بازدید سایت : ۳۶۲۵۹

◄ برای سرمایه گذاری دلار آبی بهتر است یا سفید؟

ویژگی‌ های امنیتی دلار سفید نسبت به دلار آبی کمتر است و به همین دلیل احتمال جعل را ساده‌ تر می‌ کند. بنابراین اگر قصد خرید دلار برای سرمایه گذاری را دارید بهترین انتخاب برای شما دلار آبی است.

برای سرمایه گذاری دلار آبی بهتر است یا سفید؟
تین نیوز |

ویژگی‌ های امنیتی دلار سفید نسبت به دلار آبی کمتر است و به همین دلیل احتمال جعل را ساده‌ تر می‌ کند. بنابراین اگر قصد خرید دلار برای سرمایه گذاری را دارید بهترین انتخاب برای شما دلار آبی است.

به گزارش تین نیوز، سرمایه گذاری در ایران از نان شب واجبتر شده است. دلیل این امر هم کوتاه بودن عمر ارزش زمانی پول است. تورم بالا در کنار عدم ثبات اقتصادی باعث شده تا تمامی افراد به جای سپرده گذاری در بانک، به فکر سرمایه گذاری در بازارها باشند. یکی از مواردی که به عنوان سرمایه گذاری شناخته می شود، سرمایه گذاری در دلار است.

امروز دلار آمریکا در بازار آزاد بر خلاف افت قبلی با افزایش قیمت روبرو بوده است، بطوری که دلار آمریکا که در بازار آزاد دیروز به 62,350 تومان رسیده بود. امروز دوشنبه 23 مهر 1403 با افزایش 1000 تومانی ( 1.6 درصد) به 63,350 رسید.بالاترین قیمت دلار آمریکا در ۲۴ ساعت گذشته 63,450 تومان و در پایین‌ترین قیمت در رقم 62,750 تومان خرید و فروش می‌شد. قیمت فعلی دلار آمریکا نسبت به هفته گذشته 0.96 درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین بهای هر واحد دلار آمریکا در شش ماه گذشته حدود 4.74 درصد کاهش یافته است.

کارشناسان اقتصادی در شرایط کنونی معتقدند که نوسانات ارزی در حالی با تشدید تنش های منطقه‌ ای با تغییر همراه می شود که این قیمت ها ماندگار نیست و دلار بزودی به کانال های قبلی بر می گردد.

پس اگر قصد سرمایه گذاری در دلار دارید کمی درنگ کنید اما نکته مهم به هنگام خرید دلار، خرید امن این سرمایه مالی است. حال این سوال مطرح است دلار سفید یا آبی بخریم؛ جالب این است که بدانید در برخی از کشورها، دلار سفید مورد قبول نبوده و صرفا دلار آبی را به عنوان دلار قابل قبول در معاملات در نظر می گیرند.

در کشورهایی که واحد پول مبادله ای آن ها دلار است، دلار آبی و سفید تفاوتی از نظر ارزشی ندارند اما در ایران ارزش این دو نوع دلار متفاوت است. اصلی ترین علت آن نیز امنیت بالای دلار آبی از نظر جعلی بودن یا اصل بودن آن است. این موضوع دست دلالان را نیز برای کسب سود از این بازار باز کرده است. مهم ترین دلیل این موضوع، وجود تعداد زیاد دلارهای سفید تقلبی در این کشورهاست.

خبر پربازدید اقتصادی را بخوانید:

تخلف بزرگ یک خودروساز و سکوت محض دستگاه های نظارتی!/رسیدگی مجلس به پرونده تخلف +جزییات

پیشینه دلار سفید و آبی

در سال ۱۹۹۶ با بالا رفتن کیفیت دستگاه های فتوکپی، اسکناس ۱۰۰ دلاری با طرحی کاملا جدید چاپ شد که تغییراتی نسبت به دلار قبلی داشت. در حال حاضر وقتی صحبت از دلار سفید می شود، منظور دلار قدیمی است. روی دلار سفید یک واترمارک در سمت راست وجود دارد و جوهر نوری متغیر و خطوط متفاوتی روی اسکناس اضافه شده است.

در تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۱۳، ایالات متحده آمریکا از ۱۰۰ دلاری جدید خود رونمایی کرد. در سمت راست این اسکناس، یک واترمارک نارنجی و در وسط اسکناس یک نوار امنیتی سه بعدی آبی با تصویر قلاب، جوهردان و زنگ قرار داشت. هدف استفاده از این المان ها که درواقع ویژگی های امنیتی دلار آبی هستند، پیشگیری از جعل و تشخیص آسان اسکنانس های تقلبی است. از آنجایی که روی طراحی این اسکناس از نوار آبی استفاده شده، این اسکناس به دلار آبی مشهور است.

تفاوت دلار قدیمی و جدید چیست؟

بارزترین تفاوت بین این دو اسکناس، تفاوت در رنگ آن هاست. ویژگی های امنیتی دلار سفید نسبت به دلار آبی کمتر است و به همین دلیل احتمال جعل را ساده تر می کند. نوار آبی موجود در وسط اسکناس جدید دلار، از صدها هزار میکرولنز تشکیل شده که دارای تصاویری از زنگ است که با کج کردن اسکناس، به عدد ۱۰۰ تغییر می کند و برعکس.

تفاوت قیمت دلار آبی و سفید

در کشورهایی که واحد پول مبادله ای آن ها دلار است، قیمت و ارزش دلار آبی و سفید تفاوتی ندارد و تنها تفاوت در شکل ظاهری دلار سفید و آبی و همچنین امنیت آن هاست. دلار آبی مدرن تر و ایمن تر است. اما در ایران، از نظر ارزش، این دو نوع دلار با یکدیگر متفاوت هستند و دلار آبی ارزش بیشتری نسبت به دلار سفید دارد. در نتیجه، هنگام فروش ممکن است دلار سفید ارزش کمتری نسبت به دلار آبی داشته باشد. دلیل این موضوع هم ایمنی بیشتر دلار آبی و امکان تشخیص جعلی بودن دلارها در آن هاست.

تشخیص دلار اصل از تقلبی

روش های مختلفی برای تشخیص دلار اصلی از تقلبی وجود دارد. در ابتدا جنس کاغذ دلار را بررسی کنید. ضخامت دلار اصل نسبت به تقلبی کمتر است، البته بررسی جنس دلار کار خیلی راحتی نیست و فقط افرادی که چندین سال مشغول معامله دلار بوده اند، قادر به تشخیص تفاوت جنس دلار تقلبی و اصل خواهند بود.

در دلارهای تقلبی، عبارت United States of America نوشته شده، برجستگی ندارد، در حالی که در دلارهای اصل، این عبارت به صورت برجسته نوشته می شود. برای مشاهده نوار امنیتی موجود در اسکناس، می توانید آن را مقابل نور خورشید بگیرید.

پاسخ به چند سوال مهم

امنیت دلار سفید بیشتر است یا آبی؟

دلار آبی نسبت به دلار سفید ایمن تر است.

دلار سفید و آبی به چه معناست؟

دلار سفید دلار قدیمی و دلار آبی دلار جدید است که تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

آیا دلار سفید هیچ ارزشی ندارد؟

صرفا امنیت دلار آبی بیشتر از سفید است و در برخی موارد امکان دارد دلار سفید ارزش پایین تری داشته باشد.

آیا در ایران ارزش دلار سفید و آبی برابر است؟

در ایران در برخی موارد ممکن است هنگام فروش، دلار سفید ارزش پایین تری نسبت به دلار آبی داشته باشد.

آیا دلار تاریخ انقضا دارد؟

حالا که درباره فرق دلار سفید و دلار آبی صحبت کردیم، بهتر است به تاریخ انقضای دلار هم بپردازیم. تاریخ انقضای اسکناس دلار بسته به ارزش و نحوه استفاده، بین ۴ تا ۲۲.۹ سال می تواند متغیر باشد. بنابراین اسکناس های دلار با ارزش تر معمولا عمر طولانی تری دارند. برای مثال، اسکناس های ۱۰۰ دلاری در مقایسه با اسکناس های ۵ دلاری کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. اسکناس های ۵ دلاری بیشتر برای معاملات استفاده می شود، بنابراین عمر کمتری نسبت به اسکناس ۱۰۰ دلاری دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.