بازدید سایت : ۳۹۳۲۲

◄ معایب ترامواهای چرخ لاستیکی/ مراقب انتخاب مان باشیم

در مورد انتخاب تراموای چینی باید مراقب بود که این تکنولوژی فقط در چند کشور از جمله چین استفاده می شود.

معایب ترامواهای چرخ لاستیکی/ مراقب انتخاب مان باشیم
تین نیوز |

علی اکبر عادلی: همه می دانند قبل از اجرای هر پروژه ای حتما باید توجیهات فنی و اقتصادی موجهی تهیه شود وگرنه مثل انتخاب لکوموتیو های آلستوم و زیمنس می شود.

خبر پربازدید امروز را بخوانید:

◄ قرارداد جدید مهمانداران رجا مملو از تناقض است/ بجای تکذیب، مناظره کنید

قبل از انقلاب لوکوموتیو های SD40 یا GT26 آمریکایی را انتخاب کردند که پس از ۵۰ سال، هنوز همه متخصصان و حتی لوکوموتیورانان کشور اعتقاد دارند که هنوز لوکوموتیوی سرتر از جی تی ۲۶ نیامده است. این تعریف و تمجید فقط در مورد ناوگان ریلی نیست بلکه در مورد ناوگان جاده ای هم انتخاب ها،  دقیق و تخصصی و سازگار با شرایط کشور ما بوده است.

البته بعد انقلاب اتوبوس های دو کابین یا فانوسی ایکاروس را می توان از انتخاب خوب شهرداری  یا بهتراست بگویم وزارت کشور به حساب آورد.  بنابراین در مورد انتخاب تراموای چینی باید مراقب بود که این تکنولوژی فقط در چند کشور  از جمله چین استفاده می شود.

کشورهای صاحب سبک در حمل و نقل عمومی این سامانه را تست اما بعد از مدت کوتاهی ازآن عبور کردند و به سامانه تراموای ریلی یا چرخ فولادی روی آوردند.

 در ادامه بعضی از معایب ترامواهای چرخ لاستیکی را مطرح می کنم: 

 ۱- راندمان انرژی

راندمان انرژی ترامواهای چرخ لاستیکی کمتر از راندمان انرژی ترامواهای معمولی چرخ فلزی است.

 ۲- مصرف انرژی بالاتر

ترامواهای چرخ لاستیکی به دلیل اصطکاک و مقاومت غلتشی بالاتر، انرژی بیشتری مصرف می کنند.

 ۳-هزینه های نگهداری

هزینه نگه داری تراموای لاستیکی نسبت به ترامواهای معمولی بیشتر است لاستیک ها باید زودتر از چرخ های فولادی تعویض شوند.

 ۴-کیفیت سواری

اگر نگهداری و سطح تماس چرخ فولادی روی ریل در شرایط مناسب باشد، کیفیت سواری ترامواهای چرخ فولادی نسبت به تراموا های چرخ لاستیکی بهتر است.

 ۵- ناسازگاری آب و هوا

ترامواهای لاستیکی در آب و هوای نامساعد مانند برف و یخبندان کشش لازم را ندارند.

 ۶-آلودگی هوا 

ذرات ریز ناشی از سایش لاستیک ترامواهای چرخ لاستیکی می توانند هوا را آلوده کنند.

 ۷-تکنولوژی پیچیده

ترامواهای چرخ لاستیکی فن آوری پیچیده تری نسبت به ترامواهای معمولی دارند.

۸- سامانه اختصاصی انعطاف ناپذیر

تراموای چرخ لاستیکی  سامانه اختصاصی است که در افزایش یا جایگزینی ناوگان و تغییر زیر ساخت انعطاف ندارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رضا پاسخ

    از معایب تراموای چرخ لاستیکی بالاتر بودن استهلاک کابین و بدنه آن می باشد که در اثر ارتعاشات ناشی از پستی و بلندی سطح آسفالت در سرعتهای بالا رخ میدهد.

  • یوسف پاسخ

    درسته که خط تولیدش از چین میاد ولی باید تمامی قطعات و دستگاه ها همگی آمریکایی و آلمانی و از بهترین برند باشه وگرنه بجای اینکه ترافیک را نصف کنه، ممکنت ترافیک رو دوبرابر کنه!!!

  • علی جنگلی پاسخ

    دیگه چی؟بهانهء دیگری نبود؟با مکروسکوب وتلسکوب میتوان بهانه های بیشتری جمع کرد!!!!

    • ناشناس

      به معایب جهانی و کارشناسی شده میگی بهانه ؟! تو کارشناسی ؟! تو مسئول پرستی و صدرصد اصولگرا چون خودشون رو عقل کل میدانن ، این تراموا باید بار ترافیکی را بدون کمترین هزینه و آلودگی کم کند ،ولی هم هزینه بیشتر داره هم آلودگی بیشتر هم اینکه با این عظمت جاده را برای تردد سواری ها تنگ تر می‌کنه و ترافیک بیشتر ، ایران به تراموای هوایی نیاز دارد ، ایران متروی تکمیل شده ندارد نصف تهران مترو ندارد ، تراموا را کجای دل بزاریم ؟!

