توضیحاتی برای اجرای طرح " باک پُر "
اجرای طرح فول باک باعث شده کامیون های داخلی امکان رقابت با کامیون های خارجی را از دست بدهند و در برخی مناطق مرزی بار صادراتی روی زمین مانده است.
شرکت ملی پخش فراردهای نفتی در پاسخ به اظهارات نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران که می گوید اجرای طرح فول باک باعث شده کامیون های داخلی امکان رقابت با کامیون های خارجی را از دست بدهند و در برخی مناطق مرزی بار صادراتی روی زمین مانده است، توضیحاتی ارائه کرد.
مطلب پربازدید امروز را بخوانید:
کامیون داری حریف قرمه خوری نشد!
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس طرح فول باک یا باک پر که از مصوبات ابلاغی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور به استانداری ها است، میزان سوخت داخل باک کامیون های ایرانی خروجی از کشور بر اساس «باک پر» محاسبه و وجه آن بر اساس نرخ تعادلی مرزی دریافت و به حساب خزانه دولت واریز می شود.
طرح باک پر در سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۳ در چند نقطه مرزی از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور اجرایی شد، آنطور که فاطمه قنبرپور - رئیس کمیسیون حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران گفته برای صادرات کنسانتره در مناطق مرزی از جمله آذربایجان غربی دچار مشکل هستیم، در حال حاضر در مرزها طرح فول باک در حال اجرا است. بر این اساس از کامیون های ایرانی و خارجی در حال خروج از مرز، چه بار زده باشند و چه نزده باشند، مابه التفاوت قیمت سوخت دریافت می شود. این موضوع باعث شده کامیون های داخلی امکان رقابت با کامیون های خارجی را از دست بدهند. بنابراین در برخی مناطق مرزی بار صادراتی روی زمین مانده است.
به گفته وی با توجه به مشکلات تحریم، کنسانتره ایرانی نمی تواند به مبادی اروپا وارد شود و صادرکنندگان مجبورند از نام ترک استفاده کنند، اجازه بار زدن به کامیون خارجی هم به ما داده نمی شود. اما در اصل باید به صادرکننده ایرانی سوبسید داده شود و از آن ها مابه التفاوت گرفته نشود یا اجازه دهند از کامیون های خارجی هم استفاده کنیم. اکنون بخشی از بارها روز زمین مانده و با تغییر آب و هوا یخ می زند، صادرکننده دیگر حاضر به خرید سیب نیست چون نمی تواند آن را صادر کند. در این شرایط آذربایجان غربی به عنوان قطب تولید کنسانتره بیشتر از سایر استاها درگیر است.
شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در این باره توضیحاتی را ارائه داد و اعلام کرد: "اخذ مابه التفاوت بهای سوخت داخل پاک مبتنی بر تکلیف قانونی محوله به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با هدف پیشگیری از قاچاق سوخت از سالهای گذشته انجام می پذیرفته لیکن این اقدام دارای اشکالاتی همچون عدم امکان کنترل دقیق سوخت همراه در قالب جاساز در وسائط نقلیه خروجی از سوی نیروهای کاشف مستقر در نقاط مرزی، ارائه رسیدهای جعلی سوخت همراه از سوی سودجویان به ضابطین و ایستگاه های کنترل نهایی گمرک و مرزبانی، عدم کنترل ورودی و خروجی رسمی و وجود منافذ و مسیر غیر قانونی در حصار اطراف برخی پایانه های مرزی، کشش و تقاضای بازار کشورهای همسایه جهت خرید سوخت در قالب غیر رسمی و قاچاق و همچنین سودآوری قابل ملاحظه قاچاق سوخت و جبران برخی هزینه های حمل و نقلی رانندگان در قالب باک های غیر متعارف عدم بهره گیری از تجهیزات X Ray جهت کشف فرآورده های جاسازی شده و قاچاق برای تمامی خودروهای خروجی از نقاط مرزی است.
