◄ ایران خودرو دیزل، نماد زیاندهی ملی
شرکت ایران خودرو دیزل با داشتن سهم 16 درصدی از بازار خودروسازی ایرانی، در سه سال گذشته نه تنها با کاهش چشمگیرسودآوری مواجه بوده که به یک شرکت ضررده بزرگ تبدیل شده است. این شرکت در سه سال گذشته با کاهش روزافزون فروش مواجه شده و عملا شرایط ناگواری را میگذراند.
شرکت ایران خودرو دیزل با داشتن سهم 16 درصدی از بازار خودروسازی ایرانی، در سه سال گذشته نه تنها با کاهش چشمگیرسودآوری مواجه بوده که به یک شرکت ضررده بزرگ تبدیل شده است. این شرکت در سه سال گذشته با کاهش روزافزون فروش مواجه شده و عملا شرایط ناگواری را میگذراند.
از دست ندهید: زیان انباشته «ایرانخودرو دیزل» به 4.6 هزار میلیارد تومان رسید
ایران خودرو دیزل که سابقا با نام بنز خاور فعالیت میکرد و به عنوان تولیدکننده ماشینهای سنگین شناخته میشود در شرایطی که سال مالی منتهی به 1394/12/29 را با زیان انباشته 1188 میلیارد تومان به پایان رساند، که در تاریخ 1395/11/17 پیشبینی سال مال منتهی به 1395/12/29 را طبق اعلامیه زیر و با توجه به عملکرد 9 ماهه 317 میلیارد تومان ضرر اعلام کرده بود.
اما آنچه از جدول بالا استنتاج میشود فراتر اینهاست:
- این شرکت در حالی فروش سال 95 را 1090 میلیارد تومان پیشبینی کرده که فروش واقعی شرکت در ۹ ماهه اول سال تنها 345 میلیارد تومان بوده است. مفهوم این میزان فروش آن است که ایران خودرو دیزل در 9 ماهه اول سال در خواب به سر میبرده یا اینکه قرار است در 3 ماه آخر سال به یک باره و به شکلی معجزهآسا 9 برابر افزایش فروش داشته باشد!
- اما بیایید فرض کنیم این معجزه محقق شده و در 3 ماهه پایانی فروش 9 برابر شود. در این صورت و با رسیدن به فروش به 1090 میلیارد تومان، این شرکت به افتخار زیان 544 میلیارد تومانی دست خواهد یافت که تنها 171 میلیارد تومان آن جبران خواهد شد. آن هم با فروش سهام خود در شرکتهای لیزینگ خودرو غدیر به مبلغ 65 میلیارد تومان، محور خودرو به مبلغ 44 میلیارد تومان و شرکت تولیدی خدماتی تجارت ستاره ایران متعلق به تاپ خودرو.
3- داستان اما اینجا تمام نمیشود. ایران خودرو دیزل در تاریخ 1396/2/2 فروش سال 1395 را 760 میلیارد تومان اعلام میکند در حالی که قرار بوده این فروش 1090 میلیارد تومان باشد!
4- پیشبینیها یا شاید خوشبینیهای این شرکت ادامه دارد و در تاریخ 1395/12/27 میزان فروش خود را 2110 میلیارد تومان برای سال 96 اعلام میکند. اما ناگهان در یک ماه بعد این پیشبینی را 235 میلیارد تومان کاهش میدهد و فروش سال 96 را 1875 میلیارد تومان اعلام میکند.
اما پیشبینی درآمد سهم مالی سال منتهی به 1396/12/29 نیز با مشکلاتی همراه بوده است. تا جایی که علی بیگزاده از اداره نظارت بر ناشران بورس در نامهای به غلامرضا رزازی مدیرعامل ایران خودرو دیزل خواستار شفافیت و توضیح در برخی موارد شد.
همهچیز نشان میدهد که ایران خودرو دیزل در سه سال گذشته جز ضرر روزافزون چیزی را تجربه نکرده است. علل چنین روندی نیازمند بررسی گسترده و همهجانبه است. با این حال روشن است که آنچه در حال حاضر وجود دارد و در لفافهای از خوشبینی غیرواقعی پیچیده شده میتواند آخرین ضربه را بر بدنه تضعیفشده این شرکت باسابقه وارد آورد.
گرچه برخی از تحلیلها آمارهایی از میزان رشد معجزهوار این شرکت ارائه میدهند اما به نظر میرسد این پیشبینیها چندان واقعی نیست. اولین پیشبینیها برای سال 96 رشد 93 درصدی نسبت به سال 95 را پیشبینی میکرد! یعنی رقم 10 هزار و 909 میلیارد ریال به 21 هزار و 97 میلیارد ریال رسیده که بر این اساس سود خالص 40 درصدی محقق میشود!
در ادامه اما باز هم پیشبینی تکرار شد و بر اساس صورتهای مالی جدید، میزان فروش به رقم 18 هزار و 747 میلیارد ریال رسید و این به معنای افزایش 143 درصدی نسبت به دوره قبل است!
در واقع معجزهای از ناکجا آمده و این شرکت راهی را که سه سال نتوانسته برود و در هر قدم از آن دور شده بود، ناگهان و در سه ماه طی کرده است!
القصه ایران خودرو دیزل را دریابید، پیش از آنکه نامش به تاریخ بپیوندد...