◄ موعد افتتاح خط دوم قطار تهران-پرند و کرج-هشتگرد
پیش از این آزادراه تهران-پردیس برای افزایش دسترسی پایتخت به شهر جدید پردیس احداث شده است و به زودی یک آزادراه تبریز-سهند نیز برای اتصال این دو شهر تکمیل و بهره برداری می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: احداث خط دوم قطار حومهای تهران-پرند در مراحل پایانی بوده و ابتدای سال آینده افتتاح خواهد شد.
حبیبالله طاهرخانی در نشست خبری که در دومین نمایشگاه حملونقل و صنایع وابسته برگزار شد، درباره حملونقل و ارتباطات شهرهای جدید با کلانشهرها گفت: سیاست ساخت شهرهای جدید با هدف تراکمزدایی از کلانشهرها انتخاب و ایجاد شد و توفیق یا عدم توفیق این سیاست در تمام دنیا به سیستم حملونقل شهری وابسته است. به همین دلیل توسعه ارتباطات و حملونقل شهرهای جدید با کلانشهرهای ایران یکی از وجوه اصلی شرکت عمران شهرهای جدید انتخاب شد و در حال توسعه دسترسی آزادراهی و ریلی شهرهای جدید به شهرهای مادر هستیم.
او افزود: پیش از این آزادراه تهران-پردیس برای افزایش دسترسی پایتخت به شهر جدید پردیس احداث شده است و به زودی یک آزادراه تبریز-سهند نیز برای اتصال این دو شهر تکمیل و بهره برداری می شود.
طاهرخانی با اشاره به همکاری شرکت عمران شهرهای جدید با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور و مشارکت در احداث آزادراه های تسهیل کننده دسترسی شهرهای جدید به کلان شهرها اظهار داشت: به عنوان نمونه ما در احداث آزادراه کنارگذر غربی اصفهان با شرکت ساخت برای تغییر این مسیر و اتصال آن به شهر جدید مجلسی همکاری داشتهایم. همچنین قرار است آزادراه آبیک-چرمشهر از کنار شهر جدید پرند و آزادراه مشهد-گلبهار-چناران از شهر جدید گلبهار عبور کند. آبیک-چرمشهر در حال احداث بوده و مشهد-گلبهار امسال کلنگ زنی شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در گذشته هشتگرد یکی از شهرهای جاذب جمعیت کلانشهرهای تهران و کرج بود، افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه این شهر مشکلاتی در زمینه دسترسی و حملونقل به تهران دارد، سبب شده تا سکونت در شهر جدید هشتگرد با کمترین اقبال مواجه شود.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، سیاست دیگر این شرکت را توسعه حملونقل ریلی برای افزایش دسترسی شهرهای جدید به کلان شهرها عنوان و تاکید کرد: در حوزه ریلی مهمترین اقدام ما توسعه قطارهای حومهای است که متولی آن خود شرکت عمران شهرهای جدید است به طور مثال پروژه راهآهن کرج-هشتگرد در مراحل پایانی بوده و اوایل سال آینده افتتاح میشود. همچنین پروژه راه آهن ۳۰ کیلومتری اصفهان- شهر جدید بهارستان نیز ریلگذاری آن تکمیل شده و ساخت ایستگاه قطار را شروع کرده ایم. همچنین مطالعات پروژه احداث قطار حومه ای فولادشهر-اصفهان به طول ۱۵ کیلومتر تکمیل شده است.
او احداث راه آهن مشهد-گلبهار را از دیگر پروژههای قطار حومهای شهرهای جدید، عنوان کرد و گفت: کل این مسیر ۴۰ کیلومتری آزادسازی شده و به زودی عملیات زیرسازی و ریلگذاری آن از محل فاینانس ۱۸۰ میلیون یورویی آغاز خواهد شد.
طاهرخانی درباره مترو تهران-پرند گفت: شهرداری تهران خط هشت مترو شامل تهران تا فرودگاه امام را احداث کرده است و تکمیل آن تا پرند جزو وظایف شهرداری است ولی در زمره اولویتهای آنان قرار نگرفته است این در حالی است که زیرسازی این مترو انجام شده و ایستگاه مترو پرند نیز پیشرفت ۷۰ درصدی دارد.
او با اشاره به همکاری شرکت عمران شهرهای جدید با شرکت راهآهن در خصوص دوخطه کردن راهآهن تهران-پرند افزود: ۱۳۵ میلیارد تومان از منابع داخلی شرکت شهرهای جدید به شرکت راهآهن برای دوخطه کردن این مسیر کمک کرده ایم. البته در حال حاضر از تک خط موجود استفاده شده و ۱۱ رام قطار حومهای در صبح و ۱۱ رام در بعدازظهر بین تهران-پرند تردد میکند. ضمن اینکه برای احداث قطار حومهای تهران-اندیشه نیز با شهرداریهای مسیر در حال مذاکره هستیم. از دیگر اولویتهای شرکت عمران شهرهای جدید احداث قطار حومهای تبریز-سهند، تهران-پردیس و شیراز-صدرا است که منتظر تامین اعتبار آن هستیم.
طاهرخانی درباره مترو تهران-پردیس تاکید کرد: مسیریابی و مطالعات این مترو انجام شده که امیدواریم با استفاده از ظرفیت های جدول ۱۹ بودجه و فاینانس ساخت آن را تامین اعتبار کنیم.
با سلام از راه اهن سریع السیر تهران اصفهان چه خبر؟ چرا قسمت عمرانی این مسیر از تهران تا فرودگاه امام و سپس تا قم تا بحال یک متر هم اجرایی نشده .ایا هنوز تهران حذف شده است از مسیر . قم تا اصفهان میباشد؟ اگر تهران با جمعیت 15 میلیون اش نباشد راه اهن سریع السیر قم اصفهان بی معنی خواهد شد. و هنوز ما شاهد یک متر عملیات عمرانی قطار سریع السیر تهران قم نیستیم .
سلام. این خبر مربوط به سه سال پیش است و هنوز نه خبری از خط دوم تهران پرند است و نه متروی پرند فقط از عملیات عمرانی ایستگاه مترو خراب کردن سکوی قطار حومه ای و صعب العبور کردن مسیر تردد مسافر را بلدند. ضمنا باید اعتراف کرد میانگین سرعت قطار مذکور از دوچرخه کمتر است.