آقازاده: در روستاها پول توزیع می کنند /دولت فعلی با همه توانش پشت یک کاندیدا آمده است!
امروز اسراییل اصلا دوست ندارد کسی مانند پزشکیان سر کار بیاید. نمی گویم دوست دارد چه کسی بیاید ولی اسراییل و تیمی که دشمنی شان علیه جمهوری اسلامی ایران علنی است، به هیچ عنوان میل ندارد که آقای پزشکیان بیاید.
رئیس ستاد انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در کافه خبر خبرآنلاین گفت: امروز اسراییل اصلا دوست ندارد کسی مانند پزشکیان سر کار بیاید. نمی گویم دوست دارد چه کسی بیاید ولی اسراییل و تیمی که دشمنی شان علیه جمهوری اسلامی ایران علنی است، به هیچ عنوان میل ندارد که آقای پزشکیان بیاید.
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، «دستاوردسازی جعلی» عبارتی که سیدعلی آقازاده استاندار دولت روحانی در گپ و گفت با خبرگزاری بر آن تاکید می کند. او که روز گذشته مهمان «کافه خبر» بود، به ماجرای واگذاری هپکو در دولت روحانی اشاره کرد و اقدام دولت رئیسی در به نام زدن این واگذاری به نام خود را نمونه ای از همان «دستاوردسازی» ها خواند.
واردات واکسن کرونا در نتیجه قرارداد منعقد شده با امضای ظریف و دکتر نمکی، عضویت در بریکس و شانگهای از دیگر مواردی بود که آقازاده مطرح می کند و می گوید؛«شانس دولت سیزدهم بود که هم بریکس کارش تمام شده بود هم واکسن کرونا خریداری شده بود»
آقازاده که این روزها از جایگاه رئیس ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه توان و ظرفیت حزب متبوعش را پشت مسعود پزشکیان آورده است، تاکید دارد باید سبد رأی 10.5 میلیونی پزشکیان در مرحله اول را حفظ کرده و سبد رأی چند میلیونی دیگر را برای پیروزی در انتخابات روز جمعه به آن اضافه کرد.
این چهره سیاسی توزیع پول و مواد خوراکی در روستاها و شهرهای کوچک را تایید می کند و از رایزنی و مذاکره با برخی فرمانداران و دهیاران به نفع کاندیدای خاص نیز روایت می کند.
مشروح گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با سیدعلی آقازاده را در ادامه بخوانید؛
*آقای آقازاده! این روزها عبارت «دولت سوم روحانی» را زیاد می شنویم، یا در قالب هشتگ در فضای مجازی یا در نقدهایی که مدافعان وضع موجود به آقای پزشکیان مطرح می کنند، از جایگاه یکی از مدیران دولت سابق، دولت اول آقای پزشکیان درصورت روی کار آمدن دولت سوم آقای روحانی می شود؟
به عنوان یکی از مدیران ارشد دولت یازدهم و دوازدهم که در دولت اول معاون وزیر ورزش بودم و در دولت دوم هم استاندار استان مرکزی بودم، عرض می کنم که خدمات خیلی زیادی دولت های یازدهم و دوازدهم انجام شد که نمی توانیم آن ها را نادیده بگیرریم و از آن غافل شویم.
مشکل عمده ای در سال ۹۷ داشتیم و آن هم خروج ترامپ از توافقنامه برجام بود. این موضوع مقداری شرایط کشور را بخصوص در موضوع اقتصاد و ارز و تامین کالاها دچار آشفتگی کرد. بنابراین نه به عنوان مدیر ارشد در این دو دولت، بلکه به عنوان یک شهروند و کسی که ۴۰ سال است، هم کنشگر سیاسی بودم و هم، سمت های مختلفی داشته ام عرض می کنم این حرف که گفته می شود دولت احتمالی آقای پزشکیان (درصورت انتخاب شدن) دولت سوم آقای روحانی است، نمی تواند با واقعیت جور در بیاید.
پزشکیان احتمالا از نیروهای کارآمد دولت های گذشته استفاده خواهد کرد
چون بالاخره ما در تلاش ها و اقداماتی که انجام می شود و تبلیغاتی که از هر دو سو انجام می شود، فکر می کنم دولتی که آقای دکتر پزشکیان تشکیل می دهند همانطور که گفته اند دولت مسعود پزشکیان است.
