بازدید سایت : ۴۷۶۳۰

کابوس کامیون داران و رانندگان؛ طرح گازوئیل زدن در مسیر با منطق زور!

طرح گازوئیل زدن در مسیر و در جایگاه های مشخص، از نظر فعالان حمل و نقل منطقی جز زور ندارد! رانندگان کامیون و ناوگان باری سنگین، از این طرح به عنوان کابوس رانندگان یاد می کنند.

 کابوس کامیون داران و رانندگان؛ طرح گازوئیل زدن در مسیر با منطق زور!
تین نیوز |

طرح گازوئیل زدن در مسیر و در جایگاه های مشخص، برای رانندگان کامیون و ناوگان باری سنگین، به جای حل مشکلات فعالان حمل و نقل کشور به کابوس رانندگان تبدیل شده و اعتراضات فراوانی را به دنبال داشته است.

سایت با کامیون در گزارشی به این طرح پرداخته و نوشته است؛ از سال جاری و با هدف اجرای ماده ۴۶ قانون برنامه هفتم توسعه، شرکت ملی پخش فرآورده‌ های نفتی اقدام به عملیاتی کردن طرح سوخت ‌گیری در مسیر برای ناوگان بالای ۵ تن کرده است. بر اساس این طرح، رانندگان تنها با استفاده از بارنامه و در جایگاه‌های مشخص شده مجاز به دریافت سوخت هستند.

این اقدام بدون اطلاع‌ رسانی قبلی و آماده‌سازی زیرساخت‌ ها اجرا شده و به گفته «رضا تیموری»، رییس کانون و انجمن صنفی کامیون ‌داران کشور، در هر دو نوبت اجرا (مرداد و آذر) با شکست کامل روبرو بوده است.

مشکلات کلیدی طرح از زبان کامیون داران

عدم هماهنگی بین بارنامه و جایگاه‌های سوخت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات طرح، اختصاص جایگاه‌های سوخت خارج از مسیر حمل بار است. به گفته تیموری، برای رانندگانی که از تهران به اردبیل بارنامه دریافت می‌ کنند، جایگاه سوخت در سمنان تعیین شده است. این مسئله علاوه بر افزایش مسافت و هزینه، زمان ارزشمند رانندگان را تلف می‌ کند.

نبود سوخت کافی در جایگاه‌ها: بسیاری از جایگاه‌های سوخت تعیین‌ شده در مسیرهای مشخص، یا سوخت دولتی ارائه نمی‌دهند یا اصلاً سوخت ندارند. در نتیجه، رانندگان مجبور به خرید سوخت با نرخ آزاد می‌ شوند که فشار مالی سنگینی را به آنان تحمیل می‌ کند.

سامانه‌ای با اطلاعات نادرست و عملکرد ضعیف: سامانه طراحی‌ شده برای این طرح نیز دچار خطاهای مکرر است. اطلاعات نادرست و نبود قابلیت‌های به‌روز باعث شده رانندگان به جای سهولت، با مشکلات بیشتری مواجه شوند.

شرمندگی مسئولان از نواقص زیرساخت ها

تیموری در انتقادی شدید از مسئولان شرکت ملی پخش فرآورده‌ های نفتی گفت: این طرح بدون زیرساخت مناسب و فقط بر اساس منطق زور اجرا شده است. ما ده‌ها سند ارائه کردیم که نشان‌دهنده ایرادات اساسی این طرح است، اما مسئولان به جای اصلاح، بر اجرای آن اصرار دارند.

وی افزود که بازرسی‌ های اخیر از جایگاه‌های سوخت اطراف تهران نشان داد که زیرساخت‌ های لازم برای اجرای این طرح وجود ندارد و مسئولان پس از این بازدید ها، شرمنده به دفاتر خود بازگشتند.

