◄ تاثیر انرژی وزن اضافی در واژگونی اتوبوس در کرمان/ انرژی که طی چهار ثانیه دو قالب یخ را ذوب می کند
۱۲ نفر سرنشین اضافی، تعادل و پایداری اتوبوس را از بین برده است.انرژی جنبشی ذخیره شده ناشی از وزن اضافی در اتوبوس، پارامتر بسیار مهمی است. چون انرژی ذخیره شده در وسیله نقلیه ای به وزن یک تن که با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کند به اندازه ای است که دو قالب یخ را در مدت چهار ثانیه ذوب کرده و به حالت جوش در می آورد.

به اعتقاد کارشناسان اظهار نظر در مورد تصادفات به ویژه تصادفات وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس نیازمند تخصص و دانش علمی بالایی است.
به گزارش تین نیوز، علی اکبر عادلی کارشناس حمل و نقل با توجه به حادثه واژگونی اتوبوس مسافری در کرمان که موجب مرگ ۱۴ نفر در سر صحنه تصادف شد، گقت: متاسفانه بعد از واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان که منجر به فوت ۶ نفر شد، شاهد واژگونی چند اتوبوس دیگر از جمله واژگونی اتوبوس مسیر کرمان - مشهد در ۱۰ فروردین بوده ایم.
وی افزود: در مورد بعضی از این حوادث سر و صدای زیادی ایجاد و خط و نشان هایی هم کشیده می شود اما بعد از چند روز همه چیز فراموش می گردد.
او اظهار کرد: مشکل دیگر این است که هلال احمر، پزشکی قانونی، پلیس راه، ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای استاندار، فرماندار، بخشدار، مقامات قضایی، جمعیت طرفداران ایمنی راه ها و .....اظهار نظرها و گزارش های متفاوتی از حادثه ارائه می کنند.
عادلی گفت: متاسفانه هیچ یک از اظهار نظرهای ارایه شده راه حل علمی و فنی حادثه نیست و همه آنها بر اساس حدس و گمان است به ویژه اگر مثل حادثه اخیر راننده و کمک راننده فوت شده باشد. در این حالت همه تقصیر ها سر راننده مرحوم شکسته می شود.
وی تاکید کرد: این کشور متخصص تصادفات دارد که وظیفه آن بر عهده ماموران پلیس راه و راهنمایی و رانندگی است. هر کسی نمی تواند در مورد واژگونی اتوبوس اظهار نظر کند .مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کرمان می گوید صورت وضعیت اتوبوس ۴۳ نفر بوده است اما ۱۲ نفر دیگر بعد از خروج از پایانه سوار شده اند.
عادلی افزود: کاری ندارم که چه کسانی وظیفه کنترل این خلاف را دارند اما وزن این تعداد با توشه بیش از یک تن است. یعنی اتوبوس با یک تن وزن اضافی در حال حرکت بوده است. این یعنی به هم خوردن مرکز ثقل اتوبوس در سر پیچ ها و از بین رفتن کارایی ترمز.
وی ادامه داد: قبل از واژگونی حتما راننده از ترمز استفاده کرده و خط ترمز می تواند خیلی از مسائل فنی را روشن کند. در چنین حالتی نوع لاستیک، فشار باد لاستیک با توجه به یک تن وزن اضافی، عمق آج لاستیک، شرایط سطح جاده در فاصله توقف و خط ترمزگیری دخالت خواهد داشت. این کارشناس تاکید کرد: نیروی گریز از مرکز، واکنش طبیعی به اثر نیروی مرکز ثقل است وقتی اتوبوس با سرعت زیاد می پیچد، مسافر ایستاده و نشسته به یک سمت متمایل می شود که این تمایل در نتیجه گریز از مرکز ثقل اتوبوس و یا هر وسیله نقلیه دیگری است.
