بازدید سایت : ۶۰۵۹۲
| کد خبر ۲۹۵۴۰۵
کپی شد

◄ بازی با روان رانندگان کامیون با پهن شدن بساط بومی‌گرایی در پایانه‌های بار

در ماه‌های اخیر، موجی از تنش، درگیری و خشونت، با اسم رمز بومی گرایی سایه‌ای سنگین بر سر رانندگان کامیون در پایانه‌های بار افکنده است.

بازی با روان رانندگان کامیون با پهن شدن بساط بومی‌گرایی در پایانه‌های بار
تین نیوز |

 اتفاقات تلخی که از آن به عنوان "بومی‌گرایی" یاد می ‌شود، حالا به یکی از معضلات جدی حمل و نقل جاده‌ای کالا در ایران تبدیل شده و جان و روان هزاران راننده را نشانه گرفته است.

اتفاقاتی همچون زد و خوردهای شدید تا تهدید، ضرب و شتم، و حتی کشته شدن چندین راننده، آنچه در برخی پایانه‌ها جریان دارد، فراتر از اختلافات صنفی است. این حوادث حاصل ساختاری ناکارآمد، سنتی و انحصارطلبانه در توزیع بار است که در آن، منافع اولیه رانندگان کامیون نادیده گرفته می ‌شود.

فیلم کوتاه پربازدید امروز را ببینید:

فیلم| پویش نه به تصادف موفق بود یا ناموفق؟

انحصار، رانت و بومی ‌گرایی ؛ مثلث بحران در پایانه‌های بار

بنا به گفته بسیاری از فعالان با سابقه حوزه حمل و نقل، ریشه این بحران در ترکیب خطرناک سه عامل نهفته است: انحصار در توزیع بار، رانت سیستماتیک و تعصب بومی ‌گرایانه. این عوامل دست به دست هم داده‌ اند تا فضای پایانه‌ها به جای کار و فعالیت سالم، به عرصه کشمکش‌ های خونین قومی، قبیله‌ای و منطقه ‌ای تبدیل شود.

در برخی مراکز توزیع بار، رانندگان غیربومی بعد از چند روز ماندن در صف بار فرصت دریافت بار را پیدا نمی‌کنند. گزارش هایی به تین نیوز رسیده است که نشان می دهد حتی ورود کامیون با پلاک شهر دیگر به پایانه بار در برخی شهرها کافی‌ست تا مورد تهدید یا حمله خشونت بار قرار گیرد. چنین برخوردهایی قطعا با روان رانندگان کامیون بازی کرده و بازار حمل و نقل را دچار اختلال می کند.

سنتی بودن سازوکار توزیع بار؛ جرقه‌ای برای آتش اختلاف

یکی از مهم‌ترین دلایل شکل‌ گیری بومی ‌گرایی در پایانه‌ های بار، سنتی بودن ساختار توزیع بار و عدم شفافیت در فرآیندهاست. وقتی بارها به ‌صورت دستی و بر اساس روابط و نفوذ دلالان و افراد خاص بین رانندگان تقسیم می ‌شود، جای تعجب ندارد که رانندگان کامیون احساس تبعیض و ناعدالتی کنند.

رانندگان کامیون ماه‌ ها و سال‌ ها در جاده‌ های سخت و ناایمن ایران جان می ‌گذارند، اما در نهایت، در پایانه ‌ای که قرار است محل تامین معیشت آن‌ها باشد، با رفتارهایی مواجه می‌شوند که کرامت انسانی‌ را زیر سوال می ‌برد. نظام سنتی بارگیری باعث شده رانندگان غیربومی در بسیاری موارد نه تنها بار دریافت نکنند، بلکه امنیت جانی‌شان هم به خطر بیفتد.

دلالی و فساد سیستماتیک ؛ بلای جان سیستم حمل و نقل جاده ‌ای

حضور پررنگ و بی ‌ضابطه دلالان و واسطه ‌ها در پایانه‌های بار از دیگر عوامل تشدید بحران است. دلالانی که خارج از چارچوب قانونی، بارها را بین رانندگان تقسیم می‌کنند و اغلب فقط رانندگانی را در لیست خود می‌ گنجانند که آشنایی و رفاقتی با آنها دارند یا به آنها حق حساب می پردازند.

در این فساد سیستماتیک راننده ‌غیر بومی که آشنایی با دلالان ندارد و حاضر به پرداخت باج به آنها نیست باید چند روز در صف بار بماند یا بدون بار ماندن را تجربه کند. بسیاری از رانندگان کامیون بارها در تماس با تین نیوز شکایت کرده اند که در بعضی پایانه ها پارتی بازی و بومی گرایی بیداد می کند و آنها سهمی از بار این پایانه ها ندارند.

سامانه‌ های هوشمند، راه نجات رانندگان کامیون

رانندگان باتجربه معتقدند تنها راه مقابله با بومی‌گرایی ، انحصار و فساد، استفاده از سامانه‌های هوشمند و شفاف برای توزیع بار است. سامانه ‌ای که بر اساس اولویت، سابقه، نوبت و معیارهای قابل ردیابی بار را به رانندگان اختصاص دهد و جلوی نفوذ دلالان و رانت‌خواران را بگیرد.

