کل مسیر راه آهن رشت - آستارا روی پل ساخته شود
وی یکی از مزایای استان در حوزه حمل و نقل مسافری و تجاری را وجود فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت عنوان کرد ؛ فرودگاهی که ۲۸ متر از سطح آب های آزاد پایین تر است و این یک مزیت محسوب می شود چرا که در تیک آف و لندینگ هواپیما به خلبان کمک می کند که راحت تر حرکت نموده و سوخت کمتری مصرف نماید و بار بیشتری حمل شود.

هادی حق شناس در دیدار با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسش های اصحاب رسانه در خصوص موضوعات مختلف استان گیلان و چالش های مربوط به حوزه های اقتصادی، گردشگری، حمل و نقل، محیط زیست و...این استان با تفکیک موضوعی اظهار داشت : ۳۱ استان در کشور داریم که چهار استان شبیه گیلان هستند که دارای مرزهای دریایی، زمینی، ریلی و هم مرز هوایی می باشند. این استان ها شامل گیلان، گلستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان می باشند. اگر آن سه استان را بخواهیم با گیلان از لحاظ حاصل خیزی، تنوع محصولات، موقعیت ترانزیتی و اقتصادی در مناسبات منطقه ای مقایسه کنیم شبیه گیلان نبوده و این استان از موقعیت برتری برخوردار است.
وی یکی از مزایای استان در حوزه حمل و نقل مسافری و تجاری را وجود فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت عنوان کرد ؛ فرودگاهی که ۲۸ متر از سطح آب های آزاد پایین تر است و این یک مزیت محسوب می شود چرا که در تیک آف و لندینگ هواپیما به خلبان کمک می کند که راحت تر حرکت نموده و سوخت کمتری مصرف نماید و بار بیشتری حمل شود.
استاندار گیلان در خصوص مسائل و مشکلات زیست محیطی این استان با اشاره به وجود دو رودخانه گوهر رود و زرجوب و آلودگی این دو رودخانه افزود : شهر رشت در گذشته ها به واسطه وجود این دو رودخانه توسط مردم برای سکونت انتخاب شد، در این دو رودخانه بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب جاری بود و مردم از آن ماهی صید می کردند و این شهر با وجود دو رودخانه و آب و هوایی زیبا بود. در حال حاضر متأسفانه در این دو رودخانه فاضلاب جاری است و به سمت رودخانه پیربازار و سپس به تالاب انزلی می ریزد.
حق شناس ادامه داد : از سوی دیگر شهر صنعتی رشت با میزان تولید ۱۵ هزار مترمکعب پسآب صنعتی که وارد این دو رودخانه می شود. علی رغم اینکه بخش اصلی پسآب انسانی و کشاورزی شهرهای رشت، انزلی، صومعه سرا، ماسال، فومن و ۷۰۰ روستا وارد تالاب می شود ؛ اما پسآب صنعتی اثر تخریبی به نسبت بیشتری نسبت به حجم و گستره پسآب های خانگی در حال ورود به تالاب انزلی را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به وسعت ۲۰۰ هزار متر مربعی تالاب انزلی و نقش آن در تردد میان مناطق همجوار خود و حتی تجارت بین المللی، تصریح کرد : متأسفانه با وجود فاضلاب های خانگی، صنعتی وکشاورزی اکنون به گونه ای شده است که یک قایق نمی تواند در آن به حرکت بپردازد.
حق شناس ادامه داد : تقریبا پسآب یک میلیون نفر از جمعیت گیلان به تالاب وارد می شود و به این پسآب انسانی، پسآب کشاورزی حاصل از مصرف سموم کشاورزی در نیمی از ۲۳۰ هزار هکتار شالیزار گیلان و همچنین پسآب صنعتی نیز اضافه و به تالاب می ریزد. در حال حاضر یک میلیون متر مکعب لایروبی در تالاب با محوریت اداره کل بنادر و دریانوردی استان انجام می شود اما همچنان عمق لازم در اسکله های ۱ تا ۵ وجود ندارد، چرا که میزان رسوب ورودی در مسیر اتصال تالاب به دریای کاسپین در نقطه حوضچه آرامش طبیعی بندر انزلی بسیار زیاد است.
وی در ادامه تأکید کرد : تالاب انزلی پر شده و میزان رسوب آن یک میلیارد متر مکعب است. اگر تمامی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی در شمال و جنوب کشور را در نظر بگیریم، امکان لایروبی۳۰ میلیون متر مکعب در سال توسط تمامی این امکانات وجود دارد که در مقابل حجم ورودی ناچیز است.
حق شناس با بیان اینکه راه حل لایروبی تالاب نیست ؛ اضافه کرد : باید ورودی های پسآب به تالاب قطع و تدبیر لازم و کارشناسی شده ای را در دستور کار قرار گیرد.
