بازدید سایت : ۲۶۱۲۰

تخصیص درآمدهای مالیاتی پرداختی مردم برای توسعه زیرساختی کشور

تخصیص درآمدهای مالیاتی پرداختی مردم برای توسعه زیرساختی کشور و بهبود رفاه حال مردم

تخصیص درآمدهای مالیاتی پرداختی مردم برای توسعه زیرساختی کشور
تین نیوز

یک کارشناس اقتصادی با بیان این که دولت سیزدهم در جهت تخصیص درآمدهای مالیاتی پرداختی مردم برای توسعه زیرساختی کشور و بهبود رفاه حال مردم تلاش کرد، گفت: مکانیسم اصلی دریافت مالیات این است که در بازتوزیع ثروت در کشور و افزایش عدالت اجتماعی موثر باشد و در شرایطی که پردرآمدها هدف مالیات ستانی قرار می گیرند و مقابله با فرار مالیاتی داریم و درآمدهای مالیاتی را در امور زیربنایی به کار می اندازیم، در واقع بازتوزیع ثروت در کشور اتفاق می افتد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مالیات ها در کشورهای پیشرفته تأمین کننده بودجه مورد نیاز دولت برای اداره کشور هستند. این مبالغ در راستای رشد و توسعه کشور و ارائه خدمات به مردم به کار گرفته می شوند. بسیاری از کشورهای دنیا به درآمدهای نفت و گاز دسترسی ندارند و تنها از محل مالیات کشور را اداره می کنند.

ایران طی سالیان طولانی به درآمدهای نفتی وابسته بوده و در بودجه ریزی به این منبع درآمدی تکیه کرده است، در حالی که درآمدهای نفتی ناپایدار هستند و تحت تأثیر عواملی همچون تحریم، همه گیری ها، تحولات بین المللی و... کم و زیاد می شوند. به همین دلیل منبع مطمئنی برای بودجه ریزی محسوب نمی شوند.

طی سالیان گذشته برداشتن تکیه گاه اقتصاد کشور از درآمدهای نفتی و متمرکز شدن بر درآمدهای پایداری مانند مالیات در دستور کار بوده است اما تنها در دولت سیزدهم اقدامات عملی در این زمینه انجام شد. طی سه سال گذشته، مقابله با فرار مالیاتی و دریافت مالیات حقه از همگان در دستور کار قرار گرفت.

بر اثر اصلاحات صورت گرفته در نظام مالیاتی کشور شاهد افزایش درآمدهای مالیاتی دولت بودیم و این درآمدها در بخش های زیرساختی و امور زیربنایی به کار انداخته شد. اختصاص بخشی از درآمدهای مالیاتی به شهرداری ها و حوزه بهداشت و درمان در همین چارچوب قابل توجه است.

مالیات جزو بهترین منابع درآمدی دولت ها محسوب می شود و کشورهای پیشرفته حساب ویژه ای روی این منبع درآمدی باز می کنند، به نحوی که فرار مالیاتی یک ضدارزش در این کشورها محسوب می شود و پرداخت مالیات تبدیل به یک فرهنگ شده است.

به زعم کارشناسان، راه طولانی ای در حوزه اصلاح نظام مالیاتی کشور پیش رو داریم. در این زمینه باید به فرهنگ سازی بپردازیم. با این حال، گام های اولیه و اساسی در دولت سیزدهم برداشته شد.

شفاف سازی محل هزینه درآمد مالیاتی اقدام خوبی است

سیدمجتبی رضوی، کارشناس اقتصادی در خصوص تلاش دولت سیزدهم در حوزه تبیین مصارف مالیات و مشارکت دادن مالیات دهندگان در تعیین محل هزینه کرد درآمدهای مالیاتی کشور با اشاره به این موضوع که توجه دولت به این امر که محل هزینه کرد مالیات ها مشخص باشد و به اطلاع مردم برسد، موضوع مهمی است، تصریح کرد: این که دولت دغدغه داشته باشد مالیات دهندگان را به اقناع و توجیه برساند که درآمدهای مالیاتی در جای مناسبی هزینه می شود، از اهمیت بالایی برخوردار است. هر دولتی که این موضوع در دستور کارش باشد، قطعاً اقدام خوبی را مدنظر دارد.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم وضع کننده این تئوری است که مالیات دهندگان در تعیین محل هزینه کرد مالیات ها مشارکت داشته باشند و بدانند که درآمدهای مالیاتی در کجا هزینه می شوند. این مسئله یک مزیت برای دولت مورد بحث محسوب می شود.

رئیس خانه صمت مازندران خاطرنشان کرد: این که مالیات دهندگان اطلاع داشته باشند درآمدهای مالیاتی در چه حوزه ای به کار می افتد، اقدام مثبتی است و مشارکت دادن آن ها در این امر نیز مثبت ارزیابی می شود. اما باید یک سری ملاحظات را در اجرای این مصوبه مدنظر داشته باشیم. نباید این مسئله به نحوی باشد که در امور دولت مداخله شود.

رضوی گفت: دولت باید به لحاظ عملیاتی به نحوی اقدام کند که شهروندان به طور اعم و شهروندانی که مالیات بیشتری می پردازند به طور اخص به این توجیه و اقناع برسند که درآمدهای مالیاتی در محل مناسبی هزینه می شود.

در کشورهای پیشرفته تأمین هزینه های دولت از طریق دریافت مالیات است

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته تأمین هزینه های دولت از طریق دریافت مالیات انجام می شود. بنابراین، دریافت مالیات حقه از همگان متناسب با درآمدشان یک اصل پذیرفته شده است. همچنین تلاش در راستای تبیین مصارف مالیات و محل هزینه کرد درآمدهای مالیاتی نیز اهمیت بالایی دارد.

رئیس خانه صمت مازندران خاطرنشان کرد: طی سالیان دراز با فروش منابع نفت و گاز کشور را اداره کرده ایم. در دولت سیزدهم به سمت تکیه بر درآمدهای مالیاتی رفتیم و از اتکای خود به درآمدهای نفتی کاستیم.

شفافیت مالیاتی باعث افزایش انگیزه مردم می شود

رضوی گفت: به درستی دولت سیزدهم موضوع روشنگری مردم را در زمینه محل هزینه کرد درآمدهای مالیاتی در دستور کار قرار داده است. اگر این کار انجام نشود، مالیات دهندگان انگیزه لازم را برای پرداخت مالیات نخواهند داشت و به مشکل می-خوریم.

وی ادامه داد: این موضوع مهمی است که در بودجه های سالانه که به مجلس ارائه می شود، هزینه در بخش هایی که از نظر مردم ضروری نیست، حذف شود. دولت سیزدهم در جهت تخصیص درآمدهای مالیاتی پرداختی مردم برای توسعه زیرساختی کشور و بهبود رفاه حال مردم تلاش کرد. مکانیسم اصلی دریافت مالیات این است که در بازتوزیع ثروت در کشور و افزایش عدالت اجتماعی موثر باشد. در شرایطی که پردرآمدها هدف مالیات ستانی قرار می گیرند و مقابله با فرار مالیاتی داریم و درآمدهای مالیاتی را در امور زیربنایی به کار می اندازیم، در واقع بازتوزیع ثروت در کشور اتفاق می افتد.

رئیس خانه صمت مازندران خاطرنشان کرد: نیاز است مالیات ستانی از همگان با دقت در دستور کار باشد. هر کسی که در کشور کار اقتصادی انجام می دهد و سودی کسب می کند، باید مالیات بپردازد و سهمی در آبادانی کشور داشته باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.