نمونه‌هایی از این سامانه‌ها در کشورهای مختلف جهان اجرا شده و نتایج موفقی هم داشته است. ایران نیز باید با جدیت و سرعت به سمت دیجیتالی‌سازی کامل فرآیند بارگیری حرکت کند تا اعتماد از دست رفته رانندگان کامیون را دوباره احیا کند.

ضرورت نظارت سخت‌گیرانه بر صدور بارنامه‌ها

یکی دیگر از کانون‌های فساد، صدور بارنامه است. در بسیاری از موارد، بارنامه‌ها برای رانندگانی صادر می‌شود که در صف نبوده‌اند یا از طریق زد و بند، بدون نوبت به بار دست پیدا کرده‌اند. نظارت دقیق، لحظه‌ای و سیستمی بر فرآیند صدور بارنامه می‌تواند بسیاری از ناعدالتی‌ها را برطرف کند.

به قربانی شدن رانندگان در برابر بومی گرایی بی تفاوت نباشید

اگر قرار است رانندگان کامیون همچنان ستون فقرات حمل و نقل جاده‌ای کشور باشند، باید امنیت شغلی، عدالت و کرامت آن‌ها در اولویت قرار گیرد. نمی‌توان با چشم بستن بر بومی‌گرایی، دلالی و سنتی‌بودن ساختار پایانه‌ها، انتظار داشت این قشر زحمتکش با انگیزه و امید به کار خود ادامه دهد.

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وظیفه دارد با اقدامات عملی، سامانه‌های هوشمند، ایجاد عدالت در توزیع بار و حذف دلالان، از رانندگان کامیون حمایت کند و بساط این تبعیض ساختاری را جمع کند.در غیر این صورت، باید منتظر گسترش بیشتر نارضایتی، درگیری و بحران در یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور باشیم.

انتهای پیام

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سهراب پاسخ

    در پایانه ها یه طرف در مرز ها هم وجود دارد راننده بومی صف را رعایت نمی‌کنند و جلو می‌روند و چون مسول هم زبان هستند موجب پایمال شدن حق رانندگان غیر بومی می‌شود به خدا ،ادب در دنیا بزرگترین سلاح هست که

  • ارشمیدوس پاسخ

    با ورود بیش از حد ماشین های چینی ارزان و فراوانی ماشین در بازار کار ..به این دلیل بود که برای مقابله با اعتصابات رانندگان و شکست کمپین ....حالا مردم را برای کمبود بار به جان همدیگر انداخته اند

  • ناشناس پاسخ

    در گذشته مکانیزم شفاف توزیع و تقسیم بار نداشتیم به تبع نظارت هم امری غیر ممکن بود، اخیرا با نرم افزارها و برنامه های اجرایی امکان نظارت و مدیریت فرآهم گردیده ولی انگیزه لازم وجود ندارد چون مدیریت دولتی بدنبال درصد و کارت هدیه و سکه است، صنوف هم هوادارانی دارند که باید سفره جداگانه بگسترانند و البته صاحبان کالای فروشنده درصد بگیر از سهم کی!؟ پس تعمدا تابلو سالن بار آفلاین و آنلاین می گردد تا در فاصله زمانی یا قبل از اعلام سهم خودشان را بر دارند وگرنه هر کسی امتیاز ندارد حتی اگر چه بومی باشد

  • شایان پاسخ

    معلومه دیگه راننده های قدیم 100 سال از این کارا نمی‌کنند یه مشت تازه به دوران رسیده سوسول رفتند یه گواهینامه گرفتن یه تریلی اتومات خریدن که بچه هم می‌تونه برونه اینجوری دیگه باعث بومی گرایی درگیری حتی قتل راننده ها میشه

  • جواد رمضانی پاسخ

    همین سیستمی کردن توزیع بار خودش باعث بومی گرایی شد ک انجمنهای صنفی مقصر اصلی هستن.مثل استان کرمان ک شامل سیرجان.بردسیر.زرند.وخود کرمان هستن.نوبت میگیری داخل سیستم ولی بهت بار نمیدن

  • سلام ایران پاسخ

    یکی از دلایل این مشکل ازدیاد ماشین بیش از نیاز کشور وعدم تناسب آن با بار کشور است والا صاحب بار وباربری به راننده التماس کنند که بار ببره وقتی دلالان بزرگ برای سود وتعرفه گمرکی بی حساب کاشین میریزن تو بازار همینه فساد باربریها هم دلایل خودشوداره

  • ناشناس پاسخ

    با سلام و عرض ادب امروزه کامیون بااین هزینه‌های بسیار زیاد است و نسبت دادن آن در سال با گرانی های مختلف لاستیک و قطعات جانبی وشب بیداری دزدوهمه وهمه مبلغ کامیون برای یک لقمه نان خود دعوا کنند باید پایانه های بار این بومی گرایی رااز مدار خود خارج کند

