بازدید سایت : ۶۲۷۴۳

◄ چهار راهکار عملی برای حل مشکل اضافه تناژ بارگیری کالا و جلوگیری از ضرر و زیان رانندگان کامیون

به اعتقاد رانندگان کامیون، همچنین، باید همزمان با این مطالبه عمومی، تغییر در نرخ شاخص برای جبران کاهش اوزان حمل نیز مدنظر قرار گیرد تا هم هزینه‌ های رانندگان جبران شود و هم فشار اقتصادی بر ناوگان حمل‌ و نقل کاهش یابد.

چهار راهکار عملی برای حل مشکل اضافه تناژ بارگیری کالا و جلوگیری از ضرر و زیان رانندگان کامیون
تین نیوز |

در حالی که معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اخیرا عنوان کرده که بیشترین خسارت وارده به شبکه راه های کشور ناشی از اضافه تُناژ بار ناوگان باری عبوری در سطح محورهای مواصلاتی است و بر ضرورت چاره جویی در این باره تأکید کرده است رانندگان کامیون چند راهکار را برای جلوگیری از بارگیری کالا با تناژ اضافه ارایه کرده اند.

به گزارش تین نیوز، جمعی از رانندگان کامیون در شبکه های اجتماعی پیشنهاداتی برای حل مشکل اضافه تناژ بارگیری ارایه کرده اند چرا که به اعتقاد آنان، اضافه تناژ  هم موجب استهلاک جاده ها می شود و هم استهلاک ناوگان سنگین باری را به دنیال دارد و حل این مشکل برای رانندگان کامیون هم منفعت دارد.

بیشتر بخوانید:

اضافه تناژ شمشمیر دو لبه ای که هم به جاده ها آسیب می زند و هم به رانندگان و کامیونداران

به اعتقاد رانندگان کامیون برای حل مشکل اضافه تناژ بارگیری ناوگان سنگین، در وهله نخست، باید یک مطالبه عمومی در سطح کشور ایجاد شود تا رانندگان و کامیونداران اجرای کامل و بدون اغماض بخشنامه ابعاد و اوزان را خواستار شوند. این اقدام در راستای حفظ منافع ملی، حراست از سرمایه های جاده ای و تأمین ایمنی راه ها برای حال و آینده کشور ضروری است. 

رانندگان و کامیونداران خاطرنشان کردند: در مرحله دوم، اگر اجرای این بخشنامه نتواند هزینه های نگهداری ناوگان را پوشش دهد، باید مطالبه به روز رسانی کرایه ها متناسب با تورم، حتی چندین بار در سال، مطرح شود. به گفته رانندگان این اقدام باید با کارشناسی دقیق و بهره گیری از نظرات خبرگان این صنف انجام شود، نه به صورت دستوری و توسط افرادی که سال ها تنها برای حفظ جایگاه و منافع شخصی خود، این صنعت را به ورطه نابودی کشانده اند.

به اعتقاد رانندگان کامیون، همچنین، باید همزمان با این مطالبه عمومی، تغییر در نرخ شاخص برای جبران کاهش اوزان حمل نیز مدنظر قرار گیرد تا هم هزینه های رانندگان جبران شود و هم فشار اقتصادی بر ناوگان حمل و نقل کاهش یابد.

رانندگان و کامیونداران پیشنهادات عملی نیز در همین باره ارایه کرده اند که از جمله آنها،ایجاد کمیته های صنفی برای نظارت بر تعیین نرخ کرایه ها با درنظرگرفتن هزینه های واقعی نگهداری ناوگان است.

آنان افزوددند: اجرای سیاست های تشویقی برای رعایت تناژ مجاز از جمله ارائه تسهیلات ویژه به رانندگانی که قوانین را رعایت می کنند نیز از دیگر اقداماتی است که می توان در این باره انجام داد.

به گفته آنان تعیین نرخ شاخص جدید متناسب با کاهش اوزان حمل برای جلوگیری از ضرر اقتصادی رانندگان و همکاری با رسانه ها و نهادهای مرتبط برای آگاهی بخشی به رانندگان و مسئولان درباره پیامدهای منفی تناژ غیرمجاز نیز از دیگر اقداماتی است که می تواند به عنوان راهکار حل این مشکل صورت داد.

