قرارداد تولید ۵۰۰ اتوبوس برقی داخلی به کجا رسید؟
در کنار قردارد خرید اتوبوس برقی های چینی، تولید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی داخلی نیز در دستور کار مدیران شهرداری تهران قرار گرفت که آخرین وضعیت این اقدام، در این گزارش اعلام شده است.
در کنار قردارد خرید اتوبوس برقی های چینی، تولید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی داخلی نیز در دستور کار مدیران شهرداری تهران قرار گرفت که آخرین وضعیت این اقدام، در این گزارش اعلام شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، ضرورت نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران که با رشد روزافزون جمعیت و استمرار مشکلاتی همچون ترافیک و آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند، بر هیچکس پوشیده نیست؛ بر همین اساس هم مدیریت فعلی شهر تهران از زمان آغاز فعالیت خود این موضوع را به عنوان یک اولویت جدی دنبال کرد.
در این راستا شورای شهر تهران حدود نیمی از بودجه سالانه شهرداری تهران را به حوزه حمل و نقل عمومی اختصاص داد و شهرداری نیز نسبت به عقد قرارداد هایی برای نوسازی ناوگان مترو، اتوبوس و تاکسی های شهر تهران اقدام کرد.
یکی از اقدامات تاریخی شهرداری تهران عقد قرارداد با کشور چین برای تأمین 2500 دستگاه اتوبوس برقی، 27500 دستگاه تاکسی برقی و به سرانجام رساندن قرارداد بر زمین مانده تأمین 630 دستگاه واگن برای مترو که در نهایت پس از ادامه مذاکرات به 1050 دستگاه افزایش یافت، بود و بدین ترتیب گام مهمی در رفع نیاز های حمل ونقل عمومی شهر برداشته شد.
در این بین با توجه به اینکه اتوبوسرانی شهر تهران به دلیل کوتاهی ها و سوء مدیریت دوره گذشته مدیریت شهری با شرایط بحرانی مواجه بود و 5000 دستگاه اتوبوس زمان فعالیت قالیباف به حدود 1000 دستگاه در پایان سال 1400 کاهش یافته بود، عقد قرارداد با تولید کنندگان داخلی نیز در دستور کار مدیران شهرداری تهران قرار گرفت.
بر این اساس، قرارداد تولید 2500 دستگاه اتوبوس با چند تولیدکننده داخلی منعقد شد که 500 دستگاه آن برقی است؛ از زمان عقد قرارداد شهرداری با تولید کنندگان بیش از 600 دستگاه اتوبوس دیزلی تولید و مونتاژ داخل تحویل گرفته شده و قرار است تا پایان خرداد ماه سال 1404 این رقم به 1600 دستگاه برسد.
محسن هرمزی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در گفت وگو با خبرنگار تسنیم درباره وضعیت اتوبوس های برقی تولید داخل اظهار کرد: شهرداری تهران با شرکت "شتاب خودرو" قرارداد تولید 500 دستگاه اتوبوس برقی منعقد کرده که در حال حاضر 10 دستگاه تحویل داده شده و در حال تست است.
وی با بیان اینکه این اتوبوس ها در خطوط مختلف و به صورت پراکنده در حال آزمایش هستند، ادامه داد: فکر می کنم فرایند تست این اتوبوس ها تا دو هفته آینده ادامه داشته باشد و در سال آینده 200 دستگاه به شهرداری تحویل داده شود.
در کنار ورود تدریجی اتوبوس های تولید داخل به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران، ورود اتوبوس های برقی از محل قرارداد شهرداری با چین نیز سرعت گرفته و اکنون، به جز 10 دستگاهی حدود 2 ماه گذشته به تهران رسیده بود، انتقال 179 اتوبوس دیگر از گمرک بندرعباس نیز از هفته گذشته آغاز شده است.
احمد قیومی؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز در این باره گفت: از مرحله ارزش گذاری اتوبوس ها عبور کرده ایم و از اول بهمن، انتقال اتوبوس های وارداتی به تهران با 8 دستگاه آغاز شد؛ در ادامه این روند، روزانه حدود 10 دستگاه بارگیری می شود و فکر می کنم تا دهه فجر همه اتوبوس ها به تهران برسند.
وی همچنین اظهار امیدواری کرد که بتوان تا پایان بهمن ماه اتوبوس های برقی را وارد مدار بهره برداری و خدمت رسانی به شهروندان کرد.
شتاب گرفتن روند دریافت اتوبوس هایی که حاصل قرارداد های این دوره مدیریت شهری است، نویدبخش کاهش مشکلات حمل و نقل عمومی است و با به ثمر نشستن تدریجی اقدامات شهرداری، می توان فعالیت دوره ششم مدیریت شهری را دوره ای طلایی در حوزه حمل و نقل به ویژه در حوزه اتوبوسرانی قلمداد کرد.