وی اظهار کرد: ۱۲ نفر سرنشین اضافی، تعادل و پایداری اتوبوس را از بین برده است.انرژی جنبشی ذخیره شده ناشی از وزن اضافی در اتوبوس، پارامتر بسیار مهمی است. چون انرژی ذخیره شده در وسیله نقلیه ای به وزن یک تن که باسرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت حرکت می کند به اندازه ای است که دو قالب یخ را در مدت چهار ثانیه ذوب کرده و به حالت جوش در می آورد.
این کارشناس خاطرنشان کرد: انرژی جنبشی بستگی به سرعت و وزن اتوبوس یا هر وسیله نقلیه دیگر دارد.اگر سرعت اتوبوس با توجه شرایط جاده دو برابر شده باشد انرژی جنبشی حاصل از آن هم چهار برابر می شود. او ادامه داد: با توجه به فن آوری های امروز و هوش مصنوعی قبل از هر گونه اظهار نظری باید با توجه به همه عوامل، صحنه تصادف شبیه سازی و منجر به گزارش نهایی و قابل قبول شود. آن هم از طرف کارشناسان متخصص امر تصادف نه افراد غیر متخصص.
عادلی گفت: اگر این اتوبوس معاینه فنی داشته باید تحقیقات لازم صورت گیرد. بازدید چشمی مدیر فنی شرکت حمل و نقل مسافر کارساز نیست.
نود درصد تصادفات منجر به فاجعه انسانی
فقدان جاده های استاندارد می باشد
دلیل دوم فرسودگی خودرو و کیفیت پائین قطعات
احتمالا این اتوبوس بارم داشته که فشار به لاستیکهای اتوبوس امده
آقای مهندس عادلی نظر فنی درستی داده اند.
تازمانی ک ناوگانهای سازی نشن شاهدهمچین صحنه هایی خواهیم بود
هر کی که در هر استان و هر شهرستانی مسولین درست کردن آسفالت جادهای کشور مسول هست باعث هر تصادفی در هرکجای کشور ۹۰ درصد خرابی آسفالت جادهاست
اکسر رانندگان اهل دم دود نظارت نمی شود
من بعنوان یک راننده نطر من این هستش اتوبوس سرعتش توی اون منطقه زیاد از حد بوده وقتی ترمز هم زده بخاطر سنگین بودن ماشینی کیسه بادها تنظیماتش بهم خورده عقب ماشین به بازی افتاده راننده هم دیگه نتونسته ماشین را جمعش کنه از دستش در رفته حالا راننده بخاطر ۴قرون بول تمع کرده ولی اون کسانی که داخل جعبه و رکاب سوار شدن واقعا خیلی کم عقل و نافهم بودن
سالها قبل روی سقف اتوبوسها باربند وجود داشت و اتوبوسها یک تن و گاهی ۵ تن بار روی سقف داشتند و راحت به مقصد میرسیدند. و این یک تن که در داخل اتوبوس بوده تاثیری در واژگونی نداشته است .
اکثر اتوبوس ها بار غیر مجاز به عنوان باربری حمل می کنند
جادهای دوطرفه عامل اصلی تصادفات هستند..برای چی جادها رو یک طرفه و دوبانده نمیکنند و وقتی اتفاقی میوفته و مردم میمیرند تقصیرات رو به گردن هم میندازن.عمل کنید حرف مفت به درد مردم نمیخوره.انقدر عقب مونده هستین که حتی از کشورهای تازه ظهور هم عقب افتاده تر هستیم تو بخش حمل و نقل.اگر لیاقت ندارید از اون سمت برکنار کنید خودتون رو یک آدم کار بلد بیاد تا کی باید به خاطر سهرنگاری و میدونم کاری شما مردم ما بمیرند؟!تا کی...
