بازدید سایت : ۴۹۹۰۳

وقتی باندبازی، لابیگری و انفعال عامل انتصاب مدیران شد/ پنج راهکار برای طی کردن مسیر شایسته سالاری

طی چند سال گذشته معیار انتصاب مدیران در بسیاری از سمت های بسیار مهم و حساس و تخصصی، تجربه و تخصص و توان مدیریتی و تحولگرایی و توسعه طلبی نبود بلکه باندبازی و لابیگری و انفعال و برخی ویژگی های دیگر عامل انتصاب مدیران بوده و از این بابت خسارت های بسیار سنگین و جبران ناپذیری به کشور و ملت وارد شده است.

وقتی باندبازی، لابیگری و انفعال عامل انتصاب مدیران شد/ پنج راهکار برای طی کردن مسیر شایسته سالاری
تین نیوز |

سید حسین میرافضلی:

نقش مدیریت در توسعه و شکوفایی یا سقوط و نابودی مجموعه های اقتصادی و غیره بی بدیل و تعیین کننده است. چنانچه شرکتی همه امکانات و ابزار توسعه را در اختیار داشته باشد از نیروی انسانی با تجربه و با دانش و حتی تیم مدیریت میانی قوی برخوردار باشد، درآمد مناسب و تجهیزات به روز هم داشته باشد اگر مدیرعامل بی دانش در آن حوزه، لابیگر، منفعت طلب، خودبزرگ بین، غیر ملی، کم انگیزه برای توسعه و کم تعهدی داشته باشد آن شرکت نه تنها در مسیر رشد و شکوفایی حرکت نخواهد نمود بلکه قطعا طی چند سال با خسارت های سنگینی مواجه خواهد شد و ممکن است این خسارت ها برای شرکت های بزرگ و پر بنیه یکی- دو سال خیلی بروز نکند اما در سال های بعد به مرور اثراث زیانبار خود را نشان خواهد داد.

شاعری می گوید:

سپهدار لشکر تنک دل بود/ به کار دلیران جنگ مشکل بود

طی چند سال گذشته معیار انتصاب مدیران در بسیاری از سمت های بسیار مهم و حساس و تخصصی، تجربه و تخصص و توان مدیریتی و تحولگرایی و توسعه طلبی نبود بلکه باندبازی و لابیگری و انفعال و برخی ویژگی های دیگر عامل انتصاب مدیران بوده و از این بابت خسارت های بسیار سنگین و جبران ناپذیری به کشور و ملت وارد شده است. خسارت این انتصاب های باندی آنقدر زیاد است که تا سال ها باید آنها را محاسبه کرد و کتاب ها در خصوص آن نوشت. دولت دکتر پزشکیان با شعارهایی در تراز بالای مدیریت جهانی وارد عرصه انتخابات شد و ملت به این شعارها و اهداف بلند رای دادند اما متاسفانه راست نمودن راه کجی که سال ها در کشور جریان داشته کار مشکلی است و همچنان باندبازی و لابیگری نقش مهمی در انتصاب مدیران ایفا می نماید.چاره چیست و چگونه می توان این راه کج مخرب را اصلاح نمود.

