بازدید سایت : ۵۳۷۶۳

◄ بهبود وضع ناوگان ریلی با مشارکت خبرگان و صاحب نظران ریلی / اقدامات مشترک راه آهن و مپنا برای ارتقای صنعت ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی، روز شنبه 12 آبان ۱۴۰۳، با حضور در شرکت مهندسی و ساخت لوکوموتیو مپنا، از خطوط تولید و تعمیراتی این مجموعه بازدید کرد.

بهبود وضع ناوگان ریلی با مشارکت خبرگان و صاحب نظران ریلی /  اقدامات مشترک راه آهن و مپنا برای ارتقای صنعت ریلی
تین نیوز |
معاون وزیر راه و شهرسازی، با حضور در شرکت مهندسی و ساخت لوکوموتیو مپنا، از خطوط تولید و تعمیراتی این مجموعه بازدید کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از گروه مپنا ؛ جبارعلی ذاکری، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در همراهی با محمد اولیاء، مدیرعامل گروه مپنا و علی امام، مدیرعامل بخش حمل و نقل مپنا با توانمندی های این شرکت در حوزه های تجهیزات و خطوط تولید, توسعه خطوط مترو در سراسر کشور، تأمین و بهبود بهبود وضع ناوگان ریلیناوگان ریلی و لوکوموتیو از نزدیک آشنا شد.

مدیرعامل گروه مپنا طی گفتگو با مدیرعامل راه آهن، ضمن تاکید بر دانش فنی مپنا در حوزه ریلی، ظرفیت های این گروه را قابل رقابت با صنایع بزرگ دنیا دانست و گفت: مپنا در حوزه ریلی مانند سایر حوزه های کسب و کار خود، در جایگاه مناسبی قرار دارد و برای ورود به حوزه های بزرگتر و مشارکت های ثمربخش در این زمینه، ظرفیت و آمادگی کامل دارد.

مدیرعامل راه آهن نیز در بازدید از خطوط تولید کارخانه مپنا لوکوموتیو، بر لزوم بهبود وضع ناوگان ریلی با مشارکت خبرگان ریلی تاکید کرد و مشارکت راه آهن و شرکت مپنا لوکوموتیو را برای ارتقای صنعت ریلی ضروری دانست.

ذاکری ضمن قدردانی از زحمات همه همکاران در صنعت ریلی گفت: کارگروه هایی را در شرکت راه آهن فعال خواهیم کرد و امیدوارم بتوانیم با استفاده از خرد جمعی کارشناسان راه آهن و مپنا، بهترین تصمیمات را بگیریم و اثربخشی این تصمیمات را در بهبود عملکرد بخش بهره برداری راه آهن مشاهده کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با اقدامات مشترک انجام شده در حوزه ناوگان، به ویژه بخش تامین و نگهداری لوکوموتیو، وضعیت ناوگان ریلی کشور بهبود یابد.

مدیرعامل راه آهن همچنین با حضور در مجتمع آموزشی و شبیه سازهای ناوگان ریلی مرکز آموزش های تخصصی ریلی راه آهن، از نزدیک عملکرد شبیه ساز لوکوموتیو (سیمولاتور) را مورد بررسی قرار داد و دستورات لازم را جهت بهره برداری و استفاده از این مرکز که چندین سال بدون استفاده مانده بود را صادر کرد.​ لازم به ذکر است این مرکز تحت نظارت شرکت تعمیرات و توسعه بهره برداری ریلی مپنا است. 

ناوگان ریلی مپنا8

ناوگان ریلی مپنا5

ناوگان ریلی مپنا6

ناوگان ریلی مپنا7

ناوگان ریلی مپنا3

ناوگان ریلی  مپنا1

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: مپنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسدبیگی - اسداله پاسخ

