بازدید سایت : ۴۹۹۰۳

◄ پیشنهاد انحلال شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و تغییر نام سازمان هواپیمایی کشوری به سازمان هوانوردی کشوری

طبق این پیشنهاد شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران منحل گردیده و کلیه فرودگاه های استان ها به صورت استانی و شرکتی (درآمد هزینه ای مستقل) اداره خواهند گردید.

پیشنهاد انحلال شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و تغییر نام سازمان هواپیمایی کشوری به سازمان هوانوردی کشوری
تین نیوز |

یک کارشناس حوزه صنایع طرحی با عنوان اصلاح، بازپیرایی و معماری نظام حکمرانی و حاکمیت هوانوردی مطرح کرد که در این طرح پنج پیشنهاد ارایه شده است.

به گزارش تین نیوز، این طرح از سوی خلیل الله معمارزاده ( محمد معمار) با مدرک دکترای مهندسی صنایع در شبکه های اجتماعی پیشنهاد شده است.

معمارزاده می گوید بیش از ۲۰ سال کار حرفه ای، مشاوره و تحقیق و پژوهش در بخش هوانوردی انجام داده است‌.

بیشتر بخوانید:

 نقد پیشنهاد انحلال شرکت فرودگاه ها/ ایرادات بزرگ ادغام شرکت فرودگاه ها و سازمان هواپیمایی

مطلب پربازدید امروز را بخوانید:

◄ مترو تهرانسر ؛ وعده زاکانی و معجزه ای که چشم تهرانسری ها در انتظار آن است

طرح پیشنهادی اصلاح، بازپیرایی و معماری نظام حکمرانی و حاکمیت هوانوردی که از سوی خلیل الله معمار زاده  مطرح شده شامل موارد ذیل است:

 

۱-  نام سازمان هواپیمایی کشوری به سازمان هوانوردی کشوری تغییر می یابد.

۲- شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران منحل گردیده و کلیه فرودگاه های استان ها به صورت استانی و شرکتی (درآمد هزینه ای مستقل) اداره خواهند گردید.

۳- بخش ناوبری هوایی ایران به صورت شرکت تعاونی با سهامی از شرکت های هواپیمایی فعال ایران، بخش دولتی و نظامی تشکیل خواهد گردید.

۴- دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری به دانشکده صنعت هوانوردی تغییر می یابد و مرکز وارسی پروازی نیز ذیل این دانشکده قرار می گیرد. این دانشکده به صورت مستقل زیر نظر معاون اول ریاست جمهوری اداره می شود. بخش بررسی سوانح هوایی به دانشکده منتقل می شود. کلیه اقدام های ممیزی و گزارش های ریسک و اقدام های کارشناسی، مشاوره ای و پژوهشی در این دانشکده انجام می پذیرد. این دانشکده به صورت هیئت امنایی متشکل از معاون اول ریاست جمهوری، وزیر علوم و رئیس دانشگاه شریف اداره می گردد. شکل ساختاری این دانشکده به صورت استاندارهای بین المللی مدارس حرفه ای هوانوردی Aviation Business School  تجدید ساختار می یابد. این دانشکده مسئول نظارت بر کلیه نهادهای آموزشی تخصصی هوانوردی کشور می باشد. این دانشکده اختیار می یابد نسبت به عقد مشارکت های بین المللی با نهادهای همتراز بین المللی معتبر اقدام نماید.

۵- به منظور ایمنی و امنیت و کاهش هزینه های موازی، کلیه اقدام های حراست و حفاظت هواپیمایی با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی یکپارچه شده و به ارگان امنیتی و حفاظتی مخصوص هوانوردی منتقل می گردد. نام این نهاد به Aviation Security Agency و به اختصار ASA تغییر یافته و ذیل فرماندهی ریاست سازمان هوانوردی کشوری انجام وظیفه می نماید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی

    پیشنهاد انحلال دولت رو بدید بیشتر جواب می گیرید

    • ناشناس

      مرادي یه چیزی می دونس اینو به محض اومدن به مهراباد پرت کرد بیرون

  • آسمان بلند

    لطفا دیدگاههای غیر کارشناسانه خودتون رو انتشار ندهید. همچین اتفاقی نمیتونه رخ بده، جون در اینصورت حریم هوایی ایران تحریم خواهد شد. لطفا داکیومنت های ایکائو را به دقت مطالعه کنید

    • خلیل الله معمارزاده

      با سلام و احترام

      نظر من این است کارشناسان محترم با اسم و مشخصات کامل نظرات تخصصی خود را بیان نموده تا مسئولیت نظرات خود را هم بپذیرند.

      ما نیاز به تمرین گفتگو با یکدیگر داریم و قدر رسانه هایی که در این شرایط چنین فضاهایی را تسهیل می کنند بهتر بدانیم

      اعتقاد دارم حداقل در هوانوردی کسی نمی تواند از خودش نظری و ایده ای ارائه کند بدون آنکه رفرنس یا مرجع علمی که پشتوانه اثبات آن است نداشته باشد و هر بیانی در هوانوردی نیاز به مرجع تخصصی دارد و

      اساسا صنعت هوانوردی که نیز صنعتی اصطلاحاً Regulated در جهان است ما نمی توانیم بدون فکت Fact حرفی بزنیم موضوعی که با نظام فکری ما ایرانیان به صورت بنیانی متباین و متضاد است ما ایرانیان هنوز در حال تمرین و مشق گفتگوی درست با یکدیگر هستیم و تلاش من هم در هوانوردی این بوده افراد متخصص هوانوردی را تشویق به گفتگوهای تخصصی با یکدیگر کنم

      و کلاس های آموزشی من به گواه شرکت کنندگان گفتگو محوری و چالشی است و با تضارب آرای زیادی همراه است و همین شیوه تدریس باعث جذابیت و استقبال از آن شده است

      در پایان همواره از نقدهای کارشناسی به شخصه استقبال می کنم چون مهم ترین منابع ارزشمند ما هستند و عزیزانی که این نظرات را شجاعانه بیان می کنند لااقل برای منافع ملی کشورشان در عمل منفعل نبوده و توجه می کنند و وقت بسیار ارزشمندشان را می گذارند و بررسی و تحلیل می کنند تا در نهایت با همین گفتگوها به همبستگی ها و اجماع های نظری در کشور رسید.