ممکن است از نیروهای کارآمدی که در دو دولت گذشته و حتی در دولت های قبلی مسوولیتی بر عهده داشته اند استفاده کنند ولی این که اطلاق کنیم دولت سوم روحانی است، به نظرم این جزو صحبت هایی است که افراد دوست و رفیق صمیمی حتی دلسوزان به حال کشور، نمی زنند.
فکر می کنم افرادی که این عنوان را به دولت آینده و احتمالی آقای پزشکیان نسبت می دهند به دنبال تخریب و توهین و تضعیف ایشان هستند برای این که رای نیاورند. این هم طبیعی است. در یک رقابت سخت انتخاباتی، طرف مقابل هرچه بتواند برای توهین و تخریب انجام می دهد. اما برخی اوقات دروغ هم گفته می شود. در بحث هایی که علیه آقای دکتر پزشکیان انجام می شود به عنوان یک شهروند و کسی که در جریان خدمات و اقدامات دولت های گذشته هستم (و نه فقط دولت یازدهم و دوازدهم ) احساس می کنم غفلت می شود.
*به نظر می رسد یک نوع انتقام گیری از عبارت دولت سوم احمدی نژاد هم هست که برای دولت اقای رئیسی بکار برده می شد و ...
دقیقا همینطور است
دولت پزشکیان ترکیب افراد کاردان است
*فکر می کنید اگر دولت پزشکیان روی کار بیاید قرار است چه گفتمان و تفکری را مدیریت کند؟ باید منتظر یک دولت شبه خاتمی باشیم یا شبه روحانی؟یا خود آقای پزشکیان را صاحب یک گفتمان مجزا می دانید؟
اولا از میان کاندیداهایی که در حال حاضر در فینال رقابت تلاش می کنند،هم از نظر حزب اعتدال و توسعه و هم در جبهه اعتدال و اصلاحات، آقای پزشکیان گزینه اصلح و برتری است که فکر می کنیم می تواند یک گفتمان منطقی و صریح و اعتماد ساز را در میان مردم ایجاد کند.
باتوجه به شناختی که از آقای دکتر پزشکیان دارم و البته گفتمانی که ایشان در رقابت های انتخاباتی دنبال کردند، فکر می کنند هر دولتی نقاط قوت و ضعفی دارد. بهترین تصمیم و اقدام و همیشه این بوده که از گذشته درس عبرت بگیرید. حتما دولت هایی که در گذشته بوده اند نقاط قوت و ضعفی داشته اند. با توجه به شناختی که از آقای پزشکیان پیدا کردیم گفتمان غالب ایشان این است که او همواره به کار کارشناسی اعتقاد داشته است؛ به عبارت دیگر او همیشه می گوید کار را باید به کاردان سپرد؛ باتوجه به این نگاه فکر می کنم افرادی در دولت احتمالی آقای پزشکیان به کار گرفته می شوند که کارنامه مشخص و قابل قبولی ارائه کرده اند و یک ترکیبی از افراد کاردان در دولت های گذشته است.
بر اساس آنچه آقای دکتر پزشکیان و تیمش مطرح می کنند تصورم بر این است که چنانچه ایشان رئیس جمهور ایران شوند می توانیم شاهد دوره ای نسبتا آگاهانه در امور اجرایی کشور باشیم. یعنی هم حضور نیروهای کارشناس و کاردان و با تجربه را در این دولت خواهیم دید و هم از نیرو و فکر جوان استفاده خواهد شد؛ بنابراین قطعا نقطه قوت دولت آقای پزشکیان تیم کارشناسی او خواهد بود؛ به طوری که این دولت می تواند نقاط قوت دولت های یازدهم و دوازدهم، دولت جناب آقای خاتمی و حتی دولت قبلش – مرحوم هاشمی رفسنجانی – و حتی اتفاقات مثبت در دولت احمدی نژاد را در برنامه و دولت خود به کار ببندد و از آنها استفاده کند.
فکر می کنم رمز موفقیت آقای پزشکیان در این است که بتوانند نکات و عملکردهای خوب دولت های گذشته را با یک برنامه ریزی دقیق و کارشناسی در دستور کار خودش قرار دهد و از بحث ها و نقاط ضعف دولت های گذشته بتواند عبور کند و احتمالا بتواند با اقبال جامعه مواجه بشود.
