بازدید سایت : ۴۹۳۶۳

سوت قطار میانه اردبیل ۷ ماه دیگر به صدا درمی آید

پروژه ساخت راه آهن میانه اردبیل که گفته می شود عمر آن به حدود ۲۰ سال می رسد؛ بنابر گفته وزیر راه وشهرسازی، فاز نخست آن تا شهریور ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهد رسید.

سوت قطار میانه  اردبیل ۷ ماه دیگر به صدا درمی آید
تین نیوز |

پروژه ساخت راه آهن میانه اردبیل که گفته می شود عمر آن به حدود ۲۰ سال می رسد؛ بنابر گفته وزیر راه وشهرسازی، فاز نخست آن تا شهریور ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، پروژه راه آهن میانه اردبیل بخشی از طرح راه آهن میانه اردبیل پارس آباد است که با هدف اتصال استان اردبیل و عبور قطارهای مسافربری و باری در مسیری امن و قابل اطمینان به طول ۱۷۵ کیلومتر از ایستگاه زاویه در راه آهن میانه تبریز شروع و با عبور از شهرستان کوثر وارد اردبیل می شود.

این مسیری که گفته می شود به ترابری سبز و حفظ محیط زیست بدل خواهد شد، با هدف اتصال استان اردبیل به شبکه ریلی کشور، حمل مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ذوب آهن اردبیل از بنادر جنوبی، تسهیل عبور و مرور مسافران و بار، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جاده ای، افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده ای، ایجاد زیربناهای لازم با هدف توسعه اقتصادی، صنعتی، گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار در استان اردبیل و کاهش محرومیت در مناطق توسعه نیافته و محروم استان اردبیل است.

آن طور که گفته می شود راه آهن میانه اردبیل با حداکثر سرعت طراحی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری و با پیش بینی سالانه ۶۰۰ هزار مسافر و ۲.۵ میلیون تن بار به تدریج توسعه می یابد و در سال بیستم بهره برداری به ظرفیت ۱.۵ میلیون مسافر و چهار میلیون تن بار خواهد رسید.

این خط آهن  که استارت ساخت آن از ۲۰ سال پیش زده شده هفت ایستگاه در مسیر دارد که شامل چهار مسافری و سه ایستگاه پشتیبانی ریل می شود.

بنا به گفته مسئولان مربوطه، این پروژه ریلی با داشتن ۴۰ درصد تپه ماهور، ۴۰ درصد دشت و ۲۰ درصد مسیر کوهستانی سخت، در فاز نخست نیازمند ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

وزیر راه و شهرسازی در دیدار اخیر خود از این پروژه عنوان کرد که فاز نخست این پروژه تا شهریور ۱۴۰۴ به بهره برداری خواهد رسید.

در جریان بازدید وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام شد که برای تکمیل ایستگاه راه آهن اردبیل، ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و سه ایستگاه دیگر نیز ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم دارند. همچنین، تجهیز ساختمان های پشتیبانی و صنعتی مرتبط با واگن ها و لکوموتیوها از اولویت های اجرایی این پروژه است.

عباس خطیبی، معاون شرکت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیز در جریان این بازدید اعلام کرد که اتمام این پروژه ریلی نیازمند ۳۰۰۰ میلیاردتومان اعتبار است که هزار میلیارد تومان آن معوقات پیمانکاران است و در صورت تامین اعتبار، تا شهریورماه فاز نخست این خط ریلی به اتمام خواهد رسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.