بازدید سایت : ۴۷۶۵۶
در نامه متخصصان حوزه حمل و نقل به معاون وزیر کشور مطرح شد

◄ هشدار نسبت به تصویب پروژه‌های کلان غیرکارشناسی و پرهزینه حمل‌ونقلی

جمعی از متخصصان حوزه حمل‌ و‌ نقل و برنامه‌ریزی شهری و اساتید دانشگاه های مختلف کشور در نامه ای سرگشاده به معاون توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و رئیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور نسبت به تصویب غیرکارشناسی کلان‌ پروژه‌های پرهزینه حمل و نقل شهری هشدار دادند.

هشدار نسبت به تصویب پروژه‌های کلان غیرکارشناسی و پرهزینه حمل‌ونقلی
تین نیوز |

 جمعی از متخصصان حوزه حمل‌ و‌ نقل و برنامه‌ریزی شهری و اساتید دانشگاه های مختلف کشور در نامه ای سرگشاده به معاون توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و رئیس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور نسبت به تصویب غیرکارشناسی کلان‌ پروژه‌های پرهزینه حمل و نقل شهری هشدار دادند.

به گزارش تین نیوز، متن این نامه سرگشاده که در اختیار خبرنگار این شبکه خبری قرار گرفته به شرح زیر است:

« جناب آقای دکتر جمالی نژاد

معاون محترم توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور

باسلام و احترام

همانگونه که مستحضر هستید بررسی درخواست ایجاد خطوط تراموا در برخی شهرهای ایران مانند اصفهان، رشت و همدان در دستور کار شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور قرار گرفته است. این موضوع برای برخی کریدورهای مشخص شهر اصفهان، خارج از فرآیند معمول مطالعات جامع حمل و نقل شهری (۳۱۴) و مطالعات تفصیلی حمل و نقل همگانی یکپارچه شهری (۷۷۷)، در مرحله‌ تصویب می‌باشد.

در شرایط فعلی، از یک طرف، مشکلات ناشی از تامین ارز و تحریم‌، سبب نیمه کاره ماندن بسیاری از پروژه‌های حمل و نقل همگانی شهری و واردات تجهیزات شده است؛ و از طرف دیگر، شاهد کاهش مسافران حمل و نقل همگانی و درآمد گردانندگان سیستم حمل و نقل شهری هستیم. در چنین شرایطی، انجام مطالعات یکپارچه کارشناسی، مبتنی بر رویکرد اقتصاد مقاومتی و انتخاب بهینه پروژه‌های زیرساختی، ضرورتی مضاعف است که مستلزم دقت و حساسیت بالایی می‌باشد.‌ سیستم حمل و نقل تراموا، در شهرهای ایران سیستمی نوظهور محسوب می‌شود و راه اندازی یک مسیر ۱۰ کیلومتری از آن نیازمند صرف هزینه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار (۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ میلیارد تومان) برای واردات تجهیزات و صرف منابع مالی و اقتصادی شهر و کشور در سال‌های متمادی آینده است.  

ما به عنوان جمعی از اساتید و متخصصان حوزه حمل و نقل و حوزه شهرسازی کشور با توجه به شرایط ویژه کنونی، خواهشمندیم بررسی این موضوع در آن شورای عالی، با پرهیز از عجله، طی روال معمول کارشناسی و پس از مشخص شدن نتایج مطالعات جامع حمل و نقل شهری (۳۱۴) و مطالعات تفصیلی حمل و نقل همگانی یکپارچه شهری و حومه و امکان سنجی ریلی (۷۷۷)، با لحاظ یکپارچگی با سایر سیستم‌های حمل و نقل همگانی موجود شهری همچون مترو و BRT، ناپایداری تقاضای سفر حمل و نقل همگانی شهری و بررسی همه گزینه‌های امکانپذیر منعطف و پربازده و سیستم‌های مبتنی بر تقاضا انجام شود، تا خدای نکرده تجربه تلخ طی نشدن مسیر تصمیم سازی و بلاتکلیفی فعلی پروژه هایی مانند مونوریل قم تکرار نگردد.

