◄ راه آهن سیرجان کرمان، بستر جهش سرمایه گذاری ریلی
پروژه مشارکتی سیرجان کرمان به عنوان اولین پروژه مشارکت زیرساخت و شبکه، زمینه بسیار خوبی است برای تحقق شعار سال، به ویژه با استفاده از فرصت TOD می توان این پروژه را از مشارکت 35 درصدی راه آهن که تاخیر پروژه را درپی داشته به BOT کامل با ناوگان تبدیل نمود.

عباس قربانعلی بیک: هیئت وزیران در 26 اسفند ۱۳۹۴ براساس پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی (941219) و با استناد به قانون احداث پروژه های عمرانی از طریق مشارکت بانک ها ... (سال 1366) اجرای مشارکتی پروژه راه آهن یک خطه کرمان سیرجان به طول ۲۰۰ کیلومتر شامل طراحی، احداث، نگهداری و بهره برداری را تصویب نمود.
1) طرف اول: راه آهن که مدیریت شبکه را بر عهده دارد.
2) طرف مشارکت: شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری راه آهن کرمان سیرجان (با محوریت شرکت گل گهر) که مسئول تأمین مالی و اجرای پروژه است.
3) تعهدات مالی: طرف مشارکت موظف به تأمین تمام هزینه های احداث و تأسیسات جانبی تا مرحله بهره برداری است.
4) طرف اول 35 درصد هزینه های دوران ساخت را از محل اعتبارات توسعه حمل و نقل ریلی تأمین می کند. در صورت پیش پرداخت، سود آن مطابق نرخ مصوب محاسبه می شود.
5) هزینه تملیک اراضی بر عهده طرف مشارکت است، اما مالکیت آن به شرکت راه آهن تعلق دارد.
6) دوره پیش بینی شده مشارکت ۱۳ سال (۳ سال احداث و ۱۰ سال بهره برداری) است، اما تا بازگشت کامل سرمایه و سود طرف مشارکت قابل تمدید است.
7) نرخ سود سرمایه گذاری طرف مشارکت معادل نرخ سپرده بلندمدت شورای پول و اعتبار به اضافه 2 درصد تعیین می شود.
8) درآمدها: درآمد طرف مشارکت از حق دسترسی خط آهن و افزایش حمل بار شرکت گل گهر در مسیر سیرجان-بندرعباس تأمین می شود.
9) نرخ حق دسترسی توسط هیئت مدیره راه آهن و وزیر راه تعیین می شود.
10) الزامات اجرایی: طرف مشارکت موظف است پیمانکاران را از طریق مناقصه عمومی یا محدود با تأیید طرف اول انتخاب کند.
11) در صورت تأخیر در احداث به دلیل تعلل طرف مشارکت، سودی برای سرمایه گذاری آن در دوره تأخیر در نظر گرفته نمی شود.
12) مسئولیت نگهداری خطوط در دوران مشارکت با طرف مشارکت است، اما می تواند با پرداخت هزینه، آن را به پیمانکاران یا طرف اول واگذار کند.
13) پس از بازگشت سرمایه و سود، راه آهن و تأسیسات به طرف اول منتقل می شود.
14) نظارت و تضمین ها: هزینه ها و بازگشت سرمایه توسط حسابرس مورد تأیید وزارت اقتصاد تأیید می شود.
15) بیمه، مالیات و عوارض پروژه تابع قوانین طرح های عمرانی کشور است.
16) طرف اول موظف است در قرارداد، نحوه استیفای حقوق دولت در صورت عدم اجرای تعهدات توسط طرف مشارکت را پیش بینی کند.
به گزارش تین نیوز (283077 مورخ 4030722): معاون فنی و زیربنایی راه آهن با بیان اینکه ارزش قرارداد مسیر یک خطه حدود 8 هزار میلیارد تومان (133 میلیون دلار) است، اظهارکرد: پیشرفت پروژه اکنون 42 درصد و طول مسیر 169 کیلومتر و مدت قرارداد پنج سال پیش بینی شده اما امیدواریم در مدت بسیار کمتری و شاید در 2 سال به سرانجام برسد (ظرفیت حدود 10 میلیون تن).
بر اساس اطلاعات شرح پروژه در پایگاه داده شرکت مشاور، پروژه با 6 ایستگاه درجه 3 و یک ایستگاه تشکیلاتی، بارمحوی 30 تن (UIC60) و 6 تونل به طول 3211 متر و عرض 7 و ارتفاع 10 متر (روسازی بدون بالاست داخل تونل ها) و شش پل با طول 1240 متر و 11 پل تقاطع غیرهمسطح با جاده ها، طول سیر قطارهای کرمان بندرعباس را 316 کیلومتر کاهش خواهد داد.
این مسیر برای حمل 10 میلیون تن (2 میلیارد تن کیلومتر) نیاز به 20 لوکوموتیو معادل در سرویس و با فرض شروع با نصف این بار به 10 لکوموتیومعادل درسرویس و با فرض آماده بکاری 70 درصد نیاز به 14 لوکوموتیو معادل (11 مپ24) خواهد داشت.
با برقی سازی کل مسیر با هزینه 30 میلیون دلار و یا برقی سازی بخش پرفراز با 10 میلیون دلار با لوکوموتیوهای دوگانه برقی دیزلی، لوکوموتیو معادل مورد نیاز بیش از 50 درصد کاهش خواهد یافت که می تواند زمینه ای برای برقی سازی بخش پرفراز مسیر بافق بندرعباس باشد که با سابقه مالکیت لوکوموتیو طرف مشارکت، می تواند اثربخشی را به خارج محدوده اجرایی طرح بگستراند.
پروژه مشارکتی سیرجان کرمان به عنوان اولین پروژه مشارکت زیرساخت و شبکه، زمینه بسیار خوبی است برای تحقق شعار سال، به ویژه با استفاده از فرصت TOD (تین 295564)، می توان این پروژه را از مشارکت 35 درصدی راه آهن که تاخیر پروژه را درپی داشته بهBOT کامل با ناوگان تبدیل نمود و با برقی سازی این مسیر می توان وابستگی به ناوگان دیزلی را نیز کاهش داد و با اعلام آمادگی شرکت گل گهر (881217) به سازمان گسترش برای مشارکت در دوخطه بافق بندرعباس این زمینه تقویت می گردد.