*این اقبالی که اشاره کردید بر مبنای واقعیت است؟ به هر صورت آنچه در دور اول شاهدش بودیم مشارکت پایینی بود که فاصله قابل توجهی با پیش بینی ها داشت، حتی اصلاح طلب ها غافلگیر هم شدند چراکه برای اولین بار است در یک مشارکت حداقلی یک اصلاح طلب آرای بیشتری به دست می آورد....فکر می کنید در دور دوم اقبالی باشد که خروجی آن ریاست جمهوری مسعود پزشکیان باشد؟
کاملا درست است. به طور کلی در این انتخابات با یک اقبال نسبت به کاندیدای مورد نظرمان مواجه شدیم. علتش هم این بود که همه تحلیلگرهای خیلی حرفه ای مانند آقای عباس عبدی و خیلی از افراد دیگر اعلام می کردند اگر زیر ۵۰ درصد مشارکت داشته باشیم، حتما این انتخابات را می بازیم. خود ما هم همین را می گفتیم. انتظار ما این بود که این مشارکت بالای ۵۰ درصد باشد. اقبالی که ایجاد شد این بود که انتخابات در حد سی و پنج تا سی و شش درصد و کاندیدای ما رأی آورد. اگر آرای باطله و نا خوانده را کم کنیم، یک انتخابات ۳۵ درصد مشارکتی با حدود ۲۴ میلیون و پانصد هزار رای را داریم.
حداقل۶۰ تا ۶۵ درصد افراد واجد شرایط در این انتخابات شرکت نکرده اند. این جمعیت ۶۰ درصدی، حدود چهل میلیون نفر هستند. یعنی ۴۰ میلیون نفر از مردم کشورمان در روز جمعه پای صندوق های رای نیامده اند. به رغم این که اصلاحات و اعتدال فعال بود و برای این کار کاندیدا داشتند.
رهبران اصلاحات پیام دادند. اسم نمی آوریم. ولی همه رهبران اصلاحات در راس آن ها جناب آقای خاتمی پیام دادند. اقبال از این جهت است که در ۳۵ درصد مشارکت، نفر اولمان از شش نفر کاندیدا، آقای پزشکیان با رای حدود ۱۰.۵ میلیون نفری است. پس این اقبال است.
مراجعات زیادی از ستاد دیگر کاندیداها داشتیم که به آقای پزشکیان اقبال کردند
اما این که چرا جمهوری اسلامی در تهییج و تحریک مردم برای حضور در پای صندوق های رای ناکام بوده است، بحث دیگری است که اگر خواستید وارد می شویم. اما در همین نقطه با حدود ۳۵-۳۷ درصد مشارکت، به نظرم نتیجه بدی نگرفتیم که البته امیدوار و با انگیزه تر در روز جمعه ۱۵ تیرماه حضور پیدا کنیم. تصورم این است که اگر مردم همان تعداد ۱۰.۵ میلیون نفری که به آقای پزشکیان رای دادند بعلاوه کسانی که از جناح رقیب هم آقای پورمحمدی و هم آقای قالیباف که رای نیاوردند بتوانیم این هنر را داشته باشیم که با یک کار منطقی و مثبت جذبشان کنیم می توانیم شاهد یک اتفاق ویژه باشیم.
من به عنوان رئیس ستاد حزب اعتدال و توسعه کشور عرض می کنم که از روز شنبه ، مراجعات زیادی از ستاد افرادی دیگر داشتیم که به سمت آقای پزشکیان اقبال پیدا کرده اند.
افرادی که مثلا از آقای قالیباف بریده اند و این اتفاق در حالی رخ می دهد که آقای قالیباف در بیانیه ای که روز شنبه داد، طرفداری خود را از سعید جلیل اعلام کرد. (نمی دانم این قانونی است یا نه که فردی رئیس مجلس و یک قوه است و آیا می تواند این بیانیه را بدهد )
افرادی از ستادهای قالیباف با عِده و عُده خود آمده اند و به ستاد پزشکیان پیوسته اند
به هر حال ما با سیل مراجعات روبه رو بودیم. در همین رابطه، استان ها و شهرستان ها و نهادهایی بودند که در این زمینه برای آقای قالیباف کار می کردند. همه هم سازماندهی بود. آنها با عِده و عُده و امکاناتشان آمدند پیش ما و گفتند که ما این آمادگی را داریم که در ستاد آقای پزشکیان فعال باشیم. به نظر می آید که اگر هنرش را داشته باشیم می توانیم بخشی از این ها را {جذب کنیم}.
ممکن است به هر دلیلی آمده باشند. ممکن است به این دلیل آمده باشند که نمی خواهند آقای جلیلی رئیس جمهور شود. کاری به این نداریم. الان از آن ها استقبال می کنیم و کرده ایم. امکانات و نیرو به حد بضاعت در اختیارشان قرار داده ایم و با آن ها کار می کنیم.
