بازدید سایت : ۴۶۵۷۴

لنگراندازی متروی کرج در پیچ وخم مشکلات

کشتی بزرگ پروژه متروی کرج که حالا به میان سالگی رسیده به دنبال لنگراندازی است، قطار شهری کرج حالا بیش از ۲۰ سال عمر کرده است و برای به ثمر رسیدن نیاز به پناهگاه دارد.

لنگراندازی متروی کرج در پیچ وخم مشکلات
تین نیوز |
کشتی بزرگ پروژه متروی کرج که حالا به میان سالگی رسیده به دنبال لنگراندازی است، قطار شهری کرج حالا بیش از ۲۰ سال عمر کرده است و برای به ثمر رسیدن نیاز به پناهگاه دارد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا،  دپوی قطار شهری کرج، حکم همان پناهگاه یا لنگر کشتی را دارد که حالا پس از گذشت تمام این سال ها هنوز تعیین تکلیف نشده و امروز موضوع محل دپوی قطار شهری ذهن مسئولان را درگیر کرده است، البته این مسئله اوایل دهه ۹۰ بارها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در صحن علنی شورای شهر وقت (سال ۱۳۹۳) لایحه تغییر کاربری اراضی ۱۲۰ هکتاری مرغ مادر واقع در مجاورت پل حصارک به پایانه (دپو) قطار شهری توسط شهرداری کرج ارائه شد که با اکثریت آرا به تصویب رسید.

این تغییر کاربری برای تجهیزات در حوزه وظایف شهری است که با تعامل با جهاد کشاورزی انجام می شود و نفع زیادی برای شهر دارد، از جمله اینکه بخشی از این طرح در اجرای تعریض پل حصارک قرار دارد و سبب تسریع در انجام عملیات این پروژه می شود، به علاوه با استقرار پایانه (دپو) قطار شهری، باقیمانده این زمین نیز به عنوان فضای سبز و پارک و خدمات شهری اجرا می شود.

این پایانه در حال حاضر در دانشگاه خوارزمی کرج قرار دارد و به گفته شهردار در صورت انتقال این پایانه به اراضی مرغ مادر، سه کیلومتر به مجموعه قطار شهری نزدیک تر و میلیاردها تومان به نفع مدیریت شهری تمام می شود.

این مصوبه باید در کمیسیون ماده ۵ مورد تصویب قرار گیرد، ضمن اینکه این مهم مورد تأیید استاندار و معاون عمرانی استانداری البرز به عنوان رئیس شورای سازمان قطار شهری و رئیس هیئت مدیره این مجموعه قرار گرفته است.

این مسئله با گذشت هشت سال و تا امروز به طول انجامید و در این راستا استاندار البرز نیز از روند اجرای پروژه بازدید کرد.

استاندار: موضوع را پیگیری می کنم

مجتبی عبداللهی، استاندار البرز در حاشیه بازدید از محل دپوی قطار شهری کرج عنوان می کند: باید از همه ظرفیت های استانی و ملی برای بهره برداری از پروژه قطار شهری استفاده کرد.

وی با اشاره به محل دپوی قطار شهری کرج در زمین دانشگاه خوارزمی، می گوید: احداث محل دپو در زیرِ زمین بسیار هزینه بر و زمان بر است و می تواند کار بهره برداری از پروژه را چندسال به عقب بیندازد.

استاندار البرز با بیان اینکه محل دپو قطار شهری باید روی زمین دنبال شود و این موضوع را پیگیری خواهم کرد، تصریح می کند: پروژه مترو آبروی استان است و باید با استفاده از همه توان و ظرفیت ها در راستای تکمیل و بهره برداری از این پروژه قدم برداشت.

عبداللهی با بیان اینکه مترو و کنارگذر شهید سلیمانی دو پروژه مهم استان به شمار می رود، اضافه می کند: با بازدیدهای هفتگی روند پیشرفت این دو پروژه مهم بررسی و مشکلات رفع خواهد شد.

وی ادامه می دهد: پروژه قطار شهری باید در این دوره شورا (شورای ششم) به بهره برداری برسد و در این مسیر از همه ظرفیت ها استفاده خواهد شد.

استاندار البرز با تاکید بر اجرای پروژه منطبق با برنامه زمان بندی خواستار افزایش سرعت پیشرفت پروژه شد.

امیدواریم مجبور به انجام برخورد قهری نشویم

مسعود محمدی، رئیس شورای اسلامی شهر کرج نیز درباره آخرین وضعیت اجرای متروی کرج،  می گوید: ما در شورای ششم ایستگاه شهید سلطانی را پس از هفت سال تعطیلی تحویل گرفتیم که با گذشت ۲۴ ماه تکمیل شد.

