درآمدهای مالیاتی و برنامه نامزدها
در اصلاحیه تیرماه 1394 قانون مالیات های مستقیم نیز بخشودگی و موارد حمایتی مهمی از تولید، سرمایه گذاری، مناطق آزاد و ویژه و شهرک های صنعتی به چشم می خورد که دولت با هدف رشد اقتصادی و تحرک بخش عرضه اقتصادی از سهم درآمد مالیاتی خود صرف نظر کرده است.
نظام اقتصادی ایران دوره گذار خاصی را می گذراند. از طرفی دولت برای تامین هزینه های جاری و عمرانی خود نیاز به درآمدهای پایدار مالیاتی دارد و از طرف دیگر برای تسهیل فرآیند تولید و حضور در بازارهای رقابتی یا حمایت از اقشار مدام بحث تخفیفات، ترجیحات و امتیازات مالیاتی را مطرح می کند.
به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای اقتصاد، محمد ثاقب فرد، نظام اقتصادی ایران دوره گذار خاصی را می گذراند. از طرفی دولت برای تامین هزینه های جاری و عمرانی خود نیاز به درآمدهای پایدار مالیاتی دارد و از طرف دیگر برای تسهیل فرآیند تولید و حضور در بازارهای رقابتی یا حمایت از اقشار مدام بحث تخفیفات، ترجیحات و امتیازات مالیاتی را مطرح می کند. تازه ترین مورد آن، تصویب طرح تسهیل امور مالیاتی بنگاه های کوچک و متوسط بود که ازسوی ستاد اقتصاد مقاومتی مصوب و ابلاغ شد.
براساس این طرح، مالیات ابرازی این گونه مودیان براساس خوداظهاری قطعی می شود. در اصلاحیه تیرماه 1394 قانون مالیات های مستقیم نیز بخشودگی و موارد حمایتی مهمی از تولید، سرمایه گذاری، مناطق آزاد و ویژه و شهرک های صنعتی به چشم می خورد که دولت با هدف رشد اقتصادی و تحرک بخش عرضه اقتصادی از سهم درآمد مالیاتی خود صرف نظر کرده است. با این حال، دولت به عنوان یک کارفرما و مصرف کننده بزرگ در سال 1396 با یک قانون بودجه روبه رو است که 320 هزار میلیارد تومان پیش بینی مصارف عمومی دارد. موضوع مهم تر اینکه، هر گونه کسری بودجه دولت به طور مستقیم بر وضع رکود و تورم اثر خواهد داشت و کل اقتصاد را درگیر خود می کند.
در این وضعیت راه حل مثبت که جنبه حمایتی سیستم مالیاتی از تولید را حفظ کند و درآمدهای دولت را نیز محقق کند، استفاده از نظام مالیات های غیر مستقیم مثل ارزش افزوده و مالیات های تکلیفی است. با تدبیر مجلس شورای اسلامی، نظام مالیات ارزش افزوده برای اقتصاد ایران حفظ شد. تقویت نظام مالیات ارزش افزوده به طور مستقیم می تواند بهبودی در عملکرد شهرداری های کشور و طرح تحول سلامت ایجاد کند که هر دو از جنبه مدیریت شهری و مدیریت سلامت جامعه بسیار مهم هستند.
نظام مالیات ارزش افزوده بر تعلق مالیات به مصرف کننده استوار است و سود اقتصادی و اجتماعی آن نیز به سرعت به مصرف کننده می رسد. درنتیجه بیشترین تناسب با عدالت اجتماعی را در مجموعه نظام های مالیاتی، مالیات ارزش افزوده دارد. عملکرد هشت ساله نظام مالیات ارزش افزوده از حیث درآمدی مثبت بوده و گام به گام با رفع مشکلات اجرایی و اعتماد اجتماعی ایجادشده می تواند در کل زنجیره اقتصاد اجرایی شود.
درنتیجه پیشنهاد می شود از سهم معافیت های مالیات ارزش افزوده تا حد ممکن کاسته و به آثار هزینه ای آن در سبد مصرف خانوار توجه شود. همچنین، استفاده از ظرفیت مغفول مالیات های مقطوع با نرخ ثابت در حوزه حق تمبر، اوراق بهادار، مالیات نقل و انتقال املاک و افزایش حد نصاب ها مطابق با نرخ تورم در سیستم مالیاتی منجر به تحرک نظام مالیاتی و افزایش درآمدهای مالیاتی می شود که به سرعت قابل وصول هستند و تعادل های اساسی اقتصاد را به هم نمی زنند.
حال که در ایام انتخابات ریاست جمهوری هستیم، امیدوارم نامزدهای این انتخابات با درک واقعیت های اقتصادی کشور دیدگاه شفاف و منسجم خود را درباره درآمدهای مالیاتی دولت بیان کنند تا از بعد اقتصادی مهم ترین مبنای تصمیم گیری شهروندان مشخص شود.