بازدید سایت : ۴۴۹۷۹

◄ نمایشگاهی فقط برای یک نام!

◄ نمایشگاهی فقط برای یک نام!

تین نیوز | در حالی قرار است نمایشگاهی با عنوان "چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت ریلی و صنایع وابسته"، 28 تا 30 بهمن در برج میلاد توسط یکی از مجریان نمایشگاهی برگزار شود که حتی بسیاری از مسئولان راه آهن و بسیاری از فعالان صنعت ریلی از برگزاری آن اطلاعی ندارند و جستجوهای اینترنتی در روزها و هفته های اخیر نیز نشان چندانی از انعکاس رسانه ای برای برگزاری این نمایشگاه نمی دهند.

به گزارش تین نیوز، در حالی که مسئولان راه آهن چندی پیش از ادغام نمایشگاه‌های ریلی در نقاط مختلف کشور و برگزاری فقط یک نمایشگاه بین‌المللی با کیفیت در طول سال سخن گفته اند، و فعالان این صنعت نیز غالبا موافق این قضیه هستند، باز هم اخباری از برگزاری چندین نمایشگاه بزرگ و کوچک در حوزه صنعت ریلی با عناوین پرطمطراقی مانند نمایشگاه بین المللی مطرح می شود. متاسفانه برخی شرکت های مجری نمایشگاهی که آگاهی لازم از مقدمات و اصول اطلاع رسانی ندارند، به عنوان متولی برگزاری آن انتخاب می شوند. نمونه آن برگزاری همایشی در خصوص قطارهای پرسرعت در سال جاری بود که بسیاری از حامیان آن هم که لوگوی شان در فهرست اسپانسرهای همایش بودند از برگزاری آن خبر نداشتند.

اکنون نیز قرار است چهارمین نمایشگاه بین المللی ریلی برگزار شود که سوای "چهارمین" و "بین المللی بودن" آن - که به یک عادت نادرست برای مهم جلوه دادن برنامه هایی از این دست مبدل شده - اطلاع رسانی و تعامل رسانه ای نمایشگاهی با چنین عنوانی، بسیار ضعیف بوده است.

واقعا در رویداد سه روزه بین المللی با عنوان "چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت ریلی و صنایع وابسته"  که بسیاری از افراد و فعالان این حوزه اطلاع چندانی از آن ندارند، قرار است چه مشکلی از صنعت ریلی کشور حل شود؟

بی تردید اطلاع رسانی از آخرین دستاوردها و تکنولوژی های صنعت حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته، ارتقای تولیدات داخلی، توسعه صادرات، ارائه توانمندی های شرکت های ایرانی، افزایش تولید و مقابله با تحریم، بومی سازی صنایع ریلی و آشنایی تولیدکنندگان صنایع ریلی کشور با جدیدترین پیشرفت های روز این صنعت در جهان، از مهم ترین اهداف برگزاری همه نمایشگاه ها از جمله نمایشگاه های صنعت حمل و نقل ریلی است.

در این حالت در حالی که صنعت گران و فعالان حمل و نقل به عنوان صف مقدم شرکت کنندگان نمایشگاه ها،باید از برنامه های نمایشگاه های داخلی و خارج کاملا مطلع شوند، تعدد نمایشگاه‌های برپاشده، بدون برنامه و بدون اطلاع رسانی در شرایطی که هم و غم دولت بر روی توسعه صنعت حمل و نقل ریلی است تنها فعالان صنعت حمل و نقل را گوشه نشین تر خواهد کرد.

اگر هر نمایشگاهی پشتوانه‌های فکری، توسعه‌ای، عمومی، علمی و حرفه‌ای به معنای درست نداشته باشد، برگزاری‌اش به رفتار و عمل نمایشی تبدیل می‌شود و در حد آشنایی غرفه داران، مدیران و یا در حد دیدار با افرادی که از نمایشگاه بازدید می‌کنند، متوقف خواهد شد.

زمانی می‌توان برپایی نمایشگاه را اقدامی توسعه‌ای تلقی کرد که جامعیت داشته باشد؛ قوانین حمایت‌کننده، فضای ذهنی و فرهنگی حمایت‌کننده از صنعت و فعالیت‌های شرکت ها وجود داشته باشد و بخش خصوصی با حمایت دولت در آن وارد شود.

وقتی رسانه ها در نمایشگاهی حضور داشته باشند، می‌توانند ارتباطات آن حوزه را با جامعه تحکیم کنند و شناخت بهتری از مخاطب و نیازهای آن ارائه دهند اما بدون آن، چقدر می‌توان نسبت به تحقق اهداف یک نمایشگاه امیدوار بود؟

بی تردید اگر شرکت کنندگان و غرفه داران بدانند که قرار است در نمایشگاهی با تبلیغات و اطلاع رسانی ضعیف حضور یابند به هیچ عنوان حاضر نیستند روزهای کاری طلایی پایان سال خود را صرف حضور در نمایشگاه کنند.

نکته دیگر اینکه چنین نمایشگاه هایی که بدون اطلاع رسانی و با نام های بزرگ، تنها در مکان های لوکس برگزار می شوند، نوعی سردرگمی و ابهام را برای مخاطبان و فعالان این حوزه در خصوص کیفیت محتوای نمایشگاه ایجاد می کنند.

با موضع گیری صحیح راه آهن برای ادغام نمایشگاه های متعدد و با کیفیت پایین و تجمیع آن در قالب یک نمایشگاه با کیفیت با محوریت بخش خصوصی و راه آهن، شایسته است درخصوص موازی کاری هایی در قالب برگزاری نمایشگاه بین المللی ریلی و مانند آن از سوی متولیان صنعت حمل و نقل ریلی کشور هشدارهای لازم داده شود. همچنین برگزار کنندگان نمایشگاه ها باید در خصوص این موارد پاسخگو باشند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.