۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت توزیعی در بازار خودرو
همراه با اختلاف قیمت کارخانه و بازار، تنها در سالجاری بالغبر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت توزیع شده است.
دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرد: همراه با اختلاف قیمت کارخانه و بازار، تنها در سالجاری بالغبر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت توزیع شده است. به گفته وی این رقم از محاسبه قیمت کارخانه و قیمت بازار با توجه به میزان تولید خودروی سواری در سالجاری به دست آمده است. آنچه مشخص است طی حدود سه سال گذشته با اعمال تحریمها و بهدنبال آن افت تولید در شرکتهای خودروساز، قیمتگذاری دستوری با هدف حمایت از مصرفکننده خودرو با شدت و حدت بیشتری نسبت به گذشته از سوی سیاستگذار خودرو دنبال شد.
به گزارش تیننیوز به نقل از دنیای اقتصاد، هرچند مرجع قیمتگذار خودرو بر مبنای تورم تولید که بانک مرکزی بهطور ماهانه در اختیارش قرار میداد، به قیمتگذاری پرداخته، اما خودروسازان در این سالها مدعی بودهاند که قیمتهای تعیین شده با هزینه نهادههای تولید همخوانی نداشته که همین امر منجر به افزایش زیان انباشته و ضرر تولید شده است. در این بین اگر چه خودروساز زیان خود را مانعی در افزایش تولید خوانده با این حال اما این روند روزهای خوشی را برای برخی فعالان بازار خودرو رقم زد. اختلاف قیمت کارخانه و بازار یکی از دستاوردهای قیمتگذاری دستوری است که دلالان و سفتهبازان زیادی را وارد بازار خودرو کرده است.
سفتهبازان ظاهرا این روزها رضایتی از وضعیت بازار ندارند؛ چراکه آزادسازی مشروط ۱۸ خودرو و همچنین افزایش قیمت کارخانهای بسیاری از محصولات، منجر به کاهش رانت توزیع شده در بازار شده است. آنچه مشخص است هرچه اختلاف قیمت کارخانه و بازار کاهش یابد تعداد خریداران کاذب و همچنین سفتهبازان کمتر خواهد شد؛ چراکه فاصله قیمتی اندک برای این دسته از متقاضیان خودرو به صرفه نخواهد بود، بنابراین با کاهش تقاضا، کاهش قیمت حاشیه بازار خودروها رخ خواهد داد.
از سوی دیگر طبق گفته بسیاری از فعالان بازار خودرو افزایش قیمت کارخانهای، تمایل مردم به ثبتنام و شرکت در قرعهکشی خودروسازان را کاهش داده است؛ بهطوریکه این موضوع، خروج برخی خودروها از فروش سهمیهای شرکتهای خودروساز را به همراه داشته است.