بازدید سایت : ۱۰۱۱۱۹

◄ کسر مبلغ حق بیمه رانندگان عمومی از سند حمل؛ تنها راهکار نجات شغل رانندگی از بحران افزایش حق بیمه

تنها راه حلی که بتوان رانندگان را از بحران عدم همخوانی بیمه با دستمزد نجات داد بازگشت به کسر از سند حمل است.

کسر مبلغ حق بیمه رانندگان عمومی از سند حمل؛ تنها راهکار نجات شغل رانندگی از بحران افزایش حق بیمه
تین نیوز |

مختار داوودی: در آخرین روزهای سال ۱۴۰۳ طبق سنوات گذشته با تصمیم شورای عالی کار حقوق کارگران ۴۵ درصد اضافه شد و به طبع آن حق بیمه ها هم براساس حقوق پایه افزایش یافت، در جامعه رانندگان برون شهری کالا و مسافر هم که خویش فرما محسوب می شوند ۴۵ درصد افزایش حق بیمه در پی داشته که نوروز را به کام رانندگان تلخ کرده است. با وضعیت ۴۵ درصدی افزایش بیمه، رانندگان فاقد ناوگان چاره ای ندارند جز این که قید بیمه ای را که سال ها با رنج و مشقت به حساب تامین اجتماعی واریز  کرده اند، بزنند که این بزرگترین ظلم به این قشر آسیب پذیر است.

مطابق ماده ۱۴۸ قانون کار و ماده ۳۶ قانون تأمین اجتماعی، هر کار فرمایی موظف است کارگران را بیمه کند و حق بیمه آنان را نیز پرداخت کند. کارفرما می تواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد که طرف قرارداد با کارگر و سایر افراد است. کارفرمایان طبق قانون کار وظیفه دارند کارگرانی را که مشمول قانون بیمه تامین اجتماعی هستند، بیمه نموده و در صورت عدم انجام این وظیفه قانونی متحمل تعقیب کیفری و  پرداخت جریمه ای 2 تا 10 برابر حق بیمه ای می شوند که می بایست پرداخت می کرده و نکرده اند.

اینجا ما یک کارفرمای حقوقی به نام سازمان راهداری داریم، سازمان راهداری چگونه برای حق شهرداری ها ۵ درصد عوارض از سند حمل کسر می کند در صورتی که درآمد شهرداری در پایانه ها از اجاره غرفه ها، انبارها، پارکینگ تامین می شود.

در بخش کالا هم ۹ درصد برای سازمان راهداری از سند حمل کسر می شود. 

ولی راننده ای که منابع انسانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای محسوب می شود، و موظف به رعایت دستورات این کارفرما می باشد به حال خود رها شده است.

در دهه هفتاد حق بیمه ها از سند حمل کسر می شد متاسفانه به علت نبود زیر ساخت‌ها و دستی بودن، هیچ گاه مبالغ واقعی به حساب تامین اجتماعی واریز نشد و خیلی از رانندگان از حق بیمه محروم شدند، ولی در حال حاضر سازمان راهداری دارای زیر ساخت فناوری و سامانه بروز وذکد رهگیری و سامانه استعلام است و به طور قطع دیگر مشکلات گذشته تکرار نخواهد شد.

وقتی دولت از هفت سال پیش یارانه رانندگان را قطع کرده است،لازم است سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، محلی برای پرداخت حق ۲۰ درصد کارفرما مشخص کند، که می شود ۳،۵۶۰،۰۰۰ تومان  و حق راننده هم هفت درصد و ۱،۲۴۰،۰۰۰ تومان می شود. این مشکل با کسر در سند حمل حل خواهد شد.

تنها راه حلی که بتوان رانندگان را از بحران عدم همخوانی بیمه با دستمزد نجات داد بازگشت به کسر از سند حمل است.

اگر سازمان راهداری و وزارت راه و شهرسازی در این مورد تعلل کنند شاهد تهی شدن حمل و نقل از رانندگان حرفه ای که سرمایه حمل و نقل جاده ای که ۹۰ درصد حمل و نقل کشور انجام می دهند خواهیم بود.

