◄ در دستور کار راه اندازی تاکسی برخط و تاکسی بانوان/شرکت های حمل مسافر اینترنتی مشمول قوانین حمل و نقلی تاکسیرانی نمی شوند
شهرداری تهران با عقد قرارداد داخلی و خارجی با کشور چین اقدام به واردات خودرو های برقی کرده است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران با عقد قرارداد داخلی و خارجی با کشور چین اقدام به واردات خودرو های برقی کرده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شادی مالکی مدیر عامل سازمان تاکسیرانی گفت: راه اندازی تاکسی برخط و تاکسی بانوان را در دستور کار داریم و من امیدوارم حتی بتوانیم تاکسی های سالمندان و ... را راه اندازی کنم.
مالکی افزود: سهم تاکسی نزدیک به ۱۸ درصد از ناوگان عمومی است و این حاکی از اهمیت آن است. کمبود زیر ساخت ها در حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی انبوه بر، مانند مترو و اتوبوس و علاقه مردم استفاده از تاکسی را دارای اهمیت بیشتری می کند. امروز نزدیک به ۵۰۰ هزار سفر هم توسط سرویس های اینترنتی انجام می شود و این نشان دهنده اهمیت استفاده از تاکسی است.
وی همچنین گفت: تاکسی تنها وسیله حمل و نقل است که راننده بر خورد چهره به چهره با مردم دارد؛ لذا دغدغه های تاکسی رانان را به لحاظ کیفی و کمی در نظر گرفتیم. یکی از موضوعات جدی، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه تاکسی ها است. علاوه بر تهران سایر شهر ها هم از چالش فرسودگی رنج می برند. در تهران نیمی از تاکسی ها فرسوده اند و مابقی هم در شرف فرسودگی هستند.
وی در ادامه گفت: فرسودگی موجب ایجاد مشکلات زیادی می شود و با توجه به آلودگی هوا فرسودگی می تواند تأثیرات نامطلوبی بر محیط زیست داشته باشد. اگر به دنبال شهر اکولوژی و پایدار باشیم باید به دنبال حمل و نقل پایدار و پاک باشیم.
مالکی همچنین بیان کرد: در سال گذشته حدود ۳۰۰۰ پرونده برای نوسازی تشکیل دادیم، اما حدود ۱۴۰۰ خودرو فقط در اختیار رانندگان قرار گرفته است. ارتقا خورد ها از یک خودرو به ۴ خودرو افزایش یافته و انتخاب رانندگان بیشتر شده است. اما امکان رسیدگی به همه پرونده ها وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران با عقد قرارداد داخلی و خارجی خصوصاً با کشور چین اقدام به واردات خودروهای برقی کرده است گفت: امیدواریم در کمتر از یک ماه آینده ۱۰۰۰ خودرو وارد شد که ۵۰۰ دستگاه در شهر تهران است. تلاش می کنیم امکاناتی جهت افزایش قدرت خرید رانندگان هم فراهم کنیم.
مدیرعامل تاکسیرانی تهران اظهار کرد: با وجود اینکه خودروهای برقی با وجود اثرات مثبت بر محیط زیست زیر ساخت هایی مانند دستگاه های شارژ نیاز دارد که باید فراهم شود. یکی دیگر از دغدغه های ما بحث سنتی بودن خدمات و پایش و نظارت بر تاکسی ها در سطح شهر است که جوابگوی کنترل و پایش تاکسیرانی نیست. از این رو برای بازگرداندن هویت شغلی تاکسی رانان، تاکسی برخط را راه اندازی کردیم که ۴۵ هزار تاکسیران در سامانه ثبت نام کردند.
مالکی بیان کرد: تاکسی برخط از پلتفرم شهرزاد برای تاکسی های خطی و گردشی مهیا است. منتظر تأیید نهایی شورای شهر هستیم تا رونمایی در خطوط اتفاق بیفتد. بحث صدور پروانه به صورت الکترونیکی را هم در نظر داریم. اولویت سوم ما خدمات رفاهی این دوستان است.