.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فریدون پاسخ

    سلام
    بنظر من اضافه تناژ علاوه بر خرابی جاده وناوگان حمل
    اجحاف در حق همه راننده و مالکین ماشین سنگین هس
    بنظرمن هر ماشین که اضاف تناژ دارد جلو پلیس‌راه اضاف بارش تخلیه و به صاحب کالا اعلان کنن که ۴۸ ساعت وقت داری بیای بارت رو از پلیس راه تحویل بگیری
    بعد این مدت به نفع دولت ظبط میشه
    و اگه بار طوری بود که نشود مقدار اضاف بار رو تخلیه کرد ماشین به پارکینگ اداره راه منتقل شود به صاحب الان کنن که بیا بارت توقیف شده
    وقتی مالک یا نماید شرکت اومد اداره راه اونوقت صاحب کالا جریمه بشه و اعمال قانون بشه

    اونوقت ببینن اگه راننده هم بخاد اضاف تناژ بار بزنه صاحبکالا قبول نمیکنه

    • محمدرضا

      سلام
      عزیز منظور اضافه تناژ در اینجا
      اضافه تناژی است که از زمان احمدی‌نژاد برای همه کامیونها اضافه شد..
      یعنی پنج محور ۱۲چرخ باید طبق قانون تناژ، حداکثر ۳۶تن مجموع وزنش شود و پنج محور ۱۸چرخ مجموعا ۴۰تن
      علت اصلی خرابی جاده ها همین است 🙋

  • فکر پاسخ

    به خداقسم اضاف تناژ غیر از،استحلاک چیزی ندیدیم .خدا براش نسازه برنامه ابعادو اوزان را لغو کرد.

  • علی پاسخ

    همه کشورهای جهان تریلی ۱۸چرخ ۴۰تن .۱۲چرخ ۳۸تن.۱۰چرخ ۲۶تن.۶چرخ ۱۹تن .فقد،ایران امدن اضاف کردن

  • علی رضا پاسخ

    کشورهای دنیا تناژ رو محور،حساب می کنن.نه رو موتور ا

  • کامل پاسخ

    بهترین کار اینه که صاحب بار جریمه بشه نه راننده هیچ وقت راننده راضی نیست اضافه باربزنه

  • محمد مهدی هراتی زاده پاسخ

    سلام اولا باسکول های معادن ، بنادر ، شرکتهای تولیدی بزرگ... انلاین با سامانه برخط و پلیس باشند یعنی مبنای صدور اسناد حمل اطلاعات توزین باشد.
    دوم چرا محدودیت ؟! مگر تناژ محوری استاندارد جهانی نیست ؟ باید متناسب با این شرایط محدودیت و الزامات سرعت و زمان رانندگی هم رعایت گردد، اگر تناژ مقصر بود پلها می شکست ولی چون آسفالت و زیرسازی کیفیت ندارد تخریب می گردد

  • کرمی پاسخ

    ماشین ‌من‌شیش‌تن‌خودش‌خالی‌چهارتن‌چهارصد‌ازاین‌حساب‌بارباید‌اندازه‌وانت‌پیکان‌بزنی‌آیا‌صاحب‌کرایه‌خاور‌میده‌بارپیکان‌بار‌براش‌ببری

  • محمد منگلی پاسخ

    سلام خدمت مسئولین حمل و نقل کشور
    خواهشمندیم به تجارب ما رانندگان ده چهل پنجاه توجه کنید
    زمانی که.اضافه تناژ و دلال بار. و باربری و بومی سازی منطقه ای ایجاد شد
    زندگی برای ای قشرها مختلف شد
    صاحبان بار چه خرید یا فروش رانندگان وجادهای کشور هدر رفت سوخت گازاییل واستهلاکهی غیرو
    خواهشن اصلاح کنید

  • ناشناس پاسخ

    تناژ بالا .نابودی جادها .نابودی کامیون.تناژ زیاد باعث تصادفات راننده نمی تواند ماشین کنترول کند .دراخر بار زیاد می شود از هر ماشین ۴تن کم میشه

  • علی پاسخ

    سلام بهترین راهکار این است که باربری را برای اضافه تناژ جریمه کنند که بار تناژ بالا را از صاحب بار قبول نکند

  • علی پاسخ

    اگر باربری تناژ بار بالا را از صاحب بار قبول نکند بار باتناژ بالا اعلام نمیشود فقط از طریق باربری میشود اقدام کرد اگر باربری برایش ضرر داشته باشد بار نمیگیرد وصاحب بار مجبور میشود وزن بار را درست کند

  • ناشناس پاسخ

    مقصراصلی خرابی جاده هامهندسین ناظرهستن رشوه میگیرند دزدیهای شرکتهای پیمانکار راتاییدمیکنند .وقتی قیر ام سی راباگازوئیل مخلوط میکنند ونی پاشند وقتی زیزساخت جاده خوب انجام نمیشه وازتمام مصالح مثل قیرسیمان وغیره دزدی میکنند توقع داریدجاده هاخراب نشوند اگرکمی وجدان ومردانگی دروجودتان مانده سرزده وبه طورمستمر ازشرکتهای پیمانکار بازدیدکنید .

