بازدید سایت : ۷۸۶۶۹

◄ گزارش یک سفر الزامی رفت و برگشت از تهران به تنکابن/ چاره اندیشی نشود، فاجعه در پیش است

این گزارش به بررسی مشکلات و چالش های سفر از تهران به تنکابن در ایام نوروز از طریق جاده چالوس و آزادراه تهران شمال می پردازد. هدف اصلی، نشان دادن ناهماهنگی ها و ضعف های مدیریتی در یکی از پرترددترین مسیرهای شمال کشور است که در صورت ادامه این روند، می تواند پیامدهای جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

گزارش یک سفر الزامی رفت و برگشت از تهران به تنکابن/ چاره اندیشی نشود، فاجعه در پیش است
تین نیوز |

داریوش نیکنام:  گزارش یک سفر الزامی رفت و برگشت از تهران به تنکابن( آغاز در  ساعت هفت بامداد چهارشنبه ششم فروردین ۱۴۰۴ ، پایان در  ساعت ۲۲ پنجشنبه هفتم فروردین ۱۴۰۴) در ادامه آورده شده است.

این گزارش به بررسی مشکلات و چالش های سفر از تهران به تنکابن در ایام نوروز از طریق جاده چالوس و آزادراه تهران شمال می پردازد. هدف اصلی، نشان دادن ناهماهنگی ها و ضعف های مدیریتی در یکی از پرترددترین مسیرهای شمال کشور است که در صورت ادامه این روند، می تواند پیامدهای جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.  

◄ آزادراه شیراز اصفهان و آماده باش این اتوبان زیبا برای مسافران در آخرین روزهای تعطیلات نوروز + فیلم

سفر ما به دلیل شرکت در مراسم ختم یکی از بستگان درجه اول، اجتناب ناپذیر بود و تجربه ای دشوار و پر استرس را رقم زد. در ادامه، مهم ترین مشاهدات و مشکلات این مسیر را مرور می کنیم.  

۱. مسیر رفت: تهران به تنکابن

- مدت زمان سفر از تهران به مرزن آباد که در شرایط عادی حدود ۲ ساعت است، به **۵ ساعت افزایش یافت.  

- پلیس راهور برای جلوگیری از تراکم بیش از حد و احتمال آتش سوزی در تونل البرز (۶ کیلومتری)، مسیر را مسدود کرد و خودروها را مجبور به توقف در ورودی آزادراه کرد.  

- بسیاری از رانندگان برای فرار از این وضعیت، از خروجی شهرستانک به جاده قدیم چالوس رفتند.  

- پس از باز شدن مسیر، ترافیک سنگین و ایستایی شدید در پل زنگوله و سیاه بیشه ایجاد شد. این منطقه به دلیل بافت قدیمی و تجاری آن که مانع روانی ترافیک است، به یک گلوگاه پرمشکل تبدیل شده است.  

نکته مهم این است که مسیر شمال به جنوب آزادراه تهران شمال هنوز تکمیل نشده است و مسافران در مسیر برگشت مجبور به استفاده از جاده قدیمی هستند. هزینه عبور از قطعه اول آزادراه نیز ۱۰۰ هزار تومان (یک میلیون ریال) است، که با توجه به شرایط موجود، هزینه ای قابل تأمل محسوب می شود.  

۲. وضعیت مسیر چالوس به تنکابن

- مسیر ۵۴ کیلومتری چالوس تا تنکابن که در حالت عادی کمتر از یک ساعت طول می کشد، در این سفر بیش از ۳ ساعت زمان برد.  

- وجود بافت شهری قدیمی و تنگ با قدمتی بیش از یک قرن، به همراه دکان های متعدد در دو طرف مسیر، باعث گره های ترافیکی در بیش از ۱۵ نقطه شده است.  

- ترکیب خودروهای میلیاردی و مدرن با زیرساخت های فرسوده و جاده های قدیمی، تصویری از یک تضاد عجیب را به نمایش می گذارد.  

- تعداد زیاد و غیر استاندارد بودن سرعت گیرها، به همراه دوربرگردان های متعدد و نزدیک به هم، موجب کاهش سرعت حرکت شده است.  

- رانندگی پُر خطر برخی از رانندگان جوان به دلیل استرس ناشی از ترافیک، خطر تصادفات را افزایش داده است.  

۳. توسعه بی رویه و تهدید محیط زیست

- انبوه سازی غیرقانونی و بی رویه، به ویژه در سمت دریا، به شدت چشمگیر است.  

- تابلوهای متعدد مشاوران املاک در سراسر مسیر، نشان از رونق دلالی زمین دارد که تأثیرات مخربی بر محیط زیست منطقه گذاشته است.  

- در حالی که بیلبوردهای تبلیغاتی عظیم در وسط جاده دیده می شود، حتی یک تابلو هشدار دهنده برای حفظ محیط زیست از سوی مسئولان نصب نشده است.