وی افزود: یکی از این موضوعات بیمه پایه است. تعداد زیادی هنوز بیمه پایه ندارند. سعی کردیم که از طریق بیمه تکمیلی جبران کنیم. مکاتباتی با وزرات کار داشتیم که سهم دولت دوباره برقرار شود از نمایندگان مجلس کمک خواستیم.موضوع مسکن تاکسیرانان و سایر خدمات رفاهی به ویژه برای تاکسیران های خانمی که سرپرست خانواده یا بد سرپرست هستند در نظر گرفتیم که از مدیر کل زنان و خانواده شهرداری کمک خواستیم که منجر به عقد توافق نامه شد.
وی افزود: یکی از این موضوعات بیمه پایه است. تعداد زیادی هنوز بیمه پایه ندارند. سعی کردیم که از طریق بیمه تکمیلی جبران کنیم. مکاتباتی با وزرات کار داشتیم که سهم دولت دوباره برقرار شود از نمایندگان مجلس کمک خواستیم.
او افزود: موضوع مسکن تاکسیرانان و سایر خدمات رفاهی به ویژه برای تاکسیران های خانمی که سرپرست خانواده یا بد سرپرست هستند در نظر گرفتیم که از مدیر کل زنان و خانواده شهرداری کمک خواستیم که منجر به عقد توافق نامه شد. در کمیته ای که میان تاکسیرانی شهرداری و سازمان تأمین اجتماعی قرار است برقرار شود پیگیر بیمه رانندگان هستیم.
وی در خصوص پرداخت تسهیلات به تاکسیرانان بیان کرد: ما با یکی از بانک ها توافق نامه ای به صورت سه جانبه برقرار کردیم تا بتوانیم تسهیلات قرض الحسنه بدهیم. قرارداد ها از سازمان تاکسیرانی خارج شده و ما هر روز پیگیر هستیم تا بتوانیم این قرارداد ها را تکمیل امضا کنیم. ۴۰۰ پرونده به بانک ارجاع شده است تا به محض امضای قرارداد ها فرایند پرداخت ها تسریع شود که امیدواریم ظرف یک هفته آینده امضا ها تکمیل شود و تا اردیبهشت پرداخت شود.
وی ادامه داد: پارسال ۱۵۰ میلیون با سود ۸ درصد بود که امسال دوبرابر شده است؛ که بازپرداخت ماهانه ۶ میلیون تومان بوده است که با حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان برای راننده تمام می شد، اما متأسفانه خودروساز قیمت تمام شده خودرو را افزایش داده است که ما مطالبه داریم که قیمت خودرو را برای تاکسی ران را در قالب سوبسید دولتی یا بسته حمایتی تعدیل شود. قیمت گذاری دست ما نیست، اما درخواست ها در این زمینه را به دولت منتقل خواهیم کرد.
شرکت های حمل مسافر اینترنتی مشمول قوانین و دستورالعمل های حمل و نقلی تاکسیرانی نمی شوند
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرد که شرکت های حمل مسافر اینترنتی مشمول قانون نظام صنفی هستند و این شرکت ها مشمول قوانین و دستورالعمل های حمل و نقلی تاکسیرانی نمی شوند.
در مورد ساماندهی و نظارت بر عملکرد مسافربرهای اینترنتی در تهران، گفت: شرکت های حمل مسافر اینترنتی مشمول قانون نظام صنفی هستند و تحت نظارت مدیریت شهری نیستند. هر چند قراردادی ما بین شهرداری تهران و این شرکت ها در حال انعقاد است که جزییات آن بعدا اعلام خواهد شد؛ اما فعالیت آنها ذیل قانون و مقررات سازمان تاکسیرانی نیست.
وی با بیان اینکه شرکت های حمل مسافر اینترنتی به هر صورت مشمول قانون نظام صنفی هستند، اظهار کرد: دقت داشته باشید که موضوعات این شرکت ها همچون نحوه تعیین و پرداخت کرایه و.... این شرکت های اینترنتی تابع مقررات شهرداری تهران نیست و حتی ما بر روی رانندگان این شرکت ها کنترل و گزینشی به مانند رانندگان تاکسی نداریم و اگر در مورد پرداخت کرایه نارضایتی وجود داشته باشد صرفا ما تنها بحث گزارش دهی را خواهیم داشت و هیات تخلفات تاکسیرانی که خود رانندگان تاکسی مشمول تابعت از قوانینش هستند، رانندگان شرکت های اینترنتی مشمول نیستند؛ لذا نظارتی به معنایی که مردم مطالبه می کنند، ندارند.
