بازدید سایت : ۲۸۴۵۳

◄ محمد اسلامی خط خورد؛ یک زن و دو محسن در گود رقابت وزارت راه و شهرسازی

با اعلام خبر انتصاب مجدد محمد اسلامی به ریاست سازمان انرژی اتمی، اکنون فرزانه صادق مالواجرد، محسن پورسیدآقایی و محسن هاشمی بیشترین شانس را برای تصدی وزارت راه و شهرسازی دارند که به نظر می رسد بخت خانم صادق از دو نفر دیگر بیشتر است.

محمد اسلامی خط خورد؛ یک زن و دو محسن در گود رقابت وزارت راه و شهرسازی
تین نیوز

با اعلام خبر انتصاب مجدد محمد اسلامی به ریاست سازمان انرژی اتمی، اکنون فرزانه صادق مالواجرد، محسن پورسیدآقایی و محسن هاشمی بیشترین شانس را برای تصدی وزارت راه و شهرسازی دارند که به نظر می رسد بخت خانم صادق از دو نفر دیگر بیشتر است.

با وجود آن که محمد اسلامی از پشتوانه سیاسی و تجربه مرتبط در حوزه راه و مسکن برخوردار بود و پشتیبانان فراوانی در بدنه وزارت راه و شهرسازی داشت، از بین گزینه های راه و شهرسازی خط خورد.

 ظهر امروز شنبه 20 مردادماه 1403 خبر رسید که مسعود پزشکیان طی حکمی، اسلامی را به ریاست سازمان انرژی اتمی منصوب کرده است و به این ترتیب او دیگر به عنوان گزینه وزارت راه و شهرسازی مطرح نیست.

بر اساس خبرهای غیررسمی رئیس جمهور هنوز به طور کامل دست خود را در انتخاب وزیر راه و شهرسازی رو نکرده و لابی ها برای انتخاب فرد مورد نظر برای این وزارتخانه همچنان ادامه دارد. با این حال به نظر می رسد سه نفر بیشترین بخت را برای تصدی وزارت راه و شهرسازی دارند؛ محسن پورسید آقایی، محسن هاشمی(بهرمانی) و فرزانه صادق مالواجرد.

نکته قابل توجه این که شانس خانم صادق برای رسیدن به صندلی وزارت راه و شهرسازی، از دو گزینه دیگر بیشتر است.

در این باره بیشتر بخوانید:

احتمال حضور غافلگیرانه یک زن در راس مردانه ترین وزارتخانه ایران

فرزانه صادق مالواجرد کیست؟

تکرار نام محسن هاشمی و محسن پورسید آقایی در فهرست های مختلف منتشر شده از کابینه احتمالی مسعود پزشکیان ، گمانه زنی هایی درباره شانس بالای این مردان خبره حوزه ریلی ، برای تصدی پست وزارت راه و شهرسازی ، در پی داشته است.

وزارت راه و شهرسازی یکی از زیرمجموعه های مهم اقتصادی دولت به شمار می رود و بازار گمانه زنی ها در مورد شخصی که عهده دار مسئولیت این وزارتخانه در دولت چهاردهم خواهد شد، به شدت داغ است.

این وزارتخانه ماموریت های بزرگی در حوزه مسکن، زیرساخت و حمل و نقل به عهده دارد و تاکنون اغلب وزرایی که بر صندلی وزارت راه و شهرسازی نشسته اند، از مهندسان عمران و ساختمان با پیشینه و تجاربی در امور زیربنایی و عمرانی بوده اند.

با انتشار فهرست های مختلف از وزرای پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی دولت پزشکیان، به نظر می رسد این بار شاهد افزایش شانس برخی گزینه ها هستیم که کفه تخصص و تجارب حمل و نقلی آنها بر کفه تجارب عمرانی آنها می چربد.

در این میان تکرار نام محسن هاشمی و محسن پور سید آقایی که از مردان خبره حوزه حمل و نقل ریلی کشور به شمار می روند، در فهرست های مختلف منتشر شده از وزرای پیشنهادی راه و شهرسازی دولت چهاردهم، نشان از شانس بالای آنها برای تصدی این سمت است.