تنهاچیزی که درایران ارزان هست جان انسان هست جاده های پرشیب وخم وپرپیچ ؟طلاگران ؟دلارگران؟خانه وماشین گران آبروارزان راننده های بی پول وبی ادعاخسته 😭🖤💔💔🖤😭💔توراخداماشینهای ازرده خارج راجمع کنیدبه جاشون ماشین خارجی واردایران کنید
چرا از سوار شدن 12مسافر ننوشتید که کجا سوار شده اند چرا از مسافران زنده اتوبوس نمی پرسید همه میدانند شرکت حمل و نقل مسافر اضافه را در صورت حساب نمی آورد
چه نظر پخته ای پس اون اتوبوسهایی که ۲تن بارمیزنن تا حالا همشون چپ شدن
خود شرکت مسافربری مقصر در این اتفاقات
سلام،محور راهور جاده ایست باریک و با ارتفاع از کنار جاده یعنی اگر به کنار جاده برید اتوبوس یا هر ماشینی کله میشود،دلیل اصلی این بوده که راننده جاده را نمیشناخته ،یعنی راننده ثابت خط کرمان مشهد نبوده ،سرعت زیادی مربوط به خاموش بودن سیستم سپهتن بوده ،وگرنه ماشین اسکانیا مدل بالا دارای ریتاردر گیربکس هست چه ربطی به ترمز داره ما راننده های اتوبوس در سراشیبی 90درصد از ریتاردر استفاده میکنیم
همش به خاطر بدبختی و گرانی هست که راننده خواسته چند نفر اضافی سوار کنه برای پول بیشتر ...
وقتی کرونا بود پول صندلی کناری میگرفتن ولی کنارت مسافر سوار میکردن
اوضاع نا بسامان ، خرابی جاده ها عامل اصلی این تصادفات است
لاستیکهای وارداتی چینی درجه ۳ یا ۴ و غیر قابل استفاده را چه کسی وارد می کند دولت و وزارت صمت ، سازمان استاندارد و گمرک چرا به جان مال مردم ارزشی قائل نیستند چرا مجوز واردات لاستیکهای تاریخ گذشته و درجه ۴ را می دهند بدبخت راننده مگر دیوانه است ماشین را چپ کنه و خودش هم فوت کنه !
آقایان مسئول جواب دهید قیمت لاستیک و کیفیت لاستیک وارداتی همچنین آیا اصلا آماری از واردات لوازم یدکی اصلی اتوبوس به داخل کشور دارید ؟
چرا نباید لوازم یدکی اصلی اتوبوس در داخل کشور موجود باشد ؟ چرا اتوبوسها بدلیل نبود لوازم یدکی بناچار از لوازم یدکی استوگ و کهنه و قاچاق با قیمتهای فضایی استفاده می کنند ؟
این صنعت در تحریم مورد هدف قرار گرفته که این تحدید در آمد به ریال ومخارج به دلار کا این شغل را در نبردیده وبا ناترازی در
در آمد همخوانی ندارد وباعث این معضلات عزاداری وسیه پوشی وبی خانمانی از خود باقی می گذارد انالله وانا علیه راجعون وزارت صمت ووزارت نفت باعث ورشکستگی این صنف شده
کرمان دل عالم است و ما اهل دلیم .
کی گفته جاده های کرمان مشکل داره یا ۶ استاندار کاری نکردن .
بله کرمان استاندار داره ولی جاده هاش استانداردهاش با دیدگاه استاندارها یکی نیست .
مخصوصا الان که استاندار یک غریبه است وکلا استاندارد استان نیست .
اونایی که استاندارد فکریشون با کرمان میخوند چه گلی بسر کرمانیها زدند تا این بنده خدا که خبر از خیابونهای توی شهر هم ندارد چه برسد به جاده ها
اصلا مگه اینها از تو هواپیما جاده ای هم می بینند .
بابا مواظب باشید استاندارهای عزیز استاندارد جاده ها یهویی استاندارد کفش و کت وشلوارتون رو خاکی نکنه
اااااوووووووکییی ؟
مقصر واژگونی اتوبوس مسافرا شدن