*مختار داودی رئیس کانون انجمن های صنفی رانندگان ودارندگان ناوگان مسافر ایران

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علیرضا پاسخ

    سلام ایناهمش شععاربوده وهست ۲0ساله راننده همه نوماشین بودم چی دارند رانندگان کلبه مستاجری باربدهی سفرجاده ای بیرون شهروداخل شهرالبته بدوراز خانه وخانواده ایناهمش دروغ بوده وهست قیدبیمه رانندگان رامیزنیم واین شغل حمالی بیخودبرای شرکتهاپبمانکارها مالکهاوووووکناربگاریم کارگری ارزشش بیشتراست باکسری راننده باتجربه مواجه شدنداکثراورگانها۶ماه عین شرکت واحدیه طرح میزاره اماوقتی خوشی زدبراشون جیبشون پرشدبرمیدارن گزینه پس کاروتفریح چطوری اعمال شدبهترین راه نجات رانندگان کنارگذاشتن این شغل است وعده هاتونم براخودتون.وسلام

    • ناشناس

      تا یادم میاد هرسال موقع افرایش نابجای حق بیمه توسط تامین اجتماعی یکی دونفر از کسانی که روی یک صندلی نشستن میان میگن حق بیمه زیاد شده در توان راننده نیست و فلان و بهمان و راهکار میدن که اینکار باید بکنن تا راننده اذیت نشه و بعدش دیگه هیج خبری نمیشه تاااااا سال دیگه موقع افزایش حق بیمه

  • بهنام پاسخ

    ممنون که امثال شما هستند ممنون که به فکر راننده ای هستید که الان در حال پرداخت جریمه‌های دیرکرد بیمه‌ای است خدا کنه یکی باشه اجرایی کنه

  • ناشناس پاسخ

    سلام خدمت تمام همکاران محترم
    من نمیدونم کسی که نظر میده چند سال که اومده تواین کار. فقط میدونم هیچ اطلاعاتی از دورا دهه 70 نداره که شرکتهای حمل ونقل چه به رانندگان او دوره اوردند. از گودال اومدیم بیرون دوباره خودمونو بندازیم تو چاه. از یک سوراخ که نباید دوبار گزیده بشه راننده

    • سنگین سوار

      سلام
      نه دیگه باربریها نمیتونند پول بیمه راننده رابالا بکشند
      راهداری هرروز تسویه نکنه برای باربریها بارنامه صادر نمی کنه

  • ابوالفضل کلانترمنش پاسخ

    با سلام و درود
    با روش کسر از سند حمل مزیتی دیگر را که دنبال دارد خروج اشخاصی که در قالب راننده از بیمه رانندگان به شدت نفع می‌برند وتعدادشان هم اندک نیست. شاید به جرات بتوان گفت ۱۰ درصد از کل جمعیت رانندگان فعال را تشکیل میدهند

  • ناشناس پاسخ

    با سلام
    روش پرداخت از طریق سند حمل توسط شرکت‌ها این مزیت را بدنبال خواهد داشت که جمع کثیری که در قالب راننده از بیمه رانندگان و سهم دولت بهره نامشروع می‌برند از چرخه خارج میشوند

  • غدیرپوردایی پاسخ

    اینکه هرروز یک قانون برای خالی کردن جیب راننده میگذارن جای تعجب هست. کاری کنید با این وضع مرحمی. بر. زخم رانندگاان. یاشه

  • راننده پاسخ

    بهترین نظر است

    • ناشناس

      اگر راننده کامیون سنگین باشی این طرح را نمی‌پذیریم، برو از رانندگان دهه های هفتاد تا هشتاد که باربریها حق بیمه را از بارنامه کم می‌کردند سوال کن چه بلایی بسرشان آمده است، 80تا85درصد حق بیمه شان را اصلا برایشان در نظر نگرفتند و با کمترین حق بیمه و حقوق رانندگان زحمتکش دهه 70 تا هشتاد بازنشست شده اند