  • ناشناس پاسخ

    من میتوانم این مشکل رادرست کنم

  • آرمان پاسخ

    مسئولین ایران فقط بدنبال کسب مقام و ثروت هستند دغدغه‌ها و مشکلات مردم نادیده گرفته میشود
    ناوگان حمل و نقل یکی از اساسی ترین قسمت تجارت و اقتصاد است که نقش پر رنگی در رونق اقتصادی و تولید دارد و در صورت عدم وجود آن اقتصاد بر روی ریل نخواهد چرخید و چرخ اقتصاد و تولید خواهد ایستاد
    ولی عدم توجه مسئولین به دغدغه ها و مشکلات موجود رانندگان بخصوص شرایط اسف بار جاده ها و باربریها موجب دلسردی و تضعیف این قشر شده و جوانان دیگر رقبتی به پذیرش این شغل ندارند
    و به مرور زمان جایگزینی برای بازنشستگان پیدا نخواهد شد
    از هم گسستن این قشر زحمتکش موجب خسران جبران ناپذیر چرخ تولید و اقتصاد خواهد شد

  • حمید پاسخ

    سلام اینا می‌خواهند از طريق کامیون 🚚 داران باعث شورش تو کشور بشوند وبه همین طريق حکومت را براندازی کنند هیچ چیز دیگری در کار نیست

  • مهدی پاسخ

    والله همین الان هم که مثلاً در خیلی از پایانه ها نوبت دهی و اعلام بار سیستمی شده بازهم بی عدالتی موج میزند مثل پایانه بندرعباس که رانندگان بومی اصلأ توی سالن اعلام بار نمی آیند و همان برگه نوبت را میبرند توی انجمن و بدون نوبت بهترین بار را می‌گیرند و یادمان نرود که اولین بار هم همین پایانه بندرعباس بود که بومی‌گرایی را به وجود آورد و بقیه شهرها و پایانه ها نیز از آنها پیروی کردند

  • مجتبی پاسخ

    خدا لعنتشون کنه واقعا بی عدالتی تو هر شهری میریم انگار شرکت پدرشونه وماها که اومدیم اون شهر اومدیم دزدی کنیم
    یه صاحب درست وحسابی هم نداره که دست بزاره رو این بی عدالتی وهمه چی رو طبق نوبت کنه

  • ازا د پاسخ

    یعنی ایران عملا در حال تجزیه است

  • نعمت اله براهویی پاسخ

    باسلام متاسفانه بومی گرایی همه جا است بیشترین در تبریز و قائن خراسان است ومشکلات عمده راننده گان پس ازاین گزینه حذف دلالان بار وتاجروباربریهاومدیرت انجمن ها

  • تقی رمضو پاسخ

    ما خیلی خوب فقط مطالب حاضریم بنویسیم عنوان کنیم ولی آیا گوش شنوایم وجود داره کسی هست که به این مسائل رسیدگی بکنه مدت خیلی زیادی است که این مطالب بت می‌شه عنوان می‌شه به هر حال اینا راه داره

  • تقی رمضو پاسخ

    والا ما خیلی مطالب وب عنوان می‌کنیم خیلی خوب قاله می‌نویسیم ولی ای کاش گوش شنوایی وجود داشته باشه و عملاً به این مسائل پرداخته بشه و به این معضل بزرگ رسیدگی بشه

  • شوفر بیابون پاسخ

    سلام وقتی دولتی ها فاسد وناکارامد میشوند نتیجه میشود این در حملو نقل من شهادت میدهم از اول انقلاب فساد تمام سیستم را گرفته جایی ندیدم قانون کاری بکند.فقط در مواردی که منجر به جریمه وپول گرفتن بود سایه قانون را بر سر دیدیم. در مقابله با فساد خودتان ببینید صف نیسانهای بار گازوییل .لنج های قاچاق سوخت و بقیه وقتی دزدی زیاد شد یقه داروغه رو بگیرید. فاتحه ما رو که خوندن شما به فکر خودتون باشید متحد شوید.

  • ناشناس پاسخ

    بنده یکی از آیندگان قدیمی ودارای سابقه درحال نقل درجنگ ولی ۳نفرازبچهای بنده توسط یکی ا کارکنان دادسراکشتن کسی رسیدگی نکرد این قوم گرایی به سودکسانیست که پارتی دارن

  • علی ترکمانیان پاسخ

    من یک راننده بازنشسته هستم اگر نگوید ثابت کن من با تجربه ای که دارم تا خود سازمان نخواهد هیچ کس نه جرات خلافی را دارد نهمی تواند برای هر خلافی این سازمان پایانه است که چراق سبز نشان می‌دهد اگر بخواهد دریک روز می تواند جلوی هر کاری را بگیرد اما متاسفانه......

  • ارش پاسخ

    پلاک کامیون ها نباید استانی باشد و پلاک کشوری بشه مشخص نشه ماشین از کدوم شهر یا استان هست