تحولات خطوط مترو تهران؛ از توسعه تا تحول
توسعه و تکمیل خطوط و ایستگاه های مختلف مترو در گوشه و کنار شهر به سرعت در حال انجام است به طوری که علاوه بر تکمیل خطوط ۷گانه فعلی، بهسازی و تکمیل ایستگاه های بهره برداری شده نیز درجریان است.
شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با بیش از ۱۵۰ ایستگاه روزانه سه میلیون سفر ایمن را برای مسافران در پایتخت به عهده دارد که در سال های اخیر برنامه هایی برای توسعه خطوط مترو در حال انجام است اما در چند خط تحولاتی تا پایان سال جاری و اوایل سال آینده در برنامه کاری این شرکت وجود دارد.
خط ۱۱ متروی تهران از کدام محلات عبور می کند؟
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، اکنون متروی تهران و حومه در هفت خط و ۱۵۴ ایستگاه در مناطق مختلف شهر، به صورت روزانه در حال جابجایی مسافران و انجام سه میلیون سفر ایمن است.
خط یک مترو از تجریش تا کهریزک، خط ۲ از فرهنگسرا تا صادقیه، خط سه از قائم تا آزادگان، خط چهار از شهید کلاهدوز تا فرودگاه مهرآباد و در نهایت تا چهار باغ، خط پنج از صادقیه گلشهر کرج و شهیدفخری زاده، خط ۶ از ایستگاه شهید آرمان علی وردی «کوهسار» تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع) و در نهایت خط هفت از میدان کتاب تا ورزشگاه تختی به مسافران در پایتخت خدمات رسانی دارند.
در سال های اخیر تلاش های زیادی برای گسترش خطوط متروی تهران انجام شده به طوری که خطوط هشت، ۹، ۱۰ و ۱۱ نیز در مسیر تحول قرار گرفته است.
شهردار تهران پیرامون توسعه خطوط مترو تهران گفته است: قرارداد ساخت خطوط هشت، ۹ و ۱۰ تهران بسته شده و فرایند ساخت این خطوط آغاز شده و به زودی نیز مقدمات ساخت خط ۱۱ مترو تهران فراهم می شود.
علیرضا زاکانی افزود: مترو تهران در ۲۵ سال گذشته یک هزار و ۱۸۴ رام واگن داشته است اما سال گذشته قرارداد واردات همین تعداد رام با شرکت های چینی منعقد شد که این رقم با کل ۲۵ سال گذشته تهران برابری می کند.
وی گفت: نخستین رام از این قطار به زودی و در پایان بهمن ماه وارد کشور می شود و واردات ۲ رام دیگر تا خرداد سال آینده ادامه دارد.
به گفته وی، ساخت هر کیلومتر مترو تهران سه همت هزینه دارد بنابراین برای تکمیل سه خط هشت، ۹ و ۱۰ به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد به همین جهت بیش از ۵۰ درصد از منابع شهرداری تهران در بخش حمل و نقل و ترافیک هزینه می شود.
علیرضا شیخ طاهری، مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران نیز پیش تر از رونمایی ۲ رام قطار ملی در پایتخت خبر داد و گفته بود: این قطارها با هفت واگن تا پایان سال برای بهره برداری تحویل شهرداری تهران می شود.
وضعیت خط هفت مترو تهران به کجا رسید
خط هفت مترو تهران که به عنوان عمیق ترین خط مترو تهران معروف از میدان کتاب تا ورزشگاه تختی است اکنون مراحل تکمیلی خود را سپری می کند حتی در ماه های آینده امکان تکمیل و بهره برداری کامل این خط وجود دارد.
این خط از شهرک شهیدشجاعی (قصر فیروزه) در کنار ورزشگاه تختی تهران، در شرق تهران آغاز شده و پس از طی مسیر شرقی - غربی و تقاطع در ایستگاه مترو شهدای هفده شهریور با خط ۶، در ایستگاه مترو میدان محمدیه با خط یک، در ایستگاه مترو مهدیه با خط سه، از ایستگاه مترو بریانک به سمت شمال متمایل می شود.
این خط در ایستگاه مترو شهید نواب صفوی با خط ۲، در ایستگاه مترو توحید با خط چهار و در ایستگاه مترو دانشگاه تربیت مدرس با خط ۶ تقاطع خواهد داشت و سپس در امتداد بزرگراه چمران ادامه پیدا می کند و پس از عبور از برج میلاد، وارد میدان صنعت در شهرک غرب شده و در نهایت به میدان کتاب در سعادت آباد می رسد.