  • معصومه رضایی پاسخ

    اگر اجرایی بشه عالیه البته اگر عده ای سنگ اندازی برای طرح نکنند

  • آواره جاده پاسخ

    متاسفانه این حرفه مورد حجوم وسواستفاده اشخاص غیر مرتبط با امر رانندگی حرفه ای قرار گرفته واز تمامی اصناف ودیگر حرفه ها سرمایه های سرگردان خودرا ب خاطر نبود مدیریت ویا سو مدیریت ب این رشته سرازیر کرده این امر باعث شده تا رانندگان واقعی ب حاشیه رفته واین وضعیت بغرنج بوجود آید امروزه شاهدیم اشخاصي صاحب ترمینال‌های باری ونسافربری شده اند ک هیچ ارتباطی با امر رانندگی ندارند وتمامی مخارج اعم از مالیاتی بیمه ای وعوارضی را هم بر دوش رانندگان زحمت کش انداخته وخود حاصل رنج این قشر زحمتکش را بدون هیچ پرداختی ب یغما می‌برند

  • ساسان پاسخ

    شاید هم دستهایی پشت پرده هست که رانندگان و ناراضی کنند که دست از کار بکشند

  • مجید پاسخ

    درقبال‌اینهمه‌پولی‌که‌ازراننده‌میگیرن‌خدمات‌بدرد‌بخوری‌هم‌ارایه‌نمیدن‌که‌حداقل‌رضایت‌راننده‌راشامل‌شودخدابدادرانندها‌برسه‌که‌دیوارکوتاهترندیدن‌،خدا‌جای‌حق‌نشسته‌،همین‌راننده‌بود‌که‌در۸سال‌جنگ‌،حماسه‌افرید‌وازشکست‌جلوگیری‌کرد

  • ناشناس پاسخ

    با سلام
    ۱۶ ساله راننده ام ۱۱ سال تو برونشهری بیمه دارم
    من بیمه ۳۳۰۰ هم دادم چون پایه یکم یکسال ولی رقیب زیاده من تاکسی ع دارم برونشهری خط اصفهان تهران اسنپ و تپسی میاد مفت میبره مسافر را تازه تاکسی بیسیم هم هست ما اینهمه پول صورت وضعیت بده پلیس راه به پلیس راه ساعت بزن هزینه کارت سلامت کارت هوشمند دفترچه ثبت ساعت انواع و اقسام شغل رانندگی بودم از آژانس شرکت واحد تک و ده چرخ و اینا
    دوستان این نون خوردن به این ریش جنبوندن نمی ارزه منکه میرم کارت هوشمندا باطل میکنم
    با این هزینه قطعات و
    بخدا تویه شرکت کار کنیم با ماشین بهتره تا جاده
    اینکار درست بشو نیست

  • مجید سلطانی پاسخ

    با سلام این بیمه دنبال اونایی هست که دوتا شغل دارن رانندگی و یه شغل دیگه که میگه باید یه شغل داشته باشید آخه با یه شغل میشه زندگی کرد ده تا شغل هم داشته باشی با این گرونی کمه

  • مهدی رشادی پاسخ

    شاید دوستانی که تازه به این شغل وارد شدند دهه هفتاد و جفای که شرکتها در در پرداخت حق بیمه رانندگان کردند رو یادشون نیاد ولی حداقل با اندکی بررسی می توانند از نحوه پرداخت بیمه تکمیلی در سالهای اخیر، مزایا و هزینه کرد پرداختی رانندگان با خبر بشن

  • علی پاسخ

    تورا به ابوالفضل تورا به امام حسین شمارا به چهارده معصوم حق ما راننده‌های نخورید این پولها خوردن نداره ۸سال حق بیمه منو خوردند حالا هم بیمه را اضاف کردند به آیه آیه هایه قران راضی نیستیم هر شرکتی حق بیمه را می‌پردازند اما ما راننده ها باید از جیب خودمان پرداخت کنیم