تصور می کنم که بتوانیم با یک کار نسبتا برنامه ریزی مناسب، در این سه چهار روز آینده، افرادی که به قول معروف بعد از انتخابات سرگردان شده اند جذب کنیم و امیدواریم آن ده و نیم میلیونی که داریم، سازمان این رای را از دست ندهیم و این را هم اضافه کنیم. در این صورت فکر می کنم در این زمینه نتیجه خوبی را بگیریم.
*آرای خاموش چطور؟
فکر نمی کنم در این سه چهار روز آینده به آن برسیم. آرای خاموش و خاکستری ها و نسل z , f به یک تفکر و تعقل عمیق نیاز دارد. آن هم در سیاست های کلان جمهوری اسلامی. با این کارها حتما نمی شود. کما این که در دو هفته گذشته نشد. فکر می کردیم که ۵۰-۵۵ درصد مشارکت وجود داشته باشد. ولی این نشد و به حدود ۳۵-۳۶ درصد رسید.
به صحنه نیامدن ۴۰ میلیون نفر در انتخابات ۸ تیر زنگ خطر جدی است
تصورمان بر این است که آمدن این افراد همانطور که عرض کردم نیاز به تغییر دیدگاه های کلان جمهوری اسلامی دارد. بخصوص جوانان ما که متاسفانه اعتمادشان را به ما و مسئولین و نهادها از دست داده اند. برگرداندن این اعتماد و اطمینان حتما کار طولانی است و ۶۰ درصد نیامدن و ۴۰ میلیون واجد شرایطی که در انتخابات ۸ تیر نیامدند به نظرم یک زنگ خطر جدی است برای جمهوری اسلامی که اگر تدبیری نشود و اگر همانطور که عرض کردم در سیاست های ما تغییر اساسی انجام نشود ما نمی توانیم امیدوار باشیم که این تعداد و این ۴۰ میلیون نفر و این شصت درصد واجد شرایط با صندوق های رای آشتی کنند.
باید ۱۰.۵ میلیون رأی پزشکیان را حفظ کنیم
*برآورد و پیش بینی شما و تشکیلات تان از روزهای آینده چیست؟ چه میزان مشارکت به نفع آقای پزشکیان است و ...
تصور همه دوستان ما و آن هایی که دستی بر کار انتخابات و آرایی که در روز جمعه شاهدش بودیم، این است که اگر بتوانیم رای ۱۰.۵ میلیونی خودمان را برای آقای دکتر پزشکیان حفظ کنیم و ریزش نداشته باشد و بتوانیم حداقل دو تا سه میلیون رای رویش داشته باشیم ممکن است اتفاقاتی در این دو سه روز آینده رخ دهد.
کما این که در دو سه روز گذشته هم شاهدش بودیم. مردم احساس خطر کنند و در روز جمعه بخشی از آرای خاکستری – نه به عنوان بله به صندوق های رای، بلکه به عنوان نگرانی از آینده خودشان و فرزندشان و شغلشان و خیلی مسائل فرهنگی - ممکن است بیاید.
اما تصور بر این است که اگر بتوانیم سه میلیون رای را با همین مسیر و فرمانی که می رویم اضافه کنیم. شاید آرای رقیب ما در یک شرایط خیلی خوب، یک میلیون تا دو میلیون بیشتر از آرایی باشد که در روز جمعه آورد. فکر می کنیم حدود ۱۲-۱۲.۵ میلیون و در همین حد باشد. اگر بتوانیم این دو سه میلیون رای و افرادی که مایل هستند و شرایط را دیدند را ترغیب کنیم . این دو کاندیدا برای مردم ما خیلی معنی و مفهوم دارد. کسی که می تواند کشور را از بن بست نجات دهد؛ و کسی که در بن بستی که ایجاد شده سهم دارد و همین بن بست استمرار پیدا کند.
بنابراین فکر می کنم خود مردم ما فهیم هستند و می شناسند و می دانند و شرایط را از ما بهتر درک و تحلیل می کنند، ولی به خاطر سیاست های ما به عنوان مسئولان جمهوری اسلامی از صندوق قهر کرده اند و نمی آیند و شاید به خاطر این موضوعی که عرض کردم مقداری از این ۶۰ درصدی که نیامدند بیایند و تلاش کنند که آن شرایط تغییر پیدا کند.
