◄ پیشرفت 85 درصد قطعه یک آزادراه تهران شمال/ 500 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آزادراه تهران شمال 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، ۱۵ درصد باقیمانده را شامل روسازی بتنی، روشنایی تونلها و ساخت سقف کاذب برای نصب دریچه و موتور دستگاههای تهویه دانست.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قطعه یک آزادراه تهران شمال 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، ۱۵ درصد باقیمانده را شامل روسازی بتنی، روشنایی تونلها و ساخت سقف کاذب برای نصب دریچه و موتور دستگاههای تهویه دانست.
به گزارش خبرنگار تیننیوز خیرالله خادمی در حاشیه بازدید از پروژه بهسازی محور هراز، درباره آزادراه تهران-شمال گفت: در دو سال اخیر تصمیم گرفته شد چینیها به عنوان پیمانکار این پروژه، بهطور محدود در بعضی قسمتها فعالیت کنند و بخش عمده پروژه به پیمانکاران ایرانی واگذار شود که در نتیجه در طول دو سال گذشته پیشرفت فیزیکی احداث قطعه یک آزادراه تهران-شمال از ۳۰ درصد به ۸۵ درصد افزایش یافت.
او افزود: ۱۵ درصد باقیمانده را شامل روسازی بتنی، روشنایی تونلها و ساخت سقف کاذب برای نصب دریچه و موتور دستگاههای تهویه دانست.
خادمی، درباره علت کندی پیشرفت پروژه تهران-شمال نیز تاکید کرد: منطقه البرز به لحاظ زمینشناسی سختترین حالت و در نتیجه، مشکلترین سازند مربوط را دارا است؛ از آنجایی که امکان لغزش زمین و یا ریزش کوه در این منطقه بسیار زیاد است، عملیات اجرایی پروژه با سرعت کمی انجام میشود؛ چراکه مسیر ساخت این آزادراه از نظر زمینشناسی در همه نقاط یکسان و یکنواخت نیست و هر بخش مطالعات زمینشناسی و عملیات راهسازی مخصوص به خود را دارد.
این مقام مسئول درباره ساخت قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال نیز گفت: عملیات اجرایی قطعه ۲ به طول ۲۲ کیلومتر شروع شده که این قطعه به ۵ بخش تقسیم شده و هر بخش به پیمانکار جداگانهای واگذار شده است.
خادمی درباره هزینههای قطعه یک آزادراه تهران-شمال نیز گفت: آزادراه تهران-شمال تا به حال ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است و برای تکمیل این آزادراه ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر سرمایه نیاز است. همچنین ساخت تونل ۶ کیلومتری البرز در حال انجام است که ۱.۶ کیلومتر آن باقی مانده است.
اینجور که مدیر پروژه آزادراه تهران شمال جناب حسینی ،رییس سابق کمیسیون راه مجلس عنوان کردند. قسمتی از مسیر بطول 2 کیلومتر بر اثر ریزش کوه نابود شده و مجبور شدند مسیر جایگزین دوباره بکشند این ها باعث شده پروژه رشد اولیه نداشته باشد