◄ رونق واردات و حضور بیشتر بخش خصوصی از طریق ارائه بستههای تشویقی در چابهار
ارائه بسته های تشویقی و تخفیفات به بزرگترین بندر اقیانوسی کشور برای صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی باعث شده است تا واردات از این طریق به رشد 330 درصدی برسد.
ارائه بسته های تشویقی و تخفیفات به بزرگترین بندر اقیانوسی کشور برای صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی باعث شده است تا واردات از این طریق به رشد 330 درصدی برسد.
به گزارش تین نیوز، مدیرعامل شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه در اینباره به خبرنگار ما گفت: بطور کلی تخفیفات 30 درصدی تعرفه ای در هزینه های تخلیه و بارگیری کانتینر (THC) در چابهار و تخفیف ۵۰ درصدی در THC کانتینرهای ترانزیت خارجی منجربه افزایش خدمات شرکت ها در این بندر شده است و این اقدامات، سود متقابل برای صاحبان بار و بخش حمل ونقل و همچنین سازمان بنادر را به ارمغان آورده است.
بیشتر بخوانید:
«سند توسعه منطقه ساحلی مَکران» ابلاغ شد
ورود ۱۶۰ میلیون یورو تجهیزات استراتژیک به بندر چابهار
علی کریمی این تخفیفات را شمال هزینه انبارداری نیز دانست و گفت: تخفیف 80 درصدی در هزینه انبارداری کانتینر ترانزیتی و تخفیف ۷۵ درصدی در هزینه انبارداری کانتینر وارداتی، ضمن توجه بیشتر به نقشآفرینی بخش خصوصی و شرکت ها، از نتایج خوب سیاست های جدید سازمان بنادر است که رشد سریع تر تجارت در بنادر را به همراه داشته است.
کریمی تاکید کرد: چنین دستاوردهایی فقط به نفع بخش دریایی نیست بلکه به نفع دولت و سازمان بنادر و کل اقتصاد کشور نیز خواهد بود.
گفتنی است که معافیت سه ماهه در انبارداری کالای معدنی و ساختمانی برای تمام رویه های گمرکی و معافیت ۱۰۰ درصدی در تخلیه کانتینرهای خالی که صرفا برای استافینگ و حمل دریایی کالای صادراتی و ترانزیتی وارد بندر شهید بهشتی می شوند، از دیگر مشوق های بندر چابهار برای صاحبان بار و کالا و خطوط کشتیرانی است.
اهمیت تجارت از طریق چابهار تنها داخلی نیست و این مبادلات اقتصادی برای کشورهای اطراف و درگیر همچون هند هم اهمیت زیادی دارد و مهمترین علت آن موقعیت راهبردی این بندر است. چراکه با ادامه اختلافات هند با کشورهای همسایه خود از جمله پاکستان و چین، این کشور تصمیم گرفته است تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشورهای غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند. بندر چابهار دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا آزاد را آسان میکند.