◄ رقابت صادرکنندگان در بیست و دومین رویداد صادراتی کشور
ز میان 63 گروه کالایی، به تفکیک بیشترین متقاضیان از بخش کشاورزی و کمترین متقاضیان از بخش تجهیزات و ماشینآلات صنعتی ثبتنام کردهاند و همچنین در بخش صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی نیز 43 متقاضی، از بخشهای خدمات فنی و مهندسی، گردشگری و بخش IT اطلاعات خود را ثبت کردهاند.

معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران از رقابت 510 صادرکننده در 63 گروه کالایی و هفت گروه خدمات فنی و مهندسی در بیست و دومین دور از انتخاب صادرکننده نمونه خبر داد.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی سازمان توسعه تجارت ایران، مجتبی خسروتاج با اشاره به رقابت 510صادرکننده در بیست و دومین دور از انتخاب صادرکنندۀ نمونه گفت: از میان 63گروه کالایی، به تفکیک بیشترین متقاضیان از بخش کشاورزی و کمترین متقاضیان از بخش تجهیزات و ماشینآلات صنعتی ثبتنام کردهاند و همچنین در بخش صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی نیز 43متقاضی، از بخشهای خدمات فنی و مهندسی، گردشگری و بخش IT اطلاعات خود را ثبت کردهاند.
وی در خصوص برگزاری جلسات کارگروه انتخاب صادرکننده نمونه افزود: چهارمین جلسه انتخاب صادرکننده نمونه در حالی برگزار شد که تاکنون، معیارها و شاخصهای امتیازبندی، نحوه دریافت پرونده، امتیازبندی براساس آمار ماخوذ از گمرک و استاندارد و ارجاع به 19میز تخصصی جهت بررسی سایر موارد مورد بحث و بررسی کارشناسی قرارگرفته است و با تکمیل اطلاعات صادرکنندگان، 50صادرکننده توسط کارگروهها انتخاب و 29مهرماه، روز ملی صادرات، معرفی خواهند شد.
خسرو تاج با اشاره به تغییرات صورت گرفته در نحوه ارزیابی متقاضیان و معیار قرار دادن کد تعرفههای هشت رقمی که بر اساس آن، صادرکنندگان کالای خود را به گمرک اظهار میکنند از اقدامات خوب صورت گرفته در فرآیند ارزیابی قلمداد کرد و گفت: گروهبندی صادرکنندگان بر اساس کد تعرفه موجب شده تقسیمبندی صادرکنندگان در گروههای همگن صورت پذیرفته و منجر به سرعت و شفافیت بیشتر شود.
معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، در ادامه اظهار داشت: با توجه به اینکه در ارزیابی متقاضیان برای کسب عنوان صادرکننده نمونه ملی امتیاز اصلی مربوط به درآمد ارزی، رشد صادرات و تنوع و ماندگاری بازارهای هدف است، در طراحی سامانه نمونهاش امسال تلاش شد با اخذ آمار و اطلاعات صادرکنندگان از گمرک ایران به عنوان مرجع آمار صادراتی، راستی آزمایی دقیقی در معیارهای عنوانشده صورت پذیرد که با این رویکرد، حدود 50 درصد امتیاز متقاضیان به صورت شفاف و سیستمی در اختیار کارگروه صادرکنندۀ نمونه قرارگرفته است.
وی گفت: معیارهای کیفی مانند استاندارد و برند، تبلیغات و عضویت در تشکلها نیز با نظر کارشناسان سازمانهای ذیربط و میزهای تخصصی کالایی مستقر در سازمان توسعه تجارت ایران مورد ارزیابی قرار میگیرد و پروندۀ متقاضیان در دو محور ارزیابی به کارگروه انتخاب صادرکننده نمونه جهت بررسی و تایید ارجاع میشود.
کارگروه انتخاب صادرکننده نمونه به موجب مصوبه هیات وزیران به «شماره 94765/ت 48171 ک» و به «تاریخ 91/05/14»، به ریاست سازمان توسعه تجارت ایران، نمایندگان دفتر تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامهوبودجه، گمرک، بانک مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون هرسال به بررسی و انتخاب صادرکنندگان نمونه میپردازند.