پیامدهای منفی طرح سوخت گیری در مسیر

این طرح نه تنها به اهداف خود نرسیده، بلکه مشکلات زیادی را برای کامیون‌ داران ایجاد کرده است:

افزایش زمان و هزینه حمل و نقل.

فشار مالی بر رانندگان به دلیل خرید سوخت با نرخ آزاد.

ایجاد نارضایتی گسترده در صنف حمل و نقل.

بی‌ اعتمادی به سیاست‌ های شرکت ملی پخش فرآورده‌ های نفتی.

آینده مبهم طرح؛ اصلاح یا توقف؟

با وجود اعتراضات گسترده، مسئولان نفتی همچنان بر ادامه اجرای این طرح اصرار دارند. کامیون‌ داران امیدوارند که دولت با توجه به مشکلات پیش‌ آمده، این طرح را یا متوقف کند یا اصلاحات جدی در آن اعمال نماید. آیا شاهد تغییراتی مثبت در این سیاست خواهیم بود، یا مشکلات رانندگان همچنان ادامه خواهد داشت؟

طرح سوخت گیری در مسیر، با تمام اهداف خوبی که داشت، به دلیل عدم برنامه‌ ریزی دقیق و اجرای ناقص، به یکی از چالش‌ های بزرگ صنعت حمل و نقل در کشور تبدیل شده است. این سیاست نشان‌ دهنده ضرورت توجه جدی به زیرساخت‌ ها و هماهنگی بین سازمان‌ ها پیش از اجرای هرگونه طرح ملی است.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    کابوس ملت بخاطر ترس از اعتصابات سراسری کامیوندارن

    • ناشناس

      یعنی ملت باید از رانندگان کابوس ببینند! پس بفرما رانندگان بر علیه ملت!

  • ناشناس پاسخ

    تسهیلات را از اقازادهای رانت خوار اگر یمدت بگیرید و به کامیونهای بالای چهل سال کارکرد بدید برای تبدیل به نو هم اسقاط زیاد میشود وهم کلی تو بحث سوخت صرفه جویی میشود

  • شهروزفاتح پاسخ

    بابام ول کنید بزاریید غارتگری ادامه یابد

  • سعید پاسخ

    اصلا باید اعتصاب کرد تا تکلیف معلوم بشه یک مشت بیسواد {....} در راس امور مملکت هستن فقط به فکر منافع خود هستن کی باید از دست اینا راحت بشیم خدا میدونه اینا هموشون به فکر دزدی هستن به فکر مردم نیستن اعتصاب...

    • راننده

      مطمعن باشید اگر اوضاع به همین منوال باشه ،خیلی‌ها کامیون‌شون رو جلوی خونه میخوابونند تا کمتر خسارت ببینند
      تحمل هم حدی داره

  • ع پاسخ

    مسئولان اگه چیز حالیشون بود وضعیت مملکت این نبود صدرحمت به خر

  • حمید پاسخ

    راننده این مملکت خوار و ذلیل شده باید بشینه و توسری بخوره حقارت از این بیشتر وای از این همه ظلم و بی عدالتی

  • اکبر پاسخ

    بیمارستانها رو کنار چاله بسازید،چاله ها رو پر نکنید

  • ناشناس پاسخ

    این مسولینی که چنین طرحهای ارائه میکن خودشون کلا از این کار سر در نمیارن فقط طرح میدن و اجرا میکنن کلا از رانندگی با ماشین سنگین و خطرات و سختیهاش اطلاعی ندارن همین اقا رو بیارن یه لاستیک تیوبلس ده پیچ رو بش بگن باز کن و تعویضش کن ببینین میتونه

  • ناشناس پاسخ

    دزدی بس است اگه همه اتحاد داشته باشند تنها یک روز جلوی پالایشگاه تهران اعتصاب کنن کار درست میشه

  • بهروز پاسخ

    در حال حاضر برای مسیر خالی تانکرهای شیر هیچ برنامه ای وجود ندارد و هیچ کس پاسخگو نیس

  • راننده پاسخ

    رانندگی دیگه شغل نیست.
    مشکلات سوخت جاده های نا ایمن اذیت های پلیس راه و درخواست پول زور هزینه تعمیر و نگهداری بالا دوری از خانواده و ..‌. جالبه برای وام و دسته چک به اندازه کسی که مغازه ۲ متری تو یه پاساژ داره هم اعتبار نداریم.