هنر ماست که به حجم تخریب ها علیه پزشکیان پاسخ دهیم و سازمان رأی اولیه را حفظ کنیم
*این حجم تخریبی که از روز بعد از اعلام نتایج علیه آقای پزشکیان ایجاد شده و فیلم های مختلفی که پخش می کنند و دیتاهای مختلفی که در فضای رسانه ای منتشر می کنند چقدر ممکن است روی آن ده میلیون رأی ریزش ایجاد کند؟
آن هنری که عرض کردم همین است که بتوانیم به حجم تخریب ها پاسخ دهیم تا بتوانیم سازمان رای اولیه را که در روز ۸ تیرماه داشتیم حفظ کنیم. این هنر بزرگی می خواهد و کار سنگینی است و داریم برایش تلاش می کنیم. اما متاسفانه شاهد دروغ های بزرگی هستیم که در این رقابت نا برابر انجام می شود.
دولت فعلی با همه توانش پشت یک کاندیدا آمده است
من امروز می خواهم به صراحت بگویم که دولت فعلی با همه توانش پشت یکی از کاندیداها آمده است. نمی دانم این تخلف است یا خیر؟! امروز شنیدم یکی از استانداران در جلسه ای که امروز صبح بوده است، مدیران را تشویق به این کرده است که برای فلان کاندیدا کار کنند و مدیران را بر حذر کرده که مبادا از ستاد آقای پزشکیان حمایت کنند.
Sms های مختلف را شاهد هستیم. امروز معاون اجرایی دولت تمام قد ایستاده ضمن این که به رای دهنده ها و کاندیدای مقابل توهین می کند. اصلا کار را رها کرده و فکر می کنم خیلی از وزرای ما و کابینه فعلی دولت کار را رها کرده اند. این یک تقابل نابرابر است و کار کردن سخت است. تمام امکانات سمعی و بصری در جاهای مختلف و مراکز مختلف، امروز همه در خدمت یک جریان و کاندیدا است.
شهادت می دهم خیلی از دستاوردهای دولت روحانی را به نام خودشان تمام می کنند
منظورتان صدا و سیما است؟
هم صدا و سیما و هم خیلی نهادهای دیگر. یا رسانه های حاکمیتی پمپاژ دروغ می کنند. این پمپاژ دروغ را عرض می کنم که دستاوردسازی برای این دولت می کنند. در حالی که به عنوان یک مسئول و مدیر ارشد در دولت گذشته شاهد بودم خیلی از این دستاوردهایی که این دولت به نام خودش تمام می کند، خداوند را شاهد می گیرم، در دولت گذشته کار تمام شده بود.
مانند ماجرای هپکو؟
بله – مانند واکسن کرونا – مانند عضویت ایران در شانگهای یا در بریکس. این را بارها عرض کرده ام.
من رئیس هیئت تمایندگی ایران در ۲۰۱۹ – ۱۳۹۸ شمسی – به مسکو در رابطه با شرکت در اجلاس شانگهای بودم. در آن سال و حتی چهار سال قبلش، ایران به عنوان عضو پذیرفته شده بود. ولی در جلسات سالیانه و دو سالانه اش به عنوان میهمان شرکت می کرد. مراحل و فرآیند پذیرش ایران در این اجلاس تمام شده بود. بنده در آن اجلاس سخنرانی کردم و تشکر کردم که اجلاس، ایران را پذیرفته است.
می دانیم در کنوانسیون ها و پروتکل های بین المللی یا این گروه های تجاری و سیاسی، روند انتقال یا فرآیند عضویت در کشور یک فرآیند چندین ساله است که ۶-۷ سال طول می کشد. در سال ۱۴۰۰ ایران عضویت رسمی را در بریکس و پیمان شانگهای گرفته بود. فرایندش هم طی شده بود. اولین اجلاس ایران به عنوان عضو رسمی در پاییز سال ۱۴۰۰ با اولین روزهای دولت سیزدهم مواجه شده بود. نمی تواند بگوید کار من است.
یک کار ۷-۸ ساله سنگین وزارت خارجه ما در زمان آقای دکتر ظریف بود که تلاش های بزرگی در این زمینه کردند. بعد ما در روز روشن دروغ بگوییم که دستاورد این دولت است. به نظرم این گناه بزرگی است و می تواند یک بی تقوایی خیلی سنگین و مهم باشد.