۴. مسیر برگشت: تنکابن به تهران

- در روز پنجشنبه ۷ فروردین، مسیر جنوبی آزادراه (قطعه ۴) از کمربندی چالوس مسدود شد و تمامی خودروها مجبور به ورود به جاده قدیم چالوس مرزن آباد شدند.  

- عبور از یک پل کوچک در ابتدای جاده قدیم، بیش از یک ساعت زمان برد.  

- در ایستگاه پلیس راه ، تمامی خودروهای پلاک تهران و سایر شهرهای غیرمحلی به دلیل یک طرفه شدن مسیر از تهران به مرزن آباد، مجبور به بازگشت شدند.  

- سامانه ۱۴۱ همچنان اعلام می کرد که مسیر به تهران مسدود است، اما در مراجعه حضوری به پلیس، اعلام شد که مسیر باز شده است! عدم هماهنگی بین پلیس و سامانه های اطلاع رسانی، موجب سردرگمی مسافران شد.  

در نهایت، مسیر بازگشت از چالوس به تهران با گذر از تونل کندوان و گچسر انجام شد و پس از چهار ساعت رانندگی پراسترس، به تهران رسیدیم.  

۵.  جمع بندی و پیشنهادات 

این سفر بار دیگر نشان داد که جاده چالوس و آزادراه تهران–شمال، فاقد یک مدیریت هوشمند و کارآمد در کنترل ترافیک و هدایت مسافران است.  

مشکلات کلیدی: 

- عدم مدیریت صحیح در کنترل ترافیک و اطلاع رسانی  

- تکمیل نشدن قطعات ۳ و ۲ آزادراه تهران–شمال 

- تراکم شدید در نقاطی مانند پل زنگوله، سیاه بیشه و ورودی جاده قدیم چالوس

- توسعه بی رویه و تهدید محیط زیست در مناطق ساحلی  

- نبود زیرساخت های مناسب برای حجم بالای سفرهای نوروزی  

پیشنهادات

- تکمیل سریع تر قطعات باقی مانده آزادراه و به روزرسانی مسیرهای قدیمی  

- ایجاد سامانه های هوشمند مدیریت ترافیک با اطلاع رسانی دقیق و لحظه ای  

- ساماندهی مناطق گلوگاهی از طریق احداث جاده های جایگزین یا تعریض مسیر  

- کنترل ساخت و سازهای بی رویه و افزایش نظارت بر خرید و فروش زمین  

- افزایش حضور نیروهای راهنمایی و رانندگی در نقاط پرترافیک برای کنترل بهتر جریان عبور و مرور  

نتیجه گیری

ادامه این وضعیت، نه تنها منجر به اتلاف وقت و انرژی مسافران می شود، بلکه تهدیدی جدی برای ایمنی، اقتصاد و محیط زیست کشور خواهد بود. امیدواریم که مسئولان مرتبط، با درک این مشکلات، برای بهبود شرایط یکی از مهم ترین کریدورهای گردشگری کشور اقدامات جدی تری انجام دهند.  

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    راه و شهرسازی برای ورود و خروج هر خودرو پول بگیره تا آن پول صرف ابادانی جاده ها شود در این صورت عده ای منصرف می شوند و چادرشان را در نزدیکی محل زندگی خودشان دایر می کنند

  • نوروززاده پاسخ

    بسیاربجا وکارشناسی شده‌فرمودید
    کوتاهی‌متولیان امور درحال‌ودرگذشته وفقدان
    نگاه‌آینده نگر‌اینگنه‌مردم‌بومی‌‌وگردشگران رابا‌
    مصیبت مواجه کرده

  • منوچهر پاسخ

    قابل توجه مسئولین راه وشهرسازی.ونمایندگان تنکابن وحومه..وچالوس ونوشهر

  • فرهاد خاکی صدیق پاسخ

    خوشبختانه افراد دلسوز که در رابطه با مساعل اجتماعی احساس مسوولیت میکنند ودست به قلم میشوند کم نیستند وامید است که مسعولین نیز گوش شنوا داشته باشند و امکان ارتباطی مشابه سامانه ۱۳۷ و یا ۱۸۸۸شهرداریها ترتیب بدهند واز اینگونه نظرات برای اصلاح ساختارها استفاده کنند..در پناه خدا.