      با سپاس - خلیل الله معمارزاده (محمد معمار)

  • جلالی

    سراسر ایران موازی کاری است
    موازی کاری یعنی عدم توانایی تصمیم گیری.. موازی کاری یعنی اصراف هزینه ها.. یعنی عدم خروجی
    نصف دستگاه های اجرایی موازی هستند باید ادغام شوند

  • کامبیز

    باید فکر اساسی بکنید و مدیریت ها رو اصلاح کنید وگرنه چند تا تغییر نام و جابجایی زیرمجموعه فایده ای برای این صنعت نداره

  • ابراهیمی

    سلام ، ایکاش کسی بخواهد کار کند. با هر سازمانی و هر اسمی کار کشور زمین نمی‌ماند. ولی اگر افراد کوچک را با عقده های بزرگ سرکار های بزرگ کشور منصوب شوند بهترین سازماندهی ها هم جواب نمی‌دهد.

  • saeid

    دارید منافع خودتونو پیگیری میکنید

  • Alirezahasanvan

    ما زخمی تهیه یکشبه و کارشناسی نشده است این طرح های هر چقدر خوب و یا هر چقدر مورد پسند و دهن پر کن هم باشد حتماً باید صدها ساعت در مجامع کارشناسی پیگیری شود و زیر و بم آن درآید مواد نقص و معایب آن به دقت محاسبه شود تن بیمار صنعت هوانوردی طاقت آزمایش فنون جدید را در میدان‌های ناشناخته ندارد اگر کارشناسی شد و جامع کارشناسان مورد قبول خود قرار

  • Alirezahasanvan

    در ضمن با همین بضاعت این صنعت فقط با گماردن مسئولین عرضه و توانمند می‌توان بهره‌برداری و سوددهی از آن گرفت

  • ناشناس

    از یک کسی که ادعای کارشناسی دارد توقع جفنگ و هذیان گویی نیست.
    البته شرکت فرودگاهها با برون سپاری بخش اداری و مالی حقوقی و حتی بعضی از بخشهای دیگر میتواند تخصصی شود.
    همین الان خیلی از مدیران فرودگاهها در اداره کردن فرودگاه خودشان عاجز و نا کارآمدند و بودجه ها را بشدت هدر میدهند چه برسد به استقلال استانی!!
    نگاه کنید همین الان چه مدیران بومی که بیش از 20سال است چنبره بر فرودگاه استان خودشان زده اند
    چقدر ترک فعل دارند ومنفعل وبی انگیزه عمل کردند وبقیه کارکنان را ناامید و رنجیده فراری داده اند.
    البته پوست اندازی اساسی بیش از 15 سال است برای شرکت فرودگاهها نیاز مبرم است و دایره فرسوده خسته و خودشیفته مدیریت غیر منعطف و بی انگیره حتما وقطعا باید کاملا متحول شود بطوری که رویش کاملا جدیدی باید اتفاق بیفتد.
    هیچ کس حق ندارد بیشتر از 7سال در هیچ مقطعی از پست های مدیریت ومعاونت بماند.شهر واستان هم فرقی ندارد هر مدیر با این شرط که ظرف حداکثر7 سال باید نیروهای جوان و باانگیزه آموزش و تحویل دهد و خودش پست را خالی کند. میتواند در پست مدیریت قرار گیرد هیچ تبصره واستثنائی قابل قبول نیست.
    نیروهای جوان باایده های جدید و با علم روز باید وارد گود شوند با همان شرط خدمت و پرورش نیروی جایگزین.
    ارزیابی مدیران توسط کارکنان هم در این راستا بسیار مهم است

  • ناصری

    چرا محفلی تصمیم میگیرید. این پیشنهاد از یک ذهن معیوب ناشی میشود. که اندازه فندق از علم مدیریت بهره نبرده است و از یک ناسیونالیزم شغلی ناشی میشود. مگر میشود ۵۶ تا شرکت تشکیل شود و هر فرودگاه یک شرکت!!! و هزاران شغل و تصدی موازی و همه رقیب هم انهم در صنعت هوانوردی؟ واگر هم چنین شود باز یک شرکت مادری باید باشد تا این ۵۶ شرکت را مادرتخصصی اداره کند و هماهنگی بینشان ایجاد کند که هم اکنون مادرتخصصی فرودگاهها هست.
    سوداور کردن همه فرودگاهها نشدنی است زیرا شرکت زیان ده فرودگاه سمنان یا زاهدانی باید باشد که شرکت سوداور مشهد یا مهرابادی هم داشته باشید.

    در بین پیشنهادات رسیده هیچ نشانی از تخصص مدیریت و اقتصاد در بینشان ندیدم

  • کاوه پیلتن

    در تمام دنیا سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه نظارت و تدوین قوانین کشوری منطبق بر قوانین ایکایو و بالا دستی کشوری خودرا برعهده دارد. فرودگاهها هم بصورت درامد هزینه باید اداره بشوند و بعله بهتره که شرکت فرودگاهها نباشه اما قسمت ANS/ATM بصورت شرکت جداگانه ای باشه(اما نه زیر نظر شرکتهای هواپیمایی یا سهامی یا شبیه اون) بصورت کاملا مستقل چیزی که در اروپا و امریکا هست.که وظیف ارایه سرویسهای مراقبت پرواز وزیر مجموعه اون رو داره. بخش دستگاههای ناوبری و ارتباطات هم به بخش خصوصی سپرده بشه. این هم تو تموم دنیا و کشورهای پیشرو متداوله. در مورد موارد دیگه چون مطالعه ای نداشتم نظری ندارم.

  • ناشناس

    میشه بهش فکر کرد

  • ناشناس

    پیشنهاد خوبی است اما با شرایطی اگر در راس سازمان جدید نخبگانی مانند کاپيتان محمد مهدي افشاری ابرغان قرار گیرند چون مسلط به هوا فضا هوانوردی هواپیمایی و صنعت فرودگاهی هستند کاری خوب است وگرنه بی فایده

    • کارمند شرکت فرودگاهها

      بسیار موافقم البته به شرطیکه بقیه نخبگان صنعت نیز همچون اقایان احدی ،ثقفی،بلبلی،اجیلیان،عبدی ،حاجی بیگی ،غیب الله زاده،مهدی زاده،سینجلی،جمالی و...هم حضور داشته باشند.دانایان مطلب رو گرفتند.

