◄ کاهش محسوس تیراژ خودروسازان خصوصی
با خروج برخی خودروسازان چینی از ایران که بخش اصلی تولیدات خودروسازان خصوصی را به خود اختصاص داده بودند، تیراژ این شرکتها بهشدت کاهش یافت و درحالیکه در ماههای گذشته باوجود کاهش تیراژ کلی خودرو در کشور به دلیل مشکلات دو خودروساز بزرگ و دولتی خودروسازان خصوصی پیشرفت خوبی را تجربه کرده بودند، این بار کاهش تیراژ این شرکتها کاملاً مشهود است.
با خروج برخی خودروسازان چینی از ایران که بخش اصلی تولیدات خودروسازان خصوصی را به خود اختصاص داده بودند، تیراژ این شرکتها بهشدت کاهش یافت و درحالیکه در ماههای گذشته باوجود کاهش تیراژ کلی خودرو در کشور به دلیل مشکلات دو خودروساز بزرگ و دولتی خودروسازان خصوصی پیشرفت خوبی را تجربه کرده بودند، این بار کاهش تیراژ این شرکتها کاملاً مشهود است.
به گزارش تیننیوز به نقل از دنیای اقتصاد، طبق آمار اعلامی که به ۱۰ ماه امسال مربوط میشود، شرکتهای بخش خصوصی توانستهاند درمجموع ۸۵ هزار و ۸۵۶ دستگاه انواع محصول سواری را به تولید برسانند. با این حساب، تولید خصوصیها در مقایسه با ۱۰ ماه مشابه سال گذشته حدود ۵/ ۱۸ درصد کاهش را تجربه کرده است.
با توجه به تیراژ اعلامی و با درنظر گرفتن آمار کل تولید خودروهای سواری در ۱۰ ماه امسال، سهم خصوصیسازان از کل تیراژ به حدود ۱۳ درصد رسیده که نشان از کاهش بیش از چهاردرصدی سهم این محصولات در مقایسه با آمارهای قبلی دارد. با آغاز تحریمهای آمریکا علیه خودروسازی ایران، نهتنها خودروسازان بزرگ وابسته به دولت، بلکه خصوصیها نیز با مشکل تأمین قطعات و از دست دادن شرکای خارجی مواجه شدند.
خودروسازان خصوصی که بیشتر آنها را چینیها تشکیل میدهند، توانستند در این سالها سهم خود را در تیراژ خودروهای داخلی افزایش دهند و از مرز ۱۷ درصد نیز عبور کنند. بااینحال تحریمها ترمز خودروسازان خصوصی را کشیده و حالا سهمشان به حدود ۱۳ درصد کاهش پیداکرده است. بیشتر شرکای خارجی خودروسازان خصوصی را چینیهایی تشکیل میدهند که گمان میرفت باوجود تحریمهای آمریکا، بازهم در ایران بمانند، اما طی چند ماه گذشته تیراژ آنها در مسیر افت قرارگرفته است.
کاهش تیراژ خصوصیها
در بین خودروسازان بخشخصوصی اما بیشترین تیراژ طی ۱۰ماه ابتدایی امسال بازهم به «مدیران خودرو» تعلق یافته است، شرکتی که محصولاتی از برند چینی «چری» را مونتاژ میکند. بنابر آمار اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، این شرکت ۳۶ هزار و ۷۲ دستگاه انواع محصولات سواری را در ۱۰ ماه امسال به تولید رسانده و این رقم نشان میدهد مدیران خودرو نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، بیش از ۳۹ درصد کاهش تیراژ داشته است. این شرکت همچنین در دیماه امسال هیچ تولیدی نداشته است. در بین محصولات مدیران خودرو، بیشترین تیراژ نصیب ام وی ام X۲۲ شده و کمترین تیراژ را نیز مدل ۱۱۰ جدید به خود اختصاص داده است.