با احترام، ۳۰ آذر ۱۳۹۹

اسامی امضاء کنندگان به ترتیب حروف الفبا:

1. محسن ابوطالبی اصفهانی، دکترای راه و ترابری، عضو هیئت علمی گروه راه آهن و برنامه ریزی حمل ونقل دانشگاه اصفهان

2. میثم اکبرزاده، دکترای حمل و نقل و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان

3. عباس بابازاده، دکترای حمل و نقل و عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه تهران

4. امین میرزا بروجردیان، دکترای راه و ترابری و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه تربیت مدرس

5. مهدی بشیری نیا، دکترای حمل‌ونقل از دانشگاه تربیت مدرس و مجری پروژه‌های مطالعات حمل‌ونقل شهری

6. محمد تمنایی، دکترای راه و ترابری، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان

7. مرتضی هادی جابری مقدم، دکترای شهرسازی، عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران

8. عبدالاحد چوپانی، دکترای راه و ترابری و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شاهرود

9. یاسر حاتم زاده، دکترای حمل و نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، عضو مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

10. نوید خادمی، دکترای حمل و نقل و عضو هیئت علمی دانشکده عمران دانشگاه تهران

11. وحید خلیفه، دکترای راه و ترابری و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی سیرجان

12. حمیدرضا خیرالدین، دکترای شهرسازی، عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران

13. میقات حبیبیان، دکترای حمل و نقل و عضو هیئت علمی دانشکده عمران ومحیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر

14. حسین حق شناس، دکترای حمل و نقل و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان

15. سیدمحمدحسین دهناد، دکترای راه‌ و‌ ترابری و عضو هیئت علمی دانشگاه قم

16. امیرعلی زرین مهر، دکترای راه و ترابری و عضو هیئت علمی دانشکده فنی مهندسی دانشگاه مازندران

17. سید احسان سیدابریشمی، دکترای حمل و نقل و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

18. سیدعلیرضا سیدوکیلی، دکترای مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت، عضو هیئت علمی پژوهشکده حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی

19. غلامرضا شیران، دکترای حمل و نقل، عضو هیئت علمی گروه راه آهن و برنامه ریزی حمل ونقل دانشگاه اصفهان

20. صالح شریفی، دکترای شهرسازی از دانشگاه نهران و متخصص برنامه ریزی شهری

21. علیرضا صاحبقرانی، دکترای شهرسازی و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان

22. سینا صاحبی، دکترای حمل و نقل از دانشگاه صنعتی شریف، مشاور کمیسیون ایمنی راههای کشور

23. محمود صفارزاده، استاد تمام حمل و نقل و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

24. احمدرضا طالبیان، دکترای حمل و نقل و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان

25. سید صابر ناصرعلوی، دکترای راه و ترابری، عضو هیئت علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شهید باهنر کرمان

26. محسن فلاح زواره، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی عمران دانشگاه خوارزمی تهران

27. میلاد قصری، دکترای حمل و نقل و عضو هیئت علمی دانشگاه سیدنی استرالیا

28. شهاب الدین کرمانشاهی، دکترای حمل و نقل، عضو هیئت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران

29. احمد گلی، دکترای راه وترابری، عضو هیئت علمی گروه راه آهن و برنامه ریزی حمل ونقل دانشگاه اصفهان

30. محمود محمدی، دکترای شهرسازی، عضو هیئت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان

31. سید مهدی معینی، دکترای شهرسازی، معاون سابق شهرسازی و معماری شهرداری تهران و مشاور شهردار مشهد

32. سبحان نظری، دکترای حمل و نقل دانشگاه علم و صنعت و مدیر عامل شرکت ریلی ترکیب حمل و نقل

33. مسعود یقینی، دکترای مهندسی راه آهن، عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس پاسخ