وی ادامه می دهد: این ایستگاه نقش کلیدی در کاهش بار ترافیکی اجرا خواهد کرد و تا به این لحظه حدود ۵۰۰ متر از یکی ریل ها باقی مانده است که ظرف همین روزها تکمیل خواهد شد اما معضل اصلی نبود رام قطار است.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج خاطرنشان می کند: یکی از دلایل سفر به چین که حاشیه ساز شد دریافت واگن های چینی بود، دلایل منطقی و مستندی داشتیم که این سفر بدون ریالی هزینه کرد از مدیریت شهری و با هدف تسریع در گرفتن واگن ها در دستور کار قرار گرفت تا بتوانیم به صورت مستقیم تعامل داشته باشیم اما بنا بر مصلحت شهر سفر را لغو کردیم.

محمدی عنوان می کند: برای راه اندازی مترو در گام نخست نیاز به چهار رام قطار داریم که در تلاش برای خرید رام از مسیرهای دیگری هستیم، معضل دیگری که در بحث راه اندازی مترو با آن روبه رو هستیم محل دپو است و قرار بر این بود که از اراضی دانشگاه خوارزمی ۱۱ هکتار زمین به این کار تخصیص پیدا کند که با خلف وعده مدیران دانشگاه روبه رو شدیم و در حال حاضر در تلاش هستیم تا بدون برخورد قهری و قضائی زمین را دریافت کنیم، اما اگر نشود برخورد قضائی صورت خواهد گرفت.

وی تاکید می کند: دانشگاه خوارزمی معتقد است این پروژه توجیهی برای دانشجویان نخواهد داشت که آن اراضی به دپوی مترو تبدیل شود، اما قول دادیم، تعهد می دهیم و تفاهم نامه منعقد می کنیم که مشکلی برای آن حوزه ایجاد نشود، امیدواریم زودتر با رئیس جدید دانشگاه به تفاهم برسیم تا کار وارد فاز قهری نشویم.

دپوی موقت حداقل یک سال زمان می خواهد

حسین مهاجری، عضو شورای اسلامی شهر کرج به خبرنگار ایمنا تاکید می کند: دپو تنها محل نگهداری نیست، بلکه محلی برای تعمیرات، شست وشو، پارکینگ و نگهداشتن رام های قطار است.

وی عنوان می کند: پیگیر این هستیم که طبق محاسبات صورت گرفته زمین مناسب در دانشگاه خوارزمی را دریافت و کار خود را برای احداث محل دپو شروع کنیم؛ این مهم مصوبه هیئت دولت سیزدهم را دارد و با تأیید معاون حقوقی رئیس جمهور وقت مورد توافق قرار گرفته است.

عضو شورای شهر کرج با بیان اینکه در گام نخست تلاش داریم تا با گفتمان به نتیجه دلخواه دست پیدا کنیم، می افزاید: در غیر این صورت از طریق دستگاه قضائی و ماده ۹ وارد موضوع خواهیم شد.

به گفته مهاجری برای اجرای محل دپوی قطار شهری کرج به صورت موقت حداقل یک سال زمان نیاز داریم در حالی که اجرای دقیق محل دپو مدت زمان بیشتری را شامل می شود.

دانشگاه موظف است قانون را اجرا کند

بیژن عبداللهی، رئیس دانشگاه خوارزمی نیز با اشاره به همکاری این مجموعه با مدیریت شهری در خصوص دپوی قطار شهری کرج، اظهار می کند: اگر دپوی مترو در این مکان احداث شود، چهره دانشگاه با مشکلات عدیده ای روبه رو خواهد شد.

وی می افزاید: دانشگاه برای زمین خالی دپوی مترو برنامه های دیگری دارد که بخشی از آن در قالب سه برنامه در دست اجرا قرار گرفته است .

سرپرست دانشگاه خوارزمی استان البرز اضافه می کند: برای مثال مقرر شد تا طی قراردادی شهر سلولی به مساحت ۶۰ هکتار در اراضی دانشگاه خوارزمی ایجاد شود که در آینده نزدیک شاهد عملیات اجرایی آن خواهیم بود و ۲۰۰۰ خوابگاه دانشجویی ویژه دانشجویان متأهل نیز در این مکان تأسیس خواهد شد.

عبداللهی معتقد است: دانشگاه محیطی فرهنگی است و اگر به دپو اختصاص پیدا کند مشرف بر خوابگاه ها و چند دانشکده خواهد بود که وجهه خوبی نخواهد داشت.

وی عنوان می کند: اگر فرایندهای قانونی دپوی قطار شهری کرج طی شود و اراضی دولتی در کمیسیون مستندسازی در هیئت دولت مطرح و مراحل قانونی طی شود، بدون شک دانشگاه موظف است قانون را اجرا کند.

سرپرست دانشگاه خوارزمی استان البرز تصریح می کند: طی سال های گذشته بلوار خوارزمی بازگشایی و بخشی از زمین های بالای دانشگاه و بخشی از زمین های دیگر برای مترو در اختیار شهرداری قرار می گیرد.

عبداللهی اضافه می کند: اگر به صورت قانونی تمام مراحل شکل گیرد ما در خدمت البرز هستیم و ۱۶ هزار نفر جامع دانشگاهی خوارزمی را مجاب خواهیم کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.