◄ چرا معادلات بازار به هم ریخت؟
چطور نرخ ارز میتواند قیمتها را در بازار خودرو افزایشی کند، اما در حوزه تولید چندان تاثیرگذاری قیمتی ندارد؟
هفته گذشته در شرایطی مجوز افزایش ۲۵ درصدی قیمت از مبدا به خودروسازان ابلاغ شد که برخلاف انتظار، بازار خودرو بیتوجه به مجوز اخیر روند نزولی به خود گرفت. هر چند کاهش قیمتها در بازار همزمان با نزول نرخ ارز طی هفتههای گذشته آغاز شد اما همراه با مجوز رسمی شورای رقابت مبنی بر موافقت با درخواست افزایش ۲۵ درصدی قیمتها از مبدا، انتظار میرفت که روند کاهشی بازار متوقف و قیمتها بار دیگر رشد کند حال آنکه این اتفاق رخ نداد.
نرخ ارز تا به حال بیشترین تاثیر را در بازار خودروی کشور داشته است. یعنی با وجود اینکه افزایش نرخ ارز هزینه نهادههای تولید را نیز بالا برده و خودروساز را با ضرر تولید همراه میکند با این حال خودروساز باید تابع قیمتگذاری دستوری باشد. حال این سوال اینجاست که چطور نرخ ارز میتواند قیمتها را در بازار خودرو افزایشی کند، اما در حوزه تولید چندان تاثیرگذاری قیمتی ندارد؟
به گزارش تین نیوز و به نقل از «دنیای اقتصاد»، از حدود سه سال پیش خودرو از کالایی مصرفی به کالایی سرمایهای تبدیل شده؛ این در شرایطی است که بسیاری از متقاضیان این محصول برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید خودرو میکنند. همانطور که طی سه سال گذشته مشاهده شده بازارهایی همچون سکه، ارز، خودرو ، ملک وبورس به محلی برای حفظ ارزش پول و سرمایهگذاری سرمایههای سرگردان تبدیل شده است. این در شرایطی است که بازارهای مذکور با تاثیرپذیری از هر رخداد و اتفاقی در حوزه سیاسی، بینالملل و اقتصادی کشور با تغییرات قیمتی روبهرو شده و عمدتا نیز روند صعودی به خود میگیرند.
بازار خودرو نیز به نظر میرسد که تابع سه بازار دیگر است و با هر تحولی در بازارهای مذکور با تغییرات قیمتی روبهرو میشود. بنابراین در شرایطی که فاصله قیمتی خودرو از مبدا تا بازار بسیار زیاد بوده و به همین واسطه بازار پذیرای سرمایههای سرگردان زیادی نیز شده، این سرمایهگذاران یا به اصطلاح سوداگران و واسطهگران هستند که بازار خودرو را هدایت میکنند نه صنعتگر و تولیدکننده.
با این حال دلیل دیگری که در راستای تحولات اخیر بازار به آن اشاره کردیم، تغییر رفتاری متقاضیان خودرو است. آنچه مشخص است نرخ ارز طی هفتههای گذشته روند نزولی پیدا کرد و به دنبال آن قیمتها در بازار خودرو نیز شیب کاهشی به خود گرفت، همین اتفاق هماکنون بسیاری از متقاضیان خودرو را از خرید منصرف کرده است؛ چراکه آنها در انتظار کاهش بیشتر قیمتها از سوی عرضهکنندگان بازار هستند؛ بنابراین بازار بدون مشتری نیز دلیل دیگری بر کاهش قیمتها در بازار همراه با افزایش ۲۵ درصدی در مبدا شناخته میشود. از سوی دیگر برخی کارشناسان عنوان میکنند که قیمت برخی از خودروها به سقف خود رسیده و دیگر ظرفیت افزایش ندارد.
این کارشناسان تاکید میکنند که به عنوان نمونه پراید ۱۵۰ میلیونی که در سالهایی خودروی قشر ضعیف جامعه بود، هماکنون به دلیل کاهش سطح درآمدی این قشر ممکن است چندان خریداری نداشته باشد برای همین فروشندگان با در نظر گرفتن این جوانب با توجه به افزایش قیمت کارخانه، دیگر نمیتوانند اقدام به قیمتگذاری بیحساب و کتاب این خودرو و محصولات دیگر کنند. از سوی دیگر انتخابات آمریکا نیز به نوعی بر روند قیمتگذاری محصولات خودرویی در بازار تاثیرگذار بوده است. آنچه از نظرسنجیها در انتخابات ایالاتمتحده آمریکا برمیآید جو بایدن کاندیدای حزب دموکرات از ترامپ پیشی گرفته که همین مساله به اعتقاد برخی از کارشناسان منجر بهکاهش انتظارات تورمی و عرضه خودرو با قیمتهای پایینتر در بازار شده است. فروشندگان با تصور اینکه اگر بایدن رئیسجمهور ایالاتمتحده آمریکا شود تغییراتی در اعمال تحریمها صورت خواهد گرفت که این امر ریزش قیمتها را دربرخواهد داشت هماکنون اقدام به عرضه محصولات خود با قیمتهای کمتر کردهاند. بنابراین یکی دیگر از عوامل ریزش بازار با وجود رشد ۲۵ درصدی قیمتها در مبدا، به انتخابات آمریکا و همچنین پیشبینیها در مورد وضعیت اقتصادی ایران برمیگردد.
به اینترتیب بررسی تحولات قیمتی بازار طی یک ماه گذشته نمایانگر آن است که بازار خودرو به جای تاثیرپذیری از تولید و دیگر تحولات صنعتی بیشتر تابع دیگر بازارها بوده است. در شرایط کنونی به دلیل قیمتگذاری دستوری و همچنین فاصله قیمتی خودرو، بازار به محل امنی برای سوداگران، دلالان و همچنین سرمایههای سرگردان تبدیل شده است؛ بهطوری که گفته میشود گردانندگان اصلی بازار خودرو همین سوداگرانی هستند که از قیمتگذاری دستوری خودرو بیشترین بهرهبرداری را میکنند.
با نگاهی به بازدهی بازارها از ابتدای سال تا مهرماه سالجاری متوجه می شویم که بازار خودرو بعد از بورس، بیشترین بازدهی را داشته است. این به آن معناست که فعالان بازار خودرو سود بیشتری نسبت به دیگر فعالان بازارهایی همچون سکه، ارز و مسکن بردهاند.
بنابراین اگر آزادسازی قیمتها در دستور کار مسئولان صنعتی قرار بگیرد و خودرو تکنرخی شود این به آن معنا نیست که بازار با رشد سرسامآور قیمتها مواجه میشود کما اینکه رشد ۲۵ درصدی هفته گذشته نیز قیمتها را همچون گذشته افزایشی نکرد.