قرارداد واردات واکسن کرونا با امضای ظریف و دکتر نمکی بسته شد
یا در موضوع کرونا اولا در نیمه سال ۱۴۰۰ بیماری در کل جهان رو به افول گذاشته شد. نمی توانیم بگوییم زمانی که دولت را به دست گرفتیم تعداد کشته های ایران – به عنوان یکی از کشورهایی که درگیر کرونا بود- ۸۰۰ نفر بود. ما بحران کرونا و اپیدمی کرونا طی دو سال قبلش سپری کرده بودیم. در هیچ کشوری بعد از نیمه سال ۱۴۰۰ طغیان کرونا نداشت. تک و توک می شد.
در آن سال ها در سال ۱۴۰۰ در اردیبهشت ماه، قراردادی که آقای دکتر ظریف و وزیر بهداشت وقت – آقای دکتر نمکی – امضا کردند، بیش از ۱۵۰ میلیون دلار با تمام تحریم هایی که شامل حال ایران شده بود تهیه و پرداخت شد و قرارداد منعقد شد. امروز قرارداد به امضای دکتر ظریف و دکتر نمکی است. بر اساس آن قرارداد واکسن خریداری شد. پول در دولت دوازدهم پرداخت شد. اما یکی دو ماه طول می کشید که وارد کشور شود.
شانس دولت سیزدهم بود که هم بریکس کارش تمام شده بود هم واکسن کرونا خریداری شده بود
در مرداد همان سال محموله ها وارد کشور شد. یعنی ۲۰ روز قبل از این که دولت را تحویل دهیم. در این بیست روز کسی می تواند ۵۰ میلیون دوز واکسن بیاورد؟ تمام این کارها انجام شده بود. شانس دولت سیزدهم این بود که هم بریکس کارش تمام شده بود و هم واکسن کرونا خریداری شده بود. شانس بد این دولت هم این بود که در پایان ایامش این همه کار انجام شد و به نام {دولت سیزدهم خورد}. ولی دستاوردسازی به نظرم در هیچ شرایطی حتی برای آدمی که تقوا و دین ندارد درست نیست. چه برسد به ما که ادعا می کنیم دین و تقوا داریم و دنبال احکام شرعی هستیم.
هپکو در دولت روحانی به دولت واگذار شد، کسی نمی تواند انکار کند
یا درمورد هپکو. مدارکش را اینجا آورده ام. این مدارک اسناد واگذاری هپکو از بخش خصوصی به دولت در زمان دولت دکتر روحانی است. این ها را کسی نمی تواند خدشه وارد کند. از دولت سیزدهم می خواهم که یک برگ مکاتبه یا سند در ارتباط با این که واگذاری هپکو به دولت در دولت سیزدهم انجام شده را رو کند. در این صورت تمام این ادعاها را پس می گیرم. بنده در فروردین ۱۴۰۰ که دولت دوازدهم هنوز روی کار بود، موضوع هپکو را با تلاشی که انجام شد مرتفع کردیم.
هپکو در دولت احمدی نژاد به خاک سیاه نشست
مشکل هپکو بیش از هزار و دویست میلیارد تومان بدهی به خاطر ناکارامدی و بی تدبیری و زد و بندهایی که در اوایل دولت احمدی نژاد در سال ۸۶ شد،به وجود آمده بود؛ هپکو که یک شرکت دولتی بود و سالی ۲۸۰۰ دستگاه تولید می کرد و قرارداد داشت اما به بخش خصوصی واگذار شد. از آن زمان مشکلات هپکو شروع شد و به خاک سیاه نشست.
این ادامه داشت . وقتی شرکتی با آن قدمت زمین می خورد، کارگرش ناراضی می شود و پرداخت حقوقش عقب می افتد و مشکلات کارگری ایجاد می شود کاملا طبیعی است که به چنین روزی می افتد. ولی از سال ۹۶ روند حل مشکلات هپکو شروع شد و این روند تا سال ۱۴۰۰ ادامه داشت و در سال ۱۴۰۰ بعد از آن که همه این مکاتبات انجام شد و دستور رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور و سه وزیر افتصاد و دارایی، صمت، رفاه و کار و تعاون وقت را داریم، در آن تاریخ تجهیزات سنگین هپکو در کدال بورس قرار گرفت.
زمانی در کدال بورس قرار می گیرد که تمام مسائل یک شرکت حل شده باشد. این سندی است که هپکو در فروردین ۱۴۰۰ در کدال بورس رفته و آن جا بورس اعلام کرده که هپکو متعلق به دولت است. یعنی به تامین اجتماعی واگذار شد و دولت وقت بر اساس بودجه سال ۱۳۹۹ در تبصره پنج این بودجه بیش از هزار و ۸۰ میلیارد تومان – یا هزار و صد میلیارد میلیون تومان از بودجه دولت دوازدهم به بانک هایی که از هپکو طلب داشتند پرداخت تهاتری شد. هپکو مانند یک فرد آزاد شد. دیگر می توانست قرارداد ببندد و ضمانت نامه صادر کند.