مالکی در مورد پرداخت عوارض از سوی تاکسی های اینترنتی به شهرداری تهران با بیان اینکه بر اساس قانون پرداخت یک درصد عوارض از سوی این شرکت ها به شهرداری ها وجود دارد که دقت داشته باشید این امر فقط در تهران نیست؛ بلکه در تمام شهرها این اتفاق می افتد، اظهار کرد: میزان و اساسا اجرای این مهم، مشمول قرادادی است که فی ما بین معاونت حمل ونقل و شرکت های اینترنتی منعقد می شود؛ اما شرکت های اینترنتی و خدمات رسانی در عمل و اجرا در قالب دستورالعمل های اجرایی که از سوی سازمان تاکسیرانی منعقد کرده، باید قرار گیرند و در واقعیت این شرکت ها مشمول قوانین و دستورالعمل های حمل و نقلی که برای تاکسیرانان در نظر گرفته شده، نمی شوند.
وی ادامه داد: پس بر این اساس از سوی شرکت های حمل مسافر اینترنتی قوانین اجرا نمی شود و سازمان تاکسیرانی نیز در مورد دغدغه های مردم در مورد نرخ کرایه این شرکت ها یا بحث احراز هویت و صلاحیت و آموزش ها و پروانه، نظارتی ندارد.
ارائه خدمات آموزشی، تفریحی و مشاوره به بانوان تاکسیران
مدیر کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران گفت: برنامه هایی برای ارائه خدمات آموزشی، تفریحی و مشاوره برای بانوان تاکسیران و فرزندانشان در نظر داریم.
مریم اردبیلی مدیر کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران در نشستی با حضور بانوان تاکسیران پس از شنیدن جزئیات مشکلات و دغدغه های آنان با اشاره به زندگی مرضیه حدیدچی دباغ گفت: امام همواره می گفت که ما زنانی مثل دباغ می خواهیم. رهبر انقلاب می گفتند این زن مثل شیر می غرید و همه را رهبری می کرد.
وی افزود: خانم دباغ در یک مقطعی به سبب شرایط زندگی مشغول حمل و نقل مسافران شده بود. یک چنین اسطوره ای در یک مقطعی مشغول به مسافرکشی می شود، چون می خواستند تعدادی خانم بی بضاعت را کمک کنند.
اردبیلی همچنین بیان کرد: این غیرتمندی بانوان تاکسیران باعث افتخار است. من برای شما عزیزان هم دعای خیر می کنم و هم تلاش خود را می کنیم که تا جایی که می توانیم مشکلات ایشان را هم حل کنیم.
اردبیلی در ادامه اظهار کرد: از هفته آینده طرح مشاوره و مددکاری شروع می شود و به فراخور امکانات خود برای خدمات مشاوره و خدمات آموزشی و تفریحی برای فرزندان هم برنامه هایی داریم. حدود ۸۰۰ نفر به ما معرفی شده اند که تماس خواهیم گرفت.
وی همچنین ادامه داد: بحث تست سلامت را برای بانوان تاکسیران از دو ماه دیگر فعال خواهیم کرد که همه عزیزان یک دور تست سلامت خواهند شد. برای موارد درمانی هم سعی می کنیم یک بسته دیگر هم فعال کنیم. ظرف شش ماه آینده هم کارت های ویژه خدمات تفریحی برای خانم های راننده تاکسی و فرزندانشان در نظر گرفته ایم.
وی در ادامه گفت: یک سری برنامه ها هم به صورت رویداد ها در نظر داریم ویژه نوجوانان و فرزندان تاکسیران های خانم که در یک تعاملی اطلاع رسانی خواهیم کرد. این بخشی است که در اختیار ما است و ما پیگیر هستیم. بخش هایی که نهاد های دیگر متولی امر هستند را هم پیگیری خواهیم کرد که بتوانیم مشکلات را حل کنیم.