  • سید اصغر میرباقری پاسخ

    خدا از سرشون نگذره من از سال ۸۳تا الان بیمه رانندگان پرداخت کردم الان ۳ماه بخاطر بیکاری پرداخت نکردم نرخ جدید هم شده قوز بالای قوز

  • رضا پاسخ

    سلام خدمات همه همکاران گرامی، با این مبلغ حق بیمه دیگه رانندگی بیرون شهری با کارت هوشمند ارزش نداره
    بهترین کار تو شرکت کار کردن بدون دردسر جاده و بقیه استرسهاش.یا حق

  • ظفرعظیمی مهر پاسخ

    گوشت را دست گربه دادن خطاست این اولش دوم اینکه دومین بار گوشت را دست گربه دادن خطاست چون باربری ها امانت دار نیستند پول رانندگان را میخورند و فوقش زندان میزند اون وقت با زندان رفتن متصدی باربری مشکل رانندگان حل میشه .جواب این مورد را جناب داوودی بفرمایند .دهه هفتاد هم حساب کتاب بود منتهی باربری ها پول را خوردند هرکدام دوسه ماه زندان رفتن و همه مدیران پولهای دهه هفتاد رانندگان را بین خود تقسیم کردند و خوردند و گاراژ وتریلی با پول ما رانندگان خربدند

  • ناشناس پاسخ

    این هم بنفع باربریها میباشد، و مثل قبل از سال 80 رانندگانی که حق بیمه شان از بارنامه پرداخت میشد، 85درصد حق بیمه ها را برای رانندگان واریز نکردند وبیشتر راننده ها با کمترین حق بیمه باز نشست شدند و حقوق ناچیزی دریافت می‌کنند بعلت خیانت باربریها

  • توانگر پاسخ

    مگه معلومه کدام ماشین چقد با چند تا راننده کار میکنه ماشین هست نو اروپایی ماهانه ۴۰۰ میلیون با دو راننده کار میکنه شما ۳۶ میلیون میخوای حق بیمه روی بارنامه کم کنی هیچ کسی حتی صاحب ماشین که خودش رانندس این قبول نمیکنه

  • راننده جوان و سالم پاسخ

    مسولین بیمه تامین اشتباهی از ...بدترن

  • بردیا پاسخ

    با درود خدمت دوستان گرامی .....الان حدود 30درصد افرادی که از بیمه رانندگان و کمک دولت استفاده میکنن اصلا راننده نیستن و چون حق بیمه این بیمه باکمک دولت ارزونتر تمام می‌شده از این بیمه استفاده میکنن و با استفاده از آشناها و فامیل راننده ای که دارن بارنامه صوری جهت تمدید کارت هوشمند تهیه میکنن و در اصل این افراد حق رانندگان واقعی را ضایع میکنن ...دولت باید این افراد را شناسایی و بیمه آنها را قطع کنه ....الان من خودم بیش از 100نفر را میشناسم که کلا توی جاده نبودن و کاسب .دلال .آرایشگر .مکانیک و....هستن ولی از بیمه رانندگان استفاده میکنن

  • سید مرتضی ذوالفقاری اجلالمنش پاسخ

    سلام عرض ادب احترام خدمت مسئول محتم میخواستم بگم افزایش بیمه در قبال کدوم خدمات درمانی وکیوم بازنشستگی که نه حقوقی در کار هست که عاقبت راننده را تضمین کنه نه خدمات درمانی هست که قبل اون بتوانیم استفاده کنیم شغل رانندگی تو ایران بر عکس سرمايه گذاري که داره کمترین درآمد خالص داره خواهشمندیم پیگیری خوب انجام شود

  • ولی علیزاده پاسخ

    ضمن سلام وعرض ادب۰۰۰همانطور ک بر همگان مشخص هس استهلاک و قیمت یدکی وسایل ماشین‌ها در ماه و روز افزایش چشمگیری پیدا میکنه۰اما منبع در آمد ک همین کرایه میباشد در سال یکبار اونم نسبت ب افزایش قیمت هزینه ها خیلی ناچیزهس۰ک کاهش شدید تعداد ماشین اعم از اتوبوس و ۰۰۰گواه بر این امر هستش۰امیوار هستیم ک مدیریت محترم در این مورد تصميم کارآمدودربخوری ارائه بفرمایند۰۰بااحترام راننده و مالک اتوبوس