    • Atsep

      خداییش خودت خنده‌ات نگرفت...شایدم خودت نوشتی کاپتاین جوون

    • همکار

      به قول یکی از همکاران در کامنت های همین صفحه، گاهی انسان فکر می کند این تیپ نظرات شوخی و شیطنت باشد تا واقعیت. برای قرار گرفتن در راس سازمان، ابوی برخی عزیزان به جای خواندن نماز یومیه با رييس جمهور فقید، حتی هر شبانه روز نماز شب با علمای اعلام در قید حیات بخوانند، کفایت نمی کند.

    • ناشناس

      ... هم نخبه حساب میشه؟ دلیلش اون وقت؟ به خاطر نماز خوندن با ... یا قرار داشتن در طیف منتسبین به پدر خوانده؟

    • ناشناس

      خودش نيست. یکی هست که زیر نور مهتاب با توکلی که بر خدای تبارک و تعالی داره می نویسه و همه هم می دونن.

  • یک کارمند عاشق شرکت معظم فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران

    از آقای مهندس معمارزاده فرهیخته ارائه چنین پیشنهادی بسیار بعید به نظر رسیده و انسان فکر می‌کند که احتمالا تشابه اسمی بوده و یا استفاده از نام ایشان در مقام یک شیطنت یا شوخی همکاران باشد. با این فرض که نوشته متعلق به ایشان نیست، اشکالات زیر بر این نوشته وارد است:
    ۱- این اوج ناسپاسی، بی‌تعهدی و بی‌اخلاقی یک کارمند است که پس از سال‌ها ارتزاق خود و خانواده از شرکت متبوع، پیشنهاد انحلال آن را بدهد و تخم لقی را در دهان معاندان شرکت بگذارد. حال آنکه، در مقابل چنین حرکت‌های ناپخته‌ای، وضعیت موجود شرکت مرهون تلاش‌های محدودی از مدیران و کارکنانی است که سال‌ها برای تداوم حیات، توسعه و تقویت شرکت و خاص کردن ساختار و قوانین حاکم بر شرکت، تلاش نموده‌اند؛
    ۲- خلاف تصور احتمالی؛ این پیشنهاد به دلایل مختلف ازجمله موارد زیر، کاملا غیرحرفه‌ای و غیرعلمی است؛
    ۳- اختلاط بخش نظامی با صنعت سویل برخلاف ساختار استاندارد صنعت و توصیه‌های ایکائو برای جدایی هرچه بیشتر این دو بخش از هم است؛
    ۴- تعاونی کردن ساختار یک بخش ارائه دهنده خدمات حساس شبه حاکمیتی و برخوردار از بازار ملی انحصاری و محدود کردن درآمدهای آن به اعضای حقیقی یا حقوقی یک تعاونی، در مقام اختلاس مدرن است؛ چراکه این درآمدها از نوع شبهه انفال بوده و متعلق به عموم ملت است نه عده‌ای خاص؛
    ۵- شراکت ذینفعان دارای تضاد منافع در یک ساختار، منطق‌گریزی است.
    ۶- عدم تبعیت این پیشنهاد از مدل‌های موفق و تجربه شده صنعت، نشان از غیرحرفه‌ای علمی و غیرحرفه‌ای و آزمایشگاهی بودن آن است

    در پایان این اشکال بزرگ بر تین نیوز به عنوان خبرگزاری تخصصی هم وارد است که به علت نداشتن شورای سردبیری متخصص، هر مطلبی را منتشر نموده و متاسفانه فضای صنعت را با این بی‌تدبیری متشنج می‌نماید. تین نباید به محلی برای تخلیه دارندگان شهوت نوشتن تبدیل شود.

    • خلیل الله معمارزاده

      سلام برادر یا خواهر همکار عزیز

      ۱- به حکم فَلَا تُطِعْهُمَا در این خانواده شرکت برای کشور بر اساس منافع ملی نظرات و طرح خود را به صورت آزاد بیان کرده ام و اعتقاد دارم نیازمند گفتگوی صریح و دوستانه و تخصصی با یکدیگر برای هدفی والاتر یعنی عزت ایران هستیم، هر چند گاهی شاید لازم باشد همیت سازمانی و تعصب بخشی خودمان را زهرکامانه تلطیف کنیم.

      ۲- در بخش نظامی اشاره شده، ما بهتر است این واقعیت را در درجه اول بپذیریم صنعت هوانوردی کشور به مانند تمام کشورهای جهان یک ذینفع کلیدی دارد و آن هم بخش نظامی است و مقابل ما نیست. بحث ایجاد شرکت تعاونی محور با دادن سهمی انتفاعی به بخش نظامی در ‌ANSP نمونه های موفق زیادی به صورت طیفی دارد از خود برزیل که اساسا ANSP و ارائه دهنده خدمات ناوبری هوایی آن بخش دفاعی است تا شرکت NATS و NAVCANADA و Skyguide سوئیس و ... و حتی خود ایالات متحده که صاحب کرسی در هیئت مدیره های ANSP ملی خودشان هستند.

      ۳- توجه دوستان و همکاران را به مطالعات و نمونه های موفق جهانی در گزارش‌های متعدد سازمان های بین المللی و نهادهای مشاوره ای درباره این موضوع در کانال تلگرام جلب می کنم که به راحتی قابل جستجو هستند.
      https://t.me/KhalilallahMemarzadeh

    • ناشناس

      انصافا پاسخ محکم و توده‌ای کارشناسی خوبی است. لذت بردم از این نقد کارشناسی. جالب است معمارزاده هم پاسخی نداشته که بدهد.
      وقتی یک‌مشت بی‌سواد در تین قلم بزنند و جای صاحب‌نظران خالی باشد، باید چنین اراجیفی هم منتشر شود.