در حمایت از ناوگان ایرانی خروجی از کشور برابر تصویب نامه ابلاغی هیأت وزیران با توجه به کشورهای مقصد از معافیت اخذ مابه التفاوت سوخت به میزان ۳۰۰، ۲۰۰ کشور همجوار و ۵۰۰ لیتر کشورهای دور تخصیص داده می شود.
تصمیمات ابلاغی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با انجام آسیب شناسی اجرای طرح پاک پر در دوره های قبلی سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ و مطمح نظر قرار دادن نقطه نظرات دستگاههای عضو ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اهداف پیشگیری از قاچاق فرآورده های نفتی، کاهش ازدحام ترافیک و ایستایی غیر منطقی در پایانه بازارچه مرزی، استیفای حقوق قانونی دولت و مدیریت و نظارت مضاعف بر رفتار سوختگیری ناوگان ترانزیت ایرانی خارجی اجرایی، کاهش خطا و حضور میدانی نیروی انسانی و پیشگیری از هرگونه سوء استفاده های احتمالی مترتبه، حذف گالن بدستان و دلالان سوخت در محوطه بازارچه/پایانه مرزی، پاسخ مناسب به تقاضای سوخت در نقاط مرزی به نرخ تعادلی و منطقی و سوق دادن ناوگان به نصب پاک مخزن) استاندارد سوخت بر روی وسیله نقلیه و پرهیز از بکارگیری مخازن حجیم، غیر استاندارد و مازاد بر مصرف منطقی و واقعی شده است.
اجماع نظر مسئولان ذی مدخل و عدم بخشی نگری و سرلوحه قرار دادن رویکرد ملی در صیانت از فرآورده های نفتی به منظور پیشبرد طرح های پیشگیری از قاچاق فرآورده های نفتی نقش محوری داشته و اجرای طرح یاد شده مستلزم بهره گیری از تجربیات گذشته و انعطاف پذیری و تکمیل طرح از سوی نهادهای مسئول در سایر شاخص های تأثیر گذار است.
خاطر نشان می سازد؛ اجرای طرح موصوف منجر حذف گالن به دستان و افراد غیر مرتبط در محوطه پایانه مرزی و ایستگاه های پایش سوخت داخل باک و سائط نقلیه شده است و مالکین و سائط نقلیه خروجی از مرز نسبت به فکپاک های غیر مجاز و اضافی و ایجاد مخازن ذخیره سازی سوخت همراه باک) به میزان نیاز واقعی اقدام کرده اند.
تدوام سوخت رسانی پایدار به بخش حمل و نقل به عنوان شاهرگ حیاتی کشور مستلزم برقراری تراز مثبت انرژی بوده و این مهم در شرایط فعلی با استفاده از طرحهای غیر قیمتی در دستور کار ارکان مختلف دولت قرار دارد، لذا اجرای موفقیت آمیز طرح باک پر نیازمند حمایت و پرهیز از اظهار نظرات غیر کارشناسی مسئولان بخشهای مختلف با نگاه ملی به مباحث بوده و اهتمام مسئولین در پیشگری از قاچاق فرآورده های نفتی به عنوان یکی از مولفه های اصلی ناترازی تولید و مصرف سوخت مایع در کشور مورد انتظار است".
ممنون وسپاسگذار از شرکت پخش فرآورده های نفتی بابت ارسال پاسخ قابل تعمل به نایب رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی .
مسلما نگاه زیاده خواهی و انحصار طلبی اجازه اظهار نظر کارشناسانه را نخواهد داد.