افتتاح چهار ایستگاه خط هفت مترو تا اردیبهشت ۱۴۰۴
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه درباره فرایند تکمیل خطوط مترو اینگونه توضیح داد و گفت: تکمیل بخش اصلی خطوط ۶ و ۷ متروی تهران، تنها چهار ایستگاه ورزشگاه تختی، استاد نجات اللهی، سرباز و میدان خراسان را شامل می شود، با افتتاح این چهار ایستگاه بدنه اصلی خطوط هفتگانه شبکه مترو پایتخت تکمیل می شود.
نعمت الله فرزان پور اظهار کرد: در همین راستا چهار ایستگاه تختی، نجات اللهی، سرباز و خراسان تا ۱۵ اردیبهشت سال آینده افتتاح می شود، براساس برنامه ریزی های انجام شده ایستگاه میدان خراسان در خط ۶ امسال و ۲ ایستگاه سرباز و نجات اللهی به همراه ایستگاه ورزشگاه تختی درخط هفت اوایل سال آینده افتتاح خواهد شد. با این اقدامات سرفاصله حرکتی قطارها در این خط مترو تهران کاهش می یابد.
افتتاح ورودی های جدید پنج خط ایستگاه مترو
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه تاکید کرد: همچنین در اسفندماه سال جاری ورودی دوم ایستگاه آهنگ به بهره برداری می رسد و از طرفی روسازی مسیر در محدوده ایستگاه آهنگ تا ایستگاه در حال احداث ورزشگاه تختی، به صورت دو خطه تکمیل و تست گرم آن انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: مسیر محدوده ایستگاه آهنگ تا ایستگاه بسیج به عنوان تک خطه است که بزودی این مسیر یک هزار و ۶۰۰ متری دو خطه خواهد شد. همچنین مسیر دو خطه ایستگاه بسیج تا ایستگاه ورزشگاه تختی به طول یک هزار و ۷۵۰ متر نیز کامل می شود.
فرزان پور تاکید کرد: ورودی های جدید پنج ایستگاه هلال احمر، چهل تن دولاب، تربیت مدرس، میدان صنعت و میدان کتاب سال آینده افتتاح خواهند شد همچنین ورودی مشترک با خط ۶ در ایستگاه خیابان شهدای ۱۷ شهریور در این بازه زمانی به بهره برداری می رسد.
وی مهمترین اتفاق این خط در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ را تکمیل و راه اندازی ایستگاه پایانی خط هفت، به نام ایستگاه ورزشگاه تختی است و در هماهنگی با معماری ورزشگاه تختی، طراحی و در حال احداث است. این ایستگاه در نوع خود شکل و کیفیت بهره برداری از کل خط هفت را تحت تاثیرات مثبت قرار خواهد داد.
کلنگ زنی خط ۱۱ مترو تهرانی به زودی
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه درباره جزییات عملیات احداث چهار خط جدید نیز گفت: از چهار خط جدید مترو تهران تاکنون فعالیت عمرانی خطوط هشت، ۹ و ۱۰ آغاز و حدود ۶۵۰ کیلومتر از خط ۱۰ نیز حفاری شده همچنین از میان آنها فقط کلنگ زنی و آغاز فعالیت اجرایی خط ۱۱ مترو باقی مانده است.
به گفته وی، تعیین پیمانکار این خط در آستانه نهایی شدن است و به زودی عملیات عمرانی ساخت آخرین خط باقیمانده از خطوط جدید متروی تهران آغاز می شود.
ناوگان مترو تهران و حومه هم اکنون در هفت خط با بیش از ۱۵۴ ایستگاه فعال است که با توجه به موضوع آلودگی و ترافیک تهران ضروری است مدیریت شهری نسبت به توسعه خطوط این حمل و نقل زیرزمینی اقدامات ویژه ای انجام دهد.
روزانه حدود ۲ هزار حرکت مسافری در شرکت بهره برداری متروی تهران انجام شده که با پذیرش حدود ۲ میلیون مسافر، نزدیک به ۳ میلیون سفر ایمن محقق می شود.
برای توسعه و تحول در خطوط متروی تهران باید باید با اقدامات بیشتری در راستای توسعه خطوط و خرید واگن ها اقدام کرد اما موضوع مهم این است که ساخت و بهره برداری از یک کیلومتر خط مترو با یک رام قطار، سه هزار میلیارد تومان هزینه دربردارد، حال با این وجود تکمیل شبکه حمل و نقل عمومی کلانشهرها به ویژه پایتخت نیاز به چنین اقداماتی دارد که باید با همکاری و همراهی همه این موضوع محقق شود.