    • ناشناس

      به نطر من هم پاسخ دندان شکنی داده شده. آقای معمارزاده بدان که تاریخ هواپیمایی در مورد شما و همپالکی‌هایتان قضاوت بدی کرده و فردا نامتان به عنوان تخریب کنندگان صنعت ثبت خواهد شد. من خواستم بگویم که این شاید جزئی از پروژه نفوذ هم باشد که ایمنی آسمان و فرودگاه‌ها را نشانه گرفته است.

    • ناشناس

      آقای معمار ناآگاه، نگاه کن، نبود مدیران قوی باعث شد که طی چند سال گذشته سازمان به نظامیان سپرده شود. حاکمیت امیرمکری که از هم تیمی های شماست سبب شد تا وزارت دفاع عضو مجمع شرکت شود. فکر می‌کنید که شما خودتان نظر داده اید و یا راهبری می شوید؟
      اگر چیز دندان گیری نصیبتان نمی شود، حداقل برای حفظ نامت، کنار بکش.

    • ناشناس

      عالی، عالی، عالی
      معمارزاده چرا ... شدی؟
      اثبات شد که چقدر حرف مفت زده ای.
      البته اگر مفت حرف نزده باشی.

    • ناشناس

      تازه می‌فهمیم که چرا امیر مکری، سیدی و نخجوانی را آورده آند و شرکت را دستشان داده اند.
      اینها ماموریت نابودی شرکت را دارند.
      بازم صد رحمت به معمارزاده که این مطلب را لو داد

    • کارمند بازنشسته واحد مهندسی ناوبری شرکت

      نقد کارشناسی مختصر و بسیار کامل و مفیدی بود. کیف کردم به سهم خودم تشکر می‌کنم. کاش خودتان را معرفی کرده بودید. البته چند غلط ویرایشی هم دارد که معمولا ویرایشگر متون باعثش می شود‌. فقط خواستم اضافه کنم که اصلاحات یساختاری انجام شده با کمک خدمات کارشناسی بین المللی انجام شده و آقایانی که پیشنهاد می‌دهند بدانند که دارند به بخش ناوبری و فرودگاهی کشور که شرایط بدی دارد، ضربات سختی می‌زنند که می تواند سبب نابودی آن بشود.

  • پروین

    اگر پیشنهاد باشد بسیار ارزشمند است و از اینکه دانشکده صنعت هوانوردی دوباره وجه قیلی خود را کسب می کند باعث خرسندی است

  • نصیر

    آقای معمارزاده الان این نظریه کارشناسی است؟ چون منافع شما و باندتون هست اسم کارشناسی میگذارید؟ ۹۵ درصد فرودگاههای ما با مستقل شدن حتی یک شب عمایاتی نمونن. برای منافع خودتون آدرس کوچه علی چپ میدید؟

  • سعید

    اگه این کار را بکنند دیگه خیلی قشنگ ... میشه به صنعت هوانوردی .تصمیم های ...کشور را ۱۰۰۰ سال عقب انداخته و .....‌

    • ناشناس

      تین نیوز جان قبلنا سانسورچیت قویتر عمل می کرد این چه کامنت +18 هست؟😂

  • حاجیه خانم ابراهیمی

    این طرح بسیار خام عجولانه تهیه شده وویران کننده ساختارهای بنیادی صنعت حمل ونقل هوایی کشور است که مغایرت تام با قوانین حاکمیتی ونظارتی کشور وجوامع بین المللی دارد.
    و نمونه اجرایی آن کدام کشور است ؟!؟

    • خلیل الله معمارزاده

      با سلام و عرض ادب و احترام

      منابع و رفرنس های بین المللی آن را در کانال تلگرام با کلید واژه ها می‌توانید بیابید.

      https://t.me/KhalilallahMemarzadeh

    • ناشناس

      اینها به مدیریت رفاه شرکت که کاملا تخصصی داشت کار می کرد و واقعا در سرما و گرما، اوج کرونا، مراسمات مختلف، امور بیمه و اسکان کارکنان از جان و دل مایه می گذاشت و محبوب دوست و دشمن بود رحم نکردند و افراد بی مایه را آوردند. کجای کاری حاج خانم؟

  • معصومعلی معصومی

    موافقم

  • ابراهیم رحیمی

    با سلام
    اظهار نظرهای سلیقه ای جالب نیست ،ولی هر تغییر و تحولی که منجر به ارتقا سطح بهره‌وری و کاهش هزینه بشه و این بهره‌وری و کاهش هزینه صرف زیرساخت‌های این حوزه جهت خدمت رسانی بهتر و مطلوب تر به مردم شریف کشور بشه خیلی خوب و قابل احترام است.
    یادمان باشد ما کارکنان دولت رعیت مردم هستیم

  • ناشناس

    دادن سهامی از ناوبری هوایی به بخش نظامی یعنی تقدیم کامل ناوبری هوایی کشور به نظامیان. انگار این بابا از نظامی ها پول گرفته سودآور ترین بخش شرکت فرودگاهها رو تقدیم نظامی ها کنه.

  • ناشناس

    سلام طرح ناپخته و بسیار سطحی که مشخص است که از روی احساس و هیجانات روحی نگارنده مطرح شده و هیچ نکته مثبت و تخصصی در آن وجود ندارد.از این رسانه بعید است که چنین مطلبی را انتشار داده است.

  • هادی

    با سلام

    تا حالا دید توی جایی کسی بخاطر اینکه مشهور شود و اسمشون روی زبون ها بیاد میاد که حرف خام و خیلی چرت میگه ایشون از همون آدما هست و نظرشان ی چیز بی اهمیت هست که بخواهیم در حد کارشناسی بذاریم

  • الهی نیا

    باسلام خدمت همکاران گرامی در صنعت مظلوم هوانوردی

    این پیشنهاد به قدری عجولانه است، که بسیاری از ملاحظات و لوازم بین‌المللی، ملی و تخصصی در آن نادیده گرفته شده
    ضمن احترام به طراحان این طرح، باید عرض کنم، فاقد جامعیت و صرفا بخشی نگری شده.