حق شناس با اشاره به حجم بارندگی اخیر در گیلان و اثرات وضعی آن بر رسوب زدایی از تالاب النزلی گفت : سه میلیارد متر مکعب در بارش های اخیر آب به استان گیلان سرازیر شد ؛ حجمی که بسیار زیاد بود. در واقع در هر مرحله بارندگی قابل توجهی که صورت گیرد سیلی از تالاب به سمت دریا روانه می شود ؛ موضوعی که ناشی از خاصیت خود پالایشی تالاب است اما متاسفانه بلافاصله تالاب مجددا از پسآب پر می شود.
استاندار گیلان راه حل رفع اساسی این مشکل را ساخت تصفیه خانه های فاضلاب رشت و انزلی، شهر صنعتی رشت و... عنوان کرد و در ارتباط با سایر اثرات تخریبی زیست محیطی وضعیت تالاب چنین توضیح داد که بنا به اعلام مرکز تحقیقات شیلات، از ۷۰ گونه آبزیان موجود در تالاب انزلی اکنون نیمی از این گونه ها وجود ندارد.
وی در ارتباط با کیفیت منابع آب شرب طبیعی مورد مصرف در سطح استان گفت : آب گیلان به راحتی قابل آلوده شدن بوده و این در حالی است که میانگین اجرای طرح های آب و فاضلاب و تصفیه در ایران ۶۶ درصد و در گیلان ۲۶ درصد است و این رقم کمی می باشد.
حق شناس با تصریح براین نتیجه گیری که محیط زیست گیلان به نقطه خطرناکی رسیده ؛ در زمینه ایجاد تصفیه خانه فاضلاب شهر صنعتی رشت اظهار داشت : فاضلاب شهر صنعتی رشت به لحاظ حجم ۱۵ هزار متر مکعب است اما از نظر اثر گذاری یک سوم منشاء آلودگی تالاب انزلی می باشد چون پسآب صنعتی و سمی است. برای ایجاد تصفیه خانه، شهر صنعتی رشت به حداکثر ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. این در حالی است که شهر صنعتی رشت جز ۷ شهر صنعتی در کشور بوده که مستقل از شرکت شهرک های صنعتی و به شکل هیات مدیره انتفاعی اداره می شود و این آمادگی در آنها وجود دارد که تسهیلات دریافت کنند و تصفیه خانه را احداث نمایند اما نیارمند یک اصلاح قانونی در اساسنامه این شهرک صنعتی است که نیازمند تسریع در همکاری سازمان خصوصی سازی جهت صدور مجوز افزایش میزان سرمایه در اسناد ثبت شرکت این مجموعه به منظور سرعت بخشیدن به عملیات دریافت وام جهت شروع عملیات اداث تصفیخانه توسط پیمانکار اجرای طرح، هستیم.
حق شناس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واردات چای به کشور و تاثیر آن بر تولید کنندگان چای گفت: هر کیلوگرم چای که به کشور وارد می شود کیلویی ۵ الی ۶ دلار ارزش دارد، تقریبا هر سه کیلوگرم چایی که در کشور مصرف می شود یک کیلوگرم تولید داخل و دو کیلوگرم وارداتی است. در همین راستا ۳۰ هزار تن چای در داخل تولید و ۶۰ هزار تن وارد می شود. ۹۵ درصد تولید چای در کشور مختص گیلان بوده و این تولیدات توسط ۵۲ هزار خانوار تولید کننده چای محقق می شود ؛ متاسفانه واردات چای آسیب به فعالان صنعت چای و کشاورزان و تولید کنندگان وارد می کنند.
طرفه اینکه واردات چای با ارز نیمایی صورت می گیرد ؛ اما عرضه به بازار با قیمت مبنای ارز نیمایی نبوده واین امر حاشیه سود این واردات برای تعداد معدود از وارد کنندگان بسیار بالا می برد.
حق شناس همچنین به کاشت و تولید برنج در گیلان اشاره کرد و ادامه داد: در شمال کشور به نژادی و به زراعی در خصوص برنج در سطح مزارع رخ نداده و میزان تولید سالیانه برنج در حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار تن است و در کل کشور این رقم به عدد دو میلیون تن می رسد و بر همین اساس ناچارا یک میلیون تن برنج وارد می شود که آن نیز با ارز نیمایی برای حمایت از مصرف کننده صورت می گیرد. اما مصرف کننده زمانی که برای خرید برنج می رود، رقم بالاتری را پرداخت می کند.
استاندار گیلان در ادامه به مصرف بالای بنزین در گیلان اشاره کرد و گفت : در استان گیلان روزانه سه و نیم میلیون لیتر بنزین مصرف می شود و ده درصد این مقدار مصرف، سهم تاکسی هاست. ۱۲ هزار تاکسی در استان داریم و ۲۰۰ هزار خودرو در گیلان و مابقی موتور سیکلت ها و سایر وسایل نقلیه بنزینی مشغول تردد می باشند. به طور میانگین تاکسی ها ۳۵ لیتر در روز بنزین مصرف می کنند که غالبا به دلیل مستهلک بودن خودروهاست. اگر ناوگان حمل و نقلی را نوسازی کنیم مصرف بنزین نصف خواهد شد.