  • رضا پاسخ

    باید سازمان راهداری یه برنامه درس کنه .که باربری با تناژ غیر قانونی برنامه چاپ نمی شود .قانون تناژ تریلی ۱۸چرخ۴۰تن ۱۰چرخ،۲۶تن .۶چرخ،۱۹تن باشد

  • سلام من یک رانند هستم وختی ذوب اهن کرایه رانند را یک ماه پرداخت می کند از افراد غیرچه. انتطار باید داشت وسلام پاسخ

    سلام من یک رانند هستم وختی ذوب اهن کرایه رانند را40روز به حساب واریزمکنند از افراد غیرچه انتطار

  • ز پاسخ

    چرا حرف درست نمیزنید؟اضافه تناژ به رانندگان تحمیل میشوداگرنرنن باربهشون نمیدن پلیس هم بی منطقه بجای جریمه رانندگان باربری‌ها وصاحبان کالا بایدپاسخگوباشند

  • محمد رضا پاسخ

    ممنون از تین نیوز

  • سهراب شهوندنجیبی پاسخ

    مقصر اصلی باربریهاست که اضافه تناژ اعلام می‌کند اگر اعلام نکند راننده هم نمی‌زند چون راننده گرفتاره نمی‌تواند برای بار دیگری چند روز بخوابد اگر بار سبک اعلام بشود هم سود راننده هست هم سود اصلی جاده ها اره اضافه تناژ ه که جادها را خراب کرده چون قبلآ که تناژها پایین بود همه جادها عالی بود چون از وقتی اضافه تناژ ها بالا رفت چاده ها هم خراب شدن

  • قدرت طهماسبی پاسخ

    صنعت حمل و نقل جاده‌ای باید مدیریت شود و بصورت سالانه به روز رسانی شود

  • ابراهیم پاسخ

    بنده بعنوان راننده تره بارکش پیشنهاد میکنم در صورت اضافه بار ماشینم رو همراه با بار به پارکینگ منتقل کنن تا دیگه هیچ صاحب باری جرات نکنه ۵۰ کیلو هم اضافه بار بزنه

  • ناشناس پاسخ

    سلام،راننگان عزیزبی انصافی نکندآخه ۳۶تن برای مثلا اف اچ ۵۰۰ همه اش میشه استهلاک،برای جبران کرایه اضافه بشه صاحب بارمیکشه روی کالامیشه گرانی خودتون میدونید زیرساخت جادها وآسفالتشون برای سواری هم مقاوم نیست بایدجلوی دوزدهاومسعولین بی تجربه ورشوه گیراداره راه مسعولین مربوطه راگرفت مشکل اصلی اینه نه ۴۲ تن یا۴۰ تن یه نگاه به جادهای قدیم بندازیدبعداز۴۰سال بازهم مقاومه چون کیفیت آسفالت خوبه دوزدی هم نکردن

  • ابوالحسن زارع خف ی پاسخ

    باسلام مقصر اصلی یکی باربری هست که تناژ اضافی راقبول میکنه بعدخوداداره راه هست که هیچ گونه نزارتی روی پیمانکارندارند وباگرفتن رشوه ازپیمانکارزیرسازی وآسفالت بیکیفیت راتاییدمیکنند واقعا این یک خیانت به خودش ومملکت هست

  • علی اکبر خلیلیان پاسخ

    سلام من راننده هستم .خواهشا جلو اینا که ابعاداتاق اضافه کردن بگیرین .اینا حق همه رو ضایع کردنه

  • ناشناس پاسخ

    موقعی که تمام بارا سنگین هستن راننده چاره‌ای. نداره باید کارخانه ها و صاحب بارا جریمه بشن راننده مقصر نیست اگه نزنه بی بار میمونه

  • علیرضا کاکویی پاسخ

    بنام خدا جهت جلوگیری از اضافه بار به جای اینکه فقط راننده جریمه بشود باید فرستنده وگیرنده و باربری و راننده جریمه بشوند چون همگی در این اضافه بار سهم دارند فرستنده چون میداند بار بیش از تناژ است و بارگیری میکند باربری میداند و بارنامه صادر می‌کند گیرنده بیش از ظرفیت بار خریداری می‌کند و راننده مجبور به جابجایی است اما اضافه بار فقط جاده را خراب نمیکند بلکه نبود مدیریت در زیر سازی و نامناسب بودن روکش جاده هم سهم مهمی دارد چون اکثر جاده‌ها در زمستان بعد از بارندگی ودر تابستان بعلت جمع شدن آسفالت خراب میشوند