در زمان خود بنده که تا آبان ۱۴۰۰ هنوز استاندار مرکزی بودم، مذاکرات برای عقد قرارداد در دو وزارتخانه انجام شد که یکی مربوط به وزارت راه و شهرسازی حدود ۸۰۰ دستگاه بود و دیگری هم مربوط به وزارت کشور در سازمان شهرداری ها حدود ۴۰۰ دستگاه بود. وقتی که یک دولت سر کار می آید، می تواند آیا در شش ماه این اقدامات را انجام بدهد؟
چطور سعید جلیلی به هپکو می رود و می گوید این دستاورد من و دولت سیزدهم است؟
من می گویم مشکل هپکو ۱۵ سال طول کشید تا حل شود. اوج فرایندش در ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ بود. این که بی تقوایی کنیم و یکی از کاندیداها آقای جلیلی به هپکو برود و بگوید دستاورد من است اصلا قبول ندارم و به شدت هم به آن اعتراض دارم. چرا کاندیدایی که با همه سوابق تدین و کار اصطلاحا انقلابی و جهادی بگوید هپکو کار من و آن دولت بوده است؟ با قاطعیت می گویم که حل مشکل هپکو و رفع مشکلاتش و شروع به قرارداد بستنش و رفع مسائل مالی اش که بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان از بودجه دولت روحانی به این ها پرداخت شد، در همان زمان دولت دوازدهم بود. درست در پایان و ماه های پایانی این دولت موضوع هپکو حل شد. افتخار بزرگ این دولت است.
در دولت روحانی چه موقع وزیر را بخاطر ۳ میلیارد دلار اختلاس بازداشت کردند؟
این که اول شما پرسیدید که چرا می گویند دولت سوم روحانی، من می گویم دولت های یازدهم و دوازدهم واقعا کارهای بزرگی کرد. این را به مردم نگفتیم و از بس گفته اند این دولت ناکارامد بوده ذهنیت منفی ایجاد شده است؛ در دولت روحانی چه موقعی وزیر را برای اختلاس ۳ میلیارد دلاری بازداشت کرده اند؟ آیا داشته ایم؟
در دولت روحانی چه زمانی مدیرکل ارشاد را بخاطر مسائل اخلاقی می گیرند؟
در دولت روحانی چه زمانی یک مدیرکل ارشاد را به دلیل مسائل اخلاقی می گیرند؟ می خواهم بگویم عادلانه برخورد کنیم و عادلانه و باتقوا ببینیم. این طور نباشد که به خاطر لگدمال کردن یک کاندیدا تمام کارهای انجام شده خوب یک دولت و فرد را نبینیم.
تصور می کنم شرایط بسیار سخت و حساسی داریم و این مردم هستند که باید ببینند. البته انقدر بمباران تبلیغاتی چه از رسانه های داخلی و چه رسانه های فارسی زبان بیرون وجود دارد که واقعا شرایط سخت تر هم شده است؛ نگاه کنید حجم تبلیغاتی که علیه پزشکیان در رسانه اینترنشنال وجود دارد بیش از حجم تبلیغاتی است که علیه جلیلی است. این ها معنی دارد.
اسرائیل اصلا دوست ندارد پزشکیان روی کار بیاید
امروز اسراییل اصلا دوست ندارد کسی مانند پزشکیان سر کار بیاید. نمی گویم دوست دارد چه کسی بیاید ولی اسراییل و تیمی که دشمنی شان علیه جمهوری اسلامی ایران علنی است، به هیچ عنوان میل ندارد که آقای پزشکیان بیاید. چون اگر بیاید می تواند یک باب تفاهم و گفتگو و رفع مشکلات اقتصادی و بین المللی ایران را باز کند.
مردم را از دستاوردسازی های دولت سیزدهم آگاه کنیم
ولی آن ها – اسرائیلی ها و دیگران- دوست دارند که افرادی سر کار بیایند که همچنان امتداد بسته بودن مرزها و دروازه های ایران را داشته باشند. برای آن ها بهتر و مطلوب تر است که این اتفاق برایشان رخ دهد. فکر می کنم در زمینه دستاوردسازی جعلی که برخی اوقات شاهد آن هستیم که در این دولت رخ داد، باید بیش از پیش مردم را آگاه کنیم تا در تصمیمی که می گیرند بدانند باید چه مسیری را باید بروند.
