بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور؛

◄ شکستن رکورد سالانه ریل‌گذاری در شش ماه/ اتمام تمام پروژه‌های اولویت‌دار تا سه ماه آینده

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور از اتمام پروژه‌های اولویت‌دار تا سه ماه دیگر خبر داد و گفت: افق برنامه‌ای ما 516 کیلومتر ریل‌گذاری در امسال است. علاوه بر این اولویت‌های بعدی نیز تامین مالی شده‌اند.

شکستن رکورد سالانه ریل‌گذاری در شش ماه/ اتمام تمام پروژه‌های اولویت‌دار تا سه ماه آینده
تین نیوز |

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور از اتمام پروژه‌های اولویت‌دار تا سه ماه دیگر خبر داد و گفت: افق برنامه‌ای ما 516 کیلومتر ریل‌گذاری در امسال است. علاوه بر این اولویت‌های بعدی نیز تامین مالی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز جبارعلی ذاکری، با اشاره به اتمام عملیات ریل‌گذاری راه‌اهن کرمانشاه گفت: این پروژه‌ها جزو اقتصاد مقاومتی بود که به عنوان یکی از پروژه‌های اصلی دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت.

پیش‌بینی 12 میلیون تن جابجایی بار 

او با بیان اینکه این پروژه‌ها از چند جهت مهم است افزود: یکی اینکه مراکز استان‌ها را به شبکه ریلی کشور متصل می‌کرد و دیگری اینکه در کریدور شرق به غرب از طرف UIC به آن تاکید شده بود.

ذاکری ادامه داد: سومین دلیل اهیمت هم عمر بالای این پروژه بود که از 16 سال پیش تعریف شده بود و بخش‌هایی از زیرسازی آن در دولت‌های قبل انجام شده بود. اما عمده کار زیرسازی و روسازی در دولت یازدهم انجام شد.

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور  درباره ظرفیت خط آهن کرمانشاه نیز گفت: میزان جابجایی بار برای سال دهم بهره‌برداری پس از اتصال به مرز خسروی 12 میلیون تن پیش‌بینی شده که جزو مرزهای مهم ماست و امیدواریم که با رفع مشکلات در عراق و سوریه این محور فعال شود.

او درباره تاکید UIC بر این محور نیز تصریح کرد: اهمیتی که UIC بر آن تاکید کرده به این دلیل است که این خط از طریق عراق، سوریه و بندر لازقیه جابجایی بار و مسافر از شرق به غرب را تسهیل می‌کند. یکی از سیاست‌های دولت چین هم حمایت از این کریدور بوده و علاقه‌مند بودند که این کریدور فعال شود.

ذاکری حجم کاری منطقه غرب کشور را سنگین توصیف و تاکید کرد: منطقه غرب کشور کوهستانی است و ابنیه سنگینی در این منطقه داریم. حجم خاکبرداری این پروژه چیزی در حدود هشت و نیم میلیون مترمعکب و حجم خاکریزی آن حدود پنج و نیم میلیون مترمکعب بود. یکی از دلایل مهم زمانبر بودن آن هم پس از مسائل مالی همین حجم عملیاتی بالا بود.

این مقام مسئول همچنین از  ادامه همزمان کار در محورهای دیگر خبر داد و گفت: نکته بعدی که در شبکه ریلی ما اتفاق خواهد افتاد این است که همزمان با بهره‌برداری از مسیرها کار متوقف نشده و در دیگر مسیرها هم ادامه دارد. همچنین در همین طرح پیش‌بینی شده که ملایر را به همدان وصل کنیم و مسافت شرق به غرب را هم حدود 200 کیلومتر کوتاه‌تر می‌کنیم که به جای اراک از همدان خواهد رفت.

اتمام کلیه پروژه‌ها تا سه ماه آینده

ذاکری ادامه داد: درکل با توجه به اینکه امسال 5 طرح جزو طرح‌های اقتصاد مقاومتی نامگذاری شدند، اولویت‌هایی در نظر گرفته شده که همدان به بهره‌برداری رسید، اتمام کار عملیاتی کرمانشاه هم اعلام شد و امیدواریم بتوانیم در چندماه آینده این خط را به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تحویل بدهیم.

معاون ساخت وتوسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور تاکید کرد: مابقی سه پروژه دیگر هم مراحل پایانی را طی می‌کنند و امیدواریم در مدت 3 ماه آینده این طرح‌ها آماده تحویل شدند.

او در خصوص طرح‌های باقی‌مانده نیز گفت: این سه طرح باقی مانده شامل مراغه- ارومیه است که بخش نقده به ارومیه آن در حال تکمیل است. میانه به استن‌آباد هم در حال ریل‌گذاری است و همچنین قزوین- رشت که هر سه طرح به شدت فعال هستند.

تامین مالی طرح‌ها اولویت‌ سبد دوم

ذاکری همچنین از تامین مالی پروژه‌ها در سبد دوم اولویت خبر داد گفت: خوشبختانه در ابتدای سال 96 با تمهیداتی که انجام شد، چند پروژه دیگر هم در سبد دوم اولویت‌ها قرار گرفت و تامین مالی خوبی هم شد.

او افزود: پروژه‌هایی مانند چابهار-زاهدان، گل‌گهر به شیراز و شیراز به بوشهر، میانه به اردبیل و یزد به اقلید که اینها در ابتدای سال به نوعی تامین مالی مناسبی هم شدند و به خوبی فعال شدند. در برخی پروژه‌ها مثل چابهار-زاهدان بیش از 3 هزار نیروی انسانی به شکل مستقیم درگیر کار هستند و پیمانکار با تمام قوا در حال تکمیل زیرسازی است.

پیش‌بینی 516 کیلومتر ریل‌گذاری در سال جاری

ذاکری درباره شکستن رکورد ریل‌گذاری نیز گفت: یکی از دستاوردهای ما در این پروژه‌ها شکستن رکورد ریل‌گذاری بود. میانگین ریل‌گذاری ما پس از انقلاب 176 کیلومتر در سال است و رکوردی هم که ثبت شده 260 کیلومتر در سال بوده است. اما امسال در 100 روز اول سال این رکورد شکسته شد و تا 14 مرداده ماه حدود 320 کیلومتر از شبکه ریلی کشور ریل‌گذاری شده است.

او تاکید کرد: افق برنامه‌ای ما 516 کیلومتر است. اما دوستان با تدبیری که اندیشیده‌اند امیدواریم به بالای 600 کیلومتر در امسال برسیم که در نوع خود رکورد بی‌نظیری را در کشور ثبت خواهد کرد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.