◄ ضرورت برطرف شدن مخالفت ها و تکمیل قطار سریع السیر تهران اصفهان به عنوان تکنولوژی جدید حمل و نقلی
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بر ضرورت تکمیل قطار سریع السیر تهران اصفهان به عنوان تکنولوژی جدید حمل ونقلی تأکید کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بر ضرورت تکمیل قطار سریع السیر تهران اصفهان به عنوان تکنولوژی جدید حمل ونقلی تأکید کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، محمد نورصالحی امروز _یکشنبه بیست وپنجم آذر_ در نطق پیش از دستور صدوپنجاه وهشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با تسلیت رحلت حضرت ام البنین (س) و گرامیداشت روز تکریم مادران و همسران شهدا اظهار کرد: مادران و همسران شهدا از شریف ترین و عزیزترین سرمایه های خود گذشتند و آن ها را تقدیم انقلاب کردند تا امروز ما در سایه امنیت و رفاهی که براثر جان فشانی شهدا برای کشورمان فراهم شده است، ایرانی آباد و مقتدر داشته باشیم.
نورصالحی با اشاره به روز حمل ونقل و رانندگان افزود: نام گذاری این روز به سال ۱۳۶۱ و اوج جنگ ایران و عراق بازمی گردد که بیش از ۱۰۰ کشتی حامل نیازهای ضروری کشور در بنادر جنوبی تجمع کرده و امکان انتقال آن ها به شهرها فراهم نبود؛ امام راحل در پیامی با فراخوان رانندگان کامیون ها و وسایل حمل ونقل عمومی از آن ها خواستند تا با حضور در بنادر نیازهای مردم را به سراسر کشور منتقل کنند که در اقدامی ملی این اتفاق افتاد.
وی گفت: ۱۴ سال بعد وزارت راه و ترابری وقت پیشنهاد ثبت این روز را به نام «حمل و نقل عمومی و رانندگان» مطرح کرد و از سوی شورای فرهنگ عمومی این روز نام گذاری شد.
وی با تقدیر از تلاش های فعالان حوزه حمل ونقل عمومی بیان کرد: خدمات حمل ونقل زمینی، هوایی و ریلی با وجود همه سختی ها با همت فعالان این حوزه در حال انجام است که جای تقدیر دارد.
نورصالحی با اشاره به مشکلات حوزه حمل ونقل عمومی با بیان اینکه فرسودگی ناوگان و ناکافی بودن مدهای مختلف حمل ونقلی از جمله این مشکلات است، گفت: در کلان شهر اصفهان نیز مردم مشکلات حوزه حمل ونقل هوایی و کاهش پروازها را مشاهده می کنند و در این زمینه با مشکل تهیه بلیت مواجه هستند.
وی ادامه داد: در حوزه ریلی نیز حمل ونقل از اصفهان به بسیاری از نقاط کشور محدود یا صفر است، همچنین در حوزه جاده ای زمانی با سرفاصله کوتاه امکان تهیه بلیت به سایر نقاط کشور وجود داشت، اما امروز با کمبود ناوگان و کاهش تعداد سرویس های حمل ونقلی از اصفهان به سایر نقاط مواجه هستیم.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مسئولان استان در دوره قبل و این دوره به فکر رفع این مشکلات هستند، اما اقدامی کلی در سراسر کشور برای توسعه حمل ونقل هوایی، جاده ای و ریلی باید انجام شود.
وی با اشاره به قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان گفت: به رغم تأمین منابع مالی این پروژه که از طریق مراوده با دیگر کشورها انجام شده، اما با مخالفت شدید در سطح ملی مواجه بوده است؛ به این پروژه باید به عنوان یک تکنولوژی جدید نگاه کرد، هم اکنون در جهان حمل ونقل ریلی سریع حرف اول را می زند اما از این جهت مقداری عقب هستیم.
مجید نادرالاصلی رییس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای شهر اصفهان نیز در جلسه امروز گفت:اگرچه پویش(کمپین) «نه به خودروی تک سرنشین» در حال تبلیغ است اما ترافیک همچنان پابرجاست که می طلبد کارخانه ها و مجموعه های تولیدی اطراف شهر نیز در این زمینه سهیم شوند.