  • کهنه سوار پاسخ

    انجمن صنفی و.... فقط شعار می دهند عملی در کار نیست حقوق رانندگان توسط سه قوه و با همکاری سازمان راهداری و. پایانه ها و سازمان تامین اجتماعی زیر پا گذاشته شده آیا واقعا راننده ای که شب روز در جاده است گرمای طاقت فرسا و سرمای استخوان سوز و استخوان شکن تا مایحتاج کشور از مواد غذایی تا سوخت به دست مردم برسد لایق چنین بی احترامی است نه حقوق بیمه ما قدیمی ها که معروف به مهری است را چند سالش را خوردین نه حقوق درست حسابی نه بیمه و درمان درست حسابی که با آزاد فرقی ندارد و نه بیمه تکمیلی و نه سختی کار و....

  • فرهاد پاسخ

    با سلام.... باید به مردان زحمت کشی مانند اقای داودی دورد فرستاد که در این زمانه که هرکس فقط به فکر خودشه...کارگران زحمت کشی که رانندگان اتوبوسم جزو٫ انها هستن به حال خود رها شده اند باز به فکر این قشر زحمت کش هستتد...از خداوند توفیق روزافزون شما را خواهانم

  • هادی پاسخ

    دوستان عزیز ما راننده‌ها حق بیمه‌مون رو خودمون پرداخت می‌کنیم و هر سختی و مشقتی هم که باشه اون رو پرداخت خواهیم کرد
    شما اگر می‌خواید لطف کنید ما راننده‌ها رو جزو مشاغل سخت حساب کنید که حداقل تا حدودی به حقمون برسیم. و اینکه وقتی بازنشسته میشیم حقوقمون جوری باشه که دیگه احتیاج به کار کردن نباشه چون بعد از این همه سال زحمت کشیدن دیگه توانی برامون باقی نمونده از دیسک کمر و مشکلات قلب عروقی و مفصلی گرفته تا پیری زودرس و..... فقط حقوق بازنشستگی خوب و سختی کار که بازنشستگی زودتر از موعد برامون باشه این مهمه

  • ناشناس پاسخ

    سلام دوستان بیمه تامین اجتماعی بذارید کنار بیمه روستایی جایگزین کنید تا بدونه تامین اجتماعی زیر نظر راننده اداره می‌شده نه دولت

  • نجف خزائیان پاسخ

    سلام راننده ازشغلش درآمد ناچیزی نصیبش می شود مخصوصا امسال که بیمه بیش ازحد گران شده که خیلی از رانندها قادر به ادامه این شغل نیستند مگر اینکه کارفرما راه حل دیگری ارائهدهد

  • یوسف پاسخ

    عزیزان دهه 60وتا اواسط دهه 70..که من یادمه حق بیمه راننده از رو کرایه بارنامه .بود... به راننده زور وارد نمیشد صاحب کامیونم چیزی نمیفهید...حتی یک راننده رو بیمه نکرده بودن.شکایت هم کردن .دادگاه گفت بارنامه های 20سال پیش بیارید یعنی کشک.امروز ..همین امروز 50درصد تا 60درصد.کرایه بارنامه رو باربری ها بر میدارن جالب خود فروشنده کالا که از باربری کامیون خواسته غیر سود از جنسش درصد میخواد چون کامیون خواسته..من تو کارم. .عین حقیقت.راننده اعتراض کنه تو لیست سیاه باربری ها میزارنش یک بار بهش نمیدن .