    پس از بازديد معاون محترم وزیر راه و شهرسازی از شرکت مپنا و بررسی توانمندی‌های این شرکت در حوزه تولید و نگهداری ناوگان ریلی، می‌توان با جزئیات بیشتری به بررسی هر بخش پرداخت و از جداول و داده‌های مقایسه‌ای استفاده کرد. در ادامه به تحلیل تخصصی هر یک از موارد مهم مطرح‌شده پرداخته شده و همچنین ارقام فرضی و جداولی برای روشن‌سازی اهمیت هر بخش ارائه شده است.
    1. توانمندی‌های تولید و تعمیرات لوکوموتیو
    شرکت مپنا در زمینه‌های تولید و تعمیرات لوکوموتیو دارای دانش و تجهیزات پیشرفته‌ای است. این توانمندی‌ها می‌تواند با ایجاد یک مقایسه دقیق بین وضعیت کنونی و اهداف موردنظر، بهتر درک شود.
    شاخص تولید و تعمیرات=وضعیت کنونی=اهداف بلندمدت=افزایش بهره‌وری
    ظرفیت تولید لوکوموتیو در سال=۵۰ دستگاه=۷۵ دستگاه=۵۰٪ افزایش در ظرفیت
    ظرفیت تعمیرات اساسی لوکوموتیو=۱۰۰ واحد در سال=۱۵۰ واحد در سال=۵۰٪ افزایش در تعداد تعمیرات
    زمان تعمیر هر لوکوموتیو=۲۰ روز=۱۵ روز=کاهش ۲۵٪ در زمان تعمیر
    هزینه تعمیر هر لوکوموتیو (میلیون تومان)=۳۰۰=۲۵۰=کاهش ۱۷٪ در هزینه‌های تعمیر
    تحلیل: با افزایش ظرفیت تولید و کاهش زمان تعمیرات، مپنا می‌تواند تعداد لوکوموتیوهای بیشتری را با هزینه کمتری وارد شبکه حمل و نقل ریلی کشور کند. این هدف مستلزم ارتقاء تجهیزات و مهارت‌های فنی است که در بازدید مذکور نیز مورد تاکید قرار گرفت.
    2. توسعه و بهبود ناوگان ریلی
    بهبود ناوگان ریلی نیازمند بررسی و مقایسه شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) در این بخش است. با تحلیل شاخص‌هایی مانند دوره عمر تجهیزات، میزان خرابی‌ها و هزینه نگهداری، می‌توان اثربخشی اقدامات بهبود را سنجید.
    شاخص ناوگان ریلی=وضعیت فعلی=هدف آینده=پیشرفت مورد انتظار
    میانگین عمر ناوگان (سال)=۱۵=۱۰=کاهش ۳۳٪ در سن ناوگان
    میزان خرابی سالانه (درصد)=۲۵٪=۱۵٪=کاهش ۴۰٪ در خرابی‌ها
    هزینه‌های نگهداری سالانه (میلیون تومان)=۵۰۰=۳۵۰=کاهش ۳۰٪ در هزینه‌ها
    مصرف سوخت (لیتر بر کیلومتر)=۸=۶=کاهش ۲۵٪ در مصرف سوخت
    تحلیل: این جدول نشان می‌دهد که با سرمایه‌گذاری در ناوگان جدید و افزایش کارایی تجهیزات موجود، می‌توان هزینه‌های کلی نگهداری را کاهش داده و عمر مفید ناوگان را افزایش داد.
    3. کارگروه‌های تخصصی و تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده
    تشکیل کارگروه‌های تخصصی در شرکت راه‌آهن و همکاری با کارشناسان مپنا می‌تواند به بهبود فرآیند تصمیم‌گیری‌ها کمک کند. در اینجا اهداف و مزایای هر کارگروه و تأثیرات مورد انتظار آن‌ها را به طور خلاصه مرور می‌کنیم:
    کارگروه=اهداف=تاثیرات مورد انتظار
    کارگروه تحلیل داده‌های عملیاتی=تجزیه و تحلیل داده‌های عملکرد ناوگان=بهینه‌سازی عملکرد ناوگان، کاهش زمان خرابی و افزایش بهره‌وری
    کارگروه بررسی کیفیت نگهداری=نظارت بر تعمیرات و نگهداری ناوگان=کاهش هزینه‌های نگهداری و افزایش عمر مفید ناوگان
    کارگروه آموزش و مهارت‌افزایی=توسعه مهارت‌های فنی و عملیاتی کارکنان=بهبود کیفیت تعمیرات و نگهداری و کاهش هزینه‌های تعمیرات
    کارگروه توسعه زیرساخت‌ها=بررسی نیازهای زیرساختی و تجهیزات=افزایش ظرفیت تولید و تعمیرات و کاهش زمان تعمیرات
    تحلیل: با ایجاد این کارگروه‌ها و استفاده از تجارب متخصصان مپنا و راه‌آهن، می‌توان روندهای مؤثری برای مدیریت و بهبود بهره‌وری در بخش‌های مختلف صنعت ریلی ایجاد کرد.
    4. نوسازی و بهینه‌سازی تجهیزات و امکانات تعمیر و نگهداری
    در بازدید انجام شده، تاکید ویژه‌ای بر نوسازی و بهینه‌سازی تجهیزات و امکانات تعمیر و نگهداری شد. با تحلیل تجهیزات کنونی و بررسی نیازهای جدید، مزایای نوسازی روشن‌تر می‌شود.
    شاخص تجهیزات نگهداری و تعمیرات=وضعیت فعلی=وضعیت مطلوب=اثر نوسازی
    تعداد دستگاه‌های تعمیراتی مدرن=۵۰ دستگاه=۷۰ دستگاه=افزایش ۴۰٪ در کارایی تجهیزات
    زمان خرابی تجهیزات تعمیراتی (ساعت)=۱۲۰ ساعت در ماه=۸۰ ساعت در ماه=کاهش ۳۳٪ در زمان خرابی تجهیزات
    دقت تجهیزات در تعمیر قطعات (درصد)=۸۵٪=۹۵٪=افزایش دقت تعمیرات
    هزینه‌های ماهانه تعمیرات تجهیزات (میلیون تومان)=۲۰۰=۱۵۰=کاهش ۲۵٪ در هزینه تعمیرات
    تحلیل: با به‌روزرسانی تجهیزات تعمیراتی و سرمایه‌گذاری در فناوری‌های جدید، می‌توان هم دقت تعمیرات و هم کارایی کلی را افزایش داده و هزینه‌های نگهداری را کاهش داد.
    5. مرکز آموزشی و شبیه‌سازهای لوکوموتیو
    استفاده از شبیه‌سازها و آموزش نیروی انسانی با فناوری‌های جدید، نه‌تنها کیفیت آموزش را افزایش می‌دهد بلکه موجب افزایش سطح مهارت‌های عملیاتی می‌شود. برای بررسی اهمیت این مرکز آموزشی، شاخص‌های زیر را می‌توان در نظر گرفت.
    شاخص آموزشی=وضعیت فعلی=وضعیت هدف=تاثیرات مورد انتظار
    تعداد نیروی آموزش دیده در سال=۲۰۰ نفر=۳۰۰ نفر=افزایش ۵۰٪ در تعداد نیروهای آموزش دیده
    کاهش خطاهای عملیاتی پس از آموزش (درصد)=۱۰٪ کاهش=۲۵٪ کاهش=افزایش دقت عملکردی پس از آموزش
    هزینه آموزش به ازای هر نفر (میلیون تومان)=۱=۰.۷۵=کاهش ۲۵٪ در هزینه‌های آموزشی
    زمان آموزش (ساعت)=۱۰۰ ساعت=۸۰ ساعت=کاهش ۲۰٪ در زمان آموزشی
    تحلیل: با فعال‌سازی شبیه‌سازها و افزایش ظرفیت‌های آموزشی، مرکز آموزش‌های تخصصی راه‌آهن می‌تواند آموزش‌های کارآمدتر و دقیق‌تری ارائه دهد. این مرکز با کاهش خطاهای عملیاتی و هزینه‌های آموزشی، اثربخشی بیشتری در سطح صنعت ریلی خواهد داشت.
    6. نتیجه‌گیری کلی
    این تحلیل نشان می‌دهد که افزایش همکاری‌های فنی و تخصصی بین شرکت مپنا و شرکت راه‌آهن می‌تواند به بهبود چشمگیری در بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، افزایش دقت عملکرد و تقویت مهارت‌های نیروی کار منجر شود. به‌روزرسانی تجهیزات، نوسازی ناوگان، ارتقای زیرساخت‌های آموزشی و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، همگی عوامل مهمی برای دستیابی به رشد و توسعه پایدار در صنعت حمل و نقل ریلی کشور خواهند بود.