ابوالفضل قربانی رییس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای شهر نیز با اشاره به فعالیت دستگاه حفاری مکانیزه(تی بی ام) در خط دوم مترو اصفهان گفت: شهرداری از وجود این دستگاه برای آغاز عملیات خط سوم مترو استفاده کند.
همچنین رسول میرباقری رییس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای شهر اظهار کرد: معاونت معماری و شهرسازی اطلاع ندارد سال گذشته چه گلوگاه هایی در مناطق آزاد شده است لذا باید شناسنامه لازم برای هر منطقه ایجاد شود تا اعتبار دوباره برای مناطق تخصیص نیابد.
اَبَرپروژه قطار پُرسرعت اصفهان- قم- تهران یکی از پروژه های ملی کشور در بخش حمل و نقل بوده که حدود ۲ دهه از مطرح شدن آن گذشته و فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته است.
طول کل مسیر پروژه قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران ۴۱۰ کیلومتر و طول مسیر اصفهان- قم ۲۴۵ کیلومتر است.
با بهره برداری از این پروژه، مسیر اصفهان تا تهران با سرعت حدود ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت در کمتر از ۲ ساعت و بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه طی می شود.
ایجاد گسترش شبکه ریلی در جابه جایی مسافر، افزایش اشتغال و توسعه گردشگری و استفاده از فناوری های جدید و انتقال فناوری در زمینه ایمنی از اهداف اجرای طرح قطار پرسرعت اصفهان- قم- تهران است.
نورصالحی خاطرنشان کرد: حمل ونقل هوایی از اصفهان به سایر شهرهای کشور و حتی خارج از کشور نیز باید گسترش پیدا کند و تحقق این امر اقدامی جدی در حوزه استانی و ملی نیاز دارد.
وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل شهری زمانی شرایط بهتری داشتیم، اما پس از شیوع کرونا و از دوره قبل شاهد کاهش و فرسودگی ناوگان هستیم که برای رفع این مشکل تلاش زیادی شده است، خاطرنشان کرد: امروز نسبت به ابتدای دوره ششم مدیریت شهری، تعداد ناوگان به یک ونیم برابر افزایش پیدا کرده است که در تلاش هستیم تا به دو برابر برسد.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حمل ونقل برقی از اهمیت زیادی برخوردار است و در این راستا باید نسبت به برقی سازی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی اقدام شود؛ در همین زمینه شورای اسلامی شهر مصوباتی در ماه های اخیر داشته که لازم است مدیریت شهری نسبت به تحقق آن اقدام کند.
نورصالحی افزود: خرید اتوبوس لازم است تسریع پیدا کند؛ هرچند که تأمین منابع خرید هر دستگاه نسبت به گذشته افزایش چشمگیر داشته است، اما نیاز شهر سبب می شود تا در این زمینه فعالیت جدی انجام شود.
وی گفت: حفاری بخش شمالی تونل خط دو متروی اصفهان به پایان رسید و دستگاه های حفار روز گذشته طی مراسمی از چهارراه ابن سینا خارج شدند، متعاقب این اتفاق ریل گذاری و نازک کاری ایستگاه ها ادامه پیدا خواهد کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تلاش مدیریت شهری برای راه اندازی بخش اول خط دو که شمال شهر را به مرکز شهر وصل می کند، گفت: ناوگان خریداری شده است، اما انتقال آن با مشکل مواجه شده که نیازمند کمک مسئولان کشور هستیم تا علاوه بر افزایش ناوگان خط یک، ناوگان خط دو نیز تأمین شود.
نورصالحی ادامه داد: قرارداد با شرکت مپنا هنوز عملیاتی نشده و مجوزهای آن از سوی بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، شورای اقتصاد با مشکل مواجه شده است، همچنین درباره تأمین ۱۵ درصد پیش پرداخت نیز آخرین مسئله این بود که به صورت تسهیلات ارزی به شهرداری داده شود که هرچه زودتر باید عملیاتی گردد.
وی اظهار کرد: آغاز عملیات اجرایی خط ۳ و اتصال خط یک از شمال و جنوب به حومه و توسعه خط دو لازم است تا حمل ونقلی ایمن و پاک داشته باشیم.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: شعار نه به خودروی تک سرنشین باید مورد توجه قرار گیرد، اما در صورتی که حمل ونقل عمومی در اختیار مردم باشد، از خودروی شخصی مگر در حد ضرورت استفاده نمی کنند.