در همین راستا و با همکاری سازمان منطقه آزاد انزلی و با بهره گیری از مزایای قانونی آن، ۵۰ خودرو با پلاک منطقه آزاد وارد شده تا به ناوگان حمل و نقل عمومی رشت و انزلی اضافه و جایگزین شود ؛ موضوعی که تداوم خواهد داشت.
حق شناس در خصوص نقش خود در تأسیس منطقه آزاد انزلی در سال ۱۳۸۲ و در دوران مدیرکلی بنادر گیلان و همکاری های خود با نخستین منطقه آزاد شمال کشور ؛ تصریح کرد : وجود منطقه آزاد انزلی قطعا یک مزیت و فرصت برای گیلان محسوب می شود و از این مزیت مضاعف استان در برنامه های توسعه ای، همکاری های اقتصادی و ترانزیتی بین المللی استفاده خواهیم کرد.
حق شناس با اشاره به تغییر کاربری اراضی گفت : ارزشمندترین دارایی گیلان زمین است و از آنجایی که از استان های دیگر برای خرید زمین در گیلان در این سال ها جمعیت زیادی ورود کرده اند، از وزیر راه و شهرسازی مجوز اخذ کرده ایم تا بلند مرتبه سازی در چند نقطه مشخص با وسعت ۱۰۰ هکتار صورت گیرد لذا بلند مرتبه سازی در نقاطی که وزارت راه و شهرسازی تعیین می کند، انجام خواهد شد.
استاندار گیلان در پاسخ به سوالی در زمینه پسروی آب دریای کاسپین گفت : از سال ۱۳۰۰ تا سال ۱۳۵۶ آب دریای کاسپین ۴ متر در عمق پسروی کرد از سال ۵۶ تا سال ۸۲، دو و نیم متر آب بالا آمد و از سال ۸۲ مجددا آب پسروی داشته است. در ۵۰ سال نخست هیچ دلیل اثبات شده ای مطرح نکردند اما در دومین اتفاق چند دلیل عنوان شد که افزایش نزولات آسمانی، کوه زایی در دریای کاسپین و باز و بسته شدن رودخانه ولگا از این موارد بود. با توجه به اینکه بیشترین عمق دریای کاسپین در سمت ایران قرار دارد، پسروی دریا بیشترین ضربه را به کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و جمهوری آذربایجان وارد می کند. در این میان از نقاط تمایز و برتری منطقه آزاد انزلی این واقعیت است که مجتمع بندری کاسپین آن منطقه تنها بندری است که از پسروی دریای کاسپین آسیبی نخواهد دید. اما بنادر امیرآباد، آستارا، نوشهر، فریدونکنار آسیب خواهند دید.
وی در زمینه رونق پروازهای خارجی در فرودگاه رشت عنوان کرد : بر اساس توافقات صورت گرفته ؛ در هفته های آتی، حداقل ۸ پرواز در فرودگاه سردار جنگل رشت به صورت هفتگی انجام خواهد شد. پرواز از رشت به نجف جز این پرواز ها خواهد بود. در عین حال براساس مذاکرات منجر به توافق اولیه، در سال آینده یک پرواز ترکیش ایر از رشت به استانبول برقرار می شود. از سوی دیگر در راستای تقویت ناوگان حل و نقل هوایی استان دو ایرلاین رامون و رشت ایر، در گیلان ثبت شده و حتی رامون اقدام به خرید هواپیما نیز نموده است.
استاندار گیلان در خصوص تنوع بخشی به حمل و نقل بار در استان و بهره گیری از تمام ظرفیت ها وفرصت های موجود در استان متبوع خود ؛ از راه اندازی قریب الوقوع خط پرواز رشت -آستاراخان خبر دارد.
حق شناس در زمینه راه آهن رشت به آستارا اذعان داشت : با توجه موقعیت جغرافیایی و عرض کم فاصله کوه های تالش و دریای کاسپین و اهمیت جلوگیری از حذف اراضی حاصلخیز کشاورزی برای حفظ حریم خط ریلی ؛ اگر کل مسیر راه آهن از طریق احداث پل، به اجرا در آید ؛ در مسیر اجرای این پروژه تسریع می شود و زمین های حاصلخیز گیلان نابود نمی شود و نیاز به خرید اراضی مردم نیست و مطالعات این پروژه در دست انجام است.
حق شناس در پایان گفت : یکی از مهمترین کارکردهای رسانه تعمیم یک مطالبه محدود به یک مطالبه گسترده تر، متوجه و متمرکز کردن مردم نسبت به موضوعات مهم و کمک به تقویت فرآیندهای تصمیم سازی است و نقش رسانه در مطالبه گری بسیار مهم می باشد.
الان فرمایش ایشان شوخی بود یا جدی؟؟