  • ناشناس پاسخ

    مگه اینا براشون مهمه این حکومت فقط برای نابودی ایران ایرانی اومده

  • میثم مدنی پاسخ

    تنها راه ،اتمام جاده الموت به سه هزاره که بار ترافیک تقسیم میشه و ساختن جاده هشتگرد طالقان کلاردشت

  • ناشناس پاسخ

    سلام ،،خسته نباشید ، همه مطالبی که گفته شده ،،واقعا درست وصحیح مباشد ،،،ماقعا تاسف بار است ،،،امیدوارم که مسئولین حتما توجه کنند ،ورفع مشکل کنند ،، حتما از کارشناسان لایق و با کفایت استفاده شود ،،

  • امیر پاسخ

    ای بابا سفر قندهار که نمیرن بزار برن خودشون همع اینها را سالها میدانن ولی همان ترافیک هم براشون خاطره میشه چه کار کنن بنده خداها تهش اینکه وقتی برگشتن به همع میگن رفتیم شمال چه حالی داد جای شما خالی وکلی پز میدن

  • حبیب پاسخ

    من به عنوان یک راننده ای که ۱۵سال هفته ای ۴تا۵سرویس این مسیر رو میرم اشکمون در میاد تو ترافیک از یه طرف خرابی جاده از یه طرف ترافیک بخدا دیگه اعصاب نمونده برامون من به عنوان یه راننده باری پیش کی باس داد بزنم با این گرونی و تورم😔

  • ناشناس پاسخ

    کشور ایران ثروت زیادی دارد .بودجه هست ولی حرام میشود.نبود نظارت توسط افراد سالم باعث عقب ماندگی کارها شده ..در کارهای بزرگ هم به همین گونه کارها پیشرفت نمیکند .و بودجه ها حرام میشود . نبود.افراد متخصص وباوجدان وسالم عامل عقب ماندن کارها هست..

  • رضا پاسخ

    در تاریخ نه فروردین از نه صبح تا نه شب دوازده ساعت از تهران به تنکابن تو راه بودم

  • ناشناس پاسخ

    جاده های شمال حتی همان آزادراه ها و بزرگ راه های کرج قزوین رشت ،فاقد آسفالت های اصولی و درست ،با چاله ها و حفره های فراوان ست که خود یکی از علل تصادفات جاده ای ست،و باعث تاسف است که درآمد حاصل از عوارض حتی صرف آسفالت جاده ها نمیشود

  • ح.پ پاسخ

    پیمانکاران وزارت راه چرا جاده زخمی میکنند بعد به حال خود رها میکنند اگر به فاصله بین مرزن آباد به جنوب دقت کنید هر چند فاصله رها شده و جاده را عریض میکنند در ضمن جاده زیر هزار چم شبها فوقالعاده تاریک است و خیلی خطرناک

  • ناشناس پاسخ

    مازندران با عظمت
    محروم از جاده و امکانات
    ۳۵ سال وعده ساخت میدهند
    دولت حکومت هرگز بفکر مردم نبودند و نیستند

  • ناشناس پاسخ

    پدر ملتو دراوردین
    چهل ساله وعده وعده
    بسازید دیگه خجالت بکشید شرم کنید
    /b>

  • پروین پاسخ

    ما رفته بودیم شمال موقع برگشت مردیم به غلط کردن افتادیم راه بسته از ساعت سه بعداز ظهر تا دوازده شب اسیر با بچه کوچیک تو خیابان تا بتوانیم برگردیم ساعت دوازده واز شد خدا داندماها تا رسیدیم تهران چه اسیری کشیدیم فقط فقط خدا داندبس

  • داود رجایی یان پاسخ

    سلام و خسته نباشی به تمامی مردم ایران وعلل خصوص مسعولین محترم ونماینده غرب مازندران آقای حسینی گل درود فراوان .
    همانطور که مردم غرب مازندران درگیر هجوم مسافران عزیز می باشند و برای همه ما عزیز می‌باشند وبا جان و دل و آغوش باز می پذیریم از شما مسعولین محترم که همیشه در صحنه هستین التماس میکنیم وضعیت جادهای سواحل وکوه وجگلهای شمال ایران علل خصوص غرب مازندران که همیشه مورد توجه تمام هموطنان عزیز می‌باشند لطفا کمی کاستی‌هایی که خودتان خبر دارین مرتفع بکنید .
    از قبیل .
    آزادراه و گرانی خوراکیها وترافیک سنگین و امنیت چه مسافر وچه بومیهای منطقه غرب مازندران فکری بکنید لطفا

  • ناشناس پاسخ

    کاملا با نظر ایشان موافقم. فاصله ای کوتاه در نزدیکی پل زنگوله، دو ساعت در ترافیک گرفتار شدیم. اشتباه مهم در ضعف مدیریت است که دقیقا حضور تعدادی مغازه در پل زنگوله، باعث ترافیک شده بود و به جای ممانعت از توقف در آنجا، مسیر یک طرفه شد! تفاوتی ندارد و تا وقتی منافع آن مغازه ها ایجاب کند، بعید است اصلاحی رخ دهد.
    شرایط مشابهی را هم قبلا در مسیر آزادراه رشت به قزوین تجربه کردیم که آنجا هم زیتون فروش ها، اجازه کار نمی دهند!!!