محسن هاشمی ؛ مرد پر افتخار مترو و مدیر خلاق

پیشینه آکادمیک محسن هاشمی به مهندسی مکانیک بازمی گردد اما او که دانش آموخته دانشگاه های بلژیک، انگلستان و مونترال کانادا است بیشترین سابقه حمل و نقلی خود را در مدیریت مترو تهران و به عنوان موسس این مدل حمل و نقلی در تهران ، سپری کرده است. مدیریت 13 ساله هاشمی در حمل و نقل زیرزمینی پایتخت گره گشای بسیاری از تنگناها در سال های ابتدایی شکل گیری و راه اندازی خطوط و تجهیزات مترو بود و سابقه ای درخشان از او در این حوزه به یادگار گذاشت. عملکرد موفق هاشمی به گونه ای بود که در طول دو سال شهرداری محمود احمدی‌ نژاد همچنان پست خود به‌عنوان مدیرعامل مترو را حفظ کرد و احمدی‌نژاد استعفای او را نپذیرفت.

 محسن هاشمی نایب ‌رئیسی اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل عمومی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و ریاست شورای شهر را نیز در کارنامه دارد. هاشمی در حوزه حمل و نقل جزو صاحب نظران شناخته شده کشور است و هر از گاه نظرات کارشناسی وی در رسانه ها منعکس می شود. به عنوان مثال، وی در بهار سال 1402 با انتشار یادداشتی در روزنامه شرق، راهکارهای کارشناسی برای رفع گره ترافیکی در آزادراه تهران شمال ارائه داد که به اذعان متخصصان این حوزه، راهکارهای او، نشان از خبرگی و شناخت کامل او از ظرایف و دقایق حوزه حمل و نقل است.

چنانچه محسن هاشمی به عنوان وزیر راه و شهرسازی انتخاب شود، می توان انتظار داشت پیشینه حمل و نقلی او به بهبود و ارتقای این حوزه بینجامد. علاوه بر این، هاشمی به تخصص گرایی و مدیریت خلاقانه و جسورانه و باز کردن گره ها و گلوگاه های مدیریتی مشهور است که از این منظر جزو نزدیک ترین گزینه ها به دیدگاه های پزشکیان به شمار می رود.

محسن پور سید آقایی؛ استاد حمل و نقل ریلی و مدیر تخصص گرا

در میان فهرست های مطرح برای وزارتخانه های دولت پزشکیان کمتر فهرستی می توان یافت که نام محسن پورسید آقایی به عنوان گزینه وزارت راه و شهرسازی در آن درج نشده باشد.

این استاد دانشگاه که دکترای مهندسی صنایع دارد بدون شک جزو متخصصان برجسته حمل و نقل ریلی کشور محسوب می شود و بسیاری از مدیران ریلی کشور به شاگردی وی افتخار می کنند. سوابق مدیریتی محسن پور سیدآقایی نیز بیشتر متمرکز بر حوزه ریلی بوده است.

 او در شرکت مپنا مدیر بخش حمل و نقل ریلی بوده و در شرکت راه آهن مدیر کل نیروی کشش، معاون ناوگان ، عضو هیات مدیره ، رییس هیات مدیره، مدیرعامل رجاء و مدیرعامل شرکت راه آهن بوده است. محسن پور سید آقایی همچنین حدود 2 سال معاون حمل و نقل شهرداری تهران بود و در این مدت تحولات قابل توجهی در حمل و نقل پایتخت ایجاد کرد که به روزرسانی طرح ترافیک از آن جمله است.

پورسید آقایی از طرفداران پر و پاقرص خصوصی سازی در حوزه حمل و نقل خصوصا در حوزه ریل به شمار می رود و معتقد است با استفاده از تجاربی که از خصوصی سازی های ناقص در این حوزه به دست آمده، می توان به خصوصی سازی کارآمد در حوزه حمل و نقل دست یافت.

محسن پورسیدآقایی یکی از جدی ترین گزینه های وزارت راه و شهرسازی در کابینه پزشکیان است که می تواند رویکرد تخصص گرایی رئیس جمهور را در این وزارتخانه به نحو شایسته، عملیاتی کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.