با اجرایی کردن پیشنهادهای زیر می توان کشور را در مسیر شایسته سالاری مستقر نمود و از شرایط زیانبار کنونی نجات داد: 
۱- تعیین شاخص برای انتخاب  مدیران.
۲- تعیین کارگروهی برای بررسی برنامه مدیران و رتبه بندی برنامه ها در وزارتخانه ها، سازمان ها و صندوق های بازنشستگی و شرکت ها و غیره.
۳-  بررسی دقیق و میدانی عملکرد گذشته افراد شاخص در حوزه مورد بررسی مثلا شناسایی افراد شاخص عملگرای صاحب ایده در صنعت برق، گاز، پتروشیمی و...  و بررسی افکار ایده ها و عملکرد  گذشته  هر یک  از آنها.
۴-  امتیاز دادن به عملکرد مدیریتی گذشته اشخاص مطرح شده برای هر سمت که می بایست جدولی بر اساس ۱۰ تا ۲۰ شاخص مهم تهیه شود و افرادی که گزینه می شوند و حتی افرادی که از جایی پیشنهاد نشده اند اما سوابق آنها و ایده های آنها نشان دهنده نخبگی آن در حوزه خاصی است در این جدول مورد سنجش و مقایسه قرار گیرند مثلا در جدول شاخص های زیر  معیار  و شاقول  انتخاب  باشد: 
- امتیاز میزان تحولگرایی و توسعه در مسئولیت های گذشته
-  امتیاز دانش  و توان علمی  و فنی  در حوزه مد نظر
- امتیاز  برنامه ها  و  اهداف
- امتیاز میزان علاقه، انگیزه و تعهد به خصوصی سازی واقعی شرکت یا شرکت های تحت مدیریت
- امتیاز  مشورت پذیری و کار تیمی
- امتیاز شجاعت تصمیم گیری های بزرگ و مهم و توان ریسک پذیری 
-  سایر  ویژگی های مهم
سه یا پنج نفری که بیشترین امتیاز را کسب کرده اند به مقام تصمیم گیرنده جهت انتخاب یکی از سمت مد نظر معرفی شوند. ملاک و معیار امتیازات فوق باشند نه باند بازی و لابیگری و بده بستان های اقتصادی و سیاسی،  لازم است بر کار کمیته فوق نظارت شود و خروجی آن نخبه ترین ها باشند. اگر غیر از این باشد مردم و نخبگان ناامید و سرخورده می شوند و کشور در مسیر افول سیر خواهد کرد.

دلسوزان باید با تمام توان ناظر و پایبند به این اهداف و چارچوب ها باشند. رسانه ها باید ناظر و مطالبه گر و تحلیل کننده صادقی  برای  ملت  خود  باشند. 
۵-  برنامه ریزی دقیق و همه جانبه جهت خروج دولت و سازمان ها و صندوق های بازنشستگی از مالکیت و مدیریت شرکت هایی که بخش خصوصی توان خرید سهام آنها را دارند، به هر طریق ممکن انگیزه لازم برای سرمایه گذاران ایجاد شود و دولت از شر  بنگاه داری  نجات یابد.

نویسنده: سید حسین میر افضلی 

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: ترابر نیوز
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • آرش جلیلی

    نگرش های انتزاعی
    آدمهای هشت تا دوی بعدازظهری
    بروکراتهای بی عرضه
    چپاولگران لابی گر دزد
    فقدان تجربه و دانش میدان

    از عوامل پوسیدن ساختارهای سازمانی و فرار مغزها به خارج کشور یا مشاغل آزاد است.

    در شهرستان ما متخصصان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه های تاپ دولتی کاشی فروش و مصالح فروش و کامیوندار

    تک ماده ای ها و تبصره آیهای مدرک زوری و پولی بر مسند ریاست ادارت

  • فرداد فرهودی

    باسلام
    نگات ارزنده ای بیان شده است اما تجربه ثابت کرده که هیچ گاه انتخاب مدیران بر اسا ارشیابی و شایسته سالاری انجام نمی شود و بیشتر حزبی دوست بازی رانت بازی می باشد و همین موضوع کشور را به نابودی کشانده است به یاد دارم در سالهای دور اداره کل منابع انسانی راه آهن هم چنین کارهائی کرد فرمهائی را برای ارزیابی فرستاد و کارشناسان پر کردند وقرار بود ارزیابی شود اما هیچ زمانی عملیاتی نشد
    البته که نوشتن وتذکر این موارد خوب است اما لابی ها و رانت ها قویتر است متاسفانه و سازمان امور استخداممی هم هیچ نظارتی بر موضوع ندارد
    وقتی برای اخذ موافقتن سازمان مدرک جعل می شود و کسی متوجه نمی شود یا بهتر بگوئیم خود را به توجه نکردن می زند کاری نمیشه کرد اصلاح ساختارهای اداری الویت اصلی کشور است که توجهی به آهن نمی شود