بازدید سایت : ۶۵۲۱۱

سیاست اجرای سیاست های کلی دریامحور/سیاست های کلی نظام برای توسعه دریاپایه ابلاغ شد!

تغییر جدی در سطوح مدیریت دریا در انتظار اقدامات عبدالعلی زاده

سیاست اجرای سیاست های کلی دریامحور/سیاست های کلی نظام برای توسعه دریاپایه ابلاغ شد!
تین نیوز |

«سیاست های کلی نظام برای توسعه دریاپایه ابلاغ شد». این خبری مهم است که حدود یک سال از آن می گذرد، خبری که موجب خرسندی اهالی دریا شد؛ زیرا بالاخره بعد از چند دهه و حتا چند سده، حاکمان ایران به سمت دریا نگاه جدی و معناداری انداختند، با ورود و ابلاغ رهبری معظم به این موضوع اهمیت صدچندان پیداکرده است. اما این سیاست ها روی کاغذ هستند و تا زمانی که اجرایی نشوند، کمترین فایده ممکن ندارند. از این دست سیاست ها فراوان داشته ایم که در عمل اجرایی نشدند. نمونه بزرگ و بارز آن، چشم انداز ۱۴۰۴ بود که کمتر از یک سال به پایان آن مانده است؛ اما باید با تلخی پذیرفت که چند سالی مُد بود و لق لقه زبان‎ها و بهانه مصاحبه برخی مسئولانی که اکنون حتا نام و یاد چشم انداز را کلا فراموش کرده اند. نتیجه این شد که چشم انداز ۱۴۰۴ معلوم نشد که چه شد؟

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصادسرآمد، سردبیر روزنامه دریایی اقتصادسرآمد افزود: بی تعارف، همین سرنوشت برای سیاست های کلی نظام در حوزه دریامحور محتمل است. چه بسا از زمان ابلاغ تا کنون، اتفاقی چشمگیر نیفتاده که من اکنون به عنوان سردبیر روزنامه دریایی اقتصادسرآمد در این نوشتار به آن استناد کنم و به روش دیگری قلم بزنم. مایه تاسف است که تب تند دولتی هایی که ماموران اصلی این سیاست ها هستند، خیلی زود به عرق سرد تبدیل می شود. هیجان سند ابلاغی همان چند ماه اول بود و اکنون انگار خواب سنگینی مجریان این سیاست را بلعیده است. 

دوران رییسی

از دوره های گوناگون ریاست جمهوری ایران می گذریم، زیرا در همه دوران ها هیچ اقدام مفید و موثری که پهنه دریا را در دستان ملت ایران قرار بدهد وجود ندارد و هر کدام هم دلیل و دلایل خودش را دارد. یک دوره جنگ بود که دلیل موجه تلقی می شود. دوره های پسا جنگ هم دولت ها بیشتر معطوف به کشمکش های سیاسی خود یا شیفته نگاه راهبردی خود شده بودند و یکی گفتمان تمدن ها را مهم می دانست و یکی مسکن مهر و دیگری هیچ! با تاکیدات موکد و مکرر رهبر فرزانه انقلاب، تا نوبت به مرحوم رییسی رسید، اتفاق هایی در شرف نمود و بروز بود که عمر یاری نکرد. اتفاق تلخ باعث شد که خبرهای شیرین دریا باز به شوری و رسوب بینجامد. 

دوران پزشکیان

پزشکیان در ادامه توجه چند ماهه اخیر به دریا با استناد به سیاست های کلی، تکانی به خود داده است. اما تا نتیجه قابل لمس، خیلی فاصله دارد مگر این که با تدبیر خاص و مدیریت خاص، شتاب بزرگی به اجرای سیاست ها بدهد. در اولین گام، عبدالعلی زاده را مامور هماهنگی اجرا سیاست ها کرده است که این از نگاه ما دو جهت دارد که یکی ره به ترکستان است و دیگری ره به اجرای سیاست ها. 

راه وضعیت موجود

وضعیت موجود و تاسی و تکیه به آن، درست همان راهی است که جز به ترکستان نمی رود. دکتر پزشکیان و دکتر عبدالعلی زاده هر دو می توانند این استدلال را بکنند که چاره ای دیگر ندارند و راهی جز ترکستان ندارند. می توانند بگویند ترکستان نرویم کجا برویم؟ ترکستان هم برای خودش جایی است!

