◄ بازدید خادمی از بزرگترین تونل ریلی و تونل آزادراهی کشور در لرستان
معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از دو پروژه آزادراهی و ریلی استان لرستان، این استان را از معدود استانهایی دانست که دو پروژه مهم ریلی و آزادراهی به صورت همزمان در آن در حال اجرا است. بزرگترین تونل ریلی ایران در مسیر راهآهن دورود-خرمآباد قرار گرفته و بزرگترین تونل سه خطه آزادراهی کشور نیز در مسیر آزادراه خرمآباد-اراک واقع شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از دو پروژه آزادراهی و ریلی استان لرستان، این استان را از معدود استانهایی دانست که دو پروژه مهم ریلی و آزادراهی به صورت همزمان در آن در حال اجرا است. بزرگترین تونل ریلی ایران در مسیر راهآهن دورود-خرمآباد قرار گرفته و بزرگترین تونل سه خطه آزادراهی کشور نیز در مسیر آزادراه خرمآباد-اراک واقع شده است.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، امروز معاون وزیر راه وشهرسازی با سفر به استان لرستان از پروژههای این استان بازدید کرد.
خیرالله خادمی در بازدید از راه@آهن دورود-خرمآباد-اندیمشک این پروژه را یکی از مهمترین خطوط ریلی در دست احداث در کشور عنوان کرد و گفت: این خط ریلی به طول 367 کیلومتر با افزایش ظرفیت خط سراسری جنوب کشور نقش عمدهای را در توسعه ترانزیت کالا و خدمات ایفا خواهد کرد و موجبات افزایش مبادلات بینالمللی از طریق خط آهن خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طراحی این راهآهن 160 کیلومتر برای قطارهای مسافری و 120 کیلومتر برای قطارهای باری است، افزود: عملیات اجرایی این خط ریلی با پیشرفت فیزیکی حدود 30 درصد در حال انجام است که برای تکمیل اتصال آن به جنوب کشور به بودجهای معادل 5 هزار میلیارد تومان نیاز داریم.
خادمی در ادامه از انجام مطالعات فاز یک راه آهن دورود-اندیمشک خبر داد و اظهار داشت: این پروژه دارای بزرگترین تونل ریلی کشور به طول 6/4 کیلومتر است که در سال گذشته 5 هزار متر حفاری تونل در آن صورت گرفته است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه یادآور شد: اتصال خرم آباد به شبکه سراسری راهآهن، رفع تنگناهای خط سراسری موجود اندیمشک-دورود، افزایش ظرفیت خط سراسری جنوب برای جابجایی مسافر و بار و کاهش نیاز به ناوگان جادهای و در نتیجه کاهش مصرف سوخت و سوانح جادهای از جمله مزایایی است که احداث این خط ریلی به همراه دارد.
42 میلیون متر مکعب عملیات خاکی در آزادراه اراک-خرمآباد
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از عملیات اجرایی آزادراه ارک-خرمآباد بازدید کرد و با اشاره به حجم عملیات خاکی این پروژه اظهار داشت: آزادراه اراک-خرمآباد با 42 میلیون متر مکعب عملیات خاکی دومین پروژه بعد از آزادراه تهران-شمال در این حجم عملیات است.
خادمی خاطرنشان کرد: این آزادراه حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب کشور است که موجب اتصال دو استان لرستان و مرکزی به یکدیگر میشود. 56 کیلومتر این آزادراه در استان مرکزی و 78 کیلومتر دیگر استان لرستان قرار دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه طول تونلهای این آزادراه را 8/5 کیلومتر دانست و افزود: لایههای زمینشناسی متنوع در تونلها وجود دارد که هرکدام طراحی، مطالعات و نحوه اجرای متفاوتی دارد.
وی با اشاره به تونل 6 کیلومتری رفت و برگشت این آزادراه افزود: این تونل بزرگترین تونل سه خطه آزادراهی کشور است.
معاون وزیر راه و شهرسازی کوتاه شدن 55 دقیقهای سفر، کاهش حدود 7 میلیون تن مصرف سوخت و افزایش سرعت طرح از 80 به 110 کیلومتر را از جمله مزایای بهرهبرداری از این آزادراه ذکر کرد.
خادمی همچنین در پاسخ به درخواست استاندار لرستان جهت اتصال آزارداه اراک-خرمآباد به آزادراه خرمآباد- پل زال گفت: برنامه این است تا تمام حلقههای مفقوده کریدور شمال-جنوب تکمیل شود و این اتصال نیز از طریق احداث کمربندی خرم آباد به طول 40 کیلومتر برقرار خواهد شد.