مدیر هپکو نزدیک به جبهه پایداری و جلیلی است
*هنوز در جریان مسائل مربوط به هپکو هستید؟ این سوال را از این باب می پرسم که بدون تایید و رد این ادعاها از سوی رسانه خبرآنلاین، گفته می شود الان مدیریت هپکو نزدیک به آقای جلیلی است و هم تبدیل به حیاط خلوت یک جریان خاص شده است. چند وقت پیش خبرهایی منتشر شد مبنی بر توزیع بن در این مجموعه و مباحثی از این نوع که این نگرانی را ایجاد کرده که شاید هپکو دوباره به سرنوشت قبلی دچار شود و آسیب ببیند و زمین بخورد. این ها را تایید می کنید؟
احتمالش هست. خواهش می کنم سوابق مدیری که در حال حاضر در هپکو گذاشته شده است را ببینید. فردی نزدیک به جناح پایداری و آقای جلیلی است. چرا آقای جلیلی در سفرش به اراک، جایی که می رود هپکو است؟ چون دستاوردسازی جعلی کند.
این مدیر اگر نالایق باشد هپکو را که دولت دوازدهم با زحمت زیاد به چرخه تولید برگرداند و دوباره به احیا برگرداند، حتما دچار مشکلات زیادی خواهد شد. امروز مدیر هپکو به جای این که به دنبال کارهای تخصصی اش برود دارد کار سیاسی می کند. مشخص است از جریانی تغذیه می شود. تصورم بر این است که اگر این انتصابات و نگاه های غیر کارشناسی در صنایع ما و ادارات و وزارتخانه ها شکل بگیرد، عین همین موضوع هپکو را در جاهای دیگر شاهد خواهیم بود.
تایید توزیع پول و مواد خوراکی در روستا
*طی یکی دو روز اخیر مباحثی مطرح می شود مبنی بر این که در برخی شهرهای کوچک و روستاها توزیع پول و مواد خوراکی را به نفع یک کاندیدا شاهد بوده ایم، حزب اعتدال و توسعه در جریان اتفاقاتی که در برخی از این حوزه های انتخابیه می افتد هست؟ چنین چیزی را تایید می کنید؟
متاسفانه این وجود دارد. برخی روسای ستادهای تبلیغاتی و انتخاباتی ما طی چند روز گذشته می گویند حتی به دهیاران برخی دهستان ها و بخشداران و فرمانداران تاکید شده که به یک کاندیدای خاص توجه کنند و این باعث نگرانی شده است.
من به عنوان کسی که خودم قبلا وزارت کشوری بودم و ۳۰ انتخابات و بیشتر برگزار کرده ام می خواهم بگویم مکانیزم رای گیری در کشورما یک فرآیند قابل اعتماد است. تعداد افرادی که در حوزه های اخذ رای هستند احتمال تقلب را خیلی کم می کند. مگر آن که تمام آن ۲۵ نفری که پای صندوق رای هستند اعم از نظارت و هیئت اجرایی و حتی محافظین صندوق یک دست شوند که خیلی بعید است.
با برخی دهیاران و فرمانداران به نفع یک کاندیدای خاص مذاکره کرده اند
اما چیزی که ما را نگران کرده است این است که حضور نیروهای وزارت کشور که همیشه باید به عنوان بی طرف باشند و همیشه تلاش کرده ایم و گفته ایم و تاکید کرده ایم که نیروهای وزارت کشور که فرماندار در راس آن ها در شهرستان ها و مسئول برگزاری انتخابات هست، به این ها نگوییم به فلان کاندیدا بیشتر نزدیک شویم یا سعی کنید افرادی که برای سخنرانی می آیند جلویشان را بگیرید و محدودیت ایجاد کنید.
این به نظرم یک کار ناعادلانه است و خطرناک است، باید بگذاریم وزارت کشور بی طرف باشد. اجازه دهیم همان که قانون به او گفته فقط مجری باشد. نه این که دخالت در امور رای گیری کند که البته امیدواریم این اتفاق نیافتد و من این اطمینان را دارم که مکانیزم رای گیری در کشور ما هنوز به مرحله ای نرسیده که شاهد تقلب باشیم. ولی اخباری که می رسد و دهیار و بخشدار را دیده اند و با فرماندار مذاکره کرده اند به نظرم جز دلسردی و نا امیدی برای کسانی که این صحنه ها را می بینند نیست.