این وضعیت موجود از هر نظر- اگر مفید حال توسعه دریا بود که اکنون منفعت ما از دریا به درصد بالایی می رسید. مشکل حفظ وضع موجود است که سرعت گیر بخش توسعه دریایی است. به خصوص در بخش نیروی انسانی و به طو ر خاص در رده مدیران دولتی. پاشنه آشیل و چشم اسفندیار همین ها هستند. مدیرانی که به اشباع رسیده اند و نه تفکر تازه دارند، نه ایده نو و نه انگیزه تلاش و حرکت. فقط به پر و پای دریایی ها می پیچند و دیگران را هم از سرعت باز می دارند. مدعی هستند تا دلت بخواهد. شعار می دهند طبق طبق. آمار می سازند عین حلوا! مانند آماری که سازمان بنادر در باره گردشگری داد و مدعی ۴۰ میلیون نفر گردشگری دریایی ایران شد! تخیل یک شاعرهم نمی تواند قافیه و ردیف چنین آماری را کنار هم بچیند. هیچ کس هم هیچی نگفت! طرف آمارساز، با آماری که معلوم نشد از کجا تخیل کرده، پز مدیریت خودش را داد و همه سکوت مطلق. خب با این وضعیت موجود، می شود بگویید کدام سیاست نظام قابل اجرا است؟

کس دیگری آمار ماهی و ماهیگیری داد. آماری که روی کاغذ جایش نمی شد. خودکار برای نوشتن صفرهایش گیج می شد. آمارش را ساخت و قالب کرد و هیچ. بیش از دو سال از آن امار می گذرد و زمان ثابت کرد که این آمارسازی نیز تخیل در کار بوده نه راه و رسم علوم آمار کاربردی. کسی هم نیست که این وعده های تخیلی را بررسی کند و کسی را تشویق یا تذکر بدهد. قصه، قصه ملانصرالدین است که عصایش را روی زمین نهاد و گفت: اینجا وسط زمین است. هر کس باور ندارد مترش کند! خدا بیامرزد نصرالدین را که گفت کسی باور ندارد مترش کند، این ها، این را هم نمی گویند تا کسی فکر متر و اندازه گیری نیفتد. هیچ کس ملاک یقین قرار نمی دهد که میزان درستی یک آمار، میزان تحقق عینی و عملی آن است. حالا که میدان از اندازه گیر و اندازه گیری خالی است، پس بتاز ای آمار تخیلی!

نقد و طنز چرا؟

چرا قلم من نگارنده  و امثال من- به سمت نیش و کنایه می رود؟ مگر نمی توان به رسم دلخواه! به تحلیل مرسوم قضایا بپردازد؟ پس چرا چنین می لغزد؟ چرا پای نصرالدین ها را به ماجرا باز می کند؟ مشکل از روح و روان من است و باید سری به امین آباد بزنم، یا از بس گفتیم و کس نشنید، مجبورم چنین داد و هوار راه بیندازم؟ 

مشکل چیست؟ بهانه نبود سیاست ها را داشتیم که تمام شد. توجه مسئولان عالی کشور را می خواستیم که شد. رهبر فرزانه با دقت تبیین کردند و رییسی دوست داشتنی هم به خوبی پی گیر شد و پزشکیان خودمانی هم اقدام کرد. چرا کار یک  باره مثل موشک اوج نمی گیرد و موج دریای ایران را به ارتفاع نمی رساند؟ باید بگویم: خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز. یک عده تکراری و خسته باید از میان برخیزند. عبدالعلی زاده باید با تغییر جدی در سطوح مدیریت دریا و صنایع وابسته به آن، خون تازه در رگ مدیریت نحیف دریایی ایران بریزد و گرنه باز همان آمارها و همان سکون و همان سکوت. 

الگوهای موفق

در برخی از جهات دریایی، موفقیت های بزرگی داشتیم که خوب است الگو قرار گیرد. باید پرسید، چه سازوکار مدیریتی بر آن ها حاکم بوده که نتیجه را مطلوب کرده است و همان ها را شاخص اقدامات بعدی در سایر موارد گذاشت. نمونه بزرگ، موفقیت های دریایی ارتش جمهوری اسلامی است که اهالی دریا را سربلند کرد. دمتان گرم! این یک طرف، تبدیل شدن بنادر ما به انبار کالاهای فرسوده و گندیده یک طرف. چطور این دو سطح متفاوت، یک توسعه متوازن را رقم می زند؟

جان مان به لب آمد

از بس به دنبال یک خبر خوب توسعه ای در حال و هوای دریا دور خود چرخیدیم، جان مان به لب آمده است. همه چیز تکراری است. مدیران تکراری، آمارهای تکراری، وعده های تکراری، اشکالات تکراری، باز وعده های تکراری، موانع تکراری.... توسعه دریایی ما روی کاغذ یک چیز است و در واقعیت چیز دیگر. حقیقت مانند خود دریا زیباست و واقعیت کلافی سردرگم از تکرار. یکی باید این قصه تلخ و این دور و تسلسل باطل را پایان دهد. آیا پزشکیان نبض دریا را می گیرد؟ عبدالعلی زاده، سلحشوری می کند؟ سیاست این دو رجل سیاسی که پای اجرای سیاست ها آمده اند چیست؟ آیا عبدالعلی زاده ثابت می ماند و روی این مسئولیت پافشاری می کنند یا مانند آن یار جانی، هر چند ماه در یک اداره و سازمان دیگری ریاست خواهند کرد؟
چاره ای نیست! باز هم باید صبر کنیم!

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.