  • سیا پاسخ

    عیب می جمله بگفتی هنرش نیز بگوی برای تراموای چرخ فولادی باید زمین را کند و با گذاشت.

    • ناشناس

      دلت برای زمین میسوزه ؟! باید بار ترافیکی را بدون کمترین هزینه و آلودگی کم کند ،ولی هم هزینه بیشتر داره هم آلودگی بیشتر هم اینکه با این عظمت جاده را برای تردد سواری ها تنگ تر می‌کنه و ترافیک بیشتر ، ایران به تراموای هوایی نیاز دارد ، ایران متروی تکمیل شده ندارد نصف تهران مترو ندارد ، تراموا را کجای دل بزاریم ؟!

  • قاسم پاسخ

    قطعأ محاسنی دارد که ای کاش به اونها توجه میشد از جمله اورهال و تعمیرات سریعتر نسبت به تراموای ریلی و هزینه پائین تره لاستیک نسبت به بوژی

    • ناشناس

      هزینه پایین لاستیک ؟! اولا گران است دوما چرخ فولادی ۱۰ سال یکبار خراب بشه لاستیک دوسال یکبار ! این معایب جهانی است که کارشناسان لیست کردن لطفاً ادای افرادی که ۳۰ سال است در حمل و نقل عمومی کار کردن را در نیارید و به خبر احترام بذارید ، وسط این آلودگی تراموایی با ایجاد آلودگی درسته ؟! وسط ناقص بودن طرح مترو در سراسر تهران و ایران هزینه برای تراموا درسته ؟! تراموا باید هوایی باشه یا هر سیستم دیگه میارن باید از زمین جدا بشه تا جاده ها باریک تر نشن ، بازم بدون تخصص و کارشناسی رفتن پول حرام کردن

  • ناشناس پاسخ

    کپول بیت المال رااینجوری باچینیها تقسیم کردن بین خودشان.

  • ناشناس پاسخ

    مملکتی که صاحب نداره همینه و مردمی که منتظرن تا یکی ازغیب خواهدآمد و تغییر ایجاد خواهدشد چه انتظاری دارید. 1400 ساله میگن قرار یک شخصی بیاید وجهان را اباد کند و آنهم گفتند قرار ازقاره آمریکا بیاید

  • محسن پاسخ

    قشنگ دلایل بنی اسراییلی آوردید...
    آلودگی هوا به دلیل ذرات چرخ لاستیکی؟!؟!
    بهانه دیگری نداشتید؟

  • حسن پاسخ

    یه جور میگه اثرات مخرب لاستیک برروی محیط زیست انگار چند میلیون خودرو داخل تهران به جای لاستیک از لاستیک چوبی گاری استفاده میکنن. حالا گیر نده به این چهارتا لاستیکش. تراموا همون اتوبوسه تو ابعاد بزرگتر .

  • حسن پاسخ

    اگه یه اصلاح طلب شهردار تهران بود ببین چه ترامورا رو چگونه تعریف میکرد !

  • عموجون پاسخ

    عموجون چقدر عقل کل داریم منظور اینه چیزی که همه ازش گذشتن حتی خود ایران ازش گذر کرده دوباره برگشت به سمتش یعنی چی!!!!

  • علی پاسخ

    به قول نقی معمولی چین نه کالا و نه جنس و نه زن خوب دارند اصلا به درد نمی خورند

  • ناصر محبوب پاسخ

    سلام دوستان ... این مقاله خیلی بدبینانه بود.
    ۱. تراموای لاستیکی ، همون اتوبوس خیلی بزرگه پس در نهایت آلودگی لاستیکی !!! چند اتوبوس برقی رو داره.
    ۲. هزینه راه اندازی و نگهداریش ، به مراتب خیلی کمتره.
    چون نیاز به ریل و تعریف مسیر اختصاصی و ... نداره.
    ۳. قراره توی همون لاین ویژه که brt میرفت ، حرکت کنه.
    ۴. در شرایط خاص ، امکان تغییر مسیر داره ، خیلی ساده.
    ۵. مثلا ممکنه برای روزهای خاص ، کرج به آزادی کار کنه.
    ۶. تعمیراتش ، فقط چند برابر هزینه اتوبوس برقی هست.
    ۷. بیشترین جمعیت جهان ، متعلق به چین هست و اگر در کشور چین این سیستم جواب داده ، در ایران هم قطعا حله.
    ایران میتونه اینو مهندسی معکوس کنه.

    • حجت اله براهنی

      همون‌طور که بعد از سال‌ها قطارهای مترو رو مهندسی معکوس کردن این رو هم می‌تونن!

  • م. رحیم پاسخ

    جناب آقای استاد علی اکبر عادلی. با سلام.
    احتراما در نقد فرمایش حضرتعالی موارد زیر به نظر می رسد:
    ۱_ مصرف انرژی بالاتر و راندمان پایین‌تر به طور کلی در این موضوع یک معنا دارد که دوبار ذکر شده است. اما دلیل مقاومت غلطشی چرخ، نمی تواند درست باشد. اساسا بخش عمده راندمان در وسائل نقلیه مربوط است به مقاومت هوا و آیرودینامیک است نه چرخ.
    ۲_ هزینه نگهداری چرخ لاستیکی در مقابل ریل فولادی قابل قیاس نیست و نمی توان بدون درنظر گرفتن ریل فولادی هزینه های نگهداری را مقایسه نمود.
    ۳_ روشن است کیفیت سواری چرخ لاستیکی بواسطه ضریب میرایی بالاتر نسبت به چرخ فولادی و اتصالات ریلی خیلی بیشتر است.