  • کارشناس ریلی پاسخ

    برادر عزیز
    آقای مدیر عامل جناب ذاکری
    راهی که می روید راه درستی نیست عملکرد 20 ساله مپنا با مدیران قدیمی و ورشکسته علمی و رانده شده از راه آهن ،نشانی از پیشرفت ندارد پس بهتر است دل به این سازمان خصولتی نبندید اونها حتی از پس مخارج خودشون هم بر نمی آیند چه رسد که بخواهند کمکی برای صنعت ریلی باشند
    مپنا و سوء مدیریتش در این سالها نشان داده که در بخش ریلی یک شکست خورده است و نمی تواند برای شما مفید باشد.
    تقریبا همه بخش های ریلی مپنا ضرر ده هستند و هیچ پروژه ای را سر وقت و با کیفیت خوب به پایان نبرده اند و حتی در تولید لوکوموتیو که مدعی ساخت هستند همچنان 40 درصد به خارج از کشور وابسته هستند
    مدعی برقی سازی هستند اما هیچ علمی در این زمینه ندارند
    مپنا طبل تو خالی است آقای ذاکری و آواز دهلش از دور خوش است.
    متاسفانه امثال آقای اسد بیگی هم برای مطرح کردن خود هی مطالب تکراری و نا درست می نویسند به ایشان هم یک پستی چیزی بدهید شاید واقعیت ها را بنویسند.

  • حسین پاسخ

    این مطلب درسته.ظرفیت وجود داره و انشالله استفاده بشه
    ولی هر چی اینجا درست کنید همون اقای عباسی کافیه که همه رو بیخابونه.
    امار لکومتیوهای زیمنس و جی ام و الستوم رو نگاه کنید.