  • ناشناس پاسخ

    بی پدر مادر گازوئیل که نمیدن

  • ناشناس پاسخ

    هدفشان فشار وآزار است تا کسی از جنایتها یشان نفهمد

  • قدرت طهماسبی پاسخ

    به فکر قشر راننده و مالک ماشین سنگین باشید

  • مندو پاسخ

    مسئولان بی کفایت و بی مسئول که بر اساس فقط مدرکی که هر شخصی الان در کشور میتواند آن را بواسطه فساد موجود دریافت کند و بدون رشته و فن خود در مسئولیت به کار گرفته شده اند ریشه مملکت را دارد نابود میکند چه در برنامه ریزی برای بنزین و چه گازوئیل ، بوی خوشی به مشام نمیرسد . خدا بخیر کند.

  • علی پاسخ

    اینا کدوم طرح رو درست اجراء کردن که این دومیش باشه اینا فقط.

  • احمد پاسخ

    باعرض سلام خدمت مسولان محترم بیایید داخل رانندگان از ۵۰۰نفر نظر سنجی کنید بعدش برید جمع بندی کنید انجام دهید بگذارید راننده هم در جمع بندی شما سهم داشته باشد. وجای گله نداشته باشند شما ورس خواندید کارشناس شدید اما ما راننده‌ای کار کردیم کارشناس شدیم

  • شهرام.راننده پاسخ

    درود بر همگی.امروز تو پایانه یه بار شهری روی تابلو بود که باربری می گفت مبلغ کرایه از پرند تا جاده مخصوص یک میلیون و پانصد هزار تومن می باشد و بارنامه دولتی دارد.ولی بعد از خالی کردن بار،بار نامه ابطال می گردد چون مقصد بار بر روی بارنامه شیراز درج می شود،در حالیکه بار در مقصد خود تهران خالی می گردد.اگر مسئولان به فکر راننده نیستند،لااقل جلوی همچین کثافت کارهارو بگیرند.چرا باید فقط رانندگان تحمل زور و قوانین مزخرف حمل و نقل عمومی رو گردم بگیرند.پس چه زمانی قانون در مورد با بری ها تصمیم درست اتخاذ می کند؟

  • حمید صالحی پاسخ

    چرا حرفی از باربری ها دزدان سر گردنه و30سال کار با زنشستگی ده تومن حقوق مبلغ معاینه کارت سلامت آزمایش مخدر دستمزد مکانیکها که روز بهروز افزایش پیدا می کند ورانندگانی کهاز ارگانهای دیگر باز نشسته وبا پول کارت هوشمند می گیرند و و و وَ............ نمی زنید

  • حمید صالحی پاسخ

    آقایان راننده می دونید کارمندان بار بریها با پول شما بیمه تکمیلی هستند ومبلغ تعهد بیمه تکمیلی چهارده میلیون (هزینه پزشکی) است دندانپزشکی که قرارداد ندارد از خانم صادق بپرسد

  • حقشاس پاسخ

    بخش بزرگی از قاچاق سوخت ارتباطی به رانندگان و کامیون داران ندارد و آن بخش هم که توسط بخش اندکی از رانندگان انجام می شود از سهام سوخت کامیون هایی که در حال فعالیت هستند نمی باشد زیرا کامیونی که کار میکند و خدمات می دهد سهمیه کفاف خودش را هم نمی دهد بلکه آن عده سهمیه ناوگان غیر فعال را می خرند و معمولا در شهر های جنوبی و گمرکات مرزی به قیمت بالاتر می فروشند.