  • قید بیمه را می‌زنیم پاسخ

    بیمه تامین اجتماعی ارزانی خودتان

  • راننده بیچاره پاسخ

    ۱۵تا ۲۴درصد از بارنامه رو باربری میگیره تا زه ۹درصد میگید .خواب کپکی یا خرگوشی

    امسال قید بیمه را می‌زنیم سال بعد قید کامیون با این حرکات نجومی شما

  • شیخی پاسخ

    سلام ۱۸سال بود از کمک معیشتی بیمه رانندگان استفاده می‌کردم به دلیل مشکلاتی که در دوران کرونا اتفاق افتاد تاکسی را فروختم پس از یک سال بعد دوباره وارد ناوگان بین شهری شدم .الان بیمه میگه از کمک دولت نمی‌توانی استفاده کنی آزاد ۴میلیون در ماه .با کدوم درآمد آخه

  • مهدی پاسخ

    سلام.بنده کارخانه قند بجنورد کار می‌کردم.مسعول بازرس میومد به ماهم گفته بودن بگین بیمه هستین.اخرشم ماشین پرنبات و قند میشد .می‌گفت مشگل نیست همه بیمه هستن.اگه آخری باشه که خدا میده بهشون حقشون .

  • ناشناس پاسخ

    واقعا که می گویندسرگردنه هست

  • حسین پاسخ

    این مقدار افزایش حق بیمه حتی برای رانندگانی هم که مالک ناوگان هستند، سنگین است چه رسد به راننده فاقد ناوگان، چرا که هزینه های استهلاک ،تعمیر و نگهداری خودروها بقدری نسبت به کرایه ها سنگین است، که عملأ رانندگان را حتی در تامین معاش خانواده شان هم درمانده کرده،، ثانیأ ، چرا فقط نرخ حق بیمه را متناسب با افزایش حقوق ۴۵ درصدی کارگران افزایش داده اند ، اما در خصوص افزایش نرخ کرایه به همان میزان، اقدامی نمیشود !؟ با افزایش نرخ کرایه نگران عکس العمل مردم و اعتراضات احتمالی میشوند، اما با خودشان محاسبه نمیکنند که راننده نگون بخت ، از کجا باید این هزینه ها را پرداخت کند !؟؟

  • مرتضی پاسخ

    این کارباعث میشه شرکتهای حمل دوباره مثل دهه هفتادحق بیمه راننده روپرداخت نکنن الکی به این قضیه دلخوش نکنیدکه دروغی بیش نیست لاقل همینجوری که خودمون پرداخت میکنیم میدونیم یک سابقه ای داریم فقط ایکاش دولت رانندگان جدیدروهم یارانشون پرداخت میکردنخان کل حق بیمه روپرداخت کنن

  • علی اکبر خلیلیان پاسخ

    سلام من ۲۱ساله رانندگی میکنم دیگه کشش نیس چرا این صنف جز مشاغل سخت حساب نمیشه .۲۴ساعتی که بخواهی حساب کنی ۲۱میشه ۴۲سال زحمت تو جادها دیگه نای نمونده

  • محمد صمیمی.ناوخ.اگراین.کارانجام.شود.خیلی.خوب.خواهدشد پاسخ

    باسلام.وزرات.راهداری.اگر.به..فکررانندکان.باشدوارزشی.برای.رانندقاعل.شوندبایدچنین.کاری.انجام.دهند.نه.تمام.حمل.کالا.بردوش.این.قشربدبخت.راننده.است.وهیچ.مزایایی.ندارد.اکه.اینکارشودیک.لطفی.باین.قشرزحمتکش.جامعه.میشود

  • نصراله پاسخ

    مسول کاربلد ومتخصص درزمینه رانندگان درمملکت وجودندارد

  • ناشناس پاسخ

    سلام رانندگان گی سخت کار مییشن

  • ناشناس پاسخ

    باربری کدام کاردرست انجام میده که حق بیمه راننده رو درست پرداخت کنه،نه کرایه طبق تعرفه میده، کمیسیون هرچی بتونه میگیره،فقط فکر خالی کردن جیب راننده هستن ،راننده که سرویسی حقوق میگیره این پول بیمه خیلی زیاده