    ضمن تایید تقاضای این کارشناسان که بسیار درست و منطقی اتلاف منابع ملی را اشتباه می دانند ،بایستی اضافه شود که بزرگراهسازی های بی رویه و پرهزینه در شهرها ،خود باعث دوری جستن جمعیت از حمل و نقل عمومی و استفاده از خودروی شخصی شده است.اینکه طرحهای جامع حمل و نقلی شهرها مطلوبند یا خیر ، خود نیاز به تعمق بیشتر دارد،زیرا همین طرحها بزرگراه سازی بی رویه را مجاز دانستند.اینکه تراموا پر هزینه است ،شکی در آن نیست،هزینه کردن در وضعیت اقتصادی موجود ،قطعا اشتباه است ، بجای آن باید از حمل و نقل همگانی ارزانتر حمایت شود.ولی آیا هرگز بفکر جذب سرمایه از بیرون کشور برای پروژه های ریلی شهری بوده اید؟
    مدتی پیش،دلسوزی متخصص اینرا در شهرداری کرج مطرح نمود و حتی مسیرش را در شورای شهر باعضاء نشان داد ،ولی شهرداری و شورای شهر آنرا جدی نگرفتند و فرصتی طلائی را سوزاندند.گویا اصرار بر این است که حتما منابع داخلی تلف شوند و پروژه های غلط تصویب شوند.به شهرداری کرج،معاونت حمل و نقلش مراجعه کنید تا آن دلسوز متخصص را بیابید،شاید که کلید آوردن سرمایه خارجی کماکان در دستانش باشند.بامید تعقل و تفکر کارشناسی تخصصی برای مدعیان!!!!!

  • کارشناس پاسخ

    سالهاست که شهرسازی ایران ملهم از شهرسازی غلط امریکایی قبل از انقلاب 1357 است و اکثر مصوبات شورایعالی معماری و شهرسازی و حتی شورای ترافیک وزارت کشور از الگوهای غلط امریکایی که کاملا خودرو محور بوده تبعیت نموده پیروی نموده اند و برج و بزرگراه ساخته اند و بودجه ها اتلاف نموده اند تا شهرهایی متکی به تراکم جمعیتی و نامتجانس با فرهنگ ایرانی و مالکیت فزاینده خودروی شخصی داشته باشیم.دانش آموختگان رشته های حمل و نقل و ترابری داخلی هم عمدتا امریکایی تربیت شده اند و طرحهای جامع حمل و نقل شهری امریکایی تصویب و اجرا شده اند که اقتصاد شهری و زیست محیط را به چالش کشیده اند و روزی فقط در تهران 14000000 لیتر بنزین مصرف می گردد !!!!!! حال حمل و نقل عمومی نا کار آمد خلاصه شده به
    BRT
    با سوخت فسیلی در مسیرهای غلط که همین امضاء کنندگان در تصویب آن در قالب استاد دانشگاه دست داشته و پشت مشاورین داخلی پنهان شده اند و آیین نامه 777 صد در صد بوروکرات دست و پا گیر امریکایی و کپی پیست شده در سازمان برنامه تصویب نموده اند تا پروژه های ریلی شهری را چنان گران کنند وبناچار بسوی بزرگراهسازی رفته تا ایران خودرو و سایپا و ...... خودروهای غیر استادارد شان در بزرگراهها و معابر درون شهری مصوب همین متخصصان حمل و نقل و ترابری جولان دهند تا حق الزحمه این اساتید دانشگاهی مستمر بماند و هرگز حمل و نقل ریلی با سرمایه گذاری خارجی پیگیری و دنبال نشود تا حضرات در شهرداری ها مشاوره داده و پیمانکاران پشت سرهم بزرگراه با بودجه های ملی بسازند!!!!!
    هرگز بفکر منابع خارجی نرفته ، چون سرمایه خارجی با مطالعات استاندارد بین المللی برای حمل و نقل ریلی شهری وارد می شود که این متخصصین داخلی با فرهنگ ترافیکی امریکایی و خودرو محور و نه انسان محور ، هرگز آنرا نیاموخته و مدرک پشت مدرک گرفته اند تا تفکرات شهرسازی پیش از 1357 را کماکان دنبال نموده و آیین نامه های باب میل خود به کشور تحمیل کنند چون دانشگاههایشان هنوز زیر سلطه تفکر امریکایی هستند!!!!!! و پایان نامه ها و رساله ها برای خوشامد متولیان
    MIT ,Berkley , George Washington Universities
    و امثالهم هستند.خیر دوستان با مطالعات صحیح و سرمایه خارجی می توان حمل و نقل ریلی برقی را در شهرها احداث نمود و شهرها را انسان محور منطبق با فرهنگ ایرانی نمود.

