◄ تولید ملی واگن زیرتیغ واردات واگن دست دوم
تین نیوز | در شرایطی که با ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی انتظار میرفت روندهای نامطلوب واردات کالاهای مشابه تولید داخل، متوقف شود اما همچنان در برخی بخشها شاهد اتلاف منابع ارزی کشور به پای واردات کالاهای خارجی، آن هم از نوع دست دوم هستیم.
به گزارش تین نیوز، با وجودی که در داخل کشور ظرفیت ساخت واگنهای مسافری وجود دارد و چند کارخانه نیز در این حوزه فعال هستند و میشود با اندکی حمایت از آنها سبب خودکفایی کشور در این بخش را فراهم کرد، متاسفانه شرکتهای بهرهبردار خطوط ریلی، واگنهای دست دوم خارجی را ترجیح میدهند.
شنیده ها حکایت از آن دارد در حالی که شركتهای حملونقل ریلی كه به واگنسازان داخلی واگن سفارش میدهند، از این شركتها بهدلیل تاخیر در عمل به تعهداتشان گله دارند.
واگنسازهای داخلی از وارادات و بــهكارگــیری واگنهای دستدوم در شــركتهای حملونقل ریلی شكایت دارند و این رویه را مانع كار واگنسازهای داخلی و بهطور كلی كاهش كیفیت بخش ریلی میدانند.
محمد محمدی مدیر عامل شرکت واگن سازی پارس اراک می گوید: هم اکنون کمبود نقدینگی یکی از مشکلات مشتریان ما است و اگر تسهیلات بانکی به سهولت در اختیار آنان قرار گیرد به راحتی می توانیم نسبت به تامین واگن های مورد نیاز مشتریان خود اقدام کنیم.
محمدی تصریح کرد: در صورتی که خریداران واگن بتوانند به موقع منابع مالی خود را تامین کنند شرکت های واگن سازی نیز می توانند به موقع طبق قراردادهای منعقده واگن های مورد نیاز خریداران را تحویل دهند، اما مشکلات مربوط به کمبود منابع مالی خریداران سبب می شود واگن سازها به این مسئله توجه بیشتری نشان دهد.
مدیر عامل واگنسازی پارس با بیان اینکه کارخانجات واگنسازی کشور میتوانند نیاز داخلی به واگنهای مسافربری، مترو و باری را به سهولت تأمین کنند، افزود: هم اکنون 6 شرکت واگنسازی داخلی، تنها با 25 درصد ظرفیت خود کار میکنند.
باید گفت به نظر می رسد در صورتی که شرکتهای حمل و نقل، واگنهای مورد نیاز خود را از کارخانجات داخلی تأمین کنند شاهد رونق تولید در کارخانجات واگنسازی کشور خواهیم بود و این مسئله علاوه بر رونق اقتصادی از خروج منابع ارزی کشور نیز جلوگیری خواهد کرد.
در این زمینه محسن پور سید آقایی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفته بود: شركت راهآهن از محل وجوه اداره شده، به شركتهای حملونقل ریلی – اعم از باری و مسافری- كه به واگنسازان داخلی واگن سفارش میدهند، تسهیلات ویژهای پرداخت میكند. این تسهیلات مشوق خوبی هستند برای شركتهای حملونقل ریلی كه قصد توسعه و نوسازی ناوگان خود را دارند و كسبوكار شركتهای واگنسازداخلی را نیز رونق میدهند.
گفتنی است هم اکنون شرکت واگن سازی پارس ظرفیت تولید سالانه یک هزار دستگاه واگن باری و بیش از 200 دستگاه واگن مسافربری را دارد.
گله گذاری وشکوه شرکتهای ریلی ازجمله راه آهن بیجاست!!!چرا که اساتید اجرای فنون سفرهای خارجی در راس امور حضور دارند!!! وبهانه تراشی ها برای نخریدن واگن تولید داخل فقط وفقط بخاطر این است که معبر خارج ازکشور رفتن ها وپورسانتهای آنچنانی بسته نشود!!!! ایضا " اینکه واگن داخلی که توسط شرکت واگن پارس تولید میگردد تحت لایسنس آلمان بوده وتمامی سیستمهای فنی آن مورد تایید است. همه بهانه جویی است. والسلام