پسازاین شرکت، کرمان موتور دارای بیشترین تیراژ در بین خودروسازان متعلق به بخشخصوصی است. بنابر آمار اعلامی، کرمان موتوریها تا پایان دیماه امسال ۳۳ هزار و ۷۹۰ دستگاه انواع محصولات سواری را مونتاژ کردهاند تا در مقایسه با ۱۰ ماه سال گذشته، حدود پنج درصد افزایش تیراژ را تجربه کنند. در بین محصولات تولیدی توسط کرمان موتور، هنوز هم هیوندایی دیده میشود و این شرکت در۱۰ ماه امسال ۵۴۰ دستگاه مدل النترا را مونتاژ کرده است.
دیگر محصولات مونتاژی کرمان موتور در ۱۰ ماه امسال را مدلهای چینی (جک و لیفان) شامل میشوند که بیشتر آنها با کاهش تولید مواجه شدهاند. البته ظاهراً تولید لیفان طی چند ماه گذشته در این شرکت متوقفشده و درحالحاضر کرمانیها فقط میزبان مدلهای جک هستند. بیشترین رقم تولید در کرمان موتور به جک S۵ تعلق دارد و کمترین تیراژ نیز نصیب مدل J۴ شده است.
دیگر خودروساز بخشخصوصی یعنی گروه بهمن نیز طی ۱۰ ماه امسال هشت هزار و ۳۵۰ دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده است. با توجه به این آمار، گروه بهمن نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۳ درصد افزایش تیراژ را به خود میبیند. این شرکت، مزدا۳، بسترن و هاوال را مونتاژ میکند، که اولی با افت تولید مواجه شده و دومی رشد کرده است. تولید هاوال نیز در این شرکت فعلاً ادامه دارد، هرچند ظاهراً خودروساز چینی نمیخواهد به مونتاژ محصولاتش در ایران ادامه دهد.
سری هم به دیگر خودروسازان بخشخصوصی بزنیم و ببینیم آنها چه افتوخیزی در تولید طی ۱۰ ماه امسال داشتهاند. دراینبین، «صنعت خودروی آذربایجان» که به مونتاژ محصولات امجی چین مشغول است، در بازه زمانی تحت بررسی، سه هزار و ۵۲۹ دستگاه امجی را مونتاژ کرده است. این آمار نشان میدهد خودروساز موردنظر توانسته تولید خود را نسبت به ۱۰ماه سال گذشته بیش از ۵/ ۱۴ برابر رشد دهد. مدل امجی ۳۶۰توربو بیشترین تیراژ را در بین محصولات «صنعت خودروی آذربایجان» دارد. این شرکت در دیماه تنها ۶۱ دستگاه تیراژ داشته است.
اما از کارمانیا دیگر خودروساز بخشخصوصی نیز خبر میرسد این شرکت در ۱۰ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با افت ۴۵ درصدی مواجه شده است. کارمانیا که محصولات BYD چین را در دو مدل S۶ و F۳ مونتاژ میکند، تنها ۸۷۹ دستگاه از این خودروها را تا پایان دیماه امسال به تولید رسانده است.
بنا بر آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، دیگر شرکت بخشخصوصی به نام «خودروسازان بم» در ۱۰ ماه امسال شمار یکهزار و ۷۳۷ دستگاهی را از خود بهجا گذاشته است. با توجه به این رقم، «خودروسازان بم» در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته، حدود ۶۳ درصد رشد تولید را به خود میبیند. این شرکت که در دیماه امسال هیچ تولیدی نداشته، میزبان محصولی چینی به نام GC۶ (متعلق به جیلی چین) است.
درنهایت اما دیگر خودروساز بخشخصوصی به نام ریگان خودرو نیز توانسته در ۱۰ ماه امسال تیراژی یکهزار و ۴۹۹دستگاهی را از خود بهجا بگذارد. این شرکت محصولی به نام کوپا مونتاژ میکند که به یکی از زیرمجموعههای زوتی چین تعلق دارد. ریگان خودرو در دیماه امسال فقط ۳۴ دستگاه تیراژ داشته است.