  • کارشناس پاسخ

    اتلاف منابع به هر شکل و نوعی مغایر اهداف توسعه است.کارشناسان و دانش آموختگان رشته های شهرسازی،ترابری و حمل ونقل که این نامه را توشیح نمودند باید قدری حرفه ای تر به مسائل بنگرند!اول آنکه با سرمایه های خارجی می توان پروژه های حمل و نقل را بشرط داشتن مطالعات استاندارد مقبول موسسات ممیزی بین المللی در ایران اجرا نمود.دوم ،نشریات 314 و 777 اصولا بگونه ای تدوین شده اند که برای گروه های مشاورین داخلی خوراک کاری ایجاد شود و البته بیکار نمانند،بگذریم که تقریبا تمام آن کپی آیین نامه های امریکایی است و نوآوری در آن ملاحظه نمی شودد،چون برای کشوری دیگر تنظیم شده است!!همین نشریه 314 مسبب مطالعاتی است که باعث اجرای طرحهای غلط حمل و نقلی عدیده در شهرهای ایران گردیده اند و ترافیک را بر مردم تحمیل نموده و بسیاری ازهمین توشیح کنندگان در این تخریب مشارکت فعال فرمودند و هرگز نگران اتلاف منابع ملی نشدند!!!! سوم ، سامانه تراموا یا ترم برقی با سرمایه گذاری خارجی ،علی الخصوص چینی،شاید در شرایط موجود کشور (بزرگراهسازی تخریبی و آلوده کننده و برهم زننده نظام طراحی شهری انسان محور) و طولانی و گرانتر شدن پروژه های مترو ،گزینه اصلح تری برای شهرهای کشور باشد، آنهم نه با نشریه امریکایی خودرو محور 777 که با بوروکراسی وجانبدارانه برای جلوگیری از ایجاد حمل و نقل انسان محور متناسب با فرهنگ شهرنشینی ایرانی ،تهیه شده است!!!! مانند آن است که برای هر بیماری آسپرین از سوی پزشک کمسواد و غیر حرفه ای تجویز شود!!! چهارم کارشناسان توشیح کننده نامه،مطلوب است با اندکی مطالعه عمیق تر ،روشهای سامان دادن ترافیک شهری در ایران را مطالعه نموده و تجارب بیشتری در مورد تراموای برقی یا باطری ای کسب نمایند.جالب آن بود که یکی از مدرسین دانشگاه نیوساوث ولز در شهر کانبرا استرالیا با درجه مربی هم این نامه را توشیح نموده بود و خود در کشوری مقیم است که تراموا یکی از اصلی ترین شقوق حمل و نقل شهری است.خاتمه عرایض: دوستان بجای فرافکنی و منییت ها بفکر کشور و آینده آن باشید و نگران سهم خود از این خوان گسترده نباشید!!!!!!!!!

  • سيدمرتضي ناصريان پاسخ

    مشكلات مشابه آنچه براي خطوط ريلي درون شهري گفته شده براي خطوط ريلي برون شهري هم وجود دارد و همچنين مشابه اين مشكل براي طرحهاي راهسازي كشور هم وجود دارد و نياز به پالايش و غربالگري پروژه ها مي باشد زيرا برخي از پروژه هاي مصوب كاملا بدردنخور هستند و منافع مردم و كشور را تامين نمي كنند و به علت ازدحام طرحهاي مصوب پروژه هاي مفيد هم با تاخير اجرا مي شوند و مشكلات بسياري در اين خصوص براي كل كشور ايجاد شده است.

  • امیرعباس پاسخ

    برای بار سوم این خبر در تین نیوز آمده !؟

    • تین نیوز

      با تشکر از تذکر شما
      موارد تکراری حذف شد