را به صورت متمرکز کنترل و پایش کرده و ایمنی و سلامت قطارها را به خوبی تضمین می کند.

وی افزود: در کل مسیر راه آهن جنوب، علائم الکترونیکی نصب شده است به گونه ای که وقتی قطار از تهران حرکت می کند تا رسیدن به اهواز مورد پایش مرکز کنترل ترافیک قرار می گیرد. این مرکز به قطارها اعلام می کند که از کدام خط و کدام سوزن حرکت کنند.

به گفته پور سید آقایی کل ۶۷ ایستگاه مسیر راه آهن جنوب به صورت فیبر نوری توسط این مرکز کنترل می شود و این امر می توان سلامت و ایمنی خطوط راه آهن جنوب را به خوبی بالا ببرد.

مدیرعامل شرکت راه آهن کشور گفت: با راه اندازی مرکز کنترل ترافیک راه آهن جنوب به لحاظ نیروی انسانی ۶۰۰ نفر صرفه جویی به عمل آمده است و نیروی های ما در جاهای دیگر مشغول به کار شده اند.

پور سید آقایی تصریح کرد: همچنین در همین دولت بازسازی مسیر ریلی اهواز - اراک که حدود ۵۰ سال از عمر آن می گذرد را در دستور کار قرار دادیم که در همین دولت به بهره برداری می رسد و می تواند سوانح ریلی را به شدت کاهش دهد.

مدیرکل راه آهن جنوب: افزایش ایمنی یکی از مهم ترین اهداف مرکز کنترل ترافیک است
عبدالکریم درویش زاده، مدیرکل راه آهن جنوب نیز در حاشیه مراسم افتتاح سامانه CTC راه آهن جنوب گفت: افزایش ایمنی یکی از مهم ترین اهداف مرکز کنترل ترافیک است. از مهم ترین امور در مرکز کنترل ترافیک، نظارت مستمر بر عملکرد مأموران سیر و حرکت است به طوری که با رصد حرکت کلیه وسایل نقلیه ریلی به صورت آنلاین و لحظه ای از موقعیت مکانی وسایل نقلیه مطلع شده و تصمیم لازم برای حداکثر بهره وری را اخذ و پس از هماهنگی های لازم با مسئولان مربوطه، جهت اجرا ابلاغ می کنند.

درویش زاده ادامه داد: اعتبار اولیه قرارداد پروژه احداث مرکز کنترل و هدایت قطارهای محور جنوب بالغ بر ۸۳ میلیون یورو معادل ۳ هزار میلیارد ریال است. سیستم CTC از سیستم های پیشرفته کنترل هدایت قطارها در جهان است که هم اکنون این سیستم در محور ریلی جنوب از تهران تا بندر امام (ره) و خرمشهر را با ۶۷ ایستگاه پوشش می دهد. مرکز این سیستم در ایستگاه راه آهن اهواز واقع شده و قطارهایی که در محور تهران - جنوب حرکت می کنند از طریق این مرکز کنترل و هدایت می شوند.

یکی از واحدهای عملیاتی مهم و حساس در صنعت حمل ونقل ریلی، کنترل ترافیک است که در نواحی راه آهن زیر نظر اداره سیر و حرکت اداره کل مربوطه و در مرکز با عنوان گروه مهندسی کنترل ترافیک مرکزی، زیر نظر اداره کل سیر و حرکت به ایفای وظایف سازمانی می پردازد.

تقسیم لکوموتیو و تخصیص به حمل محموله ها برمبنای اولویت های تعیین شده، نظارت بر ساعت کاری مأموران، دقت در موجودی بارهای رسوبی احتمالی، مراقبت بر سیر منطبق بر برنامه های فصلی تنظیم شده قطارهای مسافری، واگذاری زمان های مسدودی خطوط برای تعمیرات موردی خط، تهیه آمار و گزارش ها، برخی از امور جاری محوله به این واحد است.

پروژه احداث مرکز کنترل و هدایت قطارهای محور جنوب CTC با سرمایه اولیه ۸۳ میلیون یورو معادل ۳۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید و تا بندر امام خمینی ۶۷ ایستگاه را تحت پوشش خود قرار می دهد. این سیستم که پیشرفته ترین مرکز کنترلی ریلی کشور است، دارای سیستم های بروز کنترلی و هدایت قطار در جهان است و با هدف بالا بردن ضریب ایمنی، به علت متمرکز شدن کنترل ترافیک و کمتر شدن نقش عوامل انسانی و همچنین امکان بررسی آنی و تنظیم و تفکیک سیر و حرکت وسایط نقلیه ریلی طراحی، نصب و اجرا شده است. این سامانه با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان، حدفاصل شهرهای تهران – اهواز و سربندر را با ۶۷ ایستگاه تحت پوشش قرار می دهد و افزایش ایمنی سیر و حرکت قطارها از مهم ترین مزایای این طرح است.

سامانه کنترل ترافیک راه آهن جنوب غرب کشور به عنوان پیشرفته ترین مرکز کنترلی ریلی کشور، دارای سیستم های بروز کنترلی و هدایت قطار در جهان است و با هدف بالا بردن ضریب ایمنی، به علت متمرکز شدن کنترل ترافیک و کمتر شدن نقش عوامل انسانی و همچنین امکان بررسی آنی و تنظیم و تفکیک سیر و حرکت وسایط نقلیه ریلی طراحی، نصب و اجرا شده است.

سامانه کنترل ترافیک راه آهن (CTC) تهران - جنوب که حدفاصل شهرهای تهران، اهواز و سربندر را با ۶۷ ایستگاه زیرپوشش مدیریت و کنترل قرار می دهد با اعتباری معادل سه هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.