    مطمینا هر تغییر ساختاری می‌تواند منشاء تحول مثبت یا موجب نابودی ساختاری گردد
    بهتر است موضوع با حضور کارشناسان امر موشکافی و عارضه یابی شود

    از تین نیوز درخواست می‌کنم، درخصوص این طرح بنیادین و اساسی که بسیار حایز اهمیت است و میتواند صنعت هوانوردی کشور را نابود کند، میزگرد تخصصی تشکیل دهد.

    • خلیل الله معمارزاده

      با سلام و احترام برادر و دوست عزیز

      پیشنهاد گفتگوی کارشناسی پیشنهاد خوبیست که می تواند سلسله گفتگوهای منطقی را برای در نظر گرفتن تمامی جوانب شروع نماید.

      از همین نقطه و نکته نظر مشترک می توانیم شروع کنیم که ضرورت بهسازی و تحول وجود دارد تا بتوان هم منافع ملی و هم منافع بخش و هم منافع همه همکاران همه بخش ها به خوبی دیده شود و برنامه و چشم انداز را همه از آن خود بدانند و برای آن تلاش کنند و بدون شک پس از اجرای آن منافع کارکنان به نحو بسیار بهتری از وضع موجود تامین نشود و از آن با سازوکارهای ضمانت اجرایی اطمینان حاصل نشود هر طرح هر چند بسیار عالی در عمل به دلیل عدم همکاری و مقاومت سازمانی با شکست مواجه می شود.

  • هموطن

    همینطوریش هم بی سروسامان هست وای به روزی که شرکتی بشه و استانی ،

  • ناشناس

    ه رو از بر تشخیص نمیده و اغلب گنده تر از دهنش وراجی می کنه. زیاد جدی نگیریدش

  • ناشناس

    چقدر پیشرفت کردبم

  • ناشناس

    هیچ کس هیچ کاری نمی کنه. انگار مشکل این مملکت فقط با اسامی و تغییر نام حل می شود! هرکس سر کار میاد از سر بیکاری و کار نابلدی بودن شب می‌خوابد روز بیدار میشود فقط نام و ادغام شدن انجام میدهد. متاسفم واقعا برای همگی .
    کاش مملکت و بیخیال بشید ، خودش بدون شماها بهتر کارش میگرده تا با حضور بیسوادانی مثل شما!

  • ناشناس

    سلام،پیشنهادات غیر کارشناسی فقط هزینه اداره کشور را افزایش میدهد،بعنوان نمونه روزی وزارت صنعت و بازرگانی جدا بود با هزینه های فراوان آن را تجمیع کردند و عملا هیچ اتفاقی

  • محمود

    باسلام پیشنهادات غیر کارشناسی گرهی نه از کار کشور باز میکند نه از مردم،بغنوان مثال روزی وزارت صنعت و بازرگانی جدا از یکدیگر بود آن را تجمیع کردند اما عملاً اتفاقی برای اقتصاد و کشور نیفتاد،امروز به این نتیجه رسیده‌اند که مجدداً این دو وزارتخانه را از یکدیگر جدا کنند،وزارت مسکن و شهرسازی هر کدام به صورت مستقل یک وزارتخانه بود آن را تجمیع کردند روز عده‌ای مجدداً به فکر آن افتاده‌اند که این دو را تفکیک کنند،این هزینه‌های ناکارآمدی و خرج کردن از جیب مردم تا کی باید ادامه یابد،شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران شرکتی تاثیرگذار در توسعه صنعت هوایی و اقتصاد کشور است اگر باندهای قدرت و ثروت بگذارند این شرکت بر مبنای عقلانیت اداره شود نه سیاسی،در حال حاضر بسیاری از مدیران این شرکت مادر تخصصی کسانی هستند که اصالتی در شرکت فرودگاه‌ها ندارند کارمند این شرکت نبوده و اغلب با توصیه و سفارش به این شرکت تحمیل شده‌اند، از حوزه نظارت این شرکت گرفته،تا هیات مدیره،مدیران ستادی و برخی از مدیران فرودگاه ها،وبخاطر حقوق و مزایای بیشتر دست به هر کاری میزنند جز حرکت به سمت بهره ور نمودن شرکت، و مانند سرطان در این شرکت ریشه دوانده اند، اینها را اگر با احترام بیرون بریزند و اداره شرکت را به جوانان شایسته و نیروهای با تجربه این شرکت بدهند،شاید آینده امید وار کننده ای در انتظار این شرکت باشد،واگرنه باید آینده ای چون شرکت هما برای آن متصور بود

  • رسولی نژاد

    سلام بنده حدود ۳۵ سال در هوانوردی کشور خدمت کرده ام این پیشنهاد عجیبی است و تعارض منافع ایجاد خواهد کرد . سال ۱۳۷۰ شرکت فرودگاه‌ها یعنی بخش اجرایی از قانونگذاری منفک شد با استدلال و توجه به استاندارد های بین المللی .
    قطعا طرح این مسئله بازگشت به عقب و ایرادات عملی و شکلی بسیاری را دامن خواهد زد .
    اینکه رگولاتوری با مجری تحت یک مدیریت و یک سازمان قرار گیرند چیزی است که تنها در کشورهای کمونیستی و باقیمانده از نظام شوروی سابق نظیر ترکمنستان مشاهده می شود لذا بهتر است این پیشنهاد از این سطح بالاتر نرود .

    • خلیل الله معمارزاده

      سلام و عرض ادب و احترام دارم جناب آقای مهندس رسولی نژاد عزیز

      بدون شک تجربه ارزشمند حضرتعالی سرمایه های معنوی و دانش ضمنی سازمانی انباشته شده شرکت است که در قالب کلمات بیان می شوند.

      پیشنهاد و طرح ناظر به اختلاط بین رگولاتوری و ناظر و مجری و متصدی نیست.

      فرمایش شما متین است که ما برای Oversight نیاز به نهادی مستقل از بهره برداران داریم.

      در واقع ما با موقعیت تضاد منافع Confilict Of Interest (COI) مواجهه می شویم و تأمين منافع شخصی یا گروهی یا صنفی یا ارگانی یا بخشی بر منافع عمومی ترجیح داده می شوند.

      حسب بر قضا شیوع این موقعیت های تضاد منافع فعلی می توانند عوامل ریشه ای و موثری در وقوع حوادث و سوانح جدی ایمنی یا امنیتی هوانوردی ما در آینده نزدیک باشند.