در خصوص طرح باک پر باید خدمت نایب رییس محترم اتاق عرض شود قیمت مورد محاسبه براساس دستورالعمل حداکثر نود درصد قیمت کشور مقابل است.یعنی در هر صورت راننده ای که باک اش را پر میکند زیان نمیکند . دوم اینکه رانندگان خطوط مذکور اگر نیازی به گازوییل با این قیمت مناسب نداشته باشند میتوانند یکی از بانکهای خود را باز کنند و محدودیتی ندارد .سوم اینکه دکان کامیون های که با تغییر بانکهای استاندارد اقدام به حمل گازوییل مفت ایرانی و فروش در کشور مقابل میکردند جمع شده است و راه فساد و رفیق بازی و همشهری گری هم در مرزها نیز مسدود شده است . مسلما دفاع از سودجویان و قاچاق سوخت برای پایین نگه داشتن کرایه حمل مد نظر کمیسیون حمل ونقل اتاق بازرگانی نیست و ظاهراً اظهار نظر مربوطه ناشی از عدم آگاهی و اطلاع موضوعی بوده است
خواهش میکنم این نظر رو ثبت کنید شاید 4تا مسئول ببینن. خواهش می کنیم اگه میخواین گرونش کنن گرون کنید با این کم کردن و طرح ها بخدا زندگی رو از ما گرفتن بخاطر این بگیر به بند ها نون دونی شده برای پمپچی ها بهونه میگیرن تا که به لیتری 2هزار راضی بشی سوخت بزنی خوب دولت همینجوری بکنش لیتری 2 ولی زیاد بشه جوری نباشه 24 ساعت تو پمپذبخوابی و بعد با هزار ترحم لیتری 2 هزارتومن باید سوخت بزنی البته این داستان مربوط به جنوب و جنوب شرق کشوره
چرا وقتی ما خودمون اینقدر ماشین داریم به ماشین های افغان احازه ورود به ایران میدهند که کانتینر ها رو خودشون ببرن و درعوض اگه ماشینهای ما کانتین و ببرن افغانستان به خاطر ماشین های افغان 15 تا بیست روز ماینهای ایرانی رو نگه میدارن که ماشینهای افغان بار ها رو جا به جا کنن
ما خودمون کانتینر ها رو تا مرز میرسانیم بقیه راه رو خود افغان ها بار رو ببرن
می خواهید گران کنید سوخت رو پدر مردم را در اوردید با حرف قاچاق. یه عده های راننده بی شرف با چند لیتر سوخت فروختن با دیکران هم ضربه می زنن. مجازات و کارت سوخت . کارت هوشمند راننده باطل کنید کی جرعت فروختن سوخت را داشته باشد. گازوئیل پیدا نمی کنی کار کنی . قسط بده .مخارج ماشین . خانواده .
سلام طرح باک پر بسیار موثر است ولی باید بنحوی کنترل نمود که در باک دوم و حتی باک اصلی بجای سوخت در برگشت آب نزده باشند و از باک بخاری درجا موقتا استفاده کنند همچنین با باکهای فرسوده اضافی پر بروند و بدون آن باک برگردند
بخدا من با اتوبوس از ترکیه میاومدم واقعا برای کشورم دلم سوخت که چطور تاناق اتوبوس و تخلیه میکنن از گازوییل وبار قاچاق و..
مارو دوساعت نزدیک مرز پیاده کردن وجای داغون و تعمیرگاه خسته از همه جای اتوبوس جنس در میاومد وگازوییل آخه چرا همه میخورن ما آدمای باحال این حیوونارو نظاره میکنیم بابا سیر نمیشید جوونورای زمان
بنده خط گرجستان و آذربایجان کار میکنم ،،هنوز آذر بایجان اجازه بک پر را نمیدهد چون چنان جریمه سنگین میکند ،،جلب آن است به قیمت ایران ،،اذربایجان گازوییل نسیه به ما میدهد ،،،حالا قضاوت با شما
نود درصد قاچاق دست خود دولت هس ده درصد دیگش هم دست پمپا هس اتوبوس با چشم خودم دیدم داره خدا لیتر گازوییل میزنه بعد راننده های تریلی خاور و .... بیرون از جایگاه منتظر این اقایون هستن من یه شخص عادی میتونم اینارو ببینم ولی دولت نمخواد بببینه. اینا همه حرفای مفته دولت دنبال بهونس
فکری به حال راننده ها کنید استان سیستان اکثر جایگاه ها سهمیه سوخت موجود در کارت معتبر خودرو لیتری پنج هزار مگیرن گا زویا
گفتم چرا 100لیترگازویل زدم پانصد هزار کارتم کشیدی گفت همینه نمیخوای خالیست کن برو