  • ناشناس پاسخ

    ۱_ موضوع ناسازگاری آب و هوا با توجه به تجربه قریب به ۱۰۰سال حمل و نقل با چرخ لاستیکی در تهران به طور کلی مردود است.
    ۲_ آلودگی ناشی از ذرات لاستیکی لازم است در مقایسه با آلودگی ناشی از ذرات فلزی مقایسه و اثر استنشاق هر دو با یکدیگر بررسی شود. البته به نظر می رسد این آلودگی بیشتر به زمین بازمی‌گردد تا هوا.
    ۳_ تکنولوژی پیچیده یک محصول جزء عیوب و نقاط ضعف محسوب نمی شود.
    ۴_ بدیهی است وسیله ای که نیاز به زیرساخت ریلی ندارد انعطاف پذیرتر و قابل جایگزین تر است و این مرد آخر بسیار تعجب برانگیز است.
    باتشکر از دغدغه جنابعالی نسبت به صنعت حمل و نقل کشور و با احترام به رسانه تین نیوز

  • ناشناس پاسخ

    سلام،دههای ۶۰یا۷۰ تراموای برقی بین میدان خراسان و امام حسین و بعدها به ترمینال شرق راه اندازی شد . بعداز چندسال یک شبه جمع آوری شد مثل بقیه کارها کشور برای مردم نیست بلکه برمردم وبرای شهرت خود حرکت میکنند...

  • ناشناس پاسخ

    باید خرید وراه اندازی تراموای چرخ لاستیکی را در زمره
    خیانتها به کشور قلمداد کرد.خریداران بقدری خنگ بودند که یادشان رفته اینجا تهران است و موتورسواران مثل اتوسهای تندرو اجازه حرکت به آن نمی‌دهند .
    زیرساخت ریلی آماده می شد مطمئنا بهتربود.

  • سارا پاسخ

    وقتی آمریکا اینقدر پیشرفته هست ،چرا میگوییم مرگ بر آمریکا!!!!!!؟درحتلیکه آمریکا قطب قدرت و ثروت و پیشرفت است،
    تنها جامعه ای هستیم که به قدرت و ثروت و پیشرفت میگوییم مرگ .
    این یعنی ما عقب افتاده ایم

  • فرخ پاسخ

    وقتی کشور دست یک عده بیسواد قهقرا گرا بیافته بهتر از این نمیشه که پول مردم را مافیاخورش بکنند

  • وحید پاسخ

    هیچکدام از این ایرادات وارد نیست ، ما شرایط استفاده از سیستم ریلی را نداریم پس چاره جز استفاده از چرخ لاستیکی نداریم ، مقدار آلودگی مربوط به لاستیکها به هیچ وجه ملموس نبوده و نسبت به مقدار آلودگی ناوگان حال حاضر نزدیک به صفر میباشد ، لطفا بانظرات الکی جلوی رشد ناوگان را نگیرید

  • کامران پاسخ

    ایراد بنی اسرائیلی به این میگن
    لااقل به شعور خواننده احترام بزار
    آلودگی هوا بخاطر لاستیک،این وسیله نه بار ترافیکی داره که خیلی نظرها گفتن،چون قراره در مسیر brt,تردد کنه،و هزینه اش از ریلی که باید کلی زیر ساخت ساخت کمتره،و میتونه چند برابر اتوبوس معمولی هزینه و تردد را راحت تر کنه،تا بار ترافیک تهران کم شود،بعدش تکنولوژی پیچیده ای که با این همه آب و تاب گفتی نداره،و همان اتوبوس های قدیم اما بزرگتر هست،هرچند تکنولوژی عیب حساب نمیشه،چهارم،هزینه نگهداری کمتری داره نه بیشتر،هزینه ریل خیلی بیشتر هست،پنج راندمان بیشتری داره و زیر ساخت هم لازم نداره،چون زیرساخت هست در خطوط brt,
    تروخدا قلم فروشی نکنید

    • حجت اله براهنی

      بدا به‌حال کشورهایی که هنوز هم چشم دلشان کور است و با این فهرست بلندبالا از مزیت‌های تراموای چرخ لاستیکی، در سیاهی فرو رفته و از مدهای دیگر حمل‌ونقل درون‌شهری استفاده می‌کنند.

  • بهزاد پاسخ

    اگر درست به یاد داشته باشم چندین سال پیش اتوبوس‌های برقی در خیابان دماوند برقرار بود اما بعد از فرسوده شدن، کنار گذاشته شدند و تراموای برقی شاید نام تازه‌ای باشد برای همان اتوبوس‌های برقی با این تفاوت که دارای چند کابین هستند.