      مدیریت تضاد منافع در سازمان هواپیمایی کشوری برای نظارت موثر بر ایمنی هوانوردی البته که ضروری است و از طرف دیگر تعداد نیروی انسانی کافی با احراز انواع صلاحیت ها و تخصص های مقتضی برای انجام تمام فعاليت های نظارتی لازم در دسترس نیست و انجام بازرسی ها و نظارت مستمر و موثر ، صرفا با تکیه بر کارکنان موجود سازمان هواپیمایی کشوری(CAA) در طیف گسترده و وسیعی از زنجیره های صنعت هوانوردی کشور با کسب و کارهای مختلف و شکل های متفاوت ممکن نیست.

      ایکائو قبلاً این مشکل را تشخیص داده و درک کرده است و به کشورها اعلام نموده است " راهبردی برای کاهش مسائل احتمالی تضاد منافع در کشورها باید ایجاد و مستند شود". سند بالادستی ایکائو در این خصوص که کشور ما نیز متعاهد آن است، ماده ۷(۴) کنوانسیون ANCAC,2003 است.

      ایکائو خواستار تفکیک شفاف اختیارات بین بخش های نظارتی و بخش های تحت نظر و تصدی گری است. علاوه بر این استانداردی در انکس ۱۹ (مدیریت ایمنی) بند 3.2 همراه با بند 3.3 در انکس ۱ منتشر کرده است و کشور ما متعاهد به رعایت این مقررات است که از دولت ها می خواهد یک سیستم نظارتی را ایجاد و اجراء کنند تا اطمینان حاصل شود مدیران و پرسنلی که وظایف نظارت بر ایمنی را انجام می دهند از موقعیت های تضاد منافع واقعی یا درک شده در انجام وظایف رسمی خود اجتناب می ورزند. همچنین این نگرانی در سند DOC 8335 ایکائو (دستورالعمل راهنمای رویه های بازرسی عملیاتی) پاراگراف 5.3 تاکید و ابراز شده است که انجام وظایف نظارتی توسط پرسنل ذینفع در بخش های تحت نظارت و جابجایی افراد شاغل و بازنشسته از سازمان هواپیمایی کشوری به بخش های تحت نظارت و بالعکس (موقعیت در چرخان Revolving Door) مخاطرات تضاد منافع را تشدید می کند. مانند انتصاب ریاست سازمان هواپیمایی کشوری (DGCA) از میان خلبانان یا مدیران شرکت های هواپیمایی یا نظامیان در مرخصی با حقوق یا بدون حقوق با فاصله کمتر از سه سال و مرخصی بدون حقوق شاغلین در سازمان هواپیمایی کشوری و اشتغال آنان در بخش های تحت نظارت و یا تضاد منافع Examiner های سازمان هواپیمایی و تدریس پرسنل سازمان هواپیمایی کشوری در بخش های تحت نظارت

      این موقعیت های پرمخاطره ی تضاد منافع مجدداً باز در سند DOC 9734 ایکائو (راهنمای نظارت بر ایمنی) بخش های A و C یادآوری و تاکید شده است.
      جابجایی افراد بین مشاغل در بخش های نظارتی و بخش های تحت نظارت(موقعیت در گردان) یا پیشبرد منافع تجاری بخش های تحت نظارت به هزینه منافع عمومی مثل مداخله مقام های سازمان هواپیمایی کشوری در افزایش نرخ و تعرفه ها به نفع بخش های تحت نظارت به بهای قربانی کردن منافع و مصلحت های عمومی (بروز پدیده تصرف نظارتی Regulatory Capture) نیز از دیگر تجاربی است که در دنیا تجربه های منفی آن وجود داشته و بدون شک نیاز به مطالعات تطبیقی و درس گرفتن از تجربیات جهانی هستیم تا بتوانیم به امید حق در کنار همدیگر گامی ماندگار برای توسعه و اعتلای هوانوردی ایران عزیزمان برداریم چه آنکه همه ما رفتنی هستیم و آنچه از ما باقی ماند تلاش های ما برای توسعه کشور عزیزمان ایران است هر چند شاید در ظرف زمانی فعلی تکفیر و لعن و نفرین و شماتت شویم اما گذشت زمان و تاریخ حقایق را روشن خواهد کرد و آنانی که نمی خواهند برای تسکینی موقت و زودگذر، فرصت های نسل آینده نزدیک را قربانی کنند بهتر مشخص خواهد کرد و نیت کسانی که برای کسب محبوبیت از منافع ملی می گذرند و هزینه ها را به جان نمی خرند بهتر خواهد شناخت.

      هر چند من در کنار این بحث های پوپولیستی که بیان می شود هوای کارمندان را در خانواده باید داشت بیشتر مقید و حساس به آن هستم و قائل به اینم که همکاران آنانی که با زبان نرم آنان را به خواب می برند و مدیرانی برای تمامی فصول هستند را از آنانی که زبانشان بیدار کننده و صادقانه است و اتفاقا در جهت کسب منافع همکاران از هیچ تلاش فروگذار نکرده بهتر خواهند شناخت آنانی که به نام کارکنان به کام خود عمل می نمایند ...

    • کاظمی

      اگه واقعا خود رسول نژاد هستی!حق هیچ اظهارنظر و صحبتی نداری...خرابکاری که شما و امثال شما نظیر اجیلیان در شرکت فرودگاهها به جا گذاشتید سالهای سال پاک نخواهد شد .ضررهایی که به زیربنای شرکت زدید یکطرف وضعیت پرسنل یکطرف زمینهای تهرانسر که هبه کردید یک طرف و...طوری عمل کردید که جرات ندارید تو هیچ گردهمایی در شرکت حضورداشته باشید.پس خوهشا صحبت ونظری نباشه

  • صادق

    با سلام و درود
    از آقای دکتر معمارزاده که مسائل صنعت را خوب می شناسند بسیار دور از انتظار بود که نظر کارشناسی ایشان بجای حل مسئله پاک کردن صورت مسئله باشد!!!
    این پیشنهاد موجب انفجاری در صنعت خواهد بود و همین ساختار نیم بند را به نابودی میکشاند.
    شما باید ذینفعان صنعت را خوب بشناسید و همچنین ماهیگیران آب گل آلود را.
    چنان صحبت از دانشکده می شود که گویا هم اکنون بیش هزاران دانشجو و هیئت علمی نخبه در آن مشغول پژوهش هستند و چندین پژوهش موفق و مشکل گشا برای صنعت ارائه داده است.
    حتی اساتید هوا فضای دانشگاه شریف و امیر کبیر هم جسارت ارائه چنین طرح ویران کننده ای در این برهه از در گیری های منطقه را ندارند. تا نظر و واکنش مسئولان امر چه باشد؟

  • ناشناس

    به نظر بنده ایشون یا در شرکت فرودگاهها خدمت نکرده یا درکی ازین صنعت ندارد و نظریه کارشناسی خودشان جنبه منافع شخصی داشته و با این کار عملا صنعت هوانوردی کشور ازهم میپاشد این حوزه کاملا تخصصی بوده و کارشناسانی که در جای جای این حوزه فعالیت میکنند همه دارای تخصص های با ارزشی هستند که وضع کنونی شرکت همه دارن از این شرکت به کشورهای دیگه مهاجرت میکنن و شرکت با چالش بزری دست به گریان هست حالا بااین اوضاع این آقا به اصطلاح کارشناس عوض اینکه کمک به اجرای قانون خاص شرکت فرودگاهها و فشار به وزیر بیارن تیشه به ریشه شرکت میزنن

  • پرسنل فرودگاه

    با سلام
    قابل توجه آقای معمار زاده
    1.ایا جنابعالي مطللع هستید که اکثرفرودگاهها در کشور چارت سازمانی ندارند و پرسنل رسمی بطور سمبلیک بنام کارشناس هستن و هیچگونه حق و حقوقی واسه مسولیت کاری که دارند و انجام می‌دهند پرداخت نمی‌شود در دست کارشناسان فقط یک ابلاغ داخلی از طرف مدیر کل دارن
    جهت نسلی دل .
    2.با طرح این پیشنهاد آیا فکر کردید تکلیف پرسنل فرودگاه‌های کوچک و کم بازده چه می‌شود( حتما راهکار دارید که پرسنل برن همراه خانواده شون دست فروشی یا اسنپ کار کنن )حکایت چه غم دارد چراغ پیرزنی خاموش باشد .
    3.بجای طرح و ایده ، دنبال قانون خاص باشید که از این فلاکت بیرون بیاییم

  • جانم فدای رهبر

    درد و بلای مهندس سعیدچلندری مدیرکل فرودگاه امام. بخورهدتو سر.....

    • ناشناس

      در ایران خودرو و سایپا بسته شود و واردات آزاد گردد.

    • ناشناس

      همین تفکرات است که امثال چاندرا را در راس بزرگترین فرودگاه کشور گذاشتند. همان تفکراتی که سال‌ها با رانت سی آی پی، زندگی‌شان شاهانه شد و محل زندگی‌شان از خیابان آزادی به ولنجک و سعدآباد رفت.

  • ناشناس

    یادتان باشد که معمارزاده زاده یا دشمن شرکت است یا نظامی‌ها او را خریده‌اند و مزدور آنها است. رئیس جدید سازمان هم آمده تا همین نسخه‌ها را اجرا کند. آقایان مراقبتی، این هم نتیجه نامه‌نگاری‌هایتان که برای جدایی از شرکت می‌زدید
    معمار خائن، بد نیست بگویی در دوران جیره‌خواری خود در شرکت، بابت این همه پولی که گرفته‌ای چه خدمتی کرده‌ای؟

  • ناشناس

    کسی که همچین چیزی به ذهنش رسیده چیزی از نهاد قانون گذار، نهاد ناظر، سازمان حاکمیتی، بهره بردار و مجری قانون میدونه؟

  • همکار صنعت

    آقای معمارزاده بیکارشده دنبال پست و مسولیته

  • ناشناس

    شک نکنید که این جریان تفکر خطرناکی است که از سال ۹۷ با نظامی شدن وزیر راه شروع شد و با دیدگاه وی نظامیان را راس سازمان گمارد؛ حالا دنبال نابودی شرکت است و بعد از تخریب شرکت و نظامی شدن هوانوردی، نوبت به دریانوردی هم خواهد رسید.
    اشتباه نشود؛ ما هم عاشق کشور، نظام و بخش نظامی هستیم ولی منافع ملی و تجارب موفق بین‌المللی و کشورهای موفقی که این مراحل را سال‌ها قبل تجربه کرده‌اند؛ می‌گوید که این دوبخش بخاطر تفاوت ماموریت‌هایشان (سیویل=حفظ ایمنی، میلیتاری= حفظ امنیت) باید از هم جدا باشند.
    امثال آقای معماری هم اگر تحریک نشده باشتد، از سر جوانی و ناپختگی، هیزم آتشی شده اند که دودش به چشم خودشان و همه صنعت و پرسنل می رود.
    آقای ذهبیون شما که سال‌ها جور صنعت را کشیده و حق زیادی بر گردن آن دارید، با میدان دادن به نفرات غیرکارشناس، زمینه ای فراهم کردید که این آتش، تار و پود صنعت را بسوزاند.

  • ساده

    آقای معمارزاده
    با گذراندن چند تا دوره ی آموزشی در دانشکده ادعای تخصص در صنعت حمل و نقل هوایی رو دارید؟؟؟؟!!!!
    برای متخصصین صنعت افت دارد که جواب شما که نتوانستید در شرکت جایگاهی بدست بیاورید را بدهند
    اصل موضوع این است که
    الان با بیان این پیشنهاد قصد مطرح کردن خود را دارید همین...

  • افشار

    بهترین ایده است تا هرچه زودتر بساط مفت خوران فرودگاهی جمع شود. هرچه درآمد هوانوردی در کشور وجود دارد خرج سوء مدیریت یک عده علاف می‌شود که می‌روند در کوره دهات دورافتاده کشور فرودگاه می‌سازند. ۹۰ درصد فرودگاه های کشور هفته ای یک پرواز دارند و برای ۷۰ هواپیمای مسافربری ۴۰۰ کنترلر نان مفت میخورند.

  • ابوالفضل مطیعی

    سلام علیکم
    بنده عادت ندارم به پیشنهادات افرادی که صرفأ تئوریسین هستند را بخوانم
    ولی این بار ترک عادت کردم و خواندم
    و یک سؤال دارم
    آقای محمد معمار
    مشکل چیست که برای رفع آن این پیشنهاد را داده اید؟؟؟

    البته شما اعلام آمادگی جهت مناظره کرده اید
    من هم حاضرم
    انشاءالله در فرصتی مناسب انجام شود

  • امیر

    تین نیوز متاسفانه بستری شده برای دیده شدن و بیان تراوشات ذهنی تعداد معدودی به اصطلاح کارشناس هوانوردی

  • مریم

    آقای معمارزاده شما با تحصیلات دانشگاهی غیر مرتبط با صنعت حمل و نقل هوایی و با گذراندن چند دوره کوتاه مدت مانند آشنایی با دوره های انکس و هوانوردی ادعای تخصص در این صنعت را دارید؟؟؟؟!!!!
    به همین دلیل شما را شایسته ی مناظره نمی بینیم
    حیف وقت گرانبها که بخواهد صرف افراد غیر متخصص شود

  • سعید خلبانی

    شخصی که این پیشنهاد را ارائه نموده است انقدر فاقد تجربه لازم در زمینه پیشنهاد خود میباشد که هنوز اطلاع ندارد ، نام دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری در نوزده سال پیش به مرکز "آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی کشور " تغییر یافته .( طی یکصدو بیست و یکمین مصوبه شورای عالی مصوب سال 1384) . چنانچه پیشنهاد دهنده با مدیران و کارشناسان شرکت فرودگاهها قبلا مشورت میکرد و یا سوال میکرد شاید به این نتیجه میرسید که برخی از فرودگاههای کشور ،بدلیل شرایط ویژه خود ، اساسا نمیتوانند، بصورت خودگردان یا درآمد هزینه ای اداره شوند . ارتباطات ساختاری بی منطق ، تشدد و تعدد و پیچیدگیهای غیر مرتبط و غیر ضروری و مخرب در ساختار پیشنهادی نشان از عمق بی دانشی نسبت به ساختارهای سازمانی و بی تجربگی پیشنهاد دهنده میباشد . ارتباطات سازمانی که هر کدام نیازمند بررسی های عمیق سازمانی توسط کارشناسان مجرب نوسازی ساختار سازمانی ، سازمان امور اداری و استخدامی دارد توسط یک نفر به تنهایی پژوهش بررسی و راستی آزمایی ، آمایش ، به قطعیت رسیدن و ارائه گردیده است . بدون اطلاع و تجربه کافی و اطلاعات لازم ، ارائه اینگونه پیشنهادات میتواند عواقب مخربی برای کشور داشته باشد .

  • علیرضا

    این تغییر نامها و منحل کردن ها چه تاثیری در رونق و پیشرفت سازمان هواپیمایی کشوری داره؟

  • رستم

    سلام تجربه شرکت فرودگاه ها به گونه ای بوده که از بدو تاسیس اداره آن به شکل باندی و با توصیه و سفارش جریان های قدرت و ثروت و اعمال نفوذ سیاسیون شکل گرفته و کمتر به موضوع کارشناسی ، قانون تجارت و تخصص در نحوه اداره آن توجه شده است،در طول این حدود سی سال از بدو تاسیس،با ورود هر مدیر عامل یک گله آدم که بیشتر سیاسی و غیر متخصص بوده اند،را همراه خود وارد این شرکت کرده و بخشی هم از نیروهای استخدام و یا منقل شده به هر شکل به این شرکت با کمی دقت مشاهده خواهید کرد تقریبا با نام مدیران در ادوار مختلف خیلی تشابه فامیلی دارند،بعضی از این افراد رانتی تا بالاترین سطوح مدیریتی رشد کرده و تصمیم سازی ها بدست کسانی اتخاذ میشود که هیچ اصالتی در این شرکت نداشته و بیشتر به شکل توصیه ای استخدام و یا به این شرکت منتقل شده اند، بدنه این شرکت بی زبان از بدو تاسیس بیش از دو برابر شده ،اما امروز شرکت فرودگاه ها در هر چهار بخش عملیات،مراقبت پرواز،الکترونیک،مخابرات و ایمنی زمینی،دچار بحران و کمبود نیروی انسانی است و مدیران آن هم در سال های مختلف بابت ویران کردن این شرکت بارها یاجایزه گرفته و یا تشویق شده اند و اغلب پس از بازنشستگی یا خود و یا وابستگانشان با سرمایه گذاری ایکه در دوران تصدی خود با سو استفاده از موقعیت و مقام انجام داده اند،جذب ایرلاین ها شده و یا در گوشه ای از این شرکت اعم از غرفه های تجاری و یا شرکت های تبلیغاتی مستقر در فرودگاه ها و یا پارکنیگ در حال رانت بازی و امرار معاش هستند،از بدو ورود این مدیر عامل جدید هم که می توان گفت شرکت فرودگاه ها به امان خدا رها شده و شرکت به معنای واقعی دست مدیرعامل در سایه که رشته تحصیلی فقهی دارد و تعدادی مشاوران بازنشسته اداره می گردد، و اینگونه سرمایه های مملکت را به فنا میدهیم، و جوانان و شایستگان این صنعت هم راهی ندارند جز مهاجرت چون آینده خوبی برای این شرکت متصور نیستند

  • دادخواه

    شرکت فرودگاهها باید منحل و تبدیل به دو اداره کل عمران و توسعه فرودگاهها و اداره کل نگهداری و مدیریت فرودگاهها گردد. تمامی مسائل ناوبری فرودگاهها به معاونت استاندارد پرواز بازگردد. تمامی اینها زیر مجموعه سازمان هواپیمایی یا هوانوردی کشور قرار گیرند و رئیس آن معاون حمل و نقل هوائی غیرنظامی وزیر راه و شهرسازی هم باشد.

    • ناشناس

      رئیس هم از نخبگان باشه یا افراد معمولی هم قبولن؟ چون